Weer een dump voor het noordwesten van de Alpen!

Weer een dump voor het noordwesten van de Alpen!

Het kan maar niet op. Afgelopen weekend viel er al sneeuw, maar komend weekend wordt beter. Het is dat ik nog met een blessure worstel, maar anders zou ik nu serieus overwegen om mijn belag te gaan waxen. Want woensdag en donderdag valt er weer verse sneeuw. Maar boek nog niet direct voor komend weekend. De details liggen nog niet helemaal vast en kunnen nog wat schuiven. Onderstaand de volgende punten:

  • Er viel 40-150 cm verse sneeuw in het noordwesten van de Alpen.
  • Komende dagen nog eens een bak verse sneeuw voor het noordwesten van de Alpen
  • Eerste tips en suggesties voor komend weekend: Verbier, Engelberg en
  • Wacht niet te lang, want er loert warme lucht

Terugblik: sneeuw voor het noordwesten van de Alpen

In de Alpen ging men van de zomer naar de winter en dat binnen een week tijd. Vreemd? Nee, dit gebeurt vaker in de herfstmaanden. De natuur was er al klaar voor, maar koning winter wist de Alpen nog niet te bereiken. Nu dus wel en hoe. In het noordwesten van de Alpen is het per direct winter geworden en we kregen de eerste fijne reports door.

Poeder in Les Diablerets
Poeder in Les Diablerets
Toeren in Gargellen
Toeren in Gargellen

Naar aanleiding van de sneeuwval krijg ik heel wat vragen over de condities op dit moment. In het kort is het heel simpel. Van de Franse Noordalpen via het westen en noorden van Zwitserland en tot aan Vorarlberg ligt er nu een mooi pakje sneeuw. Ook de gletsjers in Oostenrijk liggen er al prima bij. Er kan altijd meer bij, maar verse sneeuw is vooral gewenst in de zuidalpen. Daar ligt op de hogere toppen nog wat van oktober, maar verder is het er veel te groen.

Wil je meer weten, klik dan even onderstaand op je land van voorkeur en je vindt er uitgebreide analyses van mijn kant.

  • Zwitserland: Verbier, Engelberg en Andermatt openen komend weekend
  • Oostenrijk: Toeren in Vorarlberg, poeder op de gletsjer pistes
  • Frankrijk: Boven de 2000 meter is het al echt winter
Wat gaat het worden?
Wat gaat het worden?

Nog eens een dump voor het noordwesten van de Alpen

Bovenstaand plaatje laat de sneeuwkaart voor de Alpen zien zoals deze berekend werd op zondag (links) en vandaag (rechts). Het goede nieuws is dat beide kaarten weer sneeuw voorspellen voor het noordwesten van de Alpen. Het slechte nieuws is dat er al snel zo’n 30-50 cm van de kaarten is verdwenen. Daarnaast zou volgens de laatste berekeningen zich ook alles concentreren op Zwitserland, terwijl gister ook Frankrijk het goed deed in de modellen.

Wel, pin je niet vast op de kaarten die gaan morgen en dinsdagochtend ook nog wel wat schuiven. Dit heeft alles te maken met de dynamiek in de berekeningen, waardoor een verschuiving naar links of naar rechts majeure consequenties heeft. Voor nu verwacht ik net als afgelopen weekend de meeste sneeuw ten noorden van de lijn Grenoble, Mont-Blanc - Gotthard en het Kleinwalsertal. Waarbij in dit geval de sneeuw zich minder diep de Alpen indrukt omdat de lucht minder warm is dan afgelopen weekend. Ofwel meer sneeuw voor de vooralpen en de Zwitserse Alpennoordhang en minder sneeuw voor de gletsjergebieden in de Alpenhoofdkam. Ten zuiden van de Alpen de Ecrins blijft het dan zelfs weer droog.

Maar goed, het venijn zit 'm in de details en vanavond deel ik onder dit bericht de laatste details met jullie. Conclusies so far:

  • Extra verse sneeuw voor het noordwesten van de Alpen
  • Franse Noordalpen, westelijk Wallis en het noorden van Zwitserland krijgen zowiezo sneeuw
  • Meeste sneeuw in de vooralpen.
Engelberg vanochtend
Engelberg vanochtend

Eerste tips voor komend weekend

Met bovenstaande conclusies in gedachten kan ik de eerste tips maken voor komend weekend. Je moet in het noordwesten van de Alpen zijn. Maar houd daarbij in gedachten dat er voor zaterdag/zondag nog wat extra sneeuw op het programma staat. Verbier, Engelberg en Andermatt zijn van plan komend weekend voor het eerst open te gaan en wie weet is er nog meer. Hebben jullie nog tips voor gebieden die komend weekend open gaan? Ik hoor ze graag en neem ze dan later deze week mee in mijn advies voor komend weekend.

Natuurlijk kun je ook gaan toeren. Afgelopen weekend werd er hier en daar al op eigen kracht naar boven gelopen. Het was pas de eerste laag en dus behelpen. Komend weekend wordt zeker beter en indien je kiest voor een gesloten skigebied dan rijd je er makkelijk tot aan de voet van de liften om vandaar uit via een piste naar boven te lopen.

Na het weekend weer warmer

Komend weekend is het laatste weekend van November en het is nu al zeker dat dit het beste poederweekend van november wordt. De kansen dat het weekend van 5 en 6 december het beste poederweekend voor december gaat opleveren acht ik een stuk kleiner. Voor midden volgende week wordt er warme lucht berekend, waarmee de winter even een stapje terug zou moeten doen. Nog meer reden om nu al te gaan waxen en komend weekend een poedertripje te plannen.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
ThijsBAuteur23 november 2015 · 14:41

Laat ik nou net dit jaar de Zuid-Alpen gaan proberen in Sauze d’Oulx. Ach, eind januari is nog ver weg. Desalniettemin mooi om de winter weer terug te zien keren in de bergen!

Expert
meteomorrisAuteur23 november 2015 · 15:38

@@ThijsBriggeman ‘boek nooit te vroeg je poedertrip’… ;)

powfinder.com
Beginner
HaagjeAuteur23 november 2015 · 16:46

Blijft de base wel een beetje liggen of gaat het echt zo warm worden dat we een groot deel weer kwijt raken de aankomende week?

Expert
meteomorrisAuteur23 november 2015 · 17:48

@@Haagje, komende week blijft het koud genoeg. Pas midden volgende week staat er warmte op de kaarten. De sneeuw op noordhellingen boven de 2000 meter gaat niet zo snel meer weg hoor. Dat zit wel snor.

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur23 november 2015 · 19:17

Morgen op weg naar Stubai voor een lawine und tourski lehrgang ;)

Expert
BrosAuteur23 november 2015 · 21:18

Waarschijnlijk gaat alpe d’huez dit weekend al open. Volgens de laatste voorspellingen niet the place to be, maar goed…

Bros
Gevorderd
ThijsBAuteur24 november 2015 · 14:01

@@meteomorris Tja, soms kan je niet anders dan van te voren boeken. Moet vast goed komen. En anders zijn er vast nog wel andere gebieden in de buurt waar het goed vertoeven is :)

Expert
meteomorrisAuteur24 november 2015 · 14:32

@@ThijsBriggeman (en @@49 en @@mhilberts) voor 3-5 december staat er nu een Genua laag op de kaarten (al een paar runs). Dus wie weet. Nu eerst al het noordelijke sneeuwgeweld afwachten.

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur24 november 2015 · 14:57

@@meteomorris, thanks.
Ik had hem gezien. Laatste run was ie wel weer wat zwakker, of niet? Maar goed, is nog 10dgn.

montagna bianca, ti amo
Beginner
mhilbertsAuteur24 november 2015 · 20:37

Het genualaag komt nu toch echt even niet voor in het verhaal lijkt me? Meer een liedje van NW Dump , NW dump dan warm en langer “blijvende” hogedruk? Het liedje begint in ieder geval goed!

Beginner
MarsieRocksAuteur25 november 2015 · 10:10

Oeh ik wil echt wat boeken, maar geen idee wat echt de moeite waard is dit weekend… Engelberg ok, maar gaan niet heel veel liften open.

Beginner
MarsieRocksAuteur25 november 2015 · 10:25

@@meteomorris Jungfrau region? Zijn nu al wat liften open maar weet niet of er genoeg sneeuw ligt… Iig geen woeste wind daar.

Expert
meteomorrisAuteur25 november 2015 · 11:46

@MarcellaRocks zie de update van vandaag. Zorg dat je er vrijdag bent: http://wepowder.nl/forum/topic/216168

@@mhilberts jep. Lichtpuntje is dat modellen blokkades altijd lastig vinden te voorspellen. Laten we hopen dat ze ernaast zitten.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur25 november 2015 · 11:47

@MarcellaRocks
Adelboden opent zaterdag, maar een klein deel daarvan al op vrijdag. En dat wordt de mooiste dag ;)

powfinder.com
Beginner
MarsieRocksAuteur25 november 2015 · 12:22

@@meteomorris Moet helaas werken vrijdag, maar zaterdag will def do!

Gevorderd
ThijsBAuteur26 november 2015 · 13:50

@@meteomorris Ik zag hem voorbij komen op de kaarten :). Hopelijk ben ik braaf genoeg geweest voor Sinterklaas dit jaar. Thx voor de update!

edit* Te vroeg gejuicht (en gelijk een goede lees om eerst alles te lezen). Hij is, zoals hierboven aangegeven, alweer een stuk afgezwakt. We blijven hopen!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!