1 meter verse sneeuw voor de Alpen

1 meter verse sneeuw voor de Alpen

Er is geen ontkomen meer aan. 100 centimeter verse sneeuw, het wordt wit tot diep in de dalen en vergeet ook vooral niet je winterbanden te wisselen deze weken. Waar een groot deel van de kinderen dit weekend begon met ‘hij komt, hij komt…’, haak ik nu in. De winter komt! Weliswaar met een flinke vertraging, maar de pret is er niet minder om. Liefst 24 dagen was het dan zo goed als droog in de Alpen.

Het sneeuwdek is op dit moment fiks kleiner dan het langjaarlijkse gemiddelde. Maar als we iets kunnen leren van de stormen uit Noord Amerika van de afgelopen weken dan is het wel dat dit met een paar dumps zo weer is goed gemaakt. Van niets naar een sneeuwdek dat lokaal 5 keer dikker is dan normaal is de status in de US op dit moment. Kan dat hier ook gebeuren?

De eerste dump is een goede
De eerste dump is een goede

De eerste dump is voor de Noordwest

Wat er de komende weken ook gaat gebeuren, de eerste dump is een goede. Het noordwesten van de Alpen is de regio die het droogste staat van de gehele Alpen en juist daar staan komend weekend alle pijlen op gericht. De weerkaarten van zowel de Europeanen als de Amerikanen laat geen significante verschillen zien, waardoor de zekerheid alleen maar toeneemt.

De modellen zijn het eens
De modellen zijn het eens

Ik hoef niet meer naar de parameters te kijken, want die staan sinds gister op groen. Het wordt zoetjes aan tijd om te gaan finetunen. Is het de moeite waard om dit weekend al klaar te staan? In termen van sneeuw wordt het niet zo’n complex alert. Koude lucht wordt vanuit het noordwesten richting de Alpen gedrukt en stuit hier op de massieve toppen van de Haute Savoie en Wallis en drukt dan door tot op de grens met de Franse Zuidalpen. De Savoie en Isere gaan significante sneeuw optekenen, maar in de regel blijft het dan zo goed als droog ten zuiden van de Maurienne en de Ecrins.

Opkomende hoge druk ten westen van de Britse Eilanden dwingt de depressie dan naar het oosten waardoor ook de rest van Zwitserland en Oostenrijk hun deel krijgen. Tegelijkertijd ontstaat er een laag ten zuiden van de Alpen. Op dit moment wordt dit laag in de Po-vlakte berekend en niet ten zuiden in de Golf van Genua. Gevolg is dat de kansen op een Retour d’est daarmee nihil worden, terwijl aan de zuidkant van de Alpen alle sneeuw op de Balkan en mogelijk het zuidoosten van de Alpen wordt gefocused.

Trouwe lezers weten dat wat er aan de zuidkant gebeurd nog een grote onzekerheid in zich heeft. De combinatie van koude lucht, de Po-vlakte en de warme middellandse zee kent altijd verrassingen die we in de regel pas zo’n 24 tot 36 uur van te voren goed op waarde kunnen schatten. De komende dagen zal ik verder de details in gaan voor de zuidkant.

Zondag een poederdag?

Laat onverlet dat zondag een poederdag wordt voor de noordwest. Maar met beperkingen. In die regio draaien nog maar weinig liften en er ligt geen enkele basis. Daarnaast gaat de sneeuwval gepaard met veel wind, waardoor er op de hellingen die in de wind liggen weinig blijft liggen, terwijl juist in de beschutting heel veel sneeuw gaat vallen. Ander aandachtspunt is het gegeven dat de weinige sneeuw die is blijven liggen volledig versuikerd is en dat ik signalen heb doorgekregen dat dit ouder sneeuwdek erg instabiel is. En vergeet ook niet dat de temperatuur rap daalt. Niet eerst nog eens 24 uur regen en natte sneeuw tot grote hoogte, maar vrij rap een snel dalende thermometer. Kritische omstandigheden dus en kenners van de Safety Academy weten dan waar ik over praat.

Dit alles gezegd hebbende denk ik dat de zondag een mooie dag wordt voor een eerste tour. Alpenweides, vlakke hellingen en nu nog groene pistes. Ze zullen ideaal zijn om je eerste meters naar boven te lopen en daarna met relatief weinig risico af te dalen. Het hooggebergte wordt een stuk lastiger. De rotsen liggen nabij, de wind is een factor van betekenis en met uitzondering Van Tignes is er weinig open in de Noordwest.

100 cm+ op de lijst
100 cm+ op de lijst

En de gletsjers in Oostenrijk?

De zuidkant ziet volgens de laatste berekeningen weinig sneeuw en dus zullen het de gebieden moeten zijn aan de noordkant van de Alpen die potentie hebben. De gletsjers in Oostenrijk draaien al een tijdje. Maar sinds snowtober is het daar ook droog. Daarnaast zijn gletsjerspleten er nog steeds een issue en zijn de rotsen niet ver weg. Tel daarbij op dat het zicht mogelijk tot en met zondag slecht blijft. Nee, veel risico’s en weinig zicht. Als de voorspellingen zo blijven dan is de maandag daar wellicht een betere optie.

Zoals je ziet. De hoofdlijnen zijn duidelijk. Het gaat sneeuwen en niet te zuinig. Maar de details zijn nog onvoldoende duidelijk voor een alert op maat. De komende dagen ga ik verder voor je finetunen zodat je het maximale uit dit alert kunt halen.

Lange termijn?

De lange termijn is nog wat chaotisch, maar de hoofdlijnen bieden perspectief. De tendens is dat het kouder blijft dan normaal en ook laten de pluimen continue neerslag zien. Een positieve tendens kortom.

De winter komt er aan. Goed nieuws voor de Season Kick Off en de Zuidalpen roadtrip (of wordt dat dan de Noordalpen roadtrip ;)). En ook een mooi moment om je kennis over lawines en al die andere risico’s buiten de pistes bij te schaven.

Morgen meer details
Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
evanAuteur16 november 2015 · 09:31

Grand Montets is in het weekend open.

Gevorderd
49Auteur16 november 2015 · 09:36

-en rij toch niet stilletjes mijn huisje voorbij-

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
MDAAuteur16 november 2015 · 09:38

Yesssss… Nordstau ftw! Dat wordt zondag toeren op de locale berg :)

In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
Toerist
TezeAuteur16 november 2015 · 09:47

@@MDA, ik denk dat ik zondag mijn splitboard eens bovenhaal :-)

Expert
meteomorrisAuteur16 november 2015 · 10:00

@@49

-en rij toch niet stilletjes mijn huisje voorbij-

49 op 16 nov 2015 09:36


Voorlopig geen Neve-mber op de kaarten voor Alagna. Maar ik houd het koortsachtig in de gaten.

powfinder.com
Beginner
HaagjeAuteur16 november 2015 · 10:45

Even mijn Frans weer oppoetsen :)

Gevorderd
markindealpenAuteur16 november 2015 · 11:47

Yes, Eindelijk begint het ergens op te lijken, laat die base maar vallen!

Expert
paddyodenneboomAuteur16 november 2015 · 13:17

wax on!

verslaafd aan wit goud!
Beginner
mhilbertsAuteur16 november 2015 · 15:21

@@49 Het ensemble voor Alagna ziet er nu ook weer niet dramatisch uit. Lekker koud iig!http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14814.jpg?width=800
Als het laag nog ff doorzakt naar genua krijg je alsnog vuurwerk. Een paar runs geleden was dat meer het geval, wie weet komt het nog terug. Overigens dienen zich rond de 27e weer nieuwe kansen aan op een zuiddump.

Gevorderd
49Auteur16 november 2015 · 16:16

@mhiberts
zeker niet,
want all we need
is een klein genuees tolletje in onze schoen
en dat dan met pakjesavond nog eens overdoen
:)

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
DutchessAuteur16 november 2015 · 16:37

@@MDA @@Teze en @ iedereen die voor een tourtje zo vroeg al naar de noordwest alppen willen rijden:

Even goed kijken hoeveel er valt en waar het gras er leuk bijstaat! Tijd om de wepowdergids en de helevtic backcountry tourengids erbij te pakken! Jura? Gruyere? Gantrisch? Rochers de Naye? Laten we aankijken hoe de vlokken daadwerkelijk gaan vallen!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
MDAAuteur16 november 2015 · 16:55

@@Dutchess: we kijken het zaterdag even aan waar het meeste begint te vallen en waar het koud genoeg is dat het meteen goed opbouwt, en dan zondag ochtend plankjes in de auto en gaan… PM me effe waar jij precies zit in Bern, dan plannen we de auto’s :)

In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
Toerist
thomasAuteur16 november 2015 · 18:44

@@Dutchess @@MDA @@Teze, mag ik aanhaken? ik woon in het uiterste oosten van CH, maar ik vind het niet erg om een stukje te rijden…

Toerist
thomasAuteur16 november 2015 · 18:46

overigens ben ik flexibel om het weekend en de dagen erna naar wens in te plannen…

Expert
meteomorrisAuteur16 november 2015 · 18:56

@@mhilberts dat ensemble is van een veel te grof grid. Geeft op de top een beetje sneeuw, maar in het dorp blijft het dan droog. Zeker met de noord-noordwestelijke flow. Daarvoor liggen er teveel blokkades ten noordwesten van Alagna. Ik verwacht niets van dat piekje de 21e in het ensemble.

powfinder.com
Beginner
mhilbertsAuteur16 november 2015 · 21:27

@@meteomorris ik ook niet, met een noordwestelijke stroming blijft er aan de zuidkant weinig meer over dan wat verstrooide vlokjes…
Maar ja, hoop doet leven :) en aangezien ik met de kerst met de fam in Alagna zit moet ik de lichtpuntjes toch ergens vandaan halen he.

Expert
meteomorrisAuteur16 november 2015 · 21:33

@@mhilberts ah, logisch. Normaal hebben we in de novembermaand een straffe zw-stroming in de Alpen en dan volgt de sneeuw als vanzelf aan de zuidkant. Nu wordt het flink staren naar lichtpunten. Het koudeputje rond de 26e is zoiets. Eens kijken of die vaker terug komt in de modellen.

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur16 november 2015 · 23:22

@@meteomorris @@mhilberts
Mijn ervaring is dat noordwest idd helemaal geen sneeuw geeft in Alagna, zelfs niet als die toch ge-nowcast wordt door de modellen. Meerdere keren gehad dat mijn zicht in de straat afweek van die op mijn scherm.
26ste geeft hoop, we hebben maar twee keer een goede halve dag nodig om een meter wit te hebben!

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
DutchessAuteur16 november 2015 · 23:49

@@thomas Wat mij betreft graag! @@teze en @@MDA kennen elkaar al, maar ik ben helemaal nieuw. Lijkt me een goede kans voor een eerste kennismaking van les wepowdereurs en suisse!?

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Toerist
thomasAuteur17 november 2015 · 07:54

@@Dutchess, dat was geheel mijn gedachte ;) . ik kijk echter nog heel even aan wat de sneeuw doet, of beter gezegd, wat de koude doet…

Toerist
TezeAuteur17 november 2015 · 09:01

@@Thomas welkom om aan te haken. laat ons nog even afwachten wat er vooral vrijdag en zaterdag gaat gebeuren en waar condities beste zijn.

aangezien wij (jij, @@Dutchess en ik) splitters zijn mag @@MDA het spoortje trekken :-) ter compensatie krijgt hij van mij gerust ook first track!

Toerist
thomasAuteur17 november 2015 · 09:09

@@Dutchess, @@Teze, @@MDA, heeft 1 of meerdere van jullie maandag ook nog tijd? en zo ja, dan misschien ook nog een eventuele bank om op te slapen?

Toerist
TezeAuteur17 november 2015 · 10:26

@@thomas

ik zit volgende week sptijg genoeg in de lage landen voor het werk…

Beginner
mhilbertsAuteur17 november 2015 · 10:34

@@49 thats more like it: http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14823.jpg?width=800

Interessante tijden! Winter 15/16 is vanaf het weekend officieel " los".

Gevorderd
DutchessAuteur17 november 2015 · 10:52

@@thomas Ik kan helaas alleen zondag. Onze extra slaapplek is bezet, dus kan je daarmee deze keer niet helpen. Ik stuur je ff een PM.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur17 november 2015 · 11:02

@@mhilberts @@49 er komt vandaag nog een aparte analyse voor de zuidalpen. ECMWF is jullie vriend op dit moment.

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur17 november 2015 · 11:44

@@mhilberts @@meteomorris, die oude almanak die ik ergens achter in Otro opduikelde geeft toch vertrouwen.

“Al begint November nog zo droog, voor Sinterklaas ligt er een meter hoog”\

  • zit er nu wel erg dik in,

“Quando é San Nicola, subito arriva la Dama Bianca”\

  • zou dat dan toch ook … ?
montagna bianca, ti amo
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!