Helikopterrrr ski毛n

• tslieferink
    Advanced
    tslieferink op 22 november 2015 路 16:35
    iemand ervaring met helikopter ski毛n in europa? zo ja waar? kosten? ervaringen? ik wil alles weten 馃槈

groetjes uit groenten
  • kanski
    Elite
    kanski op 22 november 2015 路 17:12 Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • kanski
    Elite
    kanski op 22 november 2015 路 17:13 Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • FrankvDelden
    Beginner
    FrankvDelden op 23 november 2015 路 09:59 Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
  • PS
    Advanced
    PS op 23 november 2015 路 12:07
    In de Alpen is heliskien verboden in Frankrijk, maar toegestaan in Zwitserland en Italie. Hoe het in Oostenrijk precies zit weet ik niet, maar ik dacht dat het ook daar verboden is met 茅茅n of twee uitzonderingen.

In Zwitserland kan je op de online kaarten precies zien waar de toegestane dropzones zijn:

Op diezelfde kaarten kan je ook zien dat je precies hetzelfde terein kan skien zonder helicopter, door er simpelweg heen te touren. De dropzones zijn vaak maar een paar uur verwijderd van de dichtsbijzende liften. In Zwitserland hoef je het voor het terrein naar mijn mening niet te doen.

Over Italie kan ik je minder vertellen, behalve dat ik ook daar regelmatig drops zag die binnen dagtour bereik lagen. Valgrisenche is misschien anders: daar is weinig infrastructuur.

Zie ook het topic over heliskieen in de Noorse Lyngen Alpen elders op het forum.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 23 november 2015 路 12:34

Op diezelfde kaarten kan je ook zien dat je precies hetzelfde terein kan skien zonder helicopter, door er simpelweg heen te touren. De dropzones zijn vaak maar een paar uur verwijderd van de dichtsbijzende liften. In Zwitserland hoef je het voor het terrein naar mijn mening niet te doen.

Over Italie kan ik je minder vertellen, behalve dat ik ook daar regelmatig drops zag die binnen dagtour bereik lagen. Valgrisenche is misschien anders: daar is weinig infrastructuur. PS op 23 nov 2015 12:07

Ik ben met het @PS eens. Heliski毛n in Europa heeft in de regel geen toegevoegde waarde. De meeste hellingen of vergelijkbaar terrein kun je makkelijk zelf bereiken. Op dagen dat het dumpt direct vanuit de lift en de dagen erna door te gaan toeren. Gidsen kiezen veelal standaardroutes en slechts heel af en toe wordt daar vanaf geweken.

De beste heliski vind je mijns inziens in Canada. Ongerept terrein waar je normaal in de winter never nooit niet kunt komen (of je moet op expeditie) en veel sneeuw en pillows tussen de bomen.
    May the powder be with you.
  • 49
    Advanced
    49 op 23 november 2015 路 13:27
    @tslieferink, op zich klopt het verhaal van @PS en @meteomorris natuurlijk, maarrrr ...
    zeker drie-kwartier liften en 1000hm toeren naar 4200m is toch heel wat meer werk dan met de heli omhoog ... en dan heb je 3000hm afdaling aan 茅茅n stuk, van verschillend niveau. Met de heli kan je dat dan dezelfde dag nog eens ontspannen herhalen, dat gaat je met lift&toer zeker niet lukken.
    montagna bianca, ti amo
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 23 november 2015 路 14:20
    @49, iemand die flink doorknalt met liften haalt in Europa op een dag net zoveel hoogtemeters als met een heli. Vergeet niet dat de pick up punten in Europa vaak een eindje traverseren zijn ergens diep in een vallei omdat ze niet overal kunnen/mogen landen. Dat kost vaak veel tijd.
    May the powder be with you.
  • 49
    Advanced
    49 op 23 november 2015 路 15:10
    "iemand die flink doorknalt met liften haalt in Europa op een dag net zoveel hoogtemeters als met een heli."
    zeker @meteomorris, maar niet op die hoogte (4000m) of op locaties zoals Parco naturale Alta Valsesia of Val Vogna. Ook als je niet tijdens of direct na de storm de kans hebt om de bergen in te gaan kan heliski毛n helpen toch nog veel onbereden poeder te rijden.

Maar goed, ik ben het met je eens dat heliski毛n in de Alpen geen absolute noodzaak is om in top omstandigheden te kunnen rijden. Ik kan me wel voorstellen dat heliski毛n een beleving is die je een keer mee wilt hebben gemaakt. In de Alpen heb je daar dan best leuke relatief laagdrempelige mogelijkheden voor, zeker ook rond de Monte Rosa.

ps maar dit jaar kan je misschien beter voor La Grave kiezen ipv de heli. 馃槈
    montagna bianca, ti amo
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 23 november 2015 路 15:52
    bovendien is het slecht voor je karma om first tracks te stelen van mensen die wel op eigen kracht naar boven zijn gelopen.
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 23 november 2015 路 16:32
    maar dat slechte karma wordt weer vereffend omdat je met heliski毛n beginnende bergpiloten de nodige trainingsuren bezorgt, opdat ze later ook reddingsvluchten kunnen uitvoeren 馃槈
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 23 november 2015 路 20:39
    Als het je om het ritje gaat kan je natuurlijk ook gewoon wachten tot je een been breekt, of een scenic vlucht boeken. Als het je om het skien gaat kan je net zo goed strategisch lift-assisted touren. Als het je om de combinatie dikke lijnen + remote locations gaat moet je naar een ander continent.
  • ThijsBriggeman
    Beginner
    ThijsBriggeman op 24 november 2015 路 14:13
    @PS wauw wauw wauw wat een webkaarten tover je daar te voor schijn. Vanuit mijn persoonlijke interesse (en studie) altijd smullen. Weet je of Frankrijk, Itali毛 en Oostenrijk ook zo'n kaartenportaal hebben?

@on-topic. Zelf nog nooit gedaan maar in het buitenland staat heliski毛n zeker op de wishlist.
  • PS
    Advanced
    PS op 24 november 2015 路 14:32
    @ThijsBriggeman
    Frankrijk: Alle Franse kaarten van het IGN staan online in het Geoportail. In de gebieden die ook door de Zwitsere kaarten gedekt worden, zou ik overigens voor de Zwitserse kaarten kiezen. De Franse kaarten hebben veel "vals detail" en zijn soms gewoon fout (Col de Gd. Lui staat bijvoorbeeld verkeerd op de kaart. Als je de kaart volgt staat je bovenaan een 45+ couloir, ipv de standaard ski route). Any-way, hier is de link: http://geoportail.fr/url/7FctOr

Italie: Ik ben in Italie geen goede nationale fabrikant tegengekomen. Niet off-line, niet on-line. Het Duitse Kompas maakt enigzins redelijke kaarten voor sommige gebieden in Italie, maar die kaarten staan niet online

Oostenrijk: geen ervaring mee.

Handigse verzamelsite: http://www.outdooractive.com . Zij aggregeren data uit verschillende bronnen, waaronder het franse IGN en SwissTopo. Hebben ook een mooie knop waarmee je alles steiler dan 30-graden een kleurtje kan geven.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 24 november 2015 路 21:27
    @ThijsBriggeman zie hier: @ThijsBriggeman

Ieder land heeft wel zo'n Geoportal-achtig iets, de een wat handzamer dan de ander.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 24 november 2015 路 22:49
    Ik bedoelde dus hier: http://wepowder.nl/forum/topic/65103
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 24 november 2015 路 23:26
    @ThijsBriggeman
    Oostenrijk: geen ervaring mee.
    PS op 24 nov 2015 14:32

In Oostenrijk heb je de Alpenvereinskarten welke alle details bevatten maar geloof dat outdooractive deze kaarten ook in licentie heeft.

En inderdaad voor Itali毛 nog geen online bron gevonden...
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 24 november 2015 路 23:34
    Ik bedoelde dus hier: http://wepowder.nl/forum/topic/65103 Niels op 24 nov 2015 22:49
    Inderdaad daar staan veel goede links in!
  • ThijsBriggeman
    Beginner
    ThijsBriggeman op 26 november 2015 路 13:54
    @Niels @PS @ffKnallen dank voor de links! Ik ga me er even in storten 馃槂

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro