Canada en noordwest USA: 2 meter sneeuw of regen?

Canada en noordwest USA: 2 meter sneeuw of regen?

Het gonst op het internet van de geruchten. November was al een hele goede maand in Canada en het noordwesten van Noord Amerika en de komende storm gaat het daar nog beter maken. Tenminste als we de berichten moeten geloven. Op internet circuleren berichten over 2 meter sneeuwval, terwijl andere berichten juist voor verwarring zorgen. Het zijn dit soort dagen dat getallen en centimeters niet altijd even duidelijk zijn en dan kan een geschreven tekst nuttig zijn. Want:

  • Er gaat heel veel neerslag vallen
  • De sneeuwgrens schommelt tussen de 900 en 1800 meter
  • En dus vermijd je de backcountry de eerste dagen en rijd je inbounds mooie poeder boven midstation.

Atmosferische rivier is de veroorzaker van de neerslag

De wat? Ja, dat dacht ik ook toen ik jaren geleden begon met het bestuderen van het weer in Noord Amerika. De Atmosferische rivier ofwel the atmospheric river is een fenomeen dat we in Europe niet zo goed kennen. Aan de overkant van de oceaan daarentegen wel en wordt daar ook wel de Pineapple Express genoemd.

De “Pineapple Express” is een luchtstroom die van tijd tot tijd van Hawaiinaar de regenrijke westkust van Noord Amerika leidt. Het heeft de vorm van rivier in de lucht (houdt dit beeld vast) vaak duizenden kilometers lang en in de regel honderden kilometers breed. In deze luchtstroom wordt bijna evenveel water getransporteerd als de Amazone. Heel veel water dus. Als deze rivier eenmaal op een gebergte botst wordt ze gedwongen te stijgen, koelt af en het gevolg is heel veel neerslag. Wil je meer details lezen over de werking van zo’n river, klik dan hier.

Atmospheric river vindt zijn weg naar het noorden
Atmospheric river vindt zijn weg naar het noorden

Op dit moment is er dus ook weer zo’n Atmospheric river in ontwikkeling. Op de weersite van NOAA (de superversie van ons KNMI en ) worden dergelijke events continue gemonitord. Op bovenstaand kaartje zie je een voorbeeld. Een gele rvier weet in de atmosfeer zijn weg te vinden richting het noordwesten van de USA en het westen van Canada. En dat leidt dan tot sneeuwkaarten als hieronder. Kun je het niet geloven of wil je verder inzoomen, ga dan naar onze sneeuwkaarten van Noord Amerika.

Zwarte vlekken = megadump
Zwarte vlekken = megadump

En tot enormen hoeveelheden verse sneeuw:

Veel centimeters, maar ook wind en hoge temperaturen
Veel centimeters, maar ook wind en hoge temperaturen

En dat zien we ook op de kaarten van NOAA (sneeuwval in feet).

komende 7 dagen
komende 7 dagen

Heel veel neerslag dus de komende dagen waarbij de oorzaak is gelegen in een Atmosferische rivier die zijn weg vindt naar de westkust van Noord Amerika.

De sneeuwgrens schommelt tussen de 900 en 1800 meter

Een pineapple express, dat klinkt warm en dat is het van tijd tot tijd ook. Een lagedrukgebied ligt in beginsel vrij stationair ten westen van de kust van Canada. Gevolg is een zuidelijke stroming waarin milde lucht wordt aangevoerd. En dit scenario zien we tot 2 keer toe. Zaterdag wordt mild aan de kust met regen in de dalen en sneeuw boven de 1000-1500 meter. In de gebieden dicht bij de zee zal de sneeuwgrens hoger liggen dan interior, waarbij op Vancouver Island en in State Washington de sneeuwgrens richting de 1800 meter kan gaan. Het zelfde zien we op maandag waarbij aangetekend dient te worden dat we de stijgende temperaturen iedere keer eerst in het westen zien en pas later in de Rockies. Tijdens beide events waait er een vrij stevige zuidwesten wind waardoor de situatie in de backcountry meer dan kritisch gaat worden. Tot en met in ieder geval dinsdag wordt iedere vorm van Backcountry toeren daarom afgeraden voor de Pacific North West en de Canadian Rockies. Tot en met dinsdag dus voornamelijk inbounds en vooral in die gebieden waar je boven de 1500-1700 meter nog terecht kunt.

En dus? Dus is dit al met al een prettige storm cycle. De Atmospheric river zorgt weliswaar voor regen, maar ook voor veel sneeuw boven de 1500 meter. Zelfs tussen de 1000 en 1500 meter zal het sneeuwdek groeien ondanks dat er af en toe ook zeker wat regen zal vallen. De wisselkoers Euro naar Canadese dollar is gunstig en voor wie in de US zit is de wisselkoers nog gunstiger. Volgende week wordt een mooie pre kerst periode om poeder te rijden in Canada. Steeds meer liften gaan open, een bak verse poeder en een relatief gunstige koers. Who is in?

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
TijmenDalAuteur3 december 2015 · 13:25

Zwart op de kaarten? Eerste keer dat ik dat zie.

Toerist
AnoniemAuteur3 december 2015 · 15:06

hhhmmmm pineapple express, heb ik sinds vorige jaar de pest aan…
aan de andere kant ben ik blij dat het nu is en niet begin februari, anders eet ik nooit meer een ananas

Toerist
The_OAuteur3 december 2015 · 17:40

Overmorgen vervroegd liftjes open in acthtertuin: http://cams.skikimberley.com/cams/kmcam1/kmcam1.jpg\
Rustig opstarten dit seizoen. Hopelijk wordt het niet te warm komende weken…

And Also The Trees
Gevorderd
WiebeAuteur3 december 2015 · 19:13

Ik twijfelde een paar maanden geleden of Canada deze winter wel een goed plan zou zijn met El Nino en The Blob. Toch maar een ticket geboekt en dan klinken dit soort berichten wel heel lekker

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!