Toerskien - advies graag!

• wallysz
    Tourist
    wallysz op 29 november 2015 · 10:07
    Hallo, ik heb al flink wat rondgekeken op het forum, maar ik kom er toch niet helemaal uit... Ik heb ruim 20 jaar ervaring met skiën, maar wil nu eindelijk gaan toerskiën, en heb daarbij zeker ook huttentochten op het verlanglijstje heb staan. Is daarvoor een toerski set met toerskischoenen, tech bindingen, etc, strict noodzakelijk, of is dit toch ook goed mogelijk met wat lichtere freerideski's en iets als een Marker Tour en wat zwaardere schoenen. Of telt echt iedere gram...

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 29 november 2015 · 10:11
    @wallysz

Korte hikes en steile(re) afdalingen dan freeride set up
    Langere tochten, dan toerski set up. Veel merken hebben tegenwoordig lichte setups en nog steeds geschikt voor freeride in het programma.
    May the powder be with you.
  • PS
    Advanced
    PS op 29 november 2015 · 10:43
    gewicht is belangrijk, maar in mijn ogen zijn de breedte van je ski en de flexibiliteit van de loopstand van je schoenen nog belangrijker voor een beetje prettig toeren (langer dan 3 uur skinnen aan een stuk, 600+ hm op een dag).

Bij een hutten tocht zal je veel verschillende soorten sneeuw tegenkomen, van poeder tot afgeblazen en opgevroren crap. en een wat smaller model geeft je dan meer controle. Die breedte is ook fijn bij het klimmen in stijl terrein. Voor voorwaartse tractie heb je zoveel mogelijk contact nodig tussen skin en berg: als je alleen op je kanten staat heeft je skin geen grip. Bij het omhoog zigzaggen, is het aanzienlijker moeilijker op een brede poederbak om voldoende grip te krijgen.

90mm is voor mij de sweetspot.

Schoenen: als je een lange tocht maakt is het heel erg prettig als je een schoen hebt met een loop stand die zowel naar voren als naar achter flinke kantel vrijheid geeft, zonder dat daarbij je hiel loskomt in je binnenschoten (blaren!). Het kantelen van je enkel is belangrijk voor een soepele loopbeweging en ritme, en dat scheelt bakken energie.

Over bindingen zou ik me minder zorgen maken. Hele volksstammen doen de haute route op Diamir framebindings. Het is overkill om meteen voor dynafits te gaan.
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 29 november 2015 · 14:34
    Over de bindingen, als je echt plezier wilt hebben bij het omhoog lopen, dan zou ik altijd voor 'puntjesbindingen' gaan. Niet alleen voor het gewicht maar ook voor het zo ontzettend veel fijner lopen. En je kunt op goede puntjesbindingen echt keihard freeriden... (Beter/steviger dan een heel aantal framebindingen)

Verder ben ik het met @PS eens dat te brede ski's met toeren niet nodig zijn 90 mm is vaak geweldig en daarmee kun je prima in de poeder knallen, en op slechte sneeuw en tijdens de klim is minder breed wel heel fijn. Zeker voor langere huttentochten. 90 mm is inderdaad een perfect compromis.

Ik zou dus qua gewichtsbesparing eerder kiezen om te besparen op de bindingen en iets stevigere ski's onder je voeten nemen dan lichte ski's met een zware binding. Ik zou nooit voor een lichte ski met zware binding kiezen, maar eventueel wel voor pittige/zware ski met lichte puntjesbinding.

En verder kijk naar goede schoenen die echt goed zitten. En zoek niet per se de meest 'freeride' maar een schoen waar je de hele dag mee kunt toeren.
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 29 november 2015 · 14:44
    Ik heb mijn eerste huttentocht gewoon gedaan op de Marker bindingen, uiteindelijk niet de bindingen op mijn eigen ski's, omdat die een dag voor aanvang van de tocht beschadigden. Ik heb 4 dagen gelopen (1000hm per dag) op de Tour F10. Dat was prima goed te doen. Dan had ik wel ski's van 78mm, stevig maar niet al te breed.

Inmiddels heb ik een nieuwe setup aangeschaft puur voor het touren met techbindingen, 85mm Atomic Backland's en toerschoenen. Maar dat is een flinke kostenpost. Mij is het goed bevallen om eerst te beginnen met het touren met niet tech bindingen. Daardoor ben ik er volledig van overtuigd dat ik het fantastisch vind en de flinke investering waard vind. Dus lekker met framebindingen beginnen zo ik zeggen, tenzij je al schoenen hebt met techinserts, dan is het een klein verschil in investering.
  • wallysz
    Tourist
    wallysz op 29 november 2015 · 15:37
    Bedankt voor jullie reacties! Het wordt direct al een stuk duidelijker...iig vwb ski's en schoenen. Qua binding twijfel ik nog, maar dat hangt ook samen met de prijs - mocht ik een mooie aanbieding van techbindingen tegenkomen dan zou dat toch mijn voorkeur hebben. Of heeft iemand toevallig nog wat liggen 😃
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 29 november 2015 · 15:59
    Tot vanavond heeft Ekosport nog 20% Blackfriday korting op alles. Gister de Kingpin's in DIN 13 voor €370 (uit mijn hoofd) besteld.
  • PS
    Advanced
    PS op 29 november 2015 · 18:10
    @wallysz, als je op zoek bent naar een hele nieuwe set inclusief schoenen dan zou ik je inderdaad aanraden om meteen voor een tech binding te gaan. Pak daarbij meteen een echte toerschoen (licht, veel vrijheid in loopstand) met een goede loopzool (vibram) voor het scramblen. Trust me: als je een stukje moet klimmen over rotsen, dan ben je heel blij dat je niet een omgekatte piste schoen met glibberige plastic platen hebt.

Ik heb zelf Dynafit Speed Radical's als binding. Licht, oersterk en zonder remmen. Brakes werken goed op een piste, maar daar buiten is het dood gewicht. Zou je voor ca EUR 300 wel moeten kunnen vinden bij de bekende Duitse adressen.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 29 november 2015 · 20:46
    Kijk vooral voor schoenen die echt goed zitten, en maar ook niet veel te strak zijn. Beter zware schoenen waar je de hele dag op kan lopen zonder pijntjes dan te strakke toerschoenen waarbij je kramp en koude voeten hebt! Van te voren is het dan wel handig om een betere conditie dan je tochtgenootjes met hun superlichte spul te hebben 😃
  • jriph
    Tourist
    jriph op 29 november 2015 · 23:33
    http://www.decathlon.nl/tlt-speed-turn-20-dynafit-id_8346693.html...

zo.

geen bakken geld uitgeven aan skis.. koop een paar goed gebruikte van een gearslut voor drie tientjes, je gaat veel stenen zien en voelen 😃
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro