EHBO-set voor freeriders

EHBO-set voor freeriders


Wat moet je als skiër of snowboarder in je EHBO set hebben? Een realistische freerider houdt er rekening mee dat het ooit een keer mis gaat. Buiten de piste skiën of boarden gaat immers gepaard met een reëele kans op een ongeluk. In dit artikel ga ik in op de inhoud van een EHBO-kit.

Persoonlijk

Wie op internet zoekt, vindt een veelvoud aan lijstjes en meningen over de inhoud van een EHBO-kit. Er zijn net zoveel meningen over hulpverlening als er medici zijn. Mijn visie is dat een EHBO-kit persoonlijk is en dat ieder voor zichzelf een ideale inhoud moet samenstellen. Als startpunt kan je een set nemen van bijvoorbeeld Care Plus of Adventure Medical Kits en op basis van praktijkervaring, aard van de sport, mate van geïsoleerdheid, rol in de groep, duur van de trip en jaargetijde stel je zelf verder een perfecte persoonlijke kit samen. Check ook de adviezen van Walter Treibel en de ICAR (pdf) en kijk op de website van innoventa.

Levensreddend

Ik focus me op éérste hulp bij ongelukken: hoe biedt je potentieel levensbedreigende (ABC) problemen het hoofd. Het verzorgen van een blaar, keelpijn, een muggebult, aambeien of ongewenste zwangerschap versta ik hier niet onder. Dat is van latere zorg. Materialen hoef je daarvoor niet perse in je rugzak bij je te hebben.

Mijn persoonlijke EHBO-kit voor dagtochten in de winter in Europa, waar redding van buitenaf waarschijnlijk is, bestaat momenteel uit:

Wondverzorging

  • Hechtstrips of Wondverklever (Indermil).
  • 2 pleisters.
  • 2 wondkompressen.
  • Rolletje sporttape.
  • Rol plastic cellofaan (ideaal voor spalken van breuken, luxaties en verstuikingen).
  • Driekante doek (perfect wondverband en als “draagring” ook inzetbaar voor patient-transport).

Onderkoeling

Medicatie

  • Ibuprofen.

Overigen

Onderkoeling is een hot item
Onderkoeling is een hot item
Geïmproviseerde spalk van sonde en cellofaan
Geïmproviseerde spalk van sonde en cellofaan

Uitbreiding voor afgelegen gebieden

Wanneer ik naar plekken ga waar redding van buitenaf op zich laat wachten, zoals Alaska of de Himalaya maar ook bijvoorbeeld een meerdaagse gletsjertocht zoals de Haute Route, kan ik desgewenst mijn basiskit uitbreiden met onder andere:

  • Een all-in-one wonddrukverband (Isreali-bandage).
  • Sterkere pijnstillers.
  • Hoogteziekte medicatie (Dexamethason, Nifidipine, Acetazolamide).

Alsmede een reeks aan materialen die enkel zin hebben om mee te nemen als je medisch geschoold bent en medicamenten die enkel op recept verkrijgbaar zijn.

Improviseren

Bovenstaande lijst is, ik zeg het nogmaals, mijn persoonlijke voorkeur. Ik heb deze samengesteld op basis van wat ik in de praktijk de afgelopen jaren ervaren heb. En de trend die ik waarneem is dat naar mate je praktijkervaring toeneemt, de omvang van je kit afneemt. EHBBO verlenen is vooral improviseren met de middelen die je hebt. Ik ben een skiër en heb dus altijd twee ski’s en twee stokken ter beschikking. Ook maak ik gebruik van de standaard safety-gear die ik bij me heb, zoals een schep en een sonde.

Oefenen

Uiteraard heeft het alleen zin om spullen mee te nemen als je ook weet hoe je ze kan gebruiken. Tijdens een EHBBO-cursus leer je aan de hand van realistische praktijkscenarios hoe je daadkrachtig optreedt. Last but not least: voorkomen is beter dan genezen. Wie goed voorbereid, goed getraind, goed gevoed, goed gehydrateerd, goed gemutst en goed uitgerust op pad gaat, verkleint de kans dat een EHBO-kit überhaupt nodig is.

MennoBoermans

Reacties

Gevorderd
markindealpenAuteur10 december 2015 · 15:56

handig om van de pro te horen wat er minimaal mee moet, dank.
Moet toch maar eens een ehb(b)o-cursus doen.

Gevorderd
SportGillieproAuteur10 december 2015 · 17:35

Vorig jaar een masterclass gevolgd van @@MennoBoermans. Zeer interessante en nuttige informatie!

Live to ride, ride to live
Gevorderd
P@bzAuteur11 december 2015 · 16:16

SAM Splint kan ook zeer handig zijn.

http://www.sammedical.com/products/sam-splint/

Work hard, play harder
Gevorderd
NielsAuteur11 december 2015 · 21:54

Wederom thanks Menno! Ieder seizoen weer een goede reminder om te checken of alles nog compleet is.

Expert
martijnmvfAuteur11 december 2015 · 22:11

Waar kan ik het beste zo’n totaal pakket kopen? Ben binnenkort jarig ;)

Gevorderd
NikkAuteur14 december 2015 · 10:52

Goeie nieuwe versie Menno!!!
Dit is ook mijn setje!
Nog een tip: wondlijm is misschien niet altijd makkelijk te krijgen, maar 1seconde lijm blijkt net zo goed te werken!! (nooit in de wond smeren, maar gebruiken om de wondranden aan elkaar te plakken, evt nadat je ze naar elkaar toe geplakt hebt met hechtpleisters)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!