Komt de winter 12 december?

Komt de winter 12 december?

Het is mild, erg mild in de Alpen. Koning winter heeft zijn weg naar Noord Amerika en het westen van Noorwegen al gevonden. Zelfs in Japan is sinds vandaag de winter gestart. Ondertussen blijven de Alpen buiten schot. Als je het aan mij vraagt en je hebt genoeg geld en tijd dan zou ik last-minute een ticket boeken richting Canada of Noorwegen. Daar begint de winter midden volgende week echt op stoom te raken met bakken poeder. En de Alpen? Afgelopen woensdag wezen de kaarten nog op 12 december. Maar is dat nog steeds zo? In dit bericht:

  • wat sneeuw voor het hooggebergte
  • volgt 12 december de doorbraak?
  • daarna winters op de kaarten

Komend weekend wat verse sneeuw

Op zijn weg terug naar Spanje dropt Sinterklaas komend weekend nog wat sneeuw in het noordwesten van de Alpen. Veel zal het niet zijn en dan ook nog eens op grote hoogte. Reken op 2-10 centimeter vers. Genoeg om gebieden als Val Thorens, Tignes en Verbier op te witten, maar je poedersnorkel kun je zeker thuis laten. Zowiezo zou ik komend weekend thuis blijven. Tenminste als je ver van de Alpen woont. Zo niet en je hebt tijd dan is een zondagje de benen opwarmen op de pistes nog altijd vele malen beter dan in de rij staan voor de IKEA of alle pepernoten opsnoepen totdat je geen pap meer kunt zeggen.

Sneeuw op grote hoogte
Sneeuw op grote hoogte

12 december de doorbraak?

Speculatie troef. De Alpen blijven, de paar vlokken van 5 december daar gelaten, onder invloed van hogedruk. En net als in november is het de grote vraag wanneer stormdepressies deze dominantie weten te doorbreken. De Amerikaanse modellen speculeren op een eerste voorzichtige doorbraak rond de 10e, maar voorzien het echte depressiegeweld pas rond de 14e december ontstaan. De Europese modellen daarentegen berekenen de doorbraak juist weer rond de 12e. Het blijft dus speculatie troef. We kunnen stellen dat midden december de winter een inval gaat doen. Maar daar blijft het dan ook bij.

Poeder in Noorwegen
Poeder in Noorwegen

Daarna winters op de kaarten

Het goede nieuws is dat het er op lijkt dat net voor de kerst dan eindelijk een grote dump volgt. Dat is fijn voor de kerstmannen onder ons, maar ook voor diegene die net voor de kerstdrukte nog een poederavontuur wil inplannen. Wees gerust, poederalert#4 komt zeker nog dit kalenderjaar. Heb geduld en wacht rustig af.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur4 december 2015 · 11:57

Nog erg ver weg… maar als dit uit komt… BOEM!
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15381.jpg?width=800

powfinder.com
Beginner
SurfertjeAuteur4 december 2015 · 12:03

Fijne nieuwsjes dit! Is er adhv bovenstaande plaatje al iets te zeggen voor welke alpen dit gunstig zou zijn? (noord/zuid alpen oid)?

Toerist
tsc72149Auteur4 december 2015 · 12:28

Dan toch pas vanaf 17/12?

Let the mountains have it's day or two following a big storm
Gevorderd
EmileHendrixAuteur4 december 2015 · 12:45

@@Surfertje (onder voorbehoud van heul veul koffiedik-kijken… stel dat, stel dat, stel dat…), dan lijkt me dit in de eerste plaats mikken op de westalpen. Maar ik gok dat dit met 13 dagen aan koffiedik nog niet zo heel sterk op smaak is…

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Expert
meteomorrisAuteur4 december 2015 · 13:26

@@Surfertje Bovenstaand jetstream kaartje is goed nieuws voor de zuidwest en zuidalpen. Maar is nog hoogst speculatief. Kans op sneeuw is erg groot die periode (als in heel groot), maar welk deel van de Alpen is nog afwachten.

12/12 staat overigens weer op de kaarten. Nu ook GFS die meegaat. En hoe…
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15383.jpg?width=800

powfinder.com
Beginner
MichielottoAuteur4 december 2015 · 14:07

Niets zo veranderlijk als het weer…
@@meteomorris; maandag valt beslissing voor bestemming Kick-Off???

Beginner
Dirk77Auteur4 december 2015 · 15:10

Ik zit de hele week al op de kaart te turen,
kan er niet iemand een dumpje sturen?

Even wat poeder tijdens de Kick-off,
dat vinden heel wat Wepowderaars tof!

Gevorderd
Christ05Auteur4 december 2015 · 16:04

Ben ook erg benieuwd waar de kick-off heen gaat.

Beginner
mhilbertsAuteur4 december 2015 · 17:51

Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet hoe er morgen sneeuw kan vallen met 1035Mbar… Ben benieuwd.

Beginner
CorDAuteur5 december 2015 · 10:13

Laten we hopen dat er vanaf de 14e een megadump komt. Dan eindelijk poederen met kerst✨

Think with powder
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!