Diepe poeder op Hokkaido

• Guy.
    Advanced
    Guy. op 11 december 2015 · 13:27
  • Karst
    Advanced
    Karst op 11 december 2015 · 13:31
    ah nice - thanks.
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • Karst
    Advanced
    Karst op 11 december 2015 · 14:23 Smile! Your ridin' pow!!!
  • Niels
    Advanced
    Niels op 11 december 2015 · 22:24
    @Karst dat briefje heb ik nergens zien hangen toen ik onder het touw door ging 😉

Ik gebruik oa de link van Guy en Vinnie. Zie daarnaast nog wat andere:
    Jetstream: http://www.weatherstreet.com/international/asia-10-day-forecast-300.ht...
    JMA: http://www.jma.go.jp/en/g3/
    YR.NO: http://www.yr.no/kart/#lat=41.20072&lon=125.50781&zoom=4&l...

Een korte blik leert dat waarschijnlijk vanaf midden komende week iedereen in de Alpen jaloers op je is!
  • Karst
    Advanced
    Karst op 12 december 2015 · 04:00
    @niels , bedankt. ga ik ermee aan de slag. (met voorspellingen maken en dan zien of ze uitkomen...)

(volgend weekend kan t zomaar aan zijn in nagano & niigata als ik die wind uit t noorden zie)
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 16 december 2015 · 03:05

Om de stoke te verhogen... 😃
    Live to ride, ride to live
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 16 december 2015 · 06:17
    Be informed: Kiroro resort (Hokkaido) gaat vanaf heden de toegang tot de backcountry reguleren.

http://www.kiroro.co.jp/en/winter/mountain_club
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 16 december 2015 · 09:25
    jammer van die cattour! Was juist nou zo'n leuk tourgebied achter het hotel.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 16 december 2015 · 11:56
    Die 10-minuten test op die Kiroro-site is niet echt rocket-science... Als ik het goed zie moet je dan wel nog een 'klimplan' inleveren maar dat kan ook online en dan hoef je alleen nog maar een armbandje op te halen. Interessant om te zien dat ze 't zo willen regelen. Misschien een beetje veel gedoe als je op zoek bent naar vrijheid en eigen verantwoordelijkheid en zo, maar klinkt alsof de methode zou kunnen werken.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Marco
    Advanced
    Marco op 23 december 2015 · 08:55
    @ThijsL Vage lui daar bij ANA. Vanochtend heb ik ook met ze gebeld. Avalanche airbag was geen probleem. Zeker niet toen ik haar wees op deze link: https://www.ana.co.jp/wws/japan/e/local/domestic/prepare/baggage/index...
    Nog gevraagd of ik een data-sheet moest aanleveren. Antwoord: Nee, we hoeven geen documenten.

Voor ski-tassen ook niet, zo lang je maar op tijd in checkt. Als je later bent, kan het ruim vol zitten....
    Wel moet je bijbetalen voor het gewicht boven de 20kg. Dat kan dan wel weer aardig oplopen.

Kortom, we zullen het wel meemaken wat ze op het vliegveld ervan zeggen. Ze zou onze informatie in ieder geval doorgeven aan het vliegveld.
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 23 december 2015 · 09:38
    @Marco. Als ik jou was zou ik ook met de luchthaven bellen waar je van vertrekt. De beveiliging van de luchthaven gaat hier over. Zelf dit ook meegemaakt namelijk.

Op Schiphol zei men dat ze niets te maken hadden met KLM en zij bepalen of je de cilinder mee mag nemen.
  • Marco
    Advanced
    Marco op 24 december 2015 · 06:55
    Hey @Guy. THanks voor de tip.

Gaan we ook daar maar weer even mee bellen. Airbag en Vliegtuigen, het blijft een drama.
  • Karst
    Advanced
    Karst op 29 december 2015 · 06:36
    @marco , ik ben benieuwd naar de uitkomst van je belletje met Narita (of Haneda??).

mbt carry-on van airbag, Nat wat websearch:
    ANA: Domestic prima, maar international gelden weer andere regels
    JAL: no-go http://www.jal.co.jp/en/dom/service/bags/attention.html...
    De budget airlines:
    AirDo, geen info op website. Maar ANA is mede eigenaar dus het zou best eens kunnen
    JetStar / Vanilla-air, geen info...

Geen zin om te zeulen met je ski/board spullen, mocht je zowel honshu en hokkaido aandoen (en vooral als je een touristen stopover doet in Tokyo): Gebruik 'black cat' parcel services. Voor ~ JPY 2058 (16 euro, wellicht ~5 euro bijkomende kosten) stuur je je skies van Hokkaido naar de Kanto (Tokio). Drop off kan vanaf je hotel, een convini, of een luchthaven balie. Pick-up idem. zie Ski-TA-Q-Bin http://www.kuronekoyamato.co.jp/en/personal/ski/

Airbags lijkt in een grijs gebied te vallen (is geen airosol/flammible, maar leg dit maar uit aan de pickup man) http://www.kuronekoyamato.co.jp/en/contact/faq/01/#q04...

Mijn ervaring tot nu toe in Japan is dat een medewerker zelf geen judgement call zal maken of iets wel/niet kan als iets niet expliciet in een regelboekje staat. Ik vlieg dus zonder airbag, maar laat wel mijn spullen naar hotels, luchthavens, of autoverhuur centra vervoeren. Travel light.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 29 december 2015 · 08:20
    @Karst na al dat vervoergedoe zijn we wel eens benieuwd naar verhalen over de sneeuw 😉
  • Karst
    Advanced
    Karst op 29 december 2015 · 08:43
    @Niels ... vooruit dan maar... afgelopen zondag in Nozawa onsen ....

(afgelopen week waren wij op 'familie vakantie naar de sneeuw', weinig sneeuw dus werd het een rondje verkennen van de verschillende resorts Hakuba->ShigaKogen->Myoko->Nozawa, info verzamelen, mensen spreken, platte gronden bekijken, ouwehoeren met aussies, snow monkeys bezoeken, onsens hangen, en vooral veel rondkijken... Tot afgelopen vrijdag op zaterdag: de eerste echte dump voor Honshu, en nr 2 volgde direct op zaterdag nacht. Mijn vrouw houd een blog bij over onze avonturen hier in Japan op mrmrsvijge.nl , ik ben niet zo'n schrijver dus ik houd het bij de bovenstaande plaat 😉

...in Myoko is het afgelopen dagen behoorlijk los gegaan (aldus facebook). mijn voorspelling is dat er op donderdag weer een laagje bijkomt (alleen zijn mijn voorspellingen tot nu to vrij matig to say the least, net zoals die van snow-forecast.com en de iPhone weather app trouwens). who knows post ik nog wel wat foto's van een trip later deze week. en mid januari hokkaido.
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 29 december 2015 · 08:55
    @Karst, laat je niet te veel leiden door de cm's in van snow forecast. De wind is de brenger van sneeuw en als er 6 cm wordt voorspeld, kan dit zomaar 60 worden.

Goed voorbeeld; eergisteren is er 85 in een dag in kiroro gevallen, terwijl 15 was voorspeld..
  • Karst
    Advanced
    Karst op 29 december 2015 · 09:07
    @guy klopt. niet onbelangrijk: temperatuur. begin vorige week was er veel wind uit t noorden, echter was het nog 6 graden... dus heel veel regen. dus die isobarren moeten echt helemaal uit t noorden komen (zoals nu te zien is op de weer kaart over 60 uur).

met trial and error probeer ik te leren...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 29 december 2015 · 10:01
    @Karst, heeft niet enkel met de isobaren te maken, maar ook met de ligging van de jetstream. Ligt deze te noordelijk, dan is het te warm.
    May the powder be with you.
  • Karst
    Advanced
    Karst op 29 december 2015 · 12:12
    ah ja,... zal die eens studeren...
  • Marco
    Advanced
    Marco op 30 december 2015 · 08:54
    @Karst Ik zie het allemaal wel gebeuren.... Volgens mij is er gewoon geen pijl op te trekken. De ene keer lukt het wel, de andere keer niet. Het is net de loterij, met hopelijk een wat betere winst-kans....

En verder wat Niels zegt: Tijd voor poeder beelden! 😃
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 7 januari 2016 · 14:31
    @MennoBoermans @Marco Na een hoop gedoe is het me eindelijk duidelijk hoe het zit met de regels van ANA tav skibags..

Telefonisch werd me de toezegging gedaan dat een skibag linear 292 cm mocht zijn, later kreeg ik via een mail de rekening van 2x150 euro voor een skibag omdat deze de max van linear 203 cm overschreed... Verwarring alom...

Het blijkt dat ANA zijn regels vanaf 25 november 2015 heeft veranderd, waar eerst 203 cm de max was is dat nu 292 cm. Aangezien wij onze tickets 11 oktober 2015 hebben gekocht, vallen wij onder de oude regeling. (vloeken!)

" < Free Baggage Allowance >
    😏 2 pieces per passenger
    (b) Maximum total linear dimension* for Standard Baggage: 158cm per piece
    (c) Maximum total linear dimension* for Sports Equipment Baggage: 203cm per piece
    (d) Maximum weight: 23kg per piece

With regard to Excess Baggage Charge, as previously
    advised if your Sports Equipment Baggage is within your
    Free Baggage Allowance (2 pieces), there will be no
    charge applied for the quantity. However, as the total
    linear dimension exceeds 203cm, the Oversize Excess
    Baggage Charges advised in our previous correspondence
    will apply.

In the event where your ticket had been purchased"
    on / after 25th November 2015, the updated Sports
    Equipment conditions would be applied; in which case
    the maximum total linear dimension for your Sports
    Equipment Baggage accepted is 292cm without an
    Oversize Excess Baggage Charge being applied.
    One Life, Live it
  • JelmerD
    Beginner
    JelmerD op 7 januari 2016 · 17:39
    Super leuk om te lezen. Japan staat al even op de Bucket List. Misschien volgend jaar 😃
  • Karst
    Advanced
    Karst op 8 januari 2016 · 11:21
    @thijsL welcome to japan ... don't fight the system ! 😀
  • sdb
    Tourist
    sdb op 11 januari 2016 · 12:18
    Net terug van Japan.
    Als ik uw zorgen hierboven lees zou ik u aanraden om (natuurlijk afhankelijk van wat je er allemaal gaat doen maar soit), uw airbag gewoon thuis te laten voor lift accessed offpiste.
    Reden (gebaseerd op mijn beperkte ervaring in Japan, anderen mogen gerust reageren):
    - deep not steep
    - als het steil is is het nooit erg lang
    - het grootste risico lijken mij de natuurlijke features: bomen (meestal veel dichter opeen dan de meeste stoke filmpjes u doen geloven) & treewells, rivieren & andere kloven met diep burial risico. Lawines komen hier echt maar op de 2e of 3e plaats van gevaar.

Kort door de bocht: uw airbag geeft u misschien meer vals veiligheidsgevoel dan een werkelijk (i.e. onbewust zal je misschien meer risico nemen, terwijl de beste manier om een lawine te overleven ze vermijden is).

Bij het terugkeren veel mensen met gear gezien op new chitose airport bij ANA, niemand gezien die moest bijbetalen, niemand gezien die de zakken aan het opmeten was.
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 12 januari 2016 · 21:13
    Net terug van Japan.
    Als ik uw zorgen hierboven lees zou ik u aanraden om (natuurlijk afhankelijk van wat je er allemaal gaat doen maar soit), uw airbag gewoon thuis te laten voor lift accessed offpiste.
    Reden (gebaseerd op mijn beperkte ervaring in Japan, anderen mogen gerust reageren):
    - deep not steep
    - als het steil is is het nooit erg lang
    - het grootste risico lijken mij de natuurlijke features: bomen (meestal veel dichter opeen dan de meeste stoke filmpjes u doen geloven) & treewells, rivieren & andere kloven met diep burial risico. Lawines komen hier echt maar op de 2e of 3e plaats van gevaar.

Kort door de bocht: uw airbag geeft u misschien meer vals veiligheidsgevoel dan een werkelijk (i.e. onbewust zal je misschien meer risico nemen, terwijl de beste manier om een lawine te overleven ze vermijden is).

Bij het terugkeren veel mensen met gear gezien op new chitose airport bij ANA, niemand gezien die moest bijbetalen, niemand gezien die de zakken aan het opmeten was. sdb op 11 jan 2016 12:18

Dank voor je reactie, het is mij inderdaad bekend dat de kans op een lawine in het overwegend mellow terrein een stuk kleiner is als laten we zeggen, het zuidelijk eiland of "onze alpen" ook de mentaliteit van "ik heb een airbag dus mij kan niks gebeuren" ken ik. En dat is niet aan de orde. Al zou de kans nog zo klein zijn, wil ik niet in de situatie komen van " had ik maar"
    One Life, Live it
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 12 januari 2016 · 21:14
    Maarre... Hoe was het?
    One Life, Live it
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 13 januari 2016 · 10:40
    Inmiddels genoten van de eerste flinke porties Japow breakfast. Na een langzame start, gaat het echt los nu op Hokkaido. Honshu is nog steeds aan de groene kant...

Wat betreft de noodzakelijkheid van een airbag: het klopt inderdaad dat er op Hokkaido minder dodelijke lawine-ongevallen zijn, maar lawines komen wel degelijk voor: http://www.bloomberg.com/news/articles/2014-01-16/three-skiers-rescued...

En ook bij Furano komen geregeld (ernstige) ongelukken voor. Check hier maar eens: http://sandan.net/avalanche/avalanche-map.html Dit is een kaart met de avalanche activity op Furanodake.

Ik zou dus mijn airbag wel meenemen, zeker als je gaat toeren. Voorgaande jaren stond dat garant voor een hoop gehannes op de luchthavens, maar ook daar raken ze steeds meer bekend met airbags. Dit jaar was ik in 1 minuut 23 door de controle op Osaka. Zorg gewoon dat je de IATA papieren bij de hand hebt en blijf vriendelijke lachen.

Behulpzaam ook: http://niseko.nadare.info
  • Timt
    Beginner
    Timt op 2 februari 2016 · 11:00
    Be informed: Kiroro resort (Hokkaido) gaat vanaf heden de toegang tot de backcountry reguleren.

http://www.kiroro.co.jp/en/winter/mountain_club MennoBoermans op 16 dec 2015 06:17

Vandaag kiroro geskied. Om out of boundary te gaan moet je je inderdaad aanmelden. Middels het invullen van het 'climbing plan' (kan daar ter plekke) krijg je een bandje waarmee je out of boundary mag. Ze zijn overigen totaal niet streng en kijken amper naar je climbing plan. Ik heb alle areas op het plan 'gearceerd' en dat was al goed. Ik zag andere mensen een paar lijnen tekenen uit de losse pols.. Ook goed gekeurd.. 😃

Hieronder het onderste deel van mijn climbing plan 😃
  • Karst
    Advanced
    Karst op 2 februari 2016 · 14:56
    Resort terrein is op hokkaido idd mellow, maar wie bij niseko, asahidake, furano, tomamu (en vast andere plekken) wil hiken (of uit flat-land wil wandelen) kan wel wat langere (en leuke!) lijnen opzoeken. ik ben nog van plan om eea op papier te zetten zoals hierboven, tegen einde van seizoen.

Maar laat die verhalen van mellowheid je niet op het verkeerde been zetten op Honshu. Afgelopen weekend ging het mis in Gunma http://www.japantoday.com/category/national/view/man-killed-in-avalanc...

PS: ik vond het toch opvallend dat men afgelopen weekend in de rij stond om vanaf de top van de Happo-one de stukador, windpacked, in windkracht storm, met een duidelijk zwakke laag, variabele temperaturen, vochtige-zware back country in te skinnen (vanaf top happo, niet bepaald mellow)... ...wat ook vreemd was, CAT skieen met NAC op Otoe (hokkaido). Geen hellen meer dan 25graden, maar wel een overkill aan veiligheid (inclusief walki-talki's "dropping"). Niet perse slecht, maar wel stoke verlagend. ik vraag mij dus af hoe veel kennis er in Japan eigenlijk is. De (aussi)gidsen hebben niet de kennis en ervaring van de UGIAM gidsen die 'wij' gewend zijn in EU (ook al weten ze vast de sweet spots te vinden),.. Kortom, eigen kennis is gewoon essentieel. + als je met een gids op pad wil, laat duidelijk weten dat je meer wil dan naast een piste skien in een resort, en blijf vooral zelf nadenken. (sorry, dit komt missch iets wat leermeesterig over, maar is een observatie).

PPS, een jaar geleden stond de teller op +/- 7. http://www.japantoday.com/category/national/view/2-dead-in-avalanche-i...
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 7 februari 2016 · 02:10
    @TimT en allen:

Het laten invullen van een climbing plan is vooral een actie die bewerkstelligt dat de mensen die out of bounds willen in Kiroro, bewust worden van hun eigen verantwoordelijkheid. In tegenstelling tot Niseko United zijn in Kiroro de gates (ze heten daar eigenlijk exits) altijd open. Er is echter geen avi-control gedaan en er is geen ski patrol of rescue in de out-of-bounds gebieden. Door het laten invullen van een climbing plan (het heet bewust climbing plan en geen ski plan) word je gedwongen om met je kameraden heel even stil te staan bij wat je die dag wilt gaan doen en of iedereen de safety-gear en skills heeft om a: in ongeprepareerde sneeuw te skiën en b: zichzelf in veiligheid te brengen als er een ongeluk gebeurt of je verdwaalt. Zoals je vast hebt gezien is het terrein mellow, maar zijn de gaten in de exit-creek vaak erg diep 😃

Tot nu toe is het aantal ongelukken in Kiroro dit jaar met 90% afgenomen, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Meer info: http://www.kiroro.co.jp/en/news/1281-backcountry-access-from-kiroro...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro