mitely op 15 december 2015 · 22:52
Hallo, ja dat is ook hier waar ik woon (Voralpen) een groot thema.
Het aantal mensen die deze vorm van ''tourskien'' uitoefenen wordt steeds groter, en het wordt ook graag gedaan na het werk. (korte snelle avond tour).
Er zijn veel pistes hier waar je ook s'avond niet meer hooglopen mag.
De ongelukken met skiers en kabels (op stijle helligen) waar de ski-bully aanhangt is groot ! en zijn al een paar met dodelijke afloop. ( de beheerder van de piste zegt , men beschadigt de verse , geprepareerde piste)
Aan de andere kant verliesen de Hutten die s'avond open zijn weer inkomsten !
Gelukkig worden er ook alternatieve Routes uitgeschildert. Zo kan je ongestoord, weg van de piste hooglopen.
of er zijn pistes die op vaste avonden in de week waar het hooglopen toestaan is.
Ik zie het regelmatig hoe ''dom'' zulke tourskiers, zich op de piste zich gedragen.
maar dat geld ook voor normale piste skiers/boardes , die op zeer ongunstige plekken stilstaan.
Zo bij vele sporten, er zijn er altijd een paar die het voor der rest ''verpesten''. en er voor zorgen dat zulke
regeles opgelegt worden.
Nu wil ik niet zeggen dat er geen lawine gevaar op de piste bestaat, BV. een paar jaar geleden is bij
Mondsee een (goede vriend) bij een avond skitour op de piste verongelukt door een lawine.
(vaak wordt er ook s'avonds met kanonnen lawine los geschoten....)
Wil maar zeggen dat het gevaar zeer , zeer klein is.
Salut en merry X-Mas
Mitely