Diepe poeder op Hokkaido

Diepe poeder op Hokkaido

Dit seizoen lijkt Japan meer in the picture dan voorheen. Gevoed door de prachtige beelden tijdens het Freeride Film Festival lijkt het erop dat steeds meer flatlanders hun blik op het oosten richten voor sushi en diepe poeder. In dit blog willen we een aantal categorieën aanstippen die belangrijk zijn voor jouw ultieme trip richting Japow.

Het liefste zouden we je echter maar één dwingend advies willen geven: Blijf thuis! Het zijn namelijk allemaal leugens, de vis is niet vers, die beelden van metershoge sneeuwwanden langs de weg zijn gephotoshopped en alle verhalen over de kwaliteit van de sneeuw zijn zwaar overtrokken. Dus aangezien de bergen bijna na zo hoog zijn als in de Ardennen, kan je net zo goed een weekendje naar Baraque de Fraiture. Mocht je na bovenstaande er toch voor willen gaan dan kunnen onderstaande tips je verder op weg helpen, maar schroom ook niet om vragen te stellen in de comments.

Vervoer

Om in Japan te komen zal je een flinke reis moeten maken. Ik wil hier niet ingaan op tips voor vluchten, maar mocht je richting Hokkaido willen dan is Sapporo New Chitose de gateway richting de sneeuw. Hiervoor zal je hoogstwaarschijnlijk een stopover hebben op een van de grotere luchthavens op het zuidereiland (rondom Tokyo of Osaka). Hierna vlieg je door naar Sapporo en dat is de eerste plek waar dingen mis kunnen gaan. Japan heeft twee grote nationale luchtvaartmaatschappijen en dan nog een bak kleintjes. Wat betreft baggageregels zijn er soms grote verschillen en bepakt en bezakt met een hoop gear zit je hier simpelweg niet op te wachten. Wij hebben goede ervaring met JAL en kennen een aantal horrorverhalen van mensen die enorm moesten bijbetalen voor hun ski’s bij ANA. Het is echt de moeite waard om hier bij je vluchtenkeuze rekening mee te houden.

Airbags

Er is al veel geschreven over vliegen en Lawine Airbags en het blijft elke weer een soort Russisch Roulette of het helemaal goed gaat.
In Sapporo zijn ze er inmiddels aan gewend en Tokyo gaat ook redelijk. Wij vlogen vorig jaar via Osaka en daar hadden ze het systeem nog nooit gezien en was ik blij dat ik alle IATA documenten ook naar het Japans had omgezet met Google Translate.

Osaka Airport
Osaka Airport

Tips:

  • Hou er rekening mee dat er weinig plekken zijn om je materiaal om te wisselen na het trekken. Geen reservepatronen meenemen voor ABS, die kwamen bij ons tot Tokyo en niet verder.
  • Zorg voor alle papieren op print van de IATA en vertaal ze via Google Translate naar het Japans. Reserveer voldoende tijd voor inchecken en blijf rustig, het gaat je sowieso tijd kosten! Al helemaal als je niet goed heb opgelet en je op Tokyo moet wisselen naar Haneda naar Narita-Airport of visa versa.
  • Oh ja, aangezien Japan bijna 250 jaar alle landsgrenzen heeft gesloten in het verleden is de drang om andere talen dan Japans te leren erg klein. Wees er op voorbereid dat niemand Engels kan, dus is een taalboekje wel verstandig! Zorg in ieder geval voor een paar woordjes, is het alleen al om je beleefdheid te tonen, Point it is een handig boekje waarbij je zaken kan aanwijzen.

Auto’s huren

Japan heeft een mooi openbaarvervoer netwerk, maar taal is en blijft een barrière, daarnaast is Hokkaido een redelijk groot eiland en geeft een auto je een enorme vrijheid om de sneeuw te volgen.

Tips:

  • Regel een 4x4, je hebt ze in alle soorten en maten en je gaat het nodig hebben!
  • Wat ook geldt voor een internationaal rijbewijs aangezien je zonder dat nutteloze stukje papier je poedermobiel niet meekrijgt.
  • In Japan rijden ze links, wellicht even rekening mee houden als je jetlagged uit het vliegtuig komt rollen.
  • In Japan wordt heel weinig gestolen, veel gidsen laten sleutels in het contact zitten, de vraag is of je dat moet doen, maar een extra setje ski’s op de auto laten liggen moet kunnen.
let wel op waar je auto neerzet
let wel op waar je auto neerzet

Japanse radio ben je snel klaar mee, dus zorg ervoor dat je iets mee hebt om je eigen muziek te kunnen draaien. Navigatie werkt veelal op telefoonnummer, dus vraag altijd of ze dat voor je willen noteren. Sapporo is een miljoenen stad die zich laat kenmerken door kaarsrechte wegen met elke 200m een stoplicht. Je zal er tijdens je trip een aantal keer doorheen moeten en om tijd te besparen loont het de moeite om soms parallel aan de grote centrale wegen te rijden. Scheelt je zo een half uur. Google maps is je vriend en tegenwoordig kan je daar ook kaarten opslaan, scheelt weer data.

Het weer

Uiteindelijk draait het om sneeuw en als die komt dan gaat het ook meteen los. Half november gaat de sneeuw fohn aan om pas ergens eind maart te stoppen met draaien. Koude Siberische stromingen zuigen zich vol op de Japanse zee en sneeuwen leeg tegen de heuvels en volkanen van Hokkaido. Het sneeuwt er vaak tot op zeeniveau en dat is maar goed ook, want het hoogste punt mt. Asahidake is nog geen 2300m hoog, hoogste punt van een lift is 1600, maar veelal board je tussen de 200 – 1200, meer Sauerland hoogtes, maar dan zonder pils en worst onderaan de piste. Door de temperatuur wordt 1mm neerslag op Hokkaido al snel veel meer dan 1cm sneeuw en dat levert niet alleen meer maar ook betere kwaliteit sneeuw op. Wij gebruikten tijdens onze trips verschillende weersites om de sneeuw te volgen.

  • Tenki.jp -
    Hier kan je zien of het gaat sneeuwen als de sneeuwpop wordt aangeduid. Klinkt kinderlijk, is het ook maar werkt wel, meer een extra dubbelcheck en alleen in het Japans.

  • JMA -
    Hier bekijk je de live satelliet beleden en hun 6 hour forecast. Aangezien de wind voor Japan de belangrijkste factor is voor sneeuw, kan het geen kwaad die wind richting en de daarachter slepende neerslag in de gaten te houden, ook in het Engels.

  • Snowforecast -
    Deze gfs-model-driven site kan je ook geod gebruiken voor het weer. Onze perceptie is wel dat als er 2 cm wordt voorspeld, het zo maar eens 80 cm kan worden. Al met al kan wel goed worden voorspeld dat het gaat sneeuwen, hoeveel is altijd de vraag.

  • GFS -
    Deze kaarten kan je voor de wat langere termijn goed gebruiken voor het bepalen van je roadtrip, waar bij uiteraard geldt; hoe verder in de toekomst, hoe lager de waarschijnlijkheid.

  • Nadare.jp -
    Japans voor lawine, Dit is je tool voor het lawine gevaar op Japan. Alhoewel lawine ongelukken en lawines op Hokkaido minder vaak voorkomen dan elders, blijft het essentieel je bewust te zijn van dat gevaar, zeker als je gaat touren in het hooggebergte waar net wat steiler en exposed terrein is. zorg net als in de Alpen dat je zelfvoorzienend bent, Altijd Pieper, schep en Sonde bij je draagt. ivm de sneeuwhoogtes zijn vellen ook geen luxe. Als er iets gebeurt is waden door de sneeuw geen pretje. Bij twijfel ga dan zeker op zoek naar een gids en laat je voorlichten. In sommige resorts hebben ze tegenwoordig een policy waarbij je je registreerd om te mogen freeriden (Furano en Tomamu)

  • Snowjapan -
    Live reports, een zeer actuele site waar dagelijks de werkelijke hoogtes worden doorgegeven en een aantal locals een report
    Verder zien wij steeds meer tips voorbij komen over het weer in Japan, van onze eigen Morris-San

Eten en slapen in Japan

Ok, je bent er en je weet de sneeuw te vinden. Maar hoe pak je noodzakelijke levensbehoeftes het beste aan? Qua slapen zijn Booking en Agoda een must. En je hoeft niets ver van te voren te reserveren. Overal is het zeer makkelijk om op de dag zelf goeie acco te vinden. Zeker in de grotere steden als Sapporo en Asahikawa. Hier slaap je met gemak voor 35 euro p.p.p.n. Wel zonder ontbijt, wat me brengt bij een van de meeste fijne van Japan naast de poeder. Nergens ter wereld bestaat er een hogere concentraties aan Kombini, convenient stores. Dat wil zeggen; 7/11’s en klonen. Klinkt shabby, maar is het paradijs. In die nogal steriel uitziend winkeltjes, vergelijk het met de winkel van een tankstation, kan je Okura kwaliteit eten halen. Je kan gerust een hele trip elke dag hier je eten halen zonder een keer hetzelfde te eten, en dat voor een Lidl prijs.

Because the Boss is the Boss
Because the Boss is the Boss

Welke skigebieden op Hokkaido moet je heen?

Zeg je Japan, zeg je Niseko toch? De plek waar je volgens hun marketing machine elke dag diepe poeder rijdt. Na twee trips achter de rug, hebben we geen enkele dag in Niseko geskied. Waar lag dat dan aan? Geen sneeuw. Kan blijkbaar dus ook.

riding the wave
riding the wave

Tuurlijk, als het aan is in Niseko is het ook echt aan. Maar met jou staan nog honderden andere poederridders bij de lift. Toen wij vorig jaar de Yotei op skinden, kwamen we een groepje skileraren tegen en die vertelden me dat op een poederdag het na 11:00 al klaar is. Neemt niet weg dat Niseko misschien wel het vetste terrein van Hokkaido heeft en je hier ook echt lange runs kan maken, onder andere door een van de mooiste bossen. Al dit moois komt wel met een prijs helaas. Richt je liever op de onderstaande gebieden:

  • Sapporo Teine
  • Sapporo Kokusai
  • Kamui Ski Links
  • Kiroro
  • Asahidake, voor het touren
  • Tomamu
  • Rusutsu
  • Furano
  • Niseko Moiwa
  • Kurodake, voor het touren
  • Tokachidake, voor het touren
Jackpot
Jackpot

Als je na deze tips geen onvergetelijke reis hebt, kan je naar onze mening inderdaad maar beter een seizoenspas voor Baraque de Fraiture halen.

Vinnie

Reacties

Gevorderd
BobvanitersonAuteur6 december 2015 · 19:50

@@Vinnie

Fijn stuk, komt helemaal in ons plaatje, hebben en 4x4 gehuurd op new chitose en vertrek een goede twee weken later vanaf Tokyo, buiten de eerste overnachting niks geboekt nog, gaat vast goed komen…

Ga jij zelf nog wat doen met deze praktijkervaring of blijft het dit jaar alleen bij tips geven?

Gevorderd
VinnieAuteur6 december 2015 · 19:55

@@bobvaniterson In Januari gaan we de tips verder finetunen;) zin in!

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
Haas™Auteur6 december 2015 · 20:23

@@Vinnie

Leuk verhaal en veel praktische info! Dank voor het delen.

Staat nog altijd zeer hoog op m’n lijstje :)

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
ThoomasAuteur6 december 2015 · 20:46

filmpje is heeeeeeerlijk!

Toerist
MennoBoermansAuteur7 december 2015 · 07:18

Nice!

Kleine aanvulling misschien: voor navigeren gebruik ik de Field Acces app.
https://itunes.apple.com/jp/app/fieldaccess/id415582637?mt=8

Je kan vantevoren (als je wifi hebt) de kaarten op je iphone laden en dan later in het terrein gebruiken.
Heb er al heel veel plezier van gehad, oa in een white-out op Asahidake en toen we onverwacht een variant vonden van Annapuri naar benee :-)

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Gevorderd
AlexSkiAuteur7 december 2015 · 08:18

@@Vinnie Heel lekker filmpje. Van wie is de muziek, want dit is wel een errug lekker nummer?

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
MarcoAuteur7 december 2015 · 09:23

Goed artikel! Vooral de weer websites ga ik opslaan!

Wel klote dat we de binnenlandse vlucht naar Sapporo bij ANA hebben geboekt. Juist vanwege hun duidelijke beleid rondom een ABS Airbag hebben we die geboekt: Mag mee, inclusief 2 patronen. Zelfs bevestiging via de mail over ontvangen.
En dan gaan ze moeilijk doen over ski’s… De horroverhalen, gaat het daar dan specifiek om binnenlandse vluchten of intercontinentaal vanuit Amerika enz.?
Ik ga ze nog maar eens mailen over de afmetingen van bulky baggage… En sowieso zorgen dat we op tijd ingecheckt hebben.

Toerist
MennoBoermansAuteur7 december 2015 · 09:32

ANA heeft lastige regels omtrent ski/snowboardmateriaal helaas. De totale afmetingen (lengteXbreedteXdiepte) mogen maximaal 203 cm zijn. Voor mij de reden om niet bij hen te boeken.

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Gevorderd
Guy.Auteur7 december 2015 · 10:03

Goed artikel! Vooral de weer websites ga ik opslaan!

Wel klote dat we de binnenlandse vlucht naar Sapporo bij ANA hebben geboekt. Juist vanwege hun duidelijke beleid rondom een ABS Airbag hebben we die geboekt: Mag mee, inclusief 2 patronen. Zelfs bevestiging via de mail over ontvangen.
En dan gaan ze moeilijk doen over ski’s… De horroverhalen, gaat het daar dan specifiek om binnenlandse vluchten of intercontinentaal vanuit Amerika enz.?
Ik ga ze nog maar eens mailen over de afmetingen van bulky baggage… En sowieso zorgen dat we op tijd ingecheckt hebben.\

Marco op 7 dec 2015 09:23

Onze ervaring is dat de regels van een luchtvaartmaatschappij en vliegveld nogal verschillen. Ook al staat er dat je 2 patronen mee mag nemen, betekent niet dat dit ook werkelijk kan.

Wij hebben dit zelf meegemaakt en moesten een patroon trekken omdat maar 1 gevulde patroon mee mocht.

Alles buiten de regeltjes om gaat voor gezeik en problemen zorgen. Hou daar rekening mee!

Gevorderd
BobvanitersonAuteur9 december 2015 · 08:15

@Vinnie,

ik heb net even op nadare.jp zitten kijken, maar afgezien van de kopjes kan ik er nergens engels vinden…

heb jij alles in google translate gestopt? of toch ergens een vlaggetje op de site gevonden?

ik vind het zo vreemd dat er keurige engelse kopjes staan, maar met daaronder enkel japanse tekens

Toerist
MennoBoermansAuteur9 december 2015 · 09:13

ik vind het zo vreemd dat er keurige engelse kopjes staan, maar met daaronder enkel japanse tekens

Bobvaniterson op 9 dec 2015 08:15

Wen daar maar vast aan ;-)

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Gevorderd
DutchessAuteur9 december 2015 · 10:09

@@Bobvaniterson: klik op het tabje met het waarschuwingsteken.
Dan kom je op een pagina met een tekening van de verschillende hoogtes met bijbehorende stufes met een lap tekst eronder in t japans. Op de tekening klikken, en dan kom je op een wat uitgebreider overzicht terecht met compasroos en wat meer engels.
Voldoende om te weten wat voor gevaren je rekening mee moet houden.
Voor info over het sneeuwdek in de hakuba vallei is steepdeepjapan.com een goede site.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
DutchessAuteur9 december 2015 · 10:12

PS later in het seizoen komt er meer engels bij de uitleg op nadare.jp
Houd er wel rekening mee dat nadare.jp (door vrijwilligers van informatie voorzien) je voornamelijk een beeld geeft van de hakuba vallei. Myoko en Nozawa liggen een stukje verderop en kunnen andere omstandigheden hebben.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
VinnieAuteur9 december 2015 · 10:49

@@dutchess goede toevoegingen! Voor Hokkaido is er ook een Niseko avalanche bulletin. zal nog eens zoeken waar die blog ook al weer werd bijgehouden. daar kun je ook teruglezen van dag tot dag en dus meer info krijgen over zwakke lagen of regen.

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
BobvanitersonAuteur9 december 2015 · 16:54

@@MennoBoermans, ik ga er inderdaad al vanuit dat ik dit vaker ga meemaken

@@Dutchess, gevonden! bedankt!

Toerist
sannoAuteur9 december 2015 · 17:55

Als je direct doorvliegt vanuit Nederland naar Hokkaido ontkom je er bijna niet aan om op Sapporo te vliegen. Maar als je zowel op de heen- als terugweg 1 of meerdere dagen in Tokio bent dan is het goed mogelijk om vanuit Haneda naar 1 van de andere luchthavens op Hokkaido te vliegen, Asahikawa (Furano, Kamui, Asahidake) of Obihiro (Tomamu, Sahoro).

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Toerist
sannoAuteur9 december 2015 · 18:22

@@vinnie Kombini=>convini

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Gevorderd
VinnieAuteur10 december 2015 · 09:47

@@sanno die moet je even uitleggen;)

Ps: vanaf vandaag daily lawinebericht niseko, ook in Engels

Goed om te lezen en kennis te krijgen van het sneeuwdek. In Furano wat warm vandaag bijv.

Stay educated!

http://niseko.nadare.info/?eid=1068875

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
Guy.Auteur10 december 2015 · 10:12

@@sanno, コンビニ om precies te zijn. Konbini. Pardon my japanese.

Toerist
sannoAuteur10 december 2015 · 13:40

@@Guy.
je zal vast gelijk hebben, want aangezien er geen expliciete v klank is in het Japans wordt het in het kakagana geschreven als “bi”, maar aangezien het een vertaling vanuit het Engels is heb ik geleerd dat je naar het Engelse woord moet kijken en daar de klank naar aanpassen. zo kom ik op uitspraak convini.

Het zijn de vertaal/compensatie grappen waardoor er in Japan heel veel Subaru Regacys rond rijden e.d.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Gevorderd
TijmenDalAuteur10 december 2015 · 13:45

Mooi writeup Vin! Japan staat hoog op de lijst, maar ik zie het de komende twee jaar nog niet gebeuren. Dit jaar geen tijd en volgend jaar een seizoen Jackson Hole.

Beginner
ThijsLAuteur10 december 2015 · 17:12

ANA heeft lastige regels omtrent ski/snowboardmateriaal helaas. De totale afmetingen (lengteXbreedteXdiepte) mogen maximaal 203 cm zijn. Voor mij de reden om niet bij hen te boeken.

MennoBoermans op 7 dec 2015 09:32

Vandaag met ANA gebeld, maar ze geven aan dat het maximaal 292cm mag zijn. Had voor het boeken al wel gelezen dat een ski/boardbag 100 euri per stuk is. Voor ons een reden om te kijken of we board en skies in 1 bag krijgen.

Toerist
MennoBoermansAuteur10 december 2015 · 20:01

Vandaag met ANA gebeld, maar ze geven aan dat het maximaal 292cm mag zijn. Had voor het boeken al wel gelezen dat een ski/boardbag 100 euri per stuk is. Voor ons een reden om te kijken of we board en skies in 1 bag krijgen.

ThijsL op 10 dec 2015 17:12

Ok! Hopen dat het lukt voor jullie!

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Toerist
MennoBoermansAuteur10 december 2015 · 20:02

Niet direct Japow, maar voor wie geïnteresseerd is in de Japanse cultuur: bekijk de vele filmpjes op het Engelstalige Youtubekanaal van “Begin Japanology - NHK World”.

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Gevorderd
NielsAuteur10 december 2015 · 21:07

Lekker verhaal @@Vinnie!

Ik heb nog een paar kleine toevoegingen aan de Meteo tips\

  • Midden winter is het inderdaad de dominante stroming uit noordwest die koude Siberische lucht aanvoert en zich, zoals genoemd volzuigt met vocht boven de Japanse sneeuw. Zodra de stroming west of zuidwest wordt verandert de sneeuwmachine in een slushmachine. Meestal komt Hokkaido er door de noordelijke ligging nog wel okay vanaf, maar voor grote delen van Honshu is regen en natte sneeuw dan niet abnormaal.\
  • Deze sneeuwmachine draait inderdaad van November tot Maart, maar van 1/2 dec tm 1/2 feb is de stroming echt dominant noordwest. Dus dominant koud en dus vind je in die periode goede poeder, ook als het lang niet gesneeuwd heeft. Daarbuiten kan een zuidwest stroming roet in het eten gooien en blijkt Japan toch minder poederzeker dan de marketingmachine je wil doen geloven.\
  • GFS Asia is inderdaad heel praktisch voor de (mid) langere termijn. Zodra je het Japanse weersysteem snapt kun je hiermee prima bekijken waar je grofweg moet zijn over een paar dagen.\
  • Ik had ook vrij veel aan YR.NO. De Noren hebben zoiezo een prettige interface, maar dit bleek ook vrij betrouwbaar, zowel op de lange als mid-lange termijn.\
  • Op de korte termijn is vrijwel niets betrouwbaar. Alsin, je verwacht een front en temperatuur en ja dat zal sneeuw gaan brengen, maar waar precies. Dat voorspelt geen enkel model goed. Hier heb je meer aan een mix van basis meteo kennis, poederneus en gezond verstand. De verschillen kunnen lokaal echt heel groot zijn.\
  • Snow Japan met hun dagelijkse reports klinkt goed, maar is minder fantastisch als het lijkt. Het merendeel van de reports (sommige gebieden zijn wel iedere dag vroeg) komt pas online tegen de tijd dat je er al een aantal poederruns op hebt zitten. Dus meer interessant om 's avonds te zien hoe het in andere gebieden was.
Gevorderd
NielsAuteur10 december 2015 · 21:09

De kaarten uit @@MennoBoermans app zijn ook hier te vinden: http://maps.gsi.go.jp/?z=5&ll=35.99989,138.75#11/37.005843/140.534019

Gevorderd
VinnieAuteur10 december 2015 · 22:16

@@Niels ! Held wat een toptoevoegingen, dank! Ik baal nog steeds van die paastrip die ik gemist had…

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Beginner
ThijsLAuteur11 december 2015 · 01:12

Vandaag met ANA gebeld, maar ze geven aan dat het maximaal 292cm mag zijn. Had voor het boeken al wel gelezen dat een ski/boardbag 100 euri per stuk is. Voor ons een reden om te kijken of we board en skies in 1 bag krijgen.

ThijsL op 10 dec 2015 17:12

Ok! Hopen dat het lukt voor jullie!

MennoBoermans op 10 dec 2015 20:01

Hoop ook op niet teveel problemen. Wist niet dat ze zo moeilijk deden toen ik boekte. Dus dank voor de heads up @Vinnie !

Ook moet ik minimaal 10 dagen van tevoren de data sheet van mijn abs naar ze sturen voor goedkeuring. Zorg dat ik alle papieren bij heb, en doe een klein schietgebedje …

Toerist
KarstAuteur11 december 2015 · 13:09

@@niels, @@vinnie,
vraagje : wat gebruiken jullie als gfs bron / kaart voor O-azie? ik heb deze gevonden, wellicht hebben jullie iets beter…: http://wxmaps.org/pix/home.html

overigens was t vandaag 23 graden in Tokio… … …
http://wxmaps.org/pix/ea2.00hr.png

Smile! Your ridin' pow!!!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!