Organiseer een poederbocht voordat de warmte komt

Organiseer een poederbocht voordat de warmte komt

Vanochtend werd het Berner Oberland wakker met een goede 10-20 cm aan verse sneeuw en daar komt de komende uren nog meer vers bij. Het is de start van 48 uur sneeuwval, dan een paar uur zon en dan weer 48 uur sneeuw voor het noordwesten en noorden van de Alpen. En omdat daarna de warmte volgt zou ik zeggen: wax up! De komende dagen worden prima voor een poederbochtje. In dit bericht:

  • De sneeuw die afgelopen weekend viel is zich aan het zetten
  • Het sneeuwt en tot vrijdagochtend valt er 15-35, lokaal 50 cm verse sneeuw in met name het noordwesten van de Alpen
  • Vrijdag wordt het tijdelijk droog en de liften in Andermatt gaan dan voor het eerst open dit seizoen
  • Het weekend weer veel sneeuw en wind in de Noordalpen
  • Vanaf volgende week snel warmer
  • Poedertips voor komend weekend: liften en toeren

Terugblik: de sneeuw zet zich

Afgelopen weekend was mooi in het Berner Oberland en het noorden van Vorarlberg. De eerste meters konden gemaakt worden en in sneeuwgaten als het Kleinwalsertal (report) of Lech (zie bovenstaand filmpje) kwam al voldoende sneeuw naar beneden. Ook in de stau van de Eiger en de Jungfrau viel rijkelijk sneeuw waar Vinnie en Guy onderweg waren. Helemaal jaloersmakend zijn de beelden van Flo Ehrenstrasser die ging toeren in Lech.

Lech (c) FloEhrenstrasser
Lech © Flo_Ehrenstrasser

Inmiddels is het sneeuwdek zich aan het zetten. Onder invloed van de temperatuur, de zon en de massa van het sneeuwdek klinkt de boel langzaam in. Op de meetstationnen van bijvoorbeeld Zwitserland is goed te zien dat het sneeuwdek inmiddels zo’n 20% is gekrompen ten opzichte van de dikte net na de dump afgelopen weekend. Iets wat sneeuw soms ook al doet tijdens een flinke dump. Door de massa wordt simpelweg de lucht uit het sneeuwdek gedrukt. Een sneeuwdek is daarom altijd dunner dan de hoeveel aan sneeuw die er gevallen is. 10 meter sneeuwval in een seizoen wil niet zeggen dat het sneeuwdek er 10 meter dik is. Dat gezegd hebbende ligt er al een mooi sneeuwdek in delen van Zwitserland.

Sneeuwdek Zwitserland
Sneeuwdek Zwitserland

Het sneeuwt weer in het noordwesten van de Alpen

Toen ik vanochtend de gordijnen van de webcams opende was de eerste sneeuw al zichtbaar in het Berner Oberland. Inmiddels trekt deze wolkenband door richting het oosten van Zwitserland en Vorarlberg, waarna een tweede wolkenband zich aandient voor de Franse Noordalpen en het westen en noorden van Zwitserland. In de nacht naar donderdag verplaatst het front zich meer en meer naar de Noordalpen en krijgt ook Oostenrijk zijn deel. Tot en met vrijdagochtend valt er er op een hoogte van 1800 meter 15-35 cm sneeuw in het noordwesten en noorden van de Alpen. Lokaal zal dit zelfs 50 centimeter of meer zijn. Omdat de sneeuwgrens lekker laag ligt valt de sneeuw vaak tot diep in de dalen.

Sneeuwval woensdag
Sneeuwval woensdag
Sneeuwval donderdag
Sneeuwval donderdag

Vrijdag first tracks in Andermatt?

Onder druk van een kleine rug van hogedruk wordt de vrijdag een zonnige dag. Precies de dag dat Andermatt voor het eerst dit seizoen de liften opent. Op het moment van schrijven ligt er ruim een meter op de top en rond de 35 cm op 2000 meter hoogte. Het is krap, maar een eerste poederbochtje zou moeten kunnen. Maar waarschijnlijk ben je beter af in Elsigenalp. Vrijdag openen daar ook de liften en het dat allemaal op alpenweides. Minder extreem, maar ook minder rotsen en sharks die je belag willen opeten. (Ja, je leest het goed. Dit is de geheimtip voor vrijdag ;)). Hetzelfde geldt voor Bödele - Schwarzenberg nog minder extreem en nog vlakker.

Het weekend weer veel sneeuw en wind in de Noordalpen

Voor de weekendwarriors die vrijdag niet kunnen is het er het weekend. Maar wel een weekend met slecht zicht. Sneeuwval en wind maken het lastig om je te orienteren in het terrein. Opletten geblazen dus. Zeker ook omdat de temperatuur iets gaat stijgen ten opzichte van de dagen ervoor.

Duidelijk warmer na het weekend. Opletten geblazen

Na het weekend wordt het snel warmer en ook droger. Lekker weer om te gaan toeren of voor wat pistes op de gletsjers. Op Noordhellingen blijft de sneeuw dan okay, maar houd er rekening mee dat op veel noordhellingen boven de 2400 meter nog een oude laag die als glijlaag kan dienen voor de nieuwe gevallen sneeuw. Ofwel glijlaag + gebonden laag + steile(re) helling = kans op lawines. Of in normaal Nederlands: lawinegevaar. En als dit allemaal abracadabra is, dan is een snowsafety cursus meer dan nuttig voor je ;).

Mijn poedertips voor een lang weekend

Wil je op korte termijn poeder scoren dan is mijn belangrijkste tip de volgende: neem vrijdag vrij! De vrijdag wordt de mooiste dag. Een mooie pak verse sneeuw, het blijft fris en de zon schijnt. Zaterdag en zondag wordt behelpen door slecht zicht en wind. Maar wel weer verse sneeuw. Tot zover het weer. Waarheen te gaan dan? Wel, de sneeuw valt in het noordwesten en noorden van de Alpen. De Franse Zuidalpen en Italië kun je van je lijstje afstrepen. Het wordt nogal

als jij er wel bent met je poedergear, maar de vlokken niet. En dus zijn dit de tips:

  • Vrijdag: in Zwitserland rijd je poeder in Elsigenalp en poeder (en wat rotsen) in Andermatt. In oostenrijk kun je natuurlijk terecht op de pistes van de gletsjers en de alpenweides van Bödele - Schwarzenberg en Silvretta Montafon. In Frankrijk is Tignes geopend en ook in les 3 Vallees openen wat liften. Natuurlijk kun je vrijdag ook gaan toeren. In het noorden van Voralberg, op de alpenweides aan de voet van de Eiger en op grasweides van de Savoie is het prima toeren.
  • Zaterdag: er openen veel meer liften en ook dan is het nog prima toeren in het middelgebergte. Onder openu een deel van de liften van Engelberg, Verbier, Grand Montets (Chamonix), Adelboden, Ischgl etc…
  • Zondag: de wind kan een prbleem worden

Hebben jullie nog tips? Deel ze met me! Morgen nog een aanscherping en daarna ben ik tot maandag uit de lucht. Dus heb je vragen, stel ze nu!

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur25 november 2015 · 11:51
powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur25 november 2015 · 11:51

Even droog en zometeen de nieuwe dump
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15112.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
RieuwertAuteur25 november 2015 · 14:12

Ziet er goed uit Morris! Ik ga vrijdag eens kijken in Bodele Schwarzenberg voor wat rock and roll!!

Gevorderd
popskiAuteur25 november 2015 · 14:35

Ik rij donderdagavond met Skiester naar omgeving van Luzern en heb nog een plaats in de wagen.
Vrijdag wordt in elk geval top. Komen zondagnamiddag terug.
Kandidaten mogen zich melden.

Gevorderd
DutchessAuteur25 november 2015 · 15:35

Hasliberg opent ook de liften komend weekend, zaterdag en zondag. Mannlichen, First en Mürren in het Jungfraugebied gaat ook open in het weekend…

De vrijdag wordt 'em!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur25 november 2015 · 17:02

@@Dutchess dank!

powfinder.com
Gevorderd
popskiAuteur25 november 2015 · 17:10

Teze,

je hebt mij blijkbaar een persoonlijk bericht gestuurd, maar ik krijg het niet geopend.
Mijn GSM 0032 473 221 227

Toerist
TezeAuteur25 november 2015 · 17:20

@@viznou

tu veux donner une idée de la situation à Wengen? Ou pensais tu de garder toutes les lignes pour tous même? :-)

Le dimanche je suis disponsible.

Beginner
Sahne1981Auteur25 november 2015 · 17:22

Dank allen voor de info. Een aantal mooie opties voor de zaterdag/zondag!

Helaas kan ik vrijdag geen vrij nemen maar kan de maandag nog wel in Zwitserland blijven. Is dan Elsigenalp of Andermatt/Gemsstock enige optie of zijn er nog meer open op de maandag in die regio?

thx!

Beginner
GerritAAuteur25 november 2015 · 20:58

Vertrek morgen naar Ehrwald. Zag dat al beetje ligt en het nu sneeuwt. Morgen nog een aanvulling voor onze regio @@meteomorris?

And snow it is.....
Toerist
elisa.tmcAuteur26 november 2015 · 08:38

Iedereen een fijn poederweekend!

Gevorderd
DutchessAuteur26 november 2015 · 09:08

@@Sahne1981 De resorts die ik noemde, gaan alleen in het weekend open, en maar een paar liften, nog lang niet het hele gebied. Alleen Elsingen-Metsch blijft vanaf vrijdag ook doordeweeks open voor zover ik kan zien. (Maar ik heb maar een paar gebieden in het Berner oberland gecheckt er zijn vast nog meer gebieden die volgend weekend de liften open gooien. Engelberg gaat iig ook open, geen idee wat Wallis gaat doen)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
Willem2kAuteur26 november 2015 · 09:53

Volgens mij staan er aardig wat splitboarders in de startblokken. Gaat gezellig worden in het Zwitserse. :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
Sahne1981Auteur27 november 2015 · 09:50

thx! @@Dutchess. We gaan straks rijden.

Wellicht tot later in der Schweiz Wepowderaars

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!