Rond nieuwjaar volgt de verandering

Rond nieuwjaar volgt de verandering

Een zwak koufront schampt vandaag het noordwesten en zorgt boven de 1800 meter voor wat vlokjes in de Franse Haute Savoie en het Zwitserse Berner Oberland. Met 2-5 cm te weinig voor een nieuwe poederdag, maar meer dan voldoende om het licht diffuus te maken. Een blik op onze sneeuwkaarten laat je zien er voor de dagen daarna geen significante sneeuw op het programma staat.

Zwak koufront
Zwak koufront
brengt bewolking
brengt bewolking
en wat sneeuw in het noordwesten
en wat sneeuw in het noordwesten

Komende week zonnig of juist toch wat sneeuw?

De komende week voeren het Amerikaanse model GFS en het Europese model ECMWF een kleine kerststrijd. Beide zien wat neerslag ontstaan in de Golf van Genua, maar volgens ECMWF lukt het niet om tot aan de Alpen te komen met de sneeuwwolken. En daar zouden ze wel eens gelijk in kunnen hebben. De Po-vlakte is op dit moment vooral gevuld met een luchtlaag waar alle uitstoot van de afgelopen 4 weken zich in verzameld heeft. Door het overheersende hogedrukgebied heeft de luchtlaag er quasi stilgestaan waardoor de uitstoot van verwarmingen, auto’s, fabrieken, maar ook de natuurlijke hoeveelheid fijnstof in de onderste luchtlaag geen kant op kon. Laten we hopen dat wat regen de Po-vlakte weet te bereiken zodat de lucht zich daar weer een beetje zuivert. Veel sneeuw verwacht ik er niet van. Net zomin als van het frontje dat rond de kerstdagen het noorden schampt. Allemaal witte vlokjes op een droge aardbodem. Daarvoor hebben we meer nodig.

Rond nieuwjaar komt de verandering

Gister heb ik je uitgelegd dat een bijzonder sterke Polaire Vortex de veroorzaker is van de lange periode van droogte in de Alpen. Ik heb je toen uitgelegd dat zoiets lang kan duren vanwege het zelfversterkende effect van dit verschijnsel, maar dat een doorbraak in de regel na 45-60 dagen komt. En daarom heb ik steeds meer goede hoop dat de verandering rond de aanvang van het nieuwe jaar komt. Dat betekent wachten op betere tijden, maar je weet nu ook dat de verandering er aan komt. Wil je nog eens terug lezen waarom, lees dan even mijn artikel van gister ‘Einde van de droogte in zicht’.

Voor nu geldt: hold your horses. In de Alpen is geen poeder van betekenis te vinden.
Wil je toch weg rond de kerst? Er zijn voldoende plekken op aarde waar inmiddels wel voldoende poeder ligt. Lees dit artikel met tips waar je de komende 10 dagen poeder scoort.

Stay stoked
Morris

meteomorris
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!