Betekent minder sneeuw ook minder plezier?

Door SannedeJong op 21 december 2015 · 2

Ik ben inmiddels twee keer dit seizoen naar de bergen afgereisd in de hoop om mijn eerste faceshots van dit seizoen te scoren. Maar tevergeefs.. Ik vraag mijzelf af, zijn mijn trips naar de bergen dan voor niks geweest? Heb ik minder lol en plezier gehad? Heb ik minder kunnen skiën? Het antwoord is heel duidelijk NEE!! En dat heeft me aan het denken gezet. Heb je altijd poeder nodig om een ski trip succesvol te maken?

Sölden

Begin november ging mijn eerste ski trip naar Sölden. Een heerlijke gletsjer voor de wintersporter die graag vanuit de auto direct de ski’s op wil stappen. De rit van een urenlange gondeltrip wordt je in Sölden bespaard! Ik was er tijdens de FGHS test, een grote winkeliers en consumententest voor de Nederlandse markt. De pistes lagen er aardig goed bij, hier en daar wel wat rotsjes en ijsplaten, maar over het algemeen lekker. Van de sneeuwval in oktober was niks meer te merken. Off-piste was echt een no go. Desalniettemin heb ik een paar heerlijke dagen geskied! Het waren sowieso de eerste skimeters van het seizoen. En eerlijk is eerlijk, die zijn altijd super, ongeacht de omstandigheden. Ik heb genoten van mijn poederbakken die ervoor zorgden dat ik op de pistes extra hard moest werken. De zon en de hoeveelheid bekenden van mij maakten het plaatje compleet! Ik voelde me super gelukkig, zeker na alle skimeters die ik vorig jaar door een blessure links heb moeten laten liggen.

Na Sölden ben ik nog een dagje naar de Stubai gletsjer gegaan om park te rijden. Super leuk om weer eens te doen! Vroeger was ik niet uit het park te trekken, zelfs niet op poederdagen! De afgelopen jaren waren het park en ik niet de grootste vrienden meer, maar hoe leuk is het om jezelf weer opnieuw uit te dagen en te kijken welke skills je nog enigszins bezit. Het was een heerlijk dagje spelen en die airtime op de kickers zijn een mooie voorbereiding voor de cliffs in het terrein.

Sölden in november
Sölden in november

Stubaier Gletsjer

Afgelopen week ben ik opnieuw naar de Stubai gletsjer geweest voor de Bergans Freeride Opening. In de gondel naar boven zag het er niet al te best uit. Maar de pistes lagen er super goed bij! Geen ijsplaten of pap, maar gewoon de sneeuw zoals je het graag zou willen hebben op de piste. In eerste instantie had ik twijfel over de off-piste, die twijfel werd al snel weggenomen na mijn eerste meters. Heerlijk dit! Weg van de drukte op de piste en spelen met de natuurelementen. Het was allemaal verspoord terrein. De ene helling wel wat beter dan de ander, afhankelijk van de ligging van de flank, maar helemaal niet zo verkeerd! Ik vind het heerlijk om mijzelf door dit terrein heen te werken. Jezelf staande te houden in het verspoorde terrein, terwijl je met mach tien naar beneden probeert te knallen en ondertussen ook nog alle sharks probeert te vermijden. Ik ben liever met de uitdagende omstandigheden in het terrein bezig dan met alle, soms ongecontroleerde, mensen die van de pistes afkomen. Deze uitdagende omstandigheden zijn niet alleen leuk, maar zijn ook nog eens goed voor je techniek. Kan je met deze condities naar beneden knallen, dan kan je met poeder de versnelling mach tien 2.0 aan zetten!

Goede omstandigheden op de piste
Goede omstandigheden op de piste

Conclusie

Na twee ski trips staat mijn score van faceshots helaas nog steeds op 0. Heeft dit de fun factor beïnvloed? Nee, ik had ze voor geen goud willen missen! Begrijp me niet verkeerd. Ik hou van poeder rijden en ik wou dat het iedere dag zo’n feest kon zijn! Maar ik heb een passie voor skiën en dat houdt in op pad zijn met mijn ski’s in de bergen en gezellige mensen. Genieten van het buiten actief zijn, in welke omstandigheden dan ook! Dat wil toch iedereen?

Met gezellige mensen op pad!
Met gezellige mensen op pad!

Reacties

• Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 21 december 2015 · 10:31
    Minder sneeuw betekent voor mij niet geen plezier maar wel degelijk minder plezier. Ik vind het geploeter, auto's uitgraven, het kijken naar vallende sneeuw de helft van het plezier.
  • Gaius
    Beginner
    Gaius op 21 december 2015 · 11:01
    Veel sneeuw, op bomen, auto's en huizen draagt enorm bij aan de sfeer, maar zolang er genoeg ligt om te skien heb ik eigenlijk altijd plezier. Mist/lage bewolking doet mee af aan het plezier.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro