Over de bindingen, als je echt plezier wilt hebben bij het omhoog lopen, dan zou ik altijd voor 'puntjesbindingen' gaan. Niet alleen voor het gewicht maar ook voor het zo ontzettend veel fijner lopen. En je kunt op goede puntjesbindingen echt keihard freeriden... (Beter/steviger dan een heel aantal framebindingen)
Verder ben ik het met
@PS eens dat te brede ski's met toeren niet nodig zijn 90 mm is vaak geweldig en daarmee kun je prima in de poeder knallen, en op slechte sneeuw en tijdens de klim is minder breed wel heel fijn. Zeker voor langere huttentochten. 90 mm is inderdaad een perfect compromis.
Ik zou dus qua gewichtsbesparing eerder kiezen om te besparen op de bindingen en iets stevigere ski's onder je voeten nemen dan lichte ski's met een zware binding. Ik zou nooit voor een lichte ski met zware binding kiezen, maar eventueel wel voor pittige/zware ski met lichte puntjesbinding.
En verder kijk naar goede schoenen die echt goed zitten. En zoek niet per se de meest 'freeride' maar een schoen waar je de hele dag mee kunt toeren.