Schoppen en graven

• PieterPOW
    Tourist
    PieterPOW op 10 december 2015 · 22:24
    Las net een interessant artikel via outside magazine ivm een snellere scheptechniek en bijhoorende test van lawineschoppen. Best verrassend hoe sommige schoppen totaal niet voldoen aan reddingsomstandigheden! Auteur is Manuel Genswein.
    http://www.outsideonline.com/2040331/avalanche-rescue-needs-revolution...

Schoppentest: http://www.bergundsteigen.at/file.php/archiv/2008/4/print/78-87%20%28z...
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 11 december 2015 · 00:39
    Die snellere V vorm scheptechniek wordt al een jaar of 3 door het snowsafety center gepropageerd. Idd op basis van de bevindingen van Genswein. Tis wat dat betreft bijzonder dat het nu groot in het nieuws komt.

Ik heb hem zelf een paar jaar geleden bij het SSC L II praktijk geoefend. En ja het is snel net als hakken en trekken met een schep die stabiel in 90 graden gezet kan worden. Echt verbluffend hoeveel sneller je met die 2 technieken een massa sneeuw kunt wegwerken. Bij gewoon scheppen verlies je regelmatig de sneeuw die op je schep ligt en die hoopt zich op voor en naast je en gaat je uiteindelijk hinderen
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 11 december 2015 · 09:43
    Mijn eigen ervaringen spreken de test deels tegen. Misschien had ik pech, of zij mazzel, of allebei:

Heb een tijdje (oa op basis van goede verhalen) zo'n Voile telepro gehad. Was na een half uurtje graven in vrij harde sneeuw dubbel gevouwen, gescheurd, en zo zwak dat ie geen sneeuw meer verplaatste maar zelf verboog. De BD Transfer 7 die ik daarna leende maakte de klus prima af, en voelt (in mijn handen) meer solide...
  • vasco
    Advanced
    vasco op 27 december 2015 · 22:00
    Weet iemand of die scheppen sinds 2008 zijn verbeterd? Zijn er nog recentere test voorhanden? In de test van Berg&Steigen komt bijvoorbeeld die schep van pieps vrij slecht uit de test. Op de website van pieps hebben ze een mooi promofilmpje. Daarin zie je alleen maar van die leipe parkdudes grote schansen bouwen. Je ziet niemand in serieuze sneeuw graven.
  • Rutger69
    Beginner
    Rutger69 op 28 januari 2016 · 16:06
    De Ortovox Kodiak zou gemaakt zijn als reactie op dat artikel. En ik zie op internet ook lovende reviews over die schep.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 28 januari 2016 · 21:23
    Ik heb de Grizzly van Ortovox. Eigenlijk hetzelfde concept.
    Het lijkt dat de Kodiak een wat langere steel heeft. Bij gewoon scheppen absoluut handig alleen bj het hakgraven n 90 graden positie weet ik niet of het handiger is. Maar volgens mij kun je hem machtigen. Maw best off both worlds.

De Grizzly heeft een extreem ruwe steel. Erg fijn qua grip! Ik zie dat de Kodiak dat ook heeft vlak bij het blad voor je voorste hand.

Maw de Kodiak zou wel eens het verbeterde broertje kunnen zijn.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro