Tochtenwiki's

• RalfLins
    Beginner
    RalfLins op 17 november 2015 · 16:07
    Nu de winter op gang begint te komen en splitboarden het sleutelwoord wordt voor mij persoonlijk dit seizoen ben ik een beetje aan het rond speuren naar dagtochten!

De tochten, die bijvoorbeeld op tourentipp.de of de NKBV tochtenwiki staan, zijn die interessant of zijn deze juist enorm druk doordat het voor iedereen bekend is?

Daarnaast heb ik nog een aantal vragen:
    - GPX data? Is dat eenvoudig te lezen via je mobiele telefoon of is het beter om hiervoor een apart apparaat voor aan te schaffen. Of gewoon lekker lopen o.b.v. de oldschool routebeschrijving.

- Het wordt allemaal 'skitour' genoemd, is het hierdoor ook altijd toegankelijk voor splitboarders? Kan me voorstellen dat dit in sommige gevallen niet zo is namelijk, of zit ik fout?

- Zijn er meerdere mensen hier op het forum die ook zo zijn begonnen? Het uitzoeken van tochten via de websites? Of is er een andere manier die beter is om te starten met touren?
    Life is short, ride a board!
  • Niels
    Advanced
    Niels op 17 november 2015 · 20:37
    Veel goede vragen waar iedereen in het begin mee te maken heeft waarschijnlijk.

Ik denk dat bijna iedere tour en route wel ergens op internet te vinden is, dat zal dus niet echt een graadmeter voor drukte zijn.

GPX is met de juiste app prima op je telefoon, met de bekende telefoonbeperkingen. Zelf vind ik gps niet zo interessant voor wintertouren itt bv mtb. Oriëntatie met kaarten is prima te doen in de winter en je hoeft geen lijntje te volgen, de keuze is veel groter. Wellicht kan het helpen voor oriëntatie in de bossen.

Skitour is zeker toegankelijk voor splitboarders. Alleen splitters hebben wat voor en nadelen tov skiërs. Met name afdalingen in de klim, ombouwen en vlakke stukken in de afdaling zijn wat minder handig. Tegenwoordig staat vaak vermeld of routes ook geschikt zijn voor snowboarders.

Websites zijn een goede manier om te beginnen. Maar mi is een goed routeboek wat op één, of een aantal, gebieden focust prettiger. Kwaliteit van de informatie is vaak beter en vollediger. Bovendien is een ruime keuze in het gebied waar je naartoe gaat een pré, je kunt dan het niveau opbouwen. Helvetic Backcountry en vooral hun Ski & Snowboard Tourenatlas Schweiz zijn erg handig. Maar bijvoorbeeld ook de routes op wepowder zijn interessant.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 17 november 2015 · 21:30
    Kijk hier eens: http://www.gps-tour.info/nl/index.html

Ik heb hier veel leuke tourtjes gevonden en bij de meeste staat ook de moeilijkheidsgraad aangegeven.
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 17 november 2015 · 21:49
    Www.skitour.fr en www.camptocamp.org zijn ook ideale sites om lekker rond te kijken.

Bij een route staat vaak een uitgebreide beschrijving, en door naar de verschillende tochtverslagen te kijken, kan je ook zien of er bijvoorbeeld vaker op een splitboard iemand omhoog gaat.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 november 2015 · 22:14

- Zijn er meerdere mensen hier op het forum die ook zo zijn begonnen? Het uitzoeken van tochten via de websites? Of is er een andere manier die beter is om te starten met touren? RalfLins op 17 nov 2015 16:07

Prima om lekker van tevoren routes op te zoeken online, huiswerk=voorpret. Maar vergeet dan niet ook de hoogtekaarten te kopen en hier mee te oefenen.

Een gps kan soms handig zijn, vooral bij meerdaagse tochten als het weer tegenzit en je toch verder/terug moet. Maar om te beginnen zou ik gewoon met kaarten aan de gang gaan omdat je dan de hele flank ziet en niet alleen een stukje van 3cm op je schermpje.
    Geeft ook meteen meer overzicht voor het afdalen en situational awareness wat de veiligheid weer ten goed komt. Als je alleen maar op een schermpje kijkt mis je alles.

+1 Voor Helvetic.

Maar als je straks gaat heb je een maatje nodig. En als je slim bent kies je er voor die eerste tocht één die het allemaal al een beetje weet. Ik heb meer van andere splitters geleerd dan van een beetje koekeloeren op internet. 😃

Ik stuur je per PM nog even een geheimtip.
    splitfest.nl
  • waingro
    Advanced
    waingro op 17 november 2015 · 23:11
    Op gpsies.com kun je gpx track inladen en zo het hoogte profiel vinden. Je kunt ook gratis garmin basecamp installeren op je pc. Dan zie je de maximale stijlheid en ook of er veel vlakke stukken in zitten. Download een gratis kaart middels: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_Garmin/Download...
    Zoek een kaart van je gebied met contourlijen
    Ik bereid mijn tochten altijd voor op de pc en laad die dan in mijn gps. Zo weet ik de maximale stijlheid en de expositie mbt het lawinebericht. Ik gebruik fysieke kaarten voor het overzicht maar als je in een white out zit heb je nl niets aan alleen een kaart. Ik ga dus altijd op pad met gps kaart en kompas. Op android zou je de volgende app kunnen installeren https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vecturagames.android....

Ik adviseer eigenlijk stiekem wel een losse gps zoals de etrex 20. Die koop je tegenwoordig voor 150 euro. Maar een tweedehandse werkt ook. Een losse gps is erg robust waterdicht en kan tegen de kou en kan je met je handschoenen aan bedienen. Een smartphone laat het soms afweten bij extreme kou en is meestal niet met handschoenen te bedienen.
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 22 november 2015 · 13:36
    Handig zo'n overzicht met plaatsen waar je ideeen voor tochten kunt vinden!
  • japser_be
    Advanced
  • WoutM
    Expert
    WoutM op 22 november 2015 · 20:19
    Topo's kopen bij bol.com bijvoorbeeld, inscannen, delen met je maten en (gratis) retourneren. Ja ik ben zo'n skere. En bij sommige topo's zitten ook cd-roms met gps files.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro