Toerskien - advies graag!

• wallysz
    Tourist
    wallysz op 29 november 2015 · 10:07
    Hallo, ik heb al flink wat rondgekeken op het forum, maar ik kom er toch niet helemaal uit... Ik heb ruim 20 jaar ervaring met skiën, maar wil nu eindelijk gaan toerskiën, en heb daarbij zeker ook huttentochten op het verlanglijstje heb staan. Is daarvoor een toerski set met toerskischoenen, tech bindingen, etc, strict noodzakelijk, of is dit toch ook goed mogelijk met wat lichtere freerideski's en iets als een Marker Tour en wat zwaardere schoenen. Of telt echt iedere gram...

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 29 november 2015 · 10:11
    @wallysz

Korte hikes en steile(re) afdalingen dan freeride set up
    Langere tochten, dan toerski set up. Veel merken hebben tegenwoordig lichte setups en nog steeds geschikt voor freeride in het programma.
    May the powder be with you.
  • PS
    Advanced
    PS op 29 november 2015 · 10:43
    gewicht is belangrijk, maar in mijn ogen zijn de breedte van je ski en de flexibiliteit van de loopstand van je schoenen nog belangrijker voor een beetje prettig toeren (langer dan 3 uur skinnen aan een stuk, 600+ hm op een dag).

Bij een hutten tocht zal je veel verschillende soorten sneeuw tegenkomen, van poeder tot afgeblazen en opgevroren crap. en een wat smaller model geeft je dan meer controle. Die breedte is ook fijn bij het klimmen in stijl terrein. Voor voorwaartse tractie heb je zoveel mogelijk contact nodig tussen skin en berg: als je alleen op je kanten staat heeft je skin geen grip. Bij het omhoog zigzaggen, is het aanzienlijker moeilijker op een brede poederbak om voldoende grip te krijgen.

90mm is voor mij de sweetspot.