1 Meter verse sneeuw, maar krijgt Oostenrijk ook veel sneeuw?

1 Meter verse sneeuw, maar krijgt Oostenrijk ook veel sneeuw?

Het aftellen is begonnen, de hoofdlijnen zijn helder, maar nu de details. We hebben nog ruim 48 uur te gaan totdat de winter aan zijn inval begint en het zijn vaak die laatste uren waarin kleine veranderingen grote consequenties kunnen hebben. De meter sneeuw voor Chamonix en Engelberg staat nog steeds op de kaarten, maar hoe zit het met bijvoorbeeld Kaprun of Sankt Anton? Vandaag een korte update, waarna ik morgen uitgebreid in ga op de tips en suggesties voor komend weekend. In dit bericht:

  • Nog meer detail info op wePowder
  • Waarom kunnen prognoses wijzigen?
  • Meer sneeuw voor het noordwesten en minder voor Oostenrijk?

Meer weerstations per gebied

Naar aanleiding van onze sneeuwkaarten kreeg ik regelmatig de vraag ‘Valt er dan een meter sneeuw in het dal?’ of ‘Valt er dan een meter sneeuw in de gehele regio?’, waarop mijn antwoord in de regel was ‘Nee’. De hoeveelheid sneeuw die er valt heeft te maken met de aanvoerrichting van de sneeuw, de temperatuur, de wind, de hoeveelheid vocht in de lucht, de hoogte waarop je de sneeuwval prognotiseerd etc… Om een lang verhaal kort te maken. De hoeveelheid sneeuw die per gebied en per regio valt kan lokaal nogal verschillen. Ik weet door mijn vele trips in de Alpen dat het soms loont een vallei verder te kijken of een liftje verder te nemen.

Nu zijn onze sneeuwkaarten al van een goede kwaliteit en zeker als je inzoomt zie je goed de verschillen, maar toch kan dat beter. Gister is een vurige wens van mij in vervulling gegaan. Per gebied hebben we nu meer meetpunten zodat je een nog exacter beeld krijgt van de hoeveelheid sneeuw die er verwacht wordt.

Laat ik als voorbeeld Chamonix nemen. Op onze forecastpagina zie je dat er voor komend weekend 104 centimeter wordt verwacht. Maar deze 104 centimeter wordt berekend voor de hoogste toppen. Hoe is dat in de rest van het gebied?

Ga je nu naar de pagina van Chamonix dan zien je onder de meerdaagse verwachting onderstaande tabel van vrijdag 20 november, met daaronder de tekst ‘laat meer meetpunten zien’ en daarnaast een kaartje. Klik ik op de pagina van Chamonix op ‘laat meer meetpunten zien’ dan zie ik de verwachte sneeuwval en temperatuur voor heel veel punten in de vallei van Chamonix. Ik zie dat het in eerste instantie nog regent onder de 2000 meter, maar dat het later tot diep in het dal gaat sneeuwen.

Sneeuwval Chamonix
Sneeuwval Chamonix

Allemaal detailinfo die nuttig kan zijn. Met het oog op komend weekend zie ik bijvoorbeeld dat er rond de 2000 meter zo’n 30-45 cm wordt verwacht. Voldoende voor een eerste toertje op een alpenweide. Maar omdat we een waarschuwing voor de wind afgeven weet ik ook direct dat het sneeuwdek op sommige plekken nihil is, terwijl deze achter een kammetje opeens een meter dik kan zijn. Allemaal details die je helpen bij het plannen van je trip.

Ik zou zeggen klik eens lekker rond. Ook bij de andere gebieden en laat je verrassen. Ik ben blij met deze vernieuwing. Ik hoop jij ook. Ze laten goed zien dat een meter sneeuw niet overal een meter sneeuw betekent.

Waarom kunnen prognoses wijzigen?

Vandaag zien we voor de korte termijn kleine wijzigingen in de prognose. Meer sneeuwval voor de Hautes Savoie en de Zwitserse Alpennoordhang en juist minder op de kaarten voor Oostenrijk. Hoe komt dat? Gister schreef ik een uitgebreid artikel over verwachtingen en de betrouwbaarheid van weervoorspellingen. Kort gezegd komt het op het volgende neer. Verwachtingen voor de toekomst zijn gebaseerd op het heden. Het weer van vandaag (en met name hoe we dat weer in kaart brengen) bepaald de verwachting van morgen. Soms is een sensor vervuild en krijgt een model de verkeerde actuele weergegevens ingevoerd, ook zijn weermodellen nog steeds niet accuraat genoeg en hebben ze moeite met bepaalde weerpatronen en soms is het leven gewoon het leven en doet ze andere dingen dan we verwachten. Dat maakt het leven van ons freeriders zo onvoorspelbaar. Ik heb regelmatig 6 uur voor mijn vertrek naar de sneeuw nog voor een andere bestemming gekozen omdat daar meer sneeuw viel of het daar veel veiliger was met het oog op lawines.

Dat maakt freeriden voor mij ook tot een avontuur. Soms word ik er helemaal gek van, maar als alles bij elkaar komt en ik sta die ochtend als eerste bij de lift dan weet ik weer waarom ik het doe. Beter accepteer je dat details soms kunnen schuiven en handel je erna dan dat je 3 dagen van te voren verkeerd hebt geboekt. Laat onverlet dat ik er alles aan zal doen om je die informatie te geven zodat je altijd op de juiste plek staat.

Meer sneeuw voor het noordwesten en minder voor Oostenrijk?

Ja, dat zeggen de kaarten van vandaag. Het front blijft langer in het noordwesten hangen, waardoor het lange doorsneeuwt ten westen van de lijn Grenoble - Mont Blanc - Oberstdorf.

Lijn Grenoble - Mont Blanc - Oberstdorf
Lijn Grenoble - Mont Blanc - Oberstdorf

Tegelijkertijd berekenen de modellen niet meer het lagedrukgebied in de Po-vlakte. Gevolg is dat de zuidelijke stroming wegvalt en de Alpenhoofdkam van Oostenrijk daarom niet in een sneeuwsandwich komt te zitten en de sneeuw voornamelijk uit het noordwesten moet komen. Daarmee valt een deel van de neerslag weg. Nog steeds geen drama, want de sneeuw die er in Oostenrijk valt is meer dan voldoende voor een tripje richting de gletsjers die ik gister al noemde. Maar het verschil is opvallend.

Maar goed, we hebben nog 48 uur te gaan en die sneeuw gaat komen. Morgen meer, waarbij ik dan ook uitgebreider in ga op de centimeters die er verwacht worden. Ons model is vandaag conservatief en ik hoop morgen een goed beeld te hebben van de kou die er al in de dalen is gezakt. Werkt dat beter dan verwacht dan zou de hoeveelheid sneeuw wel eens hoger kunnen uitpakken dan ons model verwacht.

Voorlopig ga ik uit van 30-75 cm op 2000 meter ten westen van de lijn Grenoble - Mont Blanc - Oberstdorf. En 20-50 cm op 2000 meter in Oostenrijk. Ga je hoger dan wordt het sneeuwdek nog dikker. In de zuidalpen en de Franse zuidalpen zal geen tot enkele centimeters vallen. Maar ook daar morgen meer over.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
markindealpenAuteur18 november 2015 · 10:25

Ah op! ziet er goed uit, meer toegankelijke data is altijd beter.

Gevorderd
evanAuteur18 november 2015 · 11:27

Nuttige aanvulling, die extra meetpunten. Zijn ze niet beschikbaar op de mobiele site?

Gevorderd
ArjenproadminAuteur18 november 2015 · 11:54

@@evan Nee, voorlopig niet. Is een leuke designuitdaging.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
DutchessAuteur18 november 2015 · 12:20

Oh, top! Vanavond duik ik daar even in. (En overweeg nu serieus in een klap ALLE 1:25000 kaarten van Zwitserland te kopen…maak me gek!! )

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Toerist
AnoniemAuteur18 november 2015 · 13:02

Yeeeeeeeeee! Ischl krijgt sneeuw! Lucky me… Alpinkurs op stenen is toch wat minder!

Gevorderd
DioAuteur18 november 2015 · 23:25

@@Dutchess Maak me gek! Ik heb nieuwe winterbanden en een standkachel. Ik heb ook een A-Frame

dus zou nog een busje op sleeptouw kunnen nemen naar CH.

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!