Eindelijk weer wat verse sneeuw voor het hooggebergte

Eindelijk weer wat verse sneeuw voor het hooggebergte

Sinds dinsdagavond viel er 5-20 cm vers in het hooggebergte tussen Chamonix en Innsbruck. Onder de 2000 meter viel er voornamelijk regen, maar boven de 2000-2300 meter sneeuw. Vandaag is daardoor een poederdagje in het hooggebergte. In westelijk Wallis werd gistermiddag vanwege de snel opkomende opklaringen alles al verspoord. Maar op de hoogste toppen van Vorarlberg, het Glanerland en het westen van Tirol kan een poederbochtje gedraaid worden. En omdat het voorlopig hier weer even bij blijft zou ik zeggen geniet van dat beetje mooi dat de natuur je vandaag gebracht heeft. In dit bericht:

  • Verse sneeuw voor westelijk Wallis, het Glanerland, Vorarlberg en het westen van Tirol
  • Situatie in het hooggebergte van het noordwesten van de Alpen iets verbeterd
  • Lange termijn: wanneer komt het zoet?
  • Poederadvies: spaar je euro’s of ga op een verre reis

5-20 cm verse sneeuw

Vandaag is een poederdagje voor diegene die het kleine eert. Op de hoogste toppen rond de Arlberg, het westen van Tirol, in het Glanerland en het noorden van Graubunden kan in ingesneeuwde kommetjes een poederbochtje gedraaid worden. Ook in het Berner Oberland en Unterwallis viel genoeg sneeuw voor een poederbochtje. Maar houd rekening met zware sneeuw. Op veel plekken waar het gesneeuwd heeft is het nog bewolkt en als de lucht dan eenmaal warmer wordt ontstaat er een soort van broeikaseffect. Ofwel natte en zwaardere sneeuw. Maar goed zoeken levert je vandaag poeder op.

15 cm vers in Davos Klosters
15 cm vers in Davos Klosters
sneeuw voor de hoogste toppen
sneeuw voor de hoogste toppen

Situatie in het hooggebergte van het noordwesten van de Alpen iets verbeterd

Op de hoogste toppen van het noordwesten van de Alpen is de situatie iets verbeterd, maar in de Franse Alpen en in Italië is het niet beter geworden. Daar viel helemaal geen sneeuw de afgelopen 24 uur. Uitzondering is de Ortlerregio waar wat niet significante vlokjes vielen, maar dat heeft te maken met de markante piek waar dalende bewolking alsnog eens omhoog wordt gestuwd. De situatie daarentegen is verslechterd in de laaggelegen gebieden van Oostenrijk en Zwitserland. Eerder deze week was de lucht droog en de nachten koud waardoor de sneeuwkanonnen hun werk konden doen. Maar vanwege de regen van gister en de milde/vochtige lucht is dat nu even voorbij. De wit linten van kunstsneeuw zijn nat geworden en voor maandag staat er nog eens milde/vochtige lucht op het programma met een spatje regen in de dalen.

Boven de 2000 meter verse sneeuw
Boven de 2000 meter verse sneeuw
daaronder regen
daaronder regen
Zell am See vanochtend (4 graden boven nul en zeer vochtig)
Zell am See vanochtend (4 graden boven nul en zeer vochtig)
Maar prima condities in Ischgl
Maar prima condities in Ischgl

De beste (natuurlijke sneeuw) condities in de Alpen vind je op dit moment boven de 2200 meter op de volgende plekken in de Alpen:

Komt het nog goed?

Een tijdje terug schreef ik dat in januari de sneeuw komt en kijkend naar de kaarten lijkt het daar ook op. Deze winter vertoont daarmee erg veel gelijkenis met de lawinewinter van 1999. Tot midden januari was het behelpen, daarna was het op veel plaatsen te veel in de noordalpen. Het behelpen hebben we nu wel gehad. Ik ben benieuwd of de sneeuw in januari met grote hoeveelheden komt.

Het wordt daarmee wel krap voor de zuidalpen. Als daar voor midden januari geen dik pak sneeuw ligt wordt het lastig. Vanaf midden januari staat de zon alweer hoger en zullen zuidhellingen het alweer lastig krijgen. Ligt er dan geen dikke witte laag die de warmte van de zon kan reflecteren dan wordt het behelpen. Maar goed, het is nog geen half januari. We leven nog immer in 2015 en het kan allemaal nog gebeuren. De lichtpuntjes zijn spaarzaam, maar ik noem ze even. 1. De NAO index wijst af en toe op een opkomende zw-lage, 2. soms zien we die ook op de kaarten en 3. tja… ik ben even leeg wat betreft lichtpunten op de kaarten.

Ach, weet je, drie is mijn geloof dat we ook in slechte winters poeder kunnen rijden. Dat deden we in 06-07, maar ook in 99-00. Maar dat vergde wel heel veel flexibiliteit. Vanwege de slechte start zou ik je voor je poedertripje aanraden te wachten met het boeken van onderdek. Neem de 10 tips voor een poedertrip van Arjen ter harte en je rijdt deze winter zeker een keer de diepste poeder in de Alpen. Wanneer? Dat weet ik nu nog niet. Maar wat ik wel weet is dat we het je hier vertellen wanneer het zover is. Wonderlijk genoeg bewijst juist in slechte winters ons weerbericht zijn waarde waarbij geldt; geduld is een schone zaak. Mooier kan ik het niet maken, makkelijker wel. Geduld dus.

Poederadvies: ga surfen of richting een ander continent

Gister vroeg iemand aan mij: wat zou jij doen? Volgens mij zijn er 3 opties. Spaar je euro’s en tijd voor betere tijden in de Alpen is de makkelijkste, maar ook minst bevredigende optie. Hoewel makkelijk. Zeg jij maar eens nee onder druk van vrienden en familie. De tweede optie is ga surfen. Het is in het zuiden van Europa nog prima weer en de kusten van Portugal en Spanje hebben al weken goede surf. De derde optie is de duurste en meest tijdrovende. Kies voor Noord Amerika. Daar zijn de condities nu heel erg goed. Dichterbij is westelijk Noorwegen een optie, maar komend weekend is het daar ook warm. Na het weekend weer kouder en sneeuw (maar ook vroeg donker). Meer over de condities in de rest van de wereld lees je hier.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
KendoAuteur17 december 2015 · 12:53

Daar viel helemaal geen sneeuw de afgelopen 24 uur. Uitzondering is de Ortlerregio waar wat niet significante vlokjes vielen, maar dat heeft te maken met de markante piek waar dalende bewolking alsnog eens omhoog wordt gestuwd.

Dank voor de uitleg ;-)

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Gevorderd
evanAuteur17 december 2015 · 13:57
Toerist
AnoniemAuteur17 december 2015 · 15:05

Ga je überhaupt kunnen snowboarden komende week vanuit Chatel (Les Portes du Soleil)? Twijfels om de vakantie te annuleren…

Beginner
SurfertjeAuteur17 december 2015 · 15:19

Er kan vast wel het nodige op de pistes gekrast worden, ik zie op de webcams mensen op de piste, of je er blij van wordt is een tweede.

Beginner
IorusRoosAuteur17 december 2015 · 17:44

In het Grand Massif (wat naast de PdS) is, ziet het er nog redelijk wit uit maar dan met name Flaine. Maar ja, dat zijn veel mensen op een paar pistes. Dus dat zal in PdS ook wel zo zijn.

To turn is to admit defeat to the mountain
Gevorderd
DutchessAuteur17 december 2015 · 20:21

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15561.jpg?width=800

Cadiz, woensdagochtend. Cultuur roadtripje Andalusië met mijn dame. Alvast browniepunten sparen voor later in het seizoen. Geen plank of wetsuit bij me en de lokale surfshop gesloten, gvd!! (die lagen er zelf in, natuurlijk…)

Geen licht aan de horizon voor ons freeriders, volgens de Met office:
http://www.bbc.com/news/science-environment-35121340

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur17 december 2015 · 20:31

@@lucasTR in Chatel is het volgende open: secteur Pré-la-joux (7 remontées), secteur Linga/Les combes (4 remontées), Secteur super Châtel (6 remontées)

powfinder.com
Toerist
PepijnHAuteur17 december 2015 · 21:32

Ik zit volgende week in Morillon (grand Massif) ben hoopvol voor iig wat piste meters. Poeder zit er helaas niet in zo te zien. Vanaf welke temperatuur draaien de sneeuwkanonnen eigenlijk? zit er erg groen uit op 1100m :s

Beginner
SkottyAuteur17 december 2015 · 23:22

met oud en nieuw zijn we in Hemsedal, ziet er beter uit dan de Alpen…

No guts, no glory
Beginner
mhilbertsAuteur18 december 2015 · 10:38

Die opfrisser maandag is weer van de kaarten verdwenen… erg jammer.
30 dagen droogte (op dat ene beetje poedersuiker na dan)? Lijkt wel een bijbels verhaal. Whats next? een sprinkhanenplaag?

Gevorderd
pulverdudeAuteur18 december 2015 · 16:35

Hor, wie uns’re Klagen schallen,
Lindre, Himmel, unser Weh,
Lass herab dein Manna fallen,
Lass ihn fallen, den weissen Schnee!

;-)
(Ferdinand von Saar; “Gesang der Armen im Winter” )

Let the riding do the talking and you've said enough
Beginner
SurfertjeAuteur18 december 2015 · 20:35

Wtf is dit nou weer, die klote index gaat weer helemaal de verkeerde kant op. Je zou toch denken dat het een keer moet omslaan dat weer! http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15568.jpg?width=800

Gevorderd
49Auteur18 december 2015 · 22:01

Liep zonet met iemand van hier de berg op. Die vroeg aan mij:“49, wat zijn die witte slierten in de lucht eigenlijk?” Ach ja, die zal na drie maanden dan eindelijk eens een zonnesteek hebben opgelopen. Neve, speriamo!

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
rutgerbergeAuteur18 december 2015 · 22:38

Zei die echt 49? :-)

Beginner
TukkerAuteur19 december 2015 · 10:48

Hor, wie uns’re Klagen schallen,
Lindre, Himmel, unser Weh,
Lass herab dein Manna fallen,
Lass ihn fallen, den weissen Schnee!

;-)
(Ferdinand von Saar; “Gesang der Armen im Winter” )

pulverdude op 18 dec 2015 16:35

In de sneeuw van Tirol zit jodelpret en jodeljool.
Skieen gaat nog niet zo vaardig,
Maar pootje over lukt al aardig.
In de sneeuw van Tirol
Een weekje zonder boerenkool.
En ook al is het een cliche,
Ik zing van jodeladiejee.
Nu komen dan die rake en scherpe grappen, ja, lacht u maar even…
Zie je daar die blonde vent, t is de skileraar die wenkt.\ Of je onder aan de schans om het afstapje denkt.\ Kijk, hij gaat al naar benee\ Ik denk, o jodeladiejee.\ Maar hij kan er heel wat van\ t Is zon knappe jongeman\ Alle dames uit de groep roepen: O, wat sind sie goed\ Ja, zon jodelaar, die heeft het in zijn bloed
In de sneeuw van Tirol zit jodelpret en jodeljool
Skieen gaat nog niet zo vaardig
Maar pootje over lukt al aardig
In de sneeuw van Tirol
Een weekje zonder boerenkool
En ook al is het een cliche
Ik ski van boven naar benee
Want het leven is waardeloos
Zonder een jodel
Helemaal hopeloos
Geen fuck meer aan
Ik ben een meisje uit de polder, jodeleehodeliehaho.
Ik krijg al hoogtevrees op zolder, jodeleehodeliehaho.
In de bergen van Tirol, daar woont mijn lieve Hans
Tussen hem en mij is het nooit veel geweest.
Want Hans heeft watervrees.

Tukker(ik)
Toerist
BudhaNlAuteur19 december 2015 · 23:30

Het is nog prima in NL met een relatief hoge watertemperatuur, geen reden om naar hetzuiden te gaan :)

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15572.jpg?width=800

En dan waait het ook nog eens dus lekker de vlieger de lucht in en gaan!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!