Wat is het verschil tussen een freerider en een wintersporter?

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 december 2015 · 23:14
    Jaaaaaarrrren geleden zei een man tegen mij 'Man braucht nür die Pisten weiss an zu mahlen und dann kommen die Holländer schon'. De man bleek een visonair. En het enthousiasme waarmee al die witte linten gebracht worden is bijna stuitend.

Ik snap dat iedereen die geboekt heeft graag wil skiën tijdens zijn vakantie, maar dit is gewoon volksverlakkerij in mijn ogen. Een beetje wintersportorganisatie zou nu de moed moeten tonen om al die boekers die aangewezen zijn op een schouwspel van potsierlijke witte linten per direct het betaalde bedrag terug te storten. Je boekt toch een wintersportvakantie?

Zijn we inmiddels zo ver heen dat we dit wintersport noemen? Kom op zeg. Massaal terug eisen dat geld. En alle media die nu rept over de 'goede' condities moet zichzelf ook eens achter de oren krabben.

Kom op echte freeriders, dit heeft niets met de winter te maken. Laat je omboeken naar westelijk Noorwegen. Daar is het wel winters!

May the powder be with you.
  • Pvdh
    Tourist
    Pvdh op 14 december 2015 · 23:38
    Wat een raar wereldbeeld heb je toch.. Je kan ook denken die mensen proberen er nog wat van te maken.

Is de situatie ideaal? Nee lijkt mij niet, maar ik ga voor meer op wintersport dan alleen het witte poeder, maargoed wie ben ik he?
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 15 december 2015 · 00:03
    Eens met @Pvdh. Ik zit volgende week in Livigno en daar is het ook niet optimaal. Maar hee, ik zit er met family and friends (geen freeriders) en we gaan er gewoon het beste van maken. Voor mij wordt het gewoon een trainingsweekje.
  • svenk
    Advanced
    svenk op 15 december 2015 · 00:37
    Verschil? Freeriders zijn wintersporters maar wintersporters zijn niet altijd freeriders...

Ergo: deze s@#$% situatie is ook wepowder, weten wanneer je niet moet gaan freeriden maar lekker moet gaan wintersporten.

Of te wel: volgende week ben ik wintersporter. De slee blijft thuis, de 100+mm idem dito. Wat piste krassen met de kidz, spelletje, etc. Fijne tijd Morris. Wintersporters worden vanzelf weer freeriders.
    If in doubt, don't go out!
  • rollie
    Beginner
    rollie op 15 december 2015 · 00:54
    Maar wat is de definitie van wintersporten? De wintersport, de omgeving, het apressport of het totaalplaatje?

En.... houden we onszelf niet voor de gek? Want sneeuwkannon en al die touristen helpen nou niet bepaald mee op het op lange termijn wel te verbeteren...
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 15 december 2015 · 04:13
    Het woord Wintersporter is van zichzelf al redelijk controventieel. Want is glijden van de ene alm naar de volgende bockworst sport te noemen?

Als altijd is poeder een keuze, je kan je vaste stek hebben voor kerst en dan af en toe geluk en af en toe pech hebben (zoals dit jaar), net zoals de saisonier die soms de jackpot hit, maar ook aan het werk moet als het goed is...

Vermijd kerst, maak keuzes, rij poeder!

Gr uit canada
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 15 december 2015 · 08:05
    Eens met MM. Zal wel aan mij liggen, maar dan kan je toch net zo goed naar Snowworld gaan? Ik snap dat familieding wel een beetje (niet echt geloof ik), maar als je niet van mountainbiken of wandelen houdt kan je nu beter annuleren naar mijn mening. Dit is niet wat ik mijn dochter over de bergen wil leren in ieder geval.

Een wintersport met je familie kost zomaar net zoveel als een half seizoen powderchasen, ik zou het wel weten.
    splitfest.nl
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 15 december 2015 · 08:21
    Een wintersport met je familie kost zomaar net zoveel als een half seizoen powderchasen, ik zou het wel weten. ieism op 15 dec 2015 08:05
    Als het aan mij zou liggen deed ik dit ook, maar het heeft ook alles te maken met het rekening houden en meebewegen met je omgeving (vrouw, kind, etc..), want die vinden het waarschijnlijk wel de moeite waard. In mijn geval is dat dus aan de orde.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 15 december 2015 · 08:32
    Eens met MM. Zal wel aan mij liggen, maar dan kan je toch net zo goed naar Snowworld gaan? Ik snap dat familieding wel een beetje (niet echt geloof ik), maar als je niet van mountainbiken of wandelen houdt kan je nu beter annuleren naar mijn mening. Dit is niet wat ik mijn dochter over de bergen wil leren in ieder geval.

Een wintersport met je familie kost zomaar net zoveel als een half seizoen powderchasen, ik zou het wel weten.

ieism op 15 dec 2015 08:05

Je familie de deur uit?
  • w00ter
    Tourist
    w00ter op 15 december 2015 · 08:45
    Wow... het dedain spat van het topic af.
    Het gaat beter als je denkt.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 december 2015 · 09:08
    Wow... het dedain spat van het topic af. w00ter op 15 dec 2015 08:45 lol. Volgens mij heb ik de titel niet zo bedoeld als hij geïnterpreteerd wordt. De inhoud daarentegen wel. Iedereen in de industrie houdt zichzelf voor de gek met kunstsneeuw.
  • kanski
    Elite
    kanski op 15 december 2015 · 09:13
    Lijkt wintersporters.nl wel! Misschien moet je deze thread ook posten bij de grote broer?!

Btw; ik heb in de laatste maand al weer heerlijke poeder gereden, maar nog betere pistes gekrast! En het is me toch weer duidelijk geworden dat je echt leert skiën op de piste en niet daarbuiten. Fantastisch was het om weer eens alle technieken uit de kast te halen op die slalomboards! Ongelovelijk hoeveel plezier je ook kan hebben op dat beetje sneeuw. Alhoewel... de piste condities op de Stubaier gletsjer zijn helemaal niet slecht!
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 15 december 2015 · 09:15
    Als mensen graag willen skien of boarden op de piste moeten ze dat lekker zelf weten toch? Het is toch een vakantie, in de bergen, lekker buiten.
    (meer een artikel voor wintersporters.nl?)
    Ik wacht rustig af totdat er wat valt.....
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 15 december 2015 · 09:16
    Sport vs Passie
    Tukker(ik)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 15 december 2015 · 09:22
    Wow... het dedain spat van het topic af. w00ter op 15 dec 2015 08:45

Zelf zou ik me nu prima vermaken, beetje touren, beetje telemarken op een blauwe piste.... de condities zijn niet top, maar op de piste kan je prima skiën nu in de meeste gebieden.

Maar ik kan me nog zo goed herinneren dat ik met mijn ouders op vakantie ging. Toen ging het helemaal nog niet om het skiën. Het ging erom dat je onderweg al bij de Duitse grens uit het raam zat te kijken of er al sneeuw was. Het ging om met je vriendjes sleeën achter het hotel. Sneeuwballen gooien. Door een mooi besneeuwd dorp lopen. Om je heen kijken en al dat magische wit om je heen zien. Het ging kortom toch om de sneeuw?

Zonder dat is het voor mij niet hetzelfde, en dan hoef ik er ook niet met mijn gezin heen eerlijk gezegd.

Mijn ouders annuleerden ook gewoon als er geen sneeuw in het dal lag. Er was ook een langlaufer in de groep bij, dus dan gingen we een andere keer. Ik kan me niet herinneren dat ik dat als kind heel erg vond, dan gingen we naar de Jaap-eden baan. 😃
    splitfest.nl
  • Ingmar
    Beginner
    Ingmar op 15 december 2015 · 11:36
    Voordat er verkeerde verwachtingen worden gewekt: Op de Jaap Eden ligt op dit moment ook geen sneeuw!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 december 2015 · 11:43
    Voordat er verkeerde verwachtingen worden gewekt: Op de Jaap Eden ligt op dit moment ook geen sneeuw! Ingmar op 15 dec 2015 11:36 LOL
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 15 december 2015 · 12:10
    In de NRC van vorig weekend ook een redelijk goed artikel over kunstsneeuw..

Imho houd je met dat spul wintersporters voor de gek, en maak je als consument een verkeerde keuze als het om je 'vakantie' gaat. Het is vergelijkbaar met een skihal in Dubai, of een verwarmd strand met surfgolven in Siberie, of een gigantische ventilator op een windstille kitespot. Als je in/met de natuur wilt sporten bepaalt de natuur de mogelijkheden. Ligt er geen sneeuw, ga dan lekker ergens anders heen, of ga mountainbiken, trailrunnen, of besjes plukken.

Als je gaat om techniek te trainen oid is het wellicht een ander verhaal, maar daarvoor hebben we volgens mij geen 100 gebieden met 400km piste nodig. Sommige gebieden zijn dapper en stappen uit deze race-to-the-bottom. Ik hoop van harte dat ze hun hoofd boven water kunnen houden totdat de consument het begint te snappen.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 15 december 2015 · 12:41
    Volgens mij laat men zich aan beide kanten lekker gek maken:
    Of je het nou hebt over een skiresortmanager die bang is voor de economische risico's en zich daar liever 'uitkoopt' omdat 'ie er voor zijn brood afhankelijk van is,
    of de toerist die zich gek laat maken door koffiezetapparaat-praat, hele mooie herinneringen, verwachtingen (van zichzelf en familie) en wat al niet meer.

Allemaal meer of minder gek gemaakt. Juist omdat we 't (aan beide kanten!) zo mooi vinden.
    Daar zijn we 't snel over eens.
    Maar als iedereen zich blind staart, loop je wel in de klassieke valkuil dat de verstandige oplossingen met het badwater worden weggegooid. Dan is het misschien niet mooi of makkelijk, maar wel verantwoordelijk, als een van de partijen zegt 'ho effe, ik zoek een betere oplossing' of 'volgende keer beter'. Of het nou gaat om iemand in het toerisme (hoe moeilijk ook als je er je brood in verdient...) of om iemand die dolgraag als toerist op pad gaat.

En wat gebeurt er als mensen zich 'gek' laten maken? Precies, weinig goeds.
    'Nee'-zeggen zal nooit leuk of makkelijk worden, maar zo nu en dan echt beter blijven.
    Er is me zelf een boel moeite in gaan zitten om 'nee' te leren zeggen en 't lukt ook niet altijd, maar sindsdien heb ik (hier!) ook geleerd zo nu en dan een kans te pakken als ze wel vallen, of een plan b te verzinnen. En sindsdien kan ik me geen slechte winter herinneren.
    Makkelijk? Nee. Mogelijk? Ja.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • 49
    Advanced
    49 op 15 december 2015 · 13:28
    Senza Neve: freeride = freerun.
    Gister op 2500m

Neem de berg zoals ze komt en je zal vrij zijn. Of ga naar zee, bos of meer. Altijd wel ergens plezier en avontuur zonder al teveel manipulatie van moeder natuur.
    montagna bianca, ti amo

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro