Voorlopig geen winter

Voorlopig geen winter

Wist je dat tijdens een El Niño jaar de temperatuur wereldwijd zo’n 0,2 graad celcius hoger is? Een mooi weetje om de maandag te openen en je gesprekspartner versteld te doen staan van je kennis over weer (en sneeuw). Het biedt ook een mooie verklaring voor de warmte deze dagen. Maar om te kunnen constateren dat het ongebruikelijk warm is deze maandag hoef je niet op een thermometer te kijken. Na een frisse september en oktober zijn november en de start van december veel te warm in grote delen van Europa. Het is niet voor niets dat we nog niet verder zijn gekomen dan poederalert#3. En hoewel ik eerder heb laten zien dat sneeuwval in de Alpen en El Niño vooralsnog geen bewezen relatie met elkaar hebben kan ook ik me op zo’n ochtend niet aan het doemdenken onttrekken. Ik slinger nu al meer dan 10 jaar mijn weerberichten het net op en in al die jaren is het maar 1 keer voor gekomen dat we tot de kerst minder dan 4 poederalerts hadden. Wanneer dat was? Exact een jaar geleden. Ook toen begon de winter dramatisch, maar probeerde ik jullie op te beuren met het gegeven dat late winters beter zijn voor de Noordelijke Alpen. Maar eind november was het wel degelijk al even winters in de Noordalpen. En november rekenen we tot de vroege winter. Dus wat moeten we daar nu weer mee?

Op zoek naar poeder in Alpe d'Huez
Op zoek naar poeder in Alpe d’Huez

Wel, het onderschrijft nog eens het waarom achter wePowder. Ooit ben ik dit weerblogje begonnen om je op het juiste moment naar de verse sneeuw te brengen. Een wekelijks mailtje aan vrienden werd een weerbericht online, maar de doelstelling bleef hetzelfde. Je een Go of een No Go geven. Want tijd en geld zijn schaarse middelen en het is zo zonde om eenmaal op de plek van bestemming te moeten constateren dat er geen poeder meer te vinden is. 500 pistekilometers en verwarmde liften zijn een mooi argument bij de koffiepraat, maar de smile van je collega na een weekendje poeder in een nietszeggend gebied is altijd intenser dan de geforceerde smile na een weekendje piste krassen op kunstsneeuw. En dus kan ik vandaag kort zijn: hold your horses! Beschik je niet over eindeloze liquide middelen en een lege agenda dan kun je beter wachten op beter tijden. Ja, er kan zeker wat getoerd worden in delen van Zwitserland en de Franse Noordalpen, maar het gaat vanzelf beter worden deze winter. Verder in dit bericht:

  • korte termijn brengt wat sneeuw maar te warm voor de tijd van het jaar
  • derde week december neemt de instabiliteit toe

Hogedruk domineert met af en toe een vlokje

De weerkaarten begin deze maand wisten blijkbaar al wat we nu zien. Hogedruk domineert de eerste 2 weken van december het weer en slechts af en toe weet bewolking het noordwesten van de Alpen te bereiken. Zo valt er woendag wat sneeuw in het noorden boven de 1500 meter. Leuk voor de webcams, minder voor ons. Want dunne lagen sneeuw zijn in de regel slecht voor de opbouw van het sneeuwdek en verhoogt de kans op lawines de komende periode. Maar goed. Komende week dus aan de warme kant en enkele centimeters sneeuw. Niets bijzonders dus.

Woensdag wat verse sneeuw
Woensdag wat verse sneeuw

In de week voor de kerst toenemende instabiliteit

Ook dit roepen de kaarten al een tijdje en als ze net zo consistent zijn in deze globale bewering dan zou volgende week de verlossing moeten komen. Reken dan niet direct op diep winters weer, maar wel op een aantal depressies met neerslag. Nog steeds staat de 12e december op de kaarten en ook rond de 18e staan er veel kleuren op de kaarten. Of ze ook echt de verlossing gaan brengen? Ik weet het niet. Ik heb mijn pijlen inmiddels op januari gezet. We hebben nog zeker 2 goede dumps nodig in de noordalpen en minimaal een zelfde aantal dumps voor de zuidalpen. Tot en met 19 december kun je kortom lekker je agenda volplannen en euro’s verdienen, zodat je wel de middelen en de tijd hebt als de sneeuw uiteindelijk door komt. Nu maar hopen voor de kerstgangers dat de winter volgende week wel op gang komt.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
markindealpenAuteur7 december 2015 · 10:55

hmm jammer maar helaas, dat weekend begint de kerstvakantie, vaak niet de beste periode om ad-hoc een powtrip te organiseren.

Beginner
SurfertjeAuteur7 december 2015 · 11:51

Ojee:/. Bedoel je met de vraag of 12 en 18 dec verlossing gaan brengen dat het maar kleine dumpjes gaan worden? Of dat het onzeker is of het uberhaubt instabiel gaat worden rond die tijd?

Gevorderd
CassiejAuteur7 december 2015 · 11:55

We willen graag zaterdag as tot woensdag een paar dagen voorpret hebben in de alpen maar moeder natuur laat toch erg op zich wachten met die verse poeder. Oke een dump hoeft niet maar een vers laagje is toch wel nodig? Zit dat er in? En zoja waar is de beste kans op goede sneeuw en pistes? We willen vandaag of morgen toch een beetje beslissen of we uberhaupt zullen gaan. Oké poeder rijden zal het niet worden, maar een beetje voorpret en pistes toeren, is het de moeite??? Beetje advies of tips zijn welkom!
We gaan namelijk sowieso nog wel een keer of 4 deze winter, alleen we kunnen niet meer wachten haha!

Work less || Board more
Gevorderd
Grim3Auteur7 december 2015 · 12:03

@@Meteomorris: Wat zeggen de kaarten op ‘lange termijn’ voor Noorwegen? Als de dump in de alpen uitblijft overwegen wij opnieuw naar Noorwegen te gaan van 16 tot 20/12. De huidige forecast ziet er goed uit, maar we weten graag wat de langere termijn (vermoedelijk) brengt.

Gevorderd
evanAuteur7 december 2015 · 12:12

hmm jammer maar helaas, dat weekend begint de kerstvakantie, vaak niet de beste periode om ad-hoc een powtrip te organiseren.\

markindealpen op 7 dec 2015 10:55

@@markindealpen, het scheelt dat de Duitsers meestal pas na kerst gaan skiën, dus de eerste week van de kerstvakantie zal rustiger zijn dan anders.

Expert
meteomorrisAuteur7 december 2015 · 12:16

@@Surfertje, 12e waarschijnlijk dump(je) noordalpen, 18e nog hoogst onzeker
@@Cassiej, wacht even tot de update van donderdag en dan pas boeken
@@Grim3, huidige forecast heeft ook 2 warme pieken. Daarna kouder. Beter perspectief dan de Alpen want al een flinke base (in het westen)

powfinder.com
Gevorderd
Grim3Auteur7 december 2015 · 12:22

@@meteomorris: Thanks! Neem je scandinavië ook even mee in je forecast van donderdag as.?

Toerist
michelrAuteur7 december 2015 · 12:40

Ben bang dat het net zo’n witer als de afgelopen twee jaar is, (te) warm met af en toe een winterse prik. Hoop op beter weer maar ben bang.

Gevorderd
evr66proAuteur7 december 2015 · 12:55

Over 2 weekjes naar Les Arcs, pistelatten maar eens gaan slijpen geloof ik :)

Gevorderd
CassiejAuteur7 december 2015 · 13:10

@@meteomorris We willen sowieso pas zo laat als mogelijk boeken, maar welke gebieden raad je aan om vast uit te zoeken? Waar kan evt nog wat sneeuw bijvallen? Waar zijn de meeste km pistes open? Het is lastig om een makkelijk overzicht ergens te vinden. Willen vast wat voorbereidend werk doen… :)

Work less || Board more
Gevorderd
VinnieAuteur7 december 2015 · 13:18

Ok letsgo to canada…

Hoe ziet het er daar uit vanaf het weekend Morris?

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Expert
meteomorrisAuteur7 december 2015 · 13:35

@@Vinnie, goed. Kouder, maar ook droger. Aankomende dinsdag (morgen dus) nog wel een flinke warme piek.

powfinder.com
Toerist
TezeAuteur7 december 2015 · 13:39

@@Cassiej

er zijn de laatste tijd best redelijk wat posts geweest waar je feedback kan vinden welke gebieden al open waren. Hieronder is er eentje:

http://wepowder.nl/forum/topic/216310

12 dec misschien een dumpje Noordalpen; dus dan kan je zelf selectie beginnen te maken. Soms staat er in de topics welk stukje gebied er open is. Meer info (zoals kms,…) zal vrees ik onderdeel moeten uit maken van je eigen voorbereidend werk; Bergfex en gelijkaardige sites zullen wel (gedeeltelijk) info hebben.

Gevorderd
CassiejAuteur7 december 2015 · 13:43

Helaas is die post al van 2 weken geleden, inmiddels zijn de condities er niet beter op geworden, dus doelde meer op de accurate info. Eigen uitzoek werk hebben we uiteraard al gedaan, maar komen beetje uit op de hoger gelegen bekendere gebieden of gletsjers. Maar was benieuwd of de echte diehards hier nog andere tips hadden…

Work less || Board more
Beginner
SurfertjeAuteur7 december 2015 · 14:19

Is er ergens ook een kaart te vinden met daarop de actuele sneeuwhoogte in de Alpen? Er zijn kaarten met de gevallen en de gaan-vallende sneeuw, maar de actuele hoogte op een kaart heb ik nog niet gevonden.

Toerist
AnoniemAuteur7 december 2015 · 14:26

Ik ga op 20 januari een week naar Saalbach Hinterglemm… Zal wel aardig goed zitten met de sneeuw tegen die tijd toch?

Expert
ieismAuteur7 december 2015 · 15:33

Lol

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
AlexSkiAuteur7 december 2015 · 15:38

LOL :-)

When life gets too complicated.... SKI
Beginner
SurfertjeAuteur7 december 2015 · 15:47

:P Ik zou me geen zorgen maken, het pils staat wel koud hoor!

Beginner
HaagjeAuteur7 december 2015 · 16:08

Gezien de temperaturen gaat de zwembroek mee op de kick-off :)

Toerist
AnoniemAuteur7 december 2015 · 18:34

Niet onbelangrijk

Expert
BrosAuteur7 december 2015 · 19:48

Jammer, maar seizoen is nog lang!! Begin me wel een beetje zorgen te maken over de sneeuwopbouw in de gebieden waar al wat sneeuw ligt. Gelukkig is het relatief warm, hoewel de lange droogteperiode voor de hogere noordhelling zeker niet gunstig is, ivm ontstaan suikersneeuw…

Bros
Expert
meteomorrisAuteur7 december 2015 · 20:14

@@Bros, ik deel je zorgen

powfinder.com
Elite
SvenD'HaeseleerAuteur8 december 2015 · 01:47

Skibum.be vindt hier in Oostenrijk nochtans ook toermogelijkheden ;-)

Toerist
MarsAuteur8 december 2015 · 08:12

.

Gevorderd
koen_djfistelAuteur8 december 2015 · 09:15

@@meteomorris : noorwegen dit weekend ?

sbs roelz
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!