Start to Tourski

• JeroenG
    Tourist
    JeroenG op 24 november 2015 · 15:38
    Hoi!

Deze winter zou ik graag met een collega skiër aan het tourskiën gaan. We zijn beide ervaren skiërs met al wat poederafdalingen in de benen maar willen nu dat stapje verder gaan. Het is me echter niet duidelijk hoe hier best aan te beginnen Volg je eerst een cursus van enkele dagen of kan je meteen met een groep meegaan? Worden zo'n cursussen enkel in de alpen gegeven of kan je korterbij opgeleid worden om dan in de alpen het echter werk te doen?

Alle ervaringen en tips zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt!

Jeroen
  • Arns
    Beginner
    Arns op 24 november 2015 · 16:16
    Ik denk niet dat er een handleiding bestaan om eraan te beginnen. Maar iets waar iedereen het over eens zal is de noodzaak om kennis te vergaren. Zodra je van plan bent om de pistes te verlaten heb je de nodige kennis & materiaal nodig, aangezien je al wat ervaring met poederafdalingen hebt zal dit al wel in orde zijn.

Voor het toeren zelf zijn er ettelijke combinaties mogelijk. Ik kan je vertellen hoe ik eraan ben begonnen...
    Nu zo'n 2 jaar geleden heb ik skies met tourbindingen aangeschaft, omdat ik na jaren liften wat nieuw wilde leren kennen. Met een 3 eenheid én kennis ben ik voor het eerst op stap gegaan met een bevriende dame met bergen ervaring. Het terrein was niet al te steil en de weersomstandigheden zeer goed, ideaal om te beginnen. Het geeft de mogelijkheid om de basistechniek onder de knie te krijgen. Skitouren is immers niet wandelen met skies aan de voeten. Door te oefenen op lichte hellingen zonder dikke pakken poeder leer je aanvoelen hoe je zo efficient als mogelijk kan voortbewegen. Iemand met ervaring achter je hebben lopen is erg waardevol, een fout die ik bijvoorbeeld maakte was het onbewust opheffen van de ski... Enkele tips zijn dan welkom om de techniek te verbeteren.

Nadat ik enkele weken later terug op de sneeuw stond, ben ik weer gaan oefenen. Bij een gebrek aan tourbuddy's op de piste. Groene en blauwe pistes zijn erg dankbaar terrein om op te trainen. Je kan langs de kant veilig naar boven klimmen. (Zorg wel dat je steeds zicht hebt op de helling voor je om ongelukken te voorkomen) Bovendien is zo'n aangedamde piste een erg dankbare plek om voor het eerst je ski's om te bouwen. Die vellen van onder je ski's halen is toch heel wat moeilijker met flink wat wind en sneeuw dan het lijkt.

De belangrijkste tip is misschien wel niet té ambitieus zijn. Duik niet meteen een vallei in waarna je enkelen uren moet hiken om er weer uit te geraken. En er is niets mis met het vroegtijdig stopzetten van een klim, beter enkele honderden meters minder afdalen maar dan wel veilig.

Nu is het aan anderen, ik ben vast heel wat vergeten...

Veel succes!
    Ontwaken onderaan de berg
  • Constant
    Beginner
    Constant op 24 november 2015 · 18:13
    In sommige gebieden hebben ze "Ski-plus toeren", althans zo noemden ze het in Saas-Fee. Dan ga je ruim twee uur omhoog lopen en daarna weer terug naar het dal. Zulke tochten zijn in beginsel zeer geschikt voor beginnende toerskiërs. Bij het gidsenbureau wel je niveau als beginnende toerskiër goed omschrijven.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Tim2
    Beginner
    Tim2 op 24 november 2015 · 23:05
    Wil je iets van een opleidingstraject dan kan ik je de nkbv aanbevelen. Ze hebben introductie cursussen van een week. Ook cursussen om in korte tijd zelfstandig te leren toerskien worden aangeboden. Niet heel goedkoop maar als je gaat rekenen wat een evt gids kost dan ben je al snel goedkoper uit.

http://bergsportreizen.nl/search.asp?dis=369&cat=379&thecat=&a...=

http://bergsportreizen.nl/onsAanbod.asp?pCatID=93

Let wel op dat je het deelnemers veld van te voren spreekt (vaak is er een kennismakingsdag). Het skiniveau kan nog wel eens wat lager liggen dan je verwacht, Het blijven namelijk alpinisten die proberen te skiën.

En verder is het op stap gaan met een ervaren personen een belangrijke stap. Kijk of je evt kan aansluiten bij een groepje. Dit kan vaak wat makkelijker als je wat ervaring hebt.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 25 november 2015 · 00:50
    "De belangrijkste tip is misschien wel niet té ambitieus zijn. "

op de blauwe rode piste oefenen.

Je loopt tegen hele basale dingen aan.:
    hoe plak je die vellen er vlot op. leer direct het tussen je benen deel truukje want een 110 mm breed vel zit echt oelevast en plakt aan alles. kan je thuis ook bekijken.
    Hoe strak heb je schoenen. Hoe veel laagjes doe je aan, krijg je blaren,Wtf doe je als het naar beneden gaat en je staat in toerstand, Spitzkehren is ip hilarisch maar wat minder als het daadwerkelijk 35 stijl is en je als een starfish de bocht blokkeert. hoe zet je een stijghulp in.

Leter krijg je de problemen voor wat gevorderden : wat doe je als het stijl en ijzig en off camber wordt.
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro