2 meter verse sneeuw?

2 meter verse sneeuw?

2 meter verse sneeuw! De winter komt er aan en iedereen heeft wat te melden. Op internet circuleren inmiddels kaarten die ‘aantonen’ dat er eind volgende week meer dan 200 cm verse sneeuw is gevallen. Nu ben ik een voorstander van veel verse sneeuw, maar het kan geen kwaad om je eens goed uit te leggen hoe dit soort kaarten tot stand komen. Dan heb je direct een beeld van datgene wat ze ‘aantonen’. Het gaat dan bijvoorbeeld om de onderstaande kaarten die van Wetterzentrale en Meteociel komen. Twee interessante weersites die een skala aan weerkaarten pushen.

Onderstaand zie je 2 kaarten die de totale neerslag tot 10 dagen vooruit laten zien. Ofwel voor een periode van 240 uur in de toekomst tonen ze de totale te verwachten neerslag (in mm).

Wetterzentrale
Wetterzentrale
Meteociel
Meteociel

Omdat zaterdag de lucht aanzienlijk kouder wordt is het geen vreemde gedachte om die te verwachten millimeters neerslag om te zetten naar sneeuw. In de Alpen is het dan gebruikelijk om 1 mm om te zetten naar 1 cm sneeuw. Ofwel de getoonde 230 en 274 mm in bovenstaand kaartje worden dan meer dan 2 meter sneeuw. Maar is het echt zo simpel?

Hoe voorspelbaar is het weer?

Met alle rekenkracht die we tegenwoordig in computers hebben slagen we er steeds beter in om het weer kundig te voorspellen. Vooral voor de korte termijn geldt dit. Maar kijken we verder in de toekomst dan wordt de betrouwbaarheid al een stuk kleiner. Onderstaand zie je een grafiek die laat zien in hoeveel procent van de gevallen de verwachting voor de toekomst juist was. 5 dagen vooruit zaten we er al in 10% van de gevallen naast en als we 10 dagen vooruit kijken dan is dat zelfs in 50% van de gevallen zo.

Betrouwbaarheid van voorspelling in de tijd
Betrouwbaarheid van voorspelling in de tijd

Daarbij moet ik ook nog vertellen dat het in bovenstaande grafiek gaat om de voorspelling van de luchtdruk. Ofwel waar bevinden hoge- en lagedrukgebieden zich. Elementen als temperatuur, wind en ook neerslag zijn hier afgeleiden van en in de regel nog minder waarschijnlijk. Sommigen spreken dan van meteo fictie, wat overigens best goed klinkt, maar niet veel anders betekent dan fantasie over het weer. Ook wel borrelpraat, kroegroddels, hear say en meer. Leuk ter speculatie en om van te dromen.

Het verhaal van het vlindertje

Hoe kan het dat de modellen er ondanks al die krachtige computers zo vaak naast zitten? Wel, dat heeft te maken met wat we heel duur de ‘begrenste meetnauwkeurigheid’ noemen. Een verwachting voor morgen of volgende week is gebaseerd op de waarneming van vandaag. Die wordt dan in een model gestopt en deze gaat rekenen. De uitkomst is de verwachting.

Als de waarneming nu vervuild is (er kwam een vlindertje langs de sensor), of onvoldoende nauwkeurig achter de komma vastgelegd dan heb je een vervuiling van de data. Op de korte termijn is dat nog wel te overzien, maar voor de lange termijn desastreus. Het verhaal van de vlinder in de Amazone en de orkaan in Japan.

Lange termijn is voer voor speculatie

Lange termijn fantasiën zijn heerlijk om de tijd te doden, maar kunnen vervelend uitpakken als je er je plannen op baseert. Tijd is schaars en op het verkeerde moment bij de verkeerde berg staan is heel erg vervelend. Daarom doen we dit soort berichtgeving dus niet. Als er poeder valt kondigen we dat aan en voegen daar de mitsen en maren aan toe. Zodat je op het juiste moment op de juiste plek staat, maar je ook bekend met de risico’s.

Leuker kunnen we het niet maken (hoewel we hier vaak zitten te genieten), makkelijker wel…

meteomorris

Reacties

Beginner
mhilbertsAuteur17 november 2015 · 18:14

Klopt helemaal, maar blijven verdomd geile kaarten!

Expert
meteomorrisAuteur18 november 2015 · 14:03

Zelfde kaart, nieuwe data er in. En wat blijkt? Geen 3 meter, maar minder dan 1,5 meter. Met name de lange termijn is compleet bijgesteld (5-10 dagen in de toekomst)

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14841.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur18 november 2015 · 14:11

Ik verdenk zowel magicseaweed als snow-forecast ervan om per definitie “epic” te voorspellen voor volgende week. Doen ze standaard, volgens mij. Grmmbbl

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
evr66proAuteur18 november 2015 · 14:28

Haha, dat gevoel had ik afgelopen zomer bij magicseaweed ook dagelijks mbt surf condities :)

Expert
meteomorrisAuteur18 november 2015 · 14:29

Ik verdenk zowel magicseaweed als snow-forecast ervan om per definitie “epic” te voorspellen voor volgende week. Doen ze standaard, volgens mij. Grmmbbl

Dutchess op 18 nov 2015 14:11

@@Dutchess ik wil ook wel standaard EPIC voor je voorspellen als je je daar beter bij voelt ;)

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur18 november 2015 · 20:54

@@meteomorris Ha! Dat is wel érg “servicedriven”! Dank je wel maar nee dank je. Ik denk niet dat ik goed met die wekelijkse teleurstelling om kan gaan…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!