Waar precies gaat die meter sneeuw vallen?

Waar precies gaat die meter sneeuw vallen?

Tot 100 centimeter sneeuw in de forecast, rap dalende temperaturen en dus gonst het rond. De winter komt, maar is het ook een blijvertje? Dat jullie er zin in hebben bleek gister. Onze servers draaiden overuren en via Facebook, Twitter en direct via de site kreeg ik de nodige vragen. Wat een mooie sneeuwkaart al niet in ons los maakt. Dank voor alle vragen. Dat geeft me een goed idee waar jullie mee worstelen zodat ik mijn berichten nog beter kan maken. De belangrijkste vragen behandel ik hieronder in mijn weerbericht. Je mag ze van mij in het vervolg ook direct onder mijn weerbericht stellen, want dan leren we er allemaal van. In dit bericht:

  • Terugblik
  • Waar en waarom gaat het sneeuwen komend weekend?
  • Hoeveel gaat het sneeuwen in mijn regio?
  • Hoe zit het met de veiligheid?
  • Waarheen te gaan?
  • De lange termijn:
  1. Gaat het ook sneeuwen in de Zuidalpen?
  2. Blijft het winters?

Terugblik

Oktober bracht sneeuw, november droogte en warmte. Gevolg is dat er onder de 2400 meter nergens meer sneeuw ligt en dat we zelfs boven de 2400 meter goed moeten zoeken op Noordhellingen. Daar waar de sneeuw is blijven liggen is deze vaak versuikerd (rijp) of hard. Geen ideale basis voor een nieuwe laag sneeuw.

Wat oude sneeuw in Courchevel
Wat oude sneeuw in Courchevel
Stenen en groen in Engelberg
Stenen en groen in Engelberg
Groene hellingen in Sankt Anton am Arlberg
Groene hellingen in Sankt Anton am Arlberg

Waar en waarom gaat het sneeuwen komend weekend?

De hogedrukblokkade die de Alpen 3 weken lang droog hield is zich aan het voorbereiden op zijn aftocht, waarmee de deur open komt te staan voor stormdepressies. De straalstroom waar ik het in dit artikel over had wordt niet langer om de Alpen heen geleid, maar koerst nu vol op de Alpen af.

Straalstroom = groene pijl
Straalstroom = groene pijl

Vanuit het noordwesten voert deze straalstroom koude lucht aan en die botst vrijdag in de loop van de dag in eerste instantie vol op de Franse Haute Savoie en het westen van Wallis (klik-klik voor een detailkaart), waarna het in de slipstream begint te sneeuwen in de Isere en Savoie en de Zwitserse Alpennoordhang. Daarna breidt de neerslag zich uit richting Oostenrijk, de Dolomieten en de Balkan. De warme lucht wordt kortom verdreven door rap invallende koude lucht vanuit het noorden.

Ten opzichte van gister zitten er wat kleine veranderingen in de kaart. Het blijft vrijdag namelijk iets warmer, waardoor de sneeuw in eerste instantie tot grote hoogte als natte sneeuw valt. De wind is daarbij westelijk en stormachtig. In de nacht naar zaterdag arriveert dan het koufront. De wind draait naar noordwest en het wordt gevoelig kouder. Ligt de sneeuwgrens op vrijdag nog tussen de 1800 en 2300 meter, in de loop van de zaterdag zakt deze tot diep in de dalen.

Goed, dit type details kunnen de komende dagen nog veranderen en pin me er niet op vast, maar ze geven je een idee. Verder is het goed om te weten dat de sneeuw vrijdag dus als eerste arriveert rond de Mt. Blanc en dan zijn weg kiest richting het zuiden en westen.

Sneeuw voor het noordwesten
Sneeuw voor het noordwesten
Sneeuw voor de Franse Noordalpen
Sneeuw voor de Franse Noordalpen

Omdat de stormdepressie naar het oosten wordt weggedrukt is daarna Oostenrijk en de Balkan aan de beurt. Zaterdag verplaatst het zwaartepunt zich naar het oosten en begint het in de Alpenhoofdkam van Oostenrijk stevig te sneeuwen.

Sneeuw voor Oostenrijk
Sneeuw voor Oostenrijk

Omdat hier warme en koude lucht botsen kan de sneeuwgrens fluctueren de komende dagen. Donderdag hoop ik een helder beeld te hebben, maar vooralsnog ziet het ernaar uit dat ook hier zaterdag de sneeuwgrens tot diep in het dal zakt.

Maar hoeveel gaat het in mijn regio sneeuwen?

Gister kreeg ik een interessante vraag. Het gaat om het volgende. Als je naar de sneeuwkaart gaat zie je direct de top 10 op de kaart staan, met daaronder een lijst welke gebieden dat zijn. Voor komend weekend zijn dat de gebieden in het noordwesten van de Alpen.

Top 10 komend weekend
Top 10 komend weekend

‘Maar kan ik zoiets ook zien voor mijn favotiete regio?’ Ja, dat kan dus. Ga naar de sneeuwkaart van de Alpen en zoom in op jouw favoriete gebied. Dan zie je vanzelf dat de top 10 van jouw regio met daaronder een lijst met gebieden. Probeer het eens.

Rijd veilig en geniet ook de rest van de winter

Het vooruitzicht van sneeuw zorgt onherroepelijk voor de kolder in ons hoofd. Let wel, het is de start van het seizoen. Er ligt nog bijna nergens een base, daar waar sneeuw ligt is deze als basis zeer instabiel, de opkomende sneeuwval gaat gepaard met veel wind, veel gebieden zijn nog gesloten en de gebieden die open zijn kennen vooral een rotsondergrond of zijn gletsjers en laten de gletsjer juist nu nog vol liggen vol met spleten (ook al zie je die niet altijd direct). Het is de start van het seizoen en in het verleden ben ik door schade en schande (breuken, blessures en kapot materiaal) wijs geworden. Keep it simple en rijd voorzichtig. Schade (of nog erger) aan je lichaam nu kan de rest van je seizoen verzieken.

De start van het seizoen is daarmee het moment om je conditie te testen, dat eerste poederbochtje en vooral ook het moment om je kennis over lawines en andere risico’s buiten de pistes bij te spijkeren. Houd daarbij in gedachte dat sinds september al 9 mensen gedood zijn door lawines in de Alpen. Met de komst van de sneeuw komen ook weer de lawines en andere risico’s!

Waarheen te gaan?

Veel gebieden zijn nog gesloten, maar een aantal gletsjergebieden draaien al. Zondag, maar vooral maandag klaart het op en dan zullen de volgende gletsjergebieden je al een poederbochtje op de pistes gunnen: Tignes, Pitztaler gletsjer, Solden, Hintertux, Stubaier gletsjer, Kaprun en de Molltaler gletsjer. En Zermatt en Saas Fee? Wel de aanvoerrichting van de sneeuw is voorlopig te noordwestelijk en dan pikken zij in de regel minder sneeuw op. Een alternatief komend weekend is zelf naar boven lopen. Grashellingen, met gras bedekte pistes en niet al te steile hellingen zijn daar ideaal voor en zondag kan er al lekker getourd worden. Donderdag/vrijdag volgen de tips op maat.

De lange termijn

Is de winter een blijvertje en volgt er nog sneeuw voor de Zuidalpen? Ja en misschien. Tot eind deze maand staat de deur voor koude lucht uit het noorden wagenwijd open. Daarmee blijven de Alpen in de koude lucht hangen en is er continue ruimte voor meer sneeuw. Of de Zuidalpen daarvan gaan profiteren? Misschien. Zo rond de 26e november staat er een lichtpuntje op de kaarten. Daar publiceer ik vanmiddag nog een extra artikel over.

Morgen een snelle update en donderdag weer een uitgebreid bericht zodat je weet waar je aan toe bent.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
DutchessAuteur17 november 2015 · 11:07

Dank je wel Morris! gaat knobbelen met kaarten en opties en weersites

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur17 november 2015 · 11:31

@@Dutchess succes. Als je hulp nodig hebt of vragen hebt… Schroom niet. Here to help!

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur17 november 2015 · 11:33

Wederom dank @@meteomorris! Ik zie in het lijstje ‘Waarheen te gaan?’ niet de Hintertuxer Gletscher staan, is dit niet ook een aanrader? Ik wil de komende week gaan, maar helaas is de opening van Val Tho een week uitgesteld.

Wat zou jij aanraden? Willen het liefst een hele week gaan.

Expert
meteomorrisAuteur17 november 2015 · 11:50

@@JRF, goed punt. Hintertux hoort er ook bij.
Als je vrijdag vertrekt gewoon ff wachten tot mijn update van donderdag ;)

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur17 november 2015 · 11:51

@@meteomorris, en dan maar hopen dat er nog plek is in het gewenste hotel… ;)

Gevorderd
EmileHendrixAuteur17 november 2015 · 11:57

Nuttige functie dat lokale optimale gebied!

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Expert
meteomorrisAuteur17 november 2015 · 12:11

@@JRF, LOL @@EmileHendrix dank. Er komt zo nog een fijne update aan!

powfinder.com
Beginner
MichielottoAuteur17 november 2015 · 12:54

@@meteomorris Dit zijn de mooie berichten, zeker nu de trip van 10 december met rassen scheden dichterbij komt!

Gevorderd
ReneAuteur17 november 2015 · 14:14

@@meteomorris , je bedoelt nu :D

The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
Gevorderd
DutchessAuteur17 november 2015 · 14:19

@@meteomorris Dank jewel! Zal ik zeker doen, maar ik wacht even tot je finetune berichtje donderdag. Kijken of dat overeenkomt met wat ik nu in mijn hoofd heb, of de sneeuw ook laag genoeg diep genoeg gaat vallen. Ik ben specifiek op zoek naar grashelingen voor een tourtje (Crete du Vanil misschien?) en in deze tijd van het jaar mag het best wel een lekkerlanglopennaareenlauwtopje worden als dat het enige is wat erin zit. Het is een opwarmertje zeg maar.

Ik vraag me eigenlijk af of het meer van Geneve groot genoeg is voor een lake effect?

(afhankelijk van hoe de wind erop staat natuurlijk)

Maarre… ik moet eerst een opdrachtje afkrijgen dus ik mag helemaal niet op deze site rondneuzen nu. Concentratie, concentratie, waar bent gij heengevlucht?

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!