Diepe poeder op Hokkaido

• Timt
    Beginner
    Timt op 7 februari 2016 路 10:40
    @TimT en allen:

Het laten invullen van een climbing plan is vooral een actie die bewerkstelligt dat de mensen die out of bounds willen in Kiroro, bewust worden van hun eigen verantwoordelijkheid. In tegenstelling tot Niseko United zijn in Kiroro de gates (ze heten daar eigenlijk exits) altijd open. Er is echter geen avi-control gedaan en er is geen ski patrol of rescue in de out-of-bounds gebieden. Door het laten invullen van een climbing plan (het heet bewust climbing plan en geen ski plan) word je gedwongen om met je kameraden heel even stil te staan bij wat je die dag wilt gaan doen en of iedereen de safety-gear en skills heeft om a: in ongeprepareerde sneeuw te ski毛n en b: zichzelf in veiligheid te brengen als er een ongeluk gebeurt of je verdwaalt. Zoals je vast hebt gezien is het terrein mellow, maar zijn de gaten in de exit-creek vaak erg diep 馃槂

Tot nu toe is het aantal ongelukken in Kiroro dit jaar met 90% afgenomen, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Meer info: http://www.kiroro.co.jp/en/news/1281-backcountry-access-from-kiroro...
    MennoBoermans op 7 feb 2016 02:10

Dat klopt inderdaad.. Absoluut goed initiatief ook. Wilde met mijn bericht alleen aangeven dat je je hersens er niet te lang over hoeft te kraken..
  • negatiefje
    Beginner
    negatiefje op 10 februari 2016 路 19:11
    Misschien ook een niet te vergeten tip. Heb er nergens wat over gevonden in het artikel en de comments (kan er naast hebben gekeken). In Japan geldt het in Belgi毛 uitgegeven internationaal rijbewijs niet. Is wat met volgens welke conventie het uitgeschreven is (dacht dat japan bij een conv. van 1954 zit en belgi毛, duitsl frankrijk doen het volgens een "nieuwere" conventie van 1976 ofzo iets). Dus als je in Hokkaido arriveert moet je eerst je rijbewijs int het japans laten vertalen. Het vertalen is half uurtje werk, probleem is dat je dit bij de japanse automobiel vereniging (JAF dacht ik)moet doen. In Sapporo. Wij hadden een shuttlebusje geregeld op voorhand van new chittose tot niseko. Op een sneeuwloze dag hebben we dan van niseko tot kutchan gelift. Ze nemen je daar zo mee, zelfs geen engels nodig. Van Kutchan met de trein naar Sapporro en dan ff de metro tot vlak bij het grote sportstadion. Vertalen en weer terug. Je verliest er een dag mee maar de rest van je vakantie ben je wel zo vrij als een vogeltje.
    Eerste week Niseko en beklimming Yotei en de week erna gependeld tss Furano en Asahidake. De wegen worden daar elke dag super vrij gemaakt en hebben nergens enig probleem gehad met het rijden.

De trip is zwaar om er te raken maar het plaatje daar is zeker compleet. Extreem vriendelijke mensen, super lekker eten en heel goedkoop, fantastische sneeuw.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 10 februari 2016 路 20:11
    PS: ik vond het toch opvallend dat men afgelopen weekend in de rij stond om vanaf de top van de Happo-one de stukador, windpacked, in windkracht storm, met een duidelijk zwakke laag, variabele temperaturen, vochtige-zware back country in te skinnen (vanaf top happo, niet bepaald mellow)... ...wat ook vreemd was, CAT skieen met NAC op Otoe (hokkaido). Geen hellen meer dan 25graden, maar wel een overkill aan veiligheid (inclusief walki-talki's "dropping"). Niet perse slecht, maar wel stoke verlagend. ik vraag mij dus af hoe veel kennis er in Japan eigenlijk is. De (aussi)gidsen hebben niet de kennis en ervaring van de UGIAM gidsen die 'wij' gewend zijn in EU (ook al weten ze vast de sweet spots te vinden),.. Kortom, eigen kennis is gewoon essentieel. + als je met een gids op pad wil, laat duidelijk weten dat je meer wil dan naast een piste skien in een resort, en blijf vooral zelf nadenken. (sorry, dit komt missch iets wat leermeesterig over, maar is een observatie). Karst op 2 feb 2016 14:56

Klopt helemaal. De kennis in Japan is, voor zover ik kan overzien, lang zo veel (en vanzelfsprekend) nog niet als in EU of US/Canada. In seizoen 11/12 kwam ik er voor het eerst en toen was er nog niet eens een lawinebericht voor Hakuba. Inmiddels wel, en het wordt steeds uitgebreider, maar is nog steeds alleen voor Hakuba of Niseko. Voor de condities een paar dalen verder moet je goed rondkijken/gissen/extrapoleren. Vele Japanners skinnen doodgemoedeerd een traverse over een windbeplakte 35 graden helling. Gaat heel vaak goed en ze zetten dat spoor, zo werd me verteld, omdat 'er hier elk seizoen zo een spoor wordt getrokken' (oa naar de top van Myoko san) Lawinekennis is er weinig. En de Australi毛rs zijn niet echt beter wat dat betreft. (Happo is vergeven van de lawinedummies) Het raakt wel steeds meer verbreid en oa steepdeepjapan.com en anderen doen er veel aan het bewustzijn en de kennis te vergroten via workshops en cursussen, gebaseerd op de canadese lawinekunde, en een certificatie systeem op te laten zetten dat ook voor buitenlanders toegankelijk is.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • dimsum
    Beginner
    dimsum op 12 juni 2017 路 21:44
    Misschien ook een niet te vergeten tip. Heb er nergens wat over gevonden in het artikel en de comments (kan er naast hebben gekeken). In Japan geldt het in Belgi毛 uitgegeven internationaal rijbewijs niet. Is wat met volgens welke conventie het uitgeschreven is (dacht dat japan bij een conv. van 1954 zit en belgi毛, duitsl frankrijk doen het volgens een "nieuwere" conventie van 1976 ofzo iets). Dus als je in Hokkaido arriveert moet je eerst je rijbewijs int het japans laten vertalen. Het vertalen is half uurtje werk, probleem is dat je dit bij de japanse automobiel vereniging (JAF dacht ik)moet doen. In Sapporo. Wij hadden een shuttlebusje geregeld op voorhand van new chittose tot niseko. Op een sneeuwloze dag hebben we dan van niseko tot kutchan gelift. Ze nemen je daar zo mee, zelfs geen engels nodig. Van Kutchan met de trein naar Sapporro en dan ff de metro tot vlak bij het grote sportstadion. Vertalen en weer terug. Je verliest er een dag mee maar de rest van je vakantie ben je wel zo vrij als een vogeltje.
    Eerste week Niseko en beklimming Yotei en de week erna gependeld tss Furano en Asahidake. De wegen worden daar elke dag super vrij gemaakt en hebben nergens enig probleem gehad met het rijden.

De trip is zwaar om er te raken maar het plaatje daar is zeker compleet. Extreem vriendelijke mensen, super lekker eten en heel goedkoop, fantastische sneeuw. negatiefje op 10 feb 2016 19:11

Net tickets naar Sapporo geboekt eind januari 2018 en stilaan wat aan het plannen. We gaan 11 dagen rondtrekken op Hokkaido en aansluitend 2 dagen Tokyo verkennen.

Is er echt geen enkele optie om de Japanse vertaling van een Belgisch rijbewijs voor vertrek te bekomen?
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 13 juni 2017 路 09:15
    In Nederland kan je je gewone rijbewijs laten omzetten naar een internationaal rijbewijs dacht ik (puur administratief, tegen betaling). Kan zoiets in Belgi毛 niet? Of is dat op een of andere manier niet geldig in Japan?
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 13 juni 2017 路 12:07
    Hey Dimsum,

Mijn vriendin en ik waren vorige winter in Hokkaido.
    Het Belgisch rijbewijs noch het internationaal rijbewijs bekomen in Belgi毛 is niet geldig in Japan in tegenstelling tot dat van Nederland. Je hebt wel degelijk een vertaling nodig.
    De 'vertaling' van je rijbewijs mag je je niet voorstellen als een echte vertaling. Het betreft een Japans officieel document waarmee je kan aantonen dat je een geldig Belgisch rijbewijs hebt.
    Je hebt dus ook geen europees rijbewijs nodig in tegenstelling tot wat wij dachten.
    http://japan.diplomatie.belgium.be/nl/consulaire-dienstverlening/rijbe...

Het kantoor in Sapporo ligt een beetje buiten de stad nabij het honkbalstadion 'Sapporo dome'. Met de metro ben je er op een half uurtje van uit het centrum.
    https://www.google.be/maps/place/%EF%BC%88%E7%A4%BE%EF%BC%89%E6%97%A5%...
    Omdat ze even tijd nodig hebben om het rijbewijs aan te maken, hebben we van de nood een deugd gemaakt en zijn we in de buurt naar onze eerste onsen geweest. https://www.google.be/maps/place/Tsukisamu+Hot+Spring/@43.0112497,141....
    Na een uurtje of twee lagen de rijbewijzen klaar en konden we op pad.

Sapporo is een superleuke stad en goede uitvalsbasis om het skigebied Sapporo Teine te doen. Dit hebben we steeds met het openbaar vervoer gedaan. Als je vragen hebt -> shoot.

Dries
    knowledge is powder
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 13 juni 2017 路 12:11
    @dimsum: Je kan je rijbewijs op voorhand laten aanmaken maar dan heb je een kennis nodig in Japan die het voor jou regelt. Het JAF stuurt dan je vertaling van je rijbewijs naar het postadres van je kennis in Japan...
    Staat ergens op de website van het JAF: http://www.jaf.or.jp/inter/translation/specific_e.htm...

Cheers
    knowledge is powder
  • dimsum
    Beginner
    dimsum op 13 juni 2017 路 21:58
    @3zel : thanks!

Voorlopig nog geen connecties in de omstreken van sapporo maar die optie hou in gedachten. Waarschijnlijk maken we er dan ook een relaxe dag in Sapporo van.
    Eerste idee was van de luchthaven rechtstreeks in onze rentalvan te stappen maar waarschijnlijk worden de plannen nog een paar keer bijgesteld 馃槂

Als er nog vragen oppoppen, hoor je nog van me... Grtz!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro