Ik kijk nu al een paar dagen naar bovenstaande video. Nate Wallace is een skier die velen geïnspireerd heeft en nog steeds doet. De in Chamonix woonachtige Amerikaan vertelt over het verlies van een vriend in de bergen. Het verhaal raakt me. Vooral ook omdat hij heel open ingaat op de wijze waarop beslissingen werden genomen en de consequenties daarvan die dag. Nate Wallace is een steep skier en rijdt lijnen die voor een grote meerderheid onbereikbaar zijn. In de video concludeert hij dat er geen veilige beslissing bestaat en daar worstelt hij duidelijk mee. Vooral ook omdat het noodlot niet toesloeg op een helling die de meerderheid van ons als onmogelijk zal bestempelen, maar juist op een helling die jij en ik ook zo vaak rijden. Bestaat risicoloos in de bergen?
Een vraag die ik vaker gesteld zie worden. Wie de Safety Academy heeft gevolgd weet dat er altijd een risico is in de bergen. Maar dat je dit risico kunt verkleinen door de grootste risico's van die dag er uit te filteren. Freeriden is een risico sport, maar dat wil niet zeggen dat je voor jezelf de risico's kunt verkleinen en toch heel veel plezier kunt hebben. Werner Munter, Manuel Genswein, zijn allemaal experts op het gebied van lawines en risco's in de bergen en met hun kennis ben ik de laatste jaren bewuster en vaak ook veiliger onderweg.
Hoe openhartig het verhaal van Nate ook is, toch worstel ik er al dagen mee. Vanaf 3.18 zegt hij namelijk dat indien we Munter volgen we op geen enkele dag meer lekker poeder kunnen rijden.
Munter? Werner Munter heeft een strategie ontwikkeld waarmee je risico's kunt herkennen en ze mee kunt nemen in je beslissingen. En voor die gevallen dat je het niet zeker weer heeft hij een formule bedacht die je helpt een beslissing te nemen. In de Safety Academy gebruiken we Munter als de basis voor het veiligheidsdenken en borduren daar in de loop van de twee cursussen verder op voort. Dat doen wij niet alleen overigens. Bijna al het veiligheidsdenken in de bergen kent als basis het werk dat Munter heeft verricht.
Terug naar Nate en Munter. Kunnen we als we Munter volgen geen lekkere poeder meer rijden? Sterker nog, mogen we als we Munter volgen überhaupt nog wel in de bergen zijn? Een opvatting die ik de laatste tijd vaker hoor.
Maar is dat ook zo? Mogen we van Munter helemaal niets? Blijft er niets over van onze passie als we de beslissingstrategiën van Munter en co volgen?