127 centimeter verse sneeuw! Tijd voor een (eerste) poederbocht.

127 centimeter verse sneeuw! Tijd voor een (eerste) poederbocht.

Het is zeker! De eerste dump is een goede. Vroeger zou ik direct in de auto zijn gestapt om geen vlok te hoeven missen. Maar door blessures en breuken wijs geworden wacht ik tegenwoordig tot het sneeuwdek wat dikker is. Maar kun je niet wachten en wil je nu weg, dan lees je onderstaand mijn tips voor je (eerste) poederbochten.

  • De eerste dump van november is een goede en brengt meer dan 1 meter sneeuw in het noordwesten van de Alpen
  • Minder sneeuw voor Oostenrijk maar genoeg voor een poederbocht
  • Voorlopig blijft het helaas nog droog in grote delen van de Zuidalpen
  • Mijn advies is om te gaan toeren of anders richting de gletsjers van Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland te gaan
  • Volgende week kans op sneeuw in de Zuidalpen

Franse Noordalpen en Zwitserland krijgen de volle laag

Een krachtige noord tot noordwestelijke stroming zorgt ervoor dat vrijdag eindelijk weer koude lucht het noordwesten van de Alpen bereikt. In beginsel schommelt de sneeuwgrens daarbij nog rond de 2000 meter, maar in de loop van de vrijdag(avond) zakt deze rap richting de 700 meter en lager.

Oranje pijl = koude lucht uit het noorden
Oranje pijl = koude lucht uit het noorden

Vanwege de noordwestelijke en later naar het noorden draaiende stroming zijn het vooral de Franse Noordalpen en de Zwisterse Alpennordhang die veel sneeuw krijgen. Later breidt de sneeuwval zich uit richting Oostenrijk. Met de Franse Noordalpen bedoel ik in dit geval de Isere, de Savoie, de Haute Savoie en in dit geval ook westelijk Wallis. Op vrijdag dus nog een sneeuwgrens rond de 2000 meter, maar zaterdag einde dag tot diep in de valleien. Dit betekent dat de 127 centimeter die op onze sneeuwkaarten staat enkel op de hoge toppen valt. Maar zoom je verder in en neem je de gebiedspagina’s van bijvoorveeld Chamonix of Paradiski erbij dan zie je dat er de komende dagen al snel zo’n 35-50 cm verse sneeuw valt tussen de 1700 en 2100 meter.

Franse noordalpen
Franse noordalpen

Hetzelfde geldt voor de Zwitserse Alpennordhang. Ook daar eerst warme lucht en daarna rap kouder. Voordeel is dat de koude lucht hier eerder arriveert, zodat er per saldo meer sneeuw dieper in de dalen valt. De weertabel van bijvoorbeeld Engelberg laat dat mooi zien.

Zwitserse Alpennordhang
Zwitserse Alpennordhang
Sneller koud in Engelberg
Sneller koud in Engelberg

Minder sneeuw voor Oostenrijk op de kaarten

Voor Oostenrijk staat er minder sneeuw op de kaarten, maar deze arriveert wel kouder. Hierdoor valt er toch zo’n 15-35 centimeter. Positieve uitzondering is Voralberg waarbij ik ervan uitga dat de teller tegen zondagavond hoger uitvalt dan op onderstaande kaart.

title here
title here

Al met al dus zo’n 30-50 en lokaal zelfs 70 centimeter op 2000 meter hoogte. Zelfs op 1200-1500 meter hoogte kan er op 15-40 cm gerekend worden.

Zo goed als droog in de Zuidalpen

Een krachtige stroming uit het noorden betekent föhn in het zuiden. Ofwel een koude, maar voornamelijk droge wind vanuit het noorden. Met uitzondering van de Dolomieten en de Alpi di Giulia blijft het hier zo goed als droog. Enkel in het zuidoosten van de Alpen dus sneeuw waarbij geldt des te oostelijker des te meer. Kijken we naar de Piemonte of de Aosta, dan is het daar gewoon zo goed als droog.

Mijn tips en waarschuwingen voor komend weekend

Het blijft het gehele weekend sneeuwen en veel gebieden zijn nog gesloten. Veel opties zijn er niet. Laat ik beginnen met de waarschuwingen. In grote delen van de Alpen ligt geen sneeuw en op die plekken waar nog wat sneeuw ligt is deze basislaag een ideale glijlaag voor toekomstige lawines. Valt er nieuwe sneeuw op en is er direct gevaar. Ten tweede is het sneeuwdek dat gaat vallen onvoldoende dik om rotsen te bedekken. Ten derde valt de sneeuw met veel wind en als laatste geldt dat buiten de pistes van de gletsjergebieden er veel gletsjerspleten liggen die met de nieuwe sneeuwval niet altijd zichtbaar zijn.

Wil je komend weekend redelijk veilig poeder rijden dan ben je aangewezen op de pistes op de gletsjers, of maak je je eerst tour op een ingesneeuwde alpenweide. Het beste wacht je tot zondag omdat de storm dan is gaan liggen. Of nog beter tor maandag als de zon er weer door komt. Eerst de tips voor de gletjsers:

  1. Tignes, inmiddels open en komend weekend veel sneeuw. Vanaf maandag opklaringen
  2. Zermatt, minder sneeuw en veel wind
  3. Pitztaler gletsjer, minder sneeuw wel kouder
  4. Sölden, idem en wind
  5. Stubaier gletsjer, idem en wind

Tignes heeft de beste papieren kortom hoewel het de vraag is of de liften op vrijdag draaien tijdens de storm. Zondag al beter en maandag opklaringen en zon. Maar je kunt ook gaan toeren.

Vooral in de Franse Noordalpen, het noorden van Zwitserland en in Voralberg loont het om zondag, maar vooral maandag een alpenweide op te lopen en daar je eerste bochten te draaien. Geen rotsen onder je, geen oude sneeuwlaag en geen gletsjerspleten. Earn your turns. Het materiaal om te gaan toeren is de laatste jaren zoveel beter geworden zodat je en makkelijk naar boven loopt en toch hard naar beneden kunt knallen.

Volgende week kans op sneeuw in de Zuidalpen

De weerkaarten verschillen op dit moment van dag tot dag. Toch is de kans groot dat we ook volgende week weer verse sneeuw op de kaarten gaan zien. Vooral dat continue oppoppende Genua laag biedt perspectief op sneeuw voor de Zuidalpen. Dat zou mooi zijn, want ook daar is sneeuw gewenst,

Morgen en zaterdag volg ik in een liveblog de sneeuwval. Zit je zelf in de Alpen, Jura of het Schwarzwald deel dan je reports met me! Voor diegene die zondag of maandag een eerste bochtje gaan draaien; veel plezier! Mocht je daartoe nog vragen hebben, tips willen hebben etc. Schroom niet en stel je vraag!

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
TimVAuteur19 november 2015 · 12:31

Jieha, laat die sneeuw maar komen, ligt er deftige base binnen maandje ;)

Voor de mensen die Tignes willen, zelf met veel wind is funiculaire normaal open, en als er +30 ligt beneden, lukt het wel om tot in Tignes af te dalen over de “pistes” die nog niet open zullen zijn! (wat sharks maar cava nog…)

Gevorderd
evanAuteur19 november 2015 · 14:08

cava

TimV op 19 nov 2015 12:31

Is dat Spaanse champagne powder, @@TimV?

Gevorderd
49Auteur19 november 2015 · 14:12

-patience we must have, my dear sudisti-

montagna bianca, ti amo
Expert
TimVAuteur19 november 2015 · 15:00

@@Evan, dont worry, das Franse ook!

Beginner
plukskiAuteur19 november 2015 · 16:41

Waar halen jullie altijd de weerberichten vandaan?

Expert
BartVissersAuteur19 november 2015 · 18:20

Meteomorris ‘is’ gewoon het weerbericht, plukski ;-) !

Gevorderd
RoodbaardAuteur19 november 2015 · 20:26

Voralberg homespot, “de fuik” staat open !

AL
Gevorderd
RieuwertAuteur19 november 2015 · 21:09

Iemand komend weekend in de buurt van Voralberg? Ik woon in Friedrichshafen dichtbij Bregenz! Ben in voor een ride!!

Gevorderd
RoodbaardAuteur19 november 2015 · 21:47

@@Rieuwert,… Helaas nog niet.

AL
Beginner
PimPowAuteur20 november 2015 · 23:43

Volgende week een paar dagen Tignes of Solden. Weet iemand welk deel er al open is in Tignes? We kunnen nog niet kiezen.

Gevorderd
ArjenproadminAuteur21 november 2015 · 08:30

Dat zal waarschijnlijk de gletsjer zijn.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!