Photochromic skibril lenzen

• FrankvDelden
    Beginner
    FrankvDelden op 23 november 2015 · 13:18
    Iemand ervaring met Photochrome skibril lenzen?
    Doen!? of gewoon lekker lenzen blijven wisselen?

http://www.snowcountry.nl/salomon-x-max.html

Salomon Photochromic Blue
    (ook bekend als 'All Weather Blue')
    De meest veelzijdig lens, de photochromic binnenlens, zorgt ervoor dat de lens meekleurt in alle verschillende lichtomstandigheden die je op een dag meemaakt. VLT 14-47%
    Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
  • svenk
    Advanced
    svenk op 23 november 2015 · 13:31
    Geen ervaring met de bril zelf. Wel heb ik mij er wat in verdiept, technisch lijkt het prima te werken. Ook goede ervaringen elders hier op forum. Verschillende modellen hebben 2 typen lenzen qua range: van S1-S3 en S2-S4.

Opvallend vind ik dat het concept niet echt lijkt door te breken terwijl je zou denken dat het ideaal is. Geeft toch te denken(?).

Dus: kopen? lenzen wisselen? of 2 losse brillen?
    If in doubt, don't go out!
  • Pvdh
    Tourist
    Pvdh op 23 november 2015 · 13:31
    Ik heb deze lens(en andere) nog wel los in de verkoop! PM voor interesse?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 23 november 2015 · 13:47
    Doen icm lichte slechtweerlens omdat mijn ervaring is dat photochromatische lenzen bij slecht weer te donker blijven. Of zorgen dat de photochromatische lens ook polariserend is. Dan hou je meer contrast bij slecht weer, is ook mijn ervaring. (Het kan ook allemaal psychisch zijn 😃 want de steekproef is klein.)
  • sanno
    Tourist
    sanno op 23 november 2015 · 13:53
    Ik heb afgelopen 2 seizoenen een meekleurende lens gebruikt van POC. Elke meekleurende lens heeft een bepaald (beperkt) bereik. Dus je kan het niet zomaar iets over de inzetbarheid zeggen. Ik heb geen idee hoe de Salomon lens zich verhoudt tot die van POC. (even op POC site gekeken de huidige POC lens heeft een 10-50% range, maar volgens mij heb ik een andere lens, met een ander bereik.)

Mijn conclusie voor de POC versie die ik heb is dat het heel goed werkt op dagen met beperkt licht. Van die dagen dat de zon net wel / net niet doorbreekt of geheel niet. Daarnaast vind ik het ook goed werken als de zon ondergaat aan het eind van de dag en opeens het diepte zicht wegvalt. Met een gele lens zie ik dan nog steeds niet, en deze is ook geen wondermiddel, maar werkt dan net voldoende om niet over elk hobbeltje te stuiteren. De lens is ook te gebruiken voor zonnige dagen, maar dan geeft ik meestal de voorkeur aan een een donkere/spiegel lens.
    Toerisski
  • FrankvDelden
    Beginner
    FrankvDelden op 23 november 2015 · 13:56
    Thanks guys!
    Zo te zien spiegeld deze ook aardig

Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
  • IorusRoos
    Beginner
    IorusRoos op 23 november 2015 · 15:48
    Ik heb ooit begrepen dat het systeem minder goed werkt met een goggle dan met een zonnebril door de kou tijdens wintersport. Maar die persoon kon me er verder eigenlijk niets over vertellen en probeerde me misschien meer te pushen naar dingen die ze wel konden verkopen.
    Mij leek het nl ook wel een goed idee ipv het wisselen van lens en/of bril. Dus ik ga dit wel even in de gaten houden.
    To turn is to admit defeat to the mountain
  • Pvdh
    Tourist
    Pvdh op 23 november 2015 · 15:59
    Ik heb zelf al enige tijd deze goggle(model zoals hierboven alleen dan zwart). Mijn ervaring is dat het super werkt, geklets over kou, niet snel genoeg veranderen etc is allemaal onzin. Het werkt prima, de lens is zowel met matig en goed weer erg fijn. Buiten esthetische reden hoef je in principe geen andere lenzen te hebben. Ikzelf heb er nog wel verschillende lenzen bij omdat ik een ander kleurtje wel eens leuk vind.

De salomon Xmax is uberhaupt een erg fijn brilletje en kan ik iedereen aanraden!

Bij adviezen van winkeliers moet je altijd bedenken dat hij er staat om iets te verkopen. Wellicht heeft product A een betere marge of verkoopt hij merk X graag omdat hij de vertegenwoordiger van die merk zo sympathiek vindt..

Ik heb een foutje gemaakt met bestellen, heb van iedere lens meerdere gekregen ipv 1 per soort.. Vandaar dat ik voor de liefhebber nog wel een lensje in de aanbieding heb!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 23 november 2015 · 16:36
    Hier ook al jaren een Julbo Zebra met cat2-4 lenzen. Voor whiteout heb ik er een bijna alles doorlatende gele goggle bij.
    deze combi werkt in alle omstandigheden. let op de lenzen doen er tot max 20 seconden over om te veranderen dus verwacht niet van schaduw naar zon dat ze ineens aangepast zijn. maar goed stoppe en lenzen wisselen kost meer tijd.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Constant
    Beginner
    Constant op 23 november 2015 · 21:30
    Ik ben helemaal verslaafd aan de photochromatische goggles en zonnebrillen van Julbo. Bij mijn weten is dit het enige merk waarin de photochromatische lenzen een groot bereik hebben tussen licht en donkere tinten. Ik sluit niet uit dat de concurrenten niet stil hebben gezeten. Ik ben erg gevoelig voor verschillen in lichtsterkte, en ik heb alleen maar positieve ervaringen met deze lichtgevoelige goggles.

De mate waarin de lens meekleurt verschilt per merk. Vaak wordt er overdreven, dus een Cat2-3 bril kan in principe een Cat 2,5 tot Cat 3,0 bril zijn.

En ook per merk kunnen er grote verschillen zijn tussen de lenssoorten. Voor een all-round goggle raad ik de Julbo Zebra aan (Cat 2-4). Of de Julbo Zebra Light aan (Cat 1-3), die heeft nauwelijks nog een tint bij weinig licht.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Toef
    Toef op 21 december 2016 · 14:33
    @Constant

Ik heb zojuist de Julbo Titan Zebra Light besteld, je geeft aan deze bril ook te hebben, althans de zebra light lens dan. Heb jij deze bril gedurende alle weersomstandigheden op? Van sneeuw tot zonnig.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro