A new airbag from arcteryx

• WeirdHatGuy
    Beginner
    WeirdHatGuy op 9 december 2015 · 13:57
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 9 december 2015 · 14:05
    Ziet er wel mooi uit! Al ben ik nog steeds niet helemaal overtuigd van de elektrische fan... Het 8x opblazen is nog meer dan de jetforce.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 december 2015 · 14:28
    Ik snap niet helemaal waarom ze kiezen voor 8x opblazen. Wie gaat er nou zo vaak testen? Liever zou ik een keer of twee hebben en een accu die die helft weegt.

Op zich begrijp ik wel dat ze een flinke reserve inbouwen voor koude temperaturen omdat Lipo's nou eenmaal niet echt werken in de kou. Maar waarom dan niet gewoon standaard Lithium cellen gebruiken voor eenmalig gebruik ( die eeuwig meegaan in de kou ). Dat testen kan je altijd doen met een extra setje batterijen thuis.

Ik wacht nog steeds op die airbag die vooral een kilo lichter is dan mijn huidige.
    splitfest.nl
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 9 december 2015 · 15:57
    Interessant, goed dat jetforce niet meer de enige is met dit systeem. Ik wacht het nog even af, het zal vanzelf meer fabrikanten over de streep trekken, en dan worden de tassen vast goedkoper en hopelijk ook lichter.
    Dat 8 x opblazen slaat natuurlijk nergens op, oefenen doe je niet op de berg maar thuis. Moet er niet aan denken om de tas weer in orde te krijgen en die ballon goed op te vouwen als ik op een bergkam sta.
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 9 december 2015 · 16:00
    @ieism +heleboel maar ik gok dat daarvoor dit systeem ook door Europese merken in ontwikkeling moet worden genomen. In Amerika is groter, meer, sterker etc ook bij buitensportmerken vaak nog erg belangrijk.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 9 december 2015 · 16:23
    Interessant, goed dat jetforce niet meer de enige is met dit systeem. Ik wacht het nog even af, het zal vanzelf meer fabrikanten over de streep trekken, en dan worden de tassen vast goedkoper en hopelijk ook lichter.
    Dat 8 x opblazen slaat natuurlijk nergens op, oefenen doe je niet op de berg maar thuis. Moet er niet aan denken om de tas weer in orde te krijgen en die ballon goed op te vouwen als ik op een bergkam sta. markindealpen op 9 dec 2015 15:57

Aardig punt, hoe veel werk/gecompliceerd is het om het hele spul weer in de tas te krijgen? T is geen parachute natuurlijk, maar toch wel zaaks dat het hele spul er weer netjes uitkomet uiteindelijk.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 10 januari 2016 · 15:57
    Hier nog de nodige extra info over het gewicht van de accu, uitwisselen voor een lichtere accu en het aantal keren dat je hem kunt trekken tov de temperatuur. Bij de Jetforce zeggen ze niets over de temperatuur waarbij je ze 4 maal kunt trekken. Dus het is niet goed te vergelijken.

https://www.wildsnow.com/18920/arcteryx-procline-voltair-boot-airbag/...

Bij Arctex doen ze niet zo moeilijk over het terug stoppen van de ballon. Opvouwen is niet nodig. Gewoon terug in het compartiment stoppen volstaat.
  • Leroy91
    Advanced
    Leroy91 op 17 januari 2016 · 20:22

Dat 8 x opblazen slaat natuurlijk nergens op, oefenen doe je niet op de berg maar thuis. Moet er niet aan denken om de tas weer in orde te krijgen en die ballon goed op te vouwen als ik op een bergkam sta. markindealpen op 9 dec 2015 15:57

Juist het 8x opblazen is voor mij het overwegen waard om over te stappen naar een Jetforce oid. De handeling van het "trekken" is niet zo eenvoudig, zeker niet als de grond onder je beweegd of tijdens een val. Met de Jetforce heb je juist de mogelijkheid om dit meerdere malen goed te oefenen.

Een ander mooi voorbeeld is dat afgelopen jaar, tijdens een super dag een van mijn collega's opeens de airbag perongeluk afging. Tja, wat doe je dan? Omdraaien of zonder airbag door touren?

Daarnaast zuigt de jetforce zichzelf leeg na een bepaalde tijd waardoor er een mooie luchtkamer ontstaat en de ballon niet loopt te drukken.

Maar ik ben eens, de prijs en het gewicht zijn een nadeel. Toch vind ik het systeem een goede zaak.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro