Speculatie: de winter komt 12 december terug!

Speculatie: de winter komt 12 december terug!

Volgens de laatste kaarten komt de winter 12 december terug. Dat is goed nieuws, maar het is nog allemaal erg speculatief. Gister waren de kaarten namelijk een stuk minder optimistisch en zouden we moeten wachten tot 18 december. Onzekerheid troef dus. In dit bericht wil ik wat helderheid verschaffen.

  • prima start in de Noordalpen, maar dramtisch in de Zuidalpen
  • het weekend wat sneeuw op grote hoogte in het noordwesten en de Piemonte
  • daarna weer droog of toch een noordstau
  • vanaf 12 december winter
  • hold your horses of ga toeren

Prima start in de Noordalpen, maar dramtisch in de Zuidalpen

Vandaag geen uitgebreide terugblik. In het noorden is een mooie base gevallen zoals ik je al eerder vertelde, terwijl het in de zuidalpen nog wachten is op een goede dump. Of beter geformuleerd: in de Zuidalpen ligt nog geen sneeuw. Ne het debacle tijdens de eerste kerstweek van 2014 houdt meniggeen zijn hart vast en dus hoor ik regelmatig de vraag… ‘komt het nog goed?’. Wel in de noordalpen is het nu al beter dan het vorig jaar was rond deze tijd en we hebben nog 17 dagen te gaan tot de eerste vakantieweek. 17 dagen waarin veel kan gebeuren en 17 dagen waarin ik hopelijk nog poederalert#4 kan lanceren.

Komend weekend wat sneeuw

Een heel klein laag dat de komende dagen ten zuiden van de Britse Eilanden ontstaat vindt dit weekend zijn weg naar de Alpen. Even wat koude lucht en tijdelijk wat sneeuw. Met name in het noordwesten van Zwitserland en mogelijk met een oostelijke stroming ook nog wat in de Piemonte. Dit laag popte gister even op op de kaarten en is sindsdien actiever geworden. Perspectief op wat extra sneeuw dus.

Na het weekend weer droog of juist een noordstau(tje)?

Tenminste, dat is wat de kaarten zeggen. Maar er is wel degelijk een kleine kans op sneeuw rond de 8e. Spannend!

Vanaf 12 december winter

Wel, dat is mischien iets wat te crue gesteld. De komende 48 uur zullen moeten aantonen of deze neerslag nu wel op de kaarten blijft. Maandag stond hij al op de kaarten, maar deze was in de berekeningen van gister helemaal verdwenen. Vandaag dus weer terug, maar slechts als een van de weinige runs binnen het GFS model. De inval van de winter staat er daar een beetje alleen op. Positief is wel dat ook het Europese model er vandaag voor het eerst in mee gaat. En dat stemt me vrolijk. Ergens tussen de 11e en de 18e december komt de winter terug en met de steeds vaker opduikende zuidweststroming begint het vertrouwen in de Zuidalpen terug te komen. De komende dagen gaan we kijken in hoeverre deze speculaties werkelijkheid worden.

Speculatie of niet: een mooie kaart
Speculatie of niet: een mooie kaart

Poederadvies: hold your horses of ga toeren

Op de gletsjers is prima sneeuw te vinden en in een aantal gebieden draaien de liften. Beter wacht je nog even. Komend weekend opent St. Anton en Lech en op noordhellingen zal daar zeker nog poeder te vinden zijn. Zondag zou na de sneeuw van 5 december ook nog aardig kunnen worden. Maar tot die tijd kun je beter gaan toeren op de grasweides in het noorden van Zwitserland. Vrijdag weer een uitgebreid bericht. Tot die tijd verschijnen mijn updates en speculaties onder dit bericht.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
MichielottoAuteur2 december 2015 · 15:10

Blijft spannend een week voor de kick-off =)

Expert
ERESAuteur2 december 2015 · 15:42

Fingers crossed!

Expert
meteomorrisAuteur2 december 2015 · 19:13

Chaos troef. De 12e is weer van de kaarten en nu wijst alles op de 18e. De 8e daarentegen is ook nog interessant.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15352.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur2 december 2015 · 19:28

@@meteomorris, wat zie jij voor de 8ste?

montagna bianca, ti amo
Expert
Luukie25Auteur2 december 2015 · 20:18

jajajajajajajajajaja! Duimen maar :-)

Beginner
GerritAAuteur2 december 2015 · 20:42

Vandaag heerlijke dag gehad op Kaunertaler gletcher en er lag zowaar 10-20 cm verse sneeuw… En de hele dag zon… Genoeg te beleven op de gletcher voorlopig.

And snow it is.....
Beginner
mhilbertsAuteur2 december 2015 · 22:50

Team zuid gaat de 1-0 achterstand inhalen : http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15354.jpg?width=800

Kans dat dit uitkomt lijkt me klein maar dat er iets staat te gebeuren lijkt me duidelijk. De hoeveelheid “ruis” in de modellen vanaf de 8e ten opzichte van eergisteren is hoopgevend. Ik ben benieuwd wanneer het hoog daadwerkelijk lekgeprikt wordt.
Op naar een herfstachtig patroon met jojo temp en regelmatige neerslag. Is voor december eigenlijk prima lijkt me. misschien minder voor de Oostenrijkse familiegebieden maar hoger moet er genoeg gaan vallen.

Even door de droge warme appel heen bijten en dan weer los.

Gevorderd
49Auteur2 december 2015 · 23:02

@@meteomorris
bij GFS12Z van de kaart, magically richting ECMWF12Z … :
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15355.jpg?width=800

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur2 december 2015 · 23:13

@@49, de 12 en 00 uur runs zijn rekentechnisch meestal ook de sterkste.

powfinder.com
Gevorderd
KRoversAuteur3 december 2015 · 02:08

Misschien kunnen we beter met zijn allen demonstreren bij de klimaattop in Parijs dan per modelrun hopen dat de sneeuwsystemen ondanks de warmte toch onze kant op draaien. Mijn vader hoopt al jaren ooit de elfstedentocht mee te kunnen schaatsen, maar hij kan beter een kano kopen vrees ik.

Dit gezegd hebbende, het is wel erg spannend om de modellen in de gaten te houden, met dank aan het actieve gereken en gespeculeer van iedereen van WePowder. En de inmiddels zeer complete website. Dank daarvoor…

Avalensemble!
Elite
kanskiAuteur3 december 2015 · 08:07

Whistler Is About to Get Nuked With 2+ Meters

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
49Auteur3 december 2015 · 09:59

GFS 3dec00 -> 12 terug! 18 naar Portugal gedrukt?
@@mhilberts, go team zuid! maar liever 12-11 verliezen dan 1-2 winnen!!

montagna bianca, ti amo
Toerist
thomasAuteur3 december 2015 · 10:19

@@KRovers , demonstreren bij de klimaattop in Parijs LOL.
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15362.jpg?width=800

Beginner
HaagjeAuteur3 december 2015 · 10:36

Whistler Is About to Get Nuked With 2+ Meters

kanski op 3 dec 2015 08:07

Dan toch maar een baan in de VS zoeken

Gevorderd
CheizzAuteur3 december 2015 · 10:36

@@Meteomorris kunnen we ergens nog bij de handige linkjes van bronnen (weerkaarten e.d.) die op de ‘oude’ site in het dashboard te vinden waren? Ik vond het erg leuk om mezelf onder te dompelen in de wondere wereld van weerzeggerij, maar dat lukt nu maar deels… :(

gigiski.com
Expert
meteomorrisAuteur3 december 2015 · 10:52
powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur3 december 2015 · 13:34

@@KRovers , demonstreren bij de klimaattop in Parijs LOL.
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15362.jpg?width=800

thomas op 3 dec 2015 10:19

@@thomas, het is één grote samenzwering om de kleine man onder de duim te houden, toch?

Beginner
SurfertjeAuteur3 december 2015 · 13:52

@@Cheizz
Jazeker: http://wepowder.nl/forecast/dashboard

meteomorris op 3 dec 2015 10:52

Kijk dat is mooie info!

Alleen had ik dat ook kunnen vinden zonder die link? Bij forecast kan ik het niet vinden namelijk.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!