50 cm verse sneeuw, vrijdag zonnig en het gonst van de geruchten dat er liften open gaan. De winter is hier en als ik geen blessure zou hebben zou ik nu al in de auto zitten. Wax up! Zet ubersteile lijnen uit je hoofd en kies voor glooiende alpenweides. Het is (G)AAN! Heb je geen tijd voor mijn complete bericht dan is het simpel. De meeste en beste sneeuw vind je in het Berner Oberland waar inmiddels al zo'n 50-90 cm sneeuw ligt rond de 2000 meter hoogte. Maar ook in de Franse Noordalpen en Vorarlberg is meer dan voldoende te vinden voor een poeder expeditie. In dit bericht:
Na de forse stijging van de Zwitserse Frank zat Zwitserland met zijn handen in het haar. Hoe kunnen we Zwitserland nog interessant maken voor toeristen? Wel, ze hebben de geheime code voor poedersneeuw ontrafelt zo lijkt het. Afgelopen weekend viel er al sneeuw en ook de huidige dump is van een goede kwaliteit. De poeder is er gemiddeld wel wat duurder, maar de kwaliteit verdomd goed. Vooral in de gebieden ten noorden van de Alpennordhang is er veel sneeuw gevallen en daar lag al een base van afgelopen weekend. Een blik op deze pagina geeft je een goed beeld waar je moet zijn. Meer naar het zuiden is het sneeuwdek veel dunner en is duidelijk minder sneeuw gevallen.
Ook in het oosten van Zwitserland en het westen van Oostenrijk ligt een base van afgelopen weekend, daar is sneeuw gevallen en het sneeuwt er nog steeds. Tot diep in de dalen is veel sneeuw gevallen. Ga je verder richting het oosten en zuiden van Oostenrijk dan worden de hoeveelheden verse sneeuw snel minder en waait het ook harder. Met uitzondering van de gletsjers in de Alpenhoofdkam is het sneeuwdek er nog relatief dun.
In de Franse Alpen viel de meeste sneeuw de afgelopen 36 uur in de vooralpen terwijl het in de Franse zuidalpen droog bleef. Voor verse sneeuw moet je in Frankrijk in de Savoie/Isere en de Haute Savoie zijn. Toen ik vanochtend naar de webcam van La Clusaz keek werd ik direct jaloers.
De lift draait en er zaten mensen in. Bij navraag blijkt het lokaal personeel te zijn dat alles in orde aan het brengen is voor een vervroegde opening. De kans is groot dat La Clusaz vroeger open gaat, want er is wederom een mooi pakje sneeuw gevallen. Maar zoals gezegd viel in de vooralpen. Maar liefst 35 centimeter vers de afgelopen 36 uur. Onderstaand een meetstation. Mooi is te zien hoe het sneeuwdek na de dump van afgelopen weekend zich ging zetten en daardoor ging inklinken. Daarna zie je snelle stijging door de nieuwe dump.
Vandaag nog verse sneeuw voor de gehele noordalpen. Op onze sneeuwkaarten zie je direct dat er nog zo'n 5-20 cm gaat vallen.
Een magische dag gaat het worden. Vrijdag 27 november 2015. Verse sneeuw, zon en draaiende liften. Een aantal gebieden opent vervroegd zijn liften en de condities zijn er goed. Het gaat om de volgende gebieden:
Zwitserland:
Oostenrijk
Frankrijk
Gister al aangekondigd en vandaag ook weer goed te zien op onze sneeuwkaarten. Zaterdagochtend arriveert een nieuw front met sneeuw en wind. Vooral van zaterdag op zondag sneeuwval, waarbij later op de zondag de temperatuur omhoog gaat. Hoewel er zaterdag veel meer gebieden open gaan zijn de condities een stuk minder. Het zicht wordt minder en de wind zorgt voor sneeuwverplaatsing. Daarnaast wordt het in de loop van de zondag ook nog eens warmer. Slecht zicht en wind zijn in de regel no go's als je dieper het terrein in wilt gaan. Zeker nu het sneeuwdek nog relatief dun is en de rotsen niet ver weg. Bedenk goed waar je dit weekend je poederbochten zet. Alpenweides en glooiend terrein hebben de voorkeur.
Na het weekend keert de zon weer terug. Het wordt (aanzienlijk) warmer, maar ook droog. De sneeuw op noordhellingen blijft daardoor goed en het geeft het bestaande sneeuwdek de tijd om zich te gaan zetten. Komende week blijven er nog wat liften draaien en met het heldere weer kan er prima getoerd worden. Al met al dus:
Stay stoked
Morris