Opletten bij nieuwe sneeuwval!

Door meteomorris op 21 december 2015 · 8

Er mag dan weinig sneeuw liggen in de Alpen, dat wil niet zeggen dat er geen lawinegevaar is. Zeker als straks eindelijk de (verlossende) dump komt wordt het opletten geblazen. Door de droogte en koude nachten is er op die plekken waar sneeuw ligt een groot gevaar ontstaan. Op veel schaduwrijke noordhellingen is namelijk een zeer gevaarlijk sneeuwlaag van rijp en suikersneeuw ontstaan. Deze laag is bij nieuwe sneeuwval de ideale glijlaag voor een nieuw te vallen sneeuwdek. En dat betekent accuut lawinegevaar. Onderstaand een actuele foto vanuit de Alpen.

Rijp op noordhellingen
Rijp op noordhellingen

Laat je deze winter niet in de luren leggen. Vorig jaar vielen er vele slachtoffers als gevolg van rijp en suikersneeuw. We zullen je de komende weken actief informeren over de situatie in de Alpen, maar voorkomen is beter dan genezen. Nu de sneeuw er nog niet is in de Alpen is dit het ideale moment om je kennis over lawines en andere gevaren buiten de piste op te frissen. Nog geen lid van de wePowder Safety Academy en ga je regelmatig off-piste? Dan is dit een goed moment.

Reacties

• Jespervz
    Beginner
    Jespervz op 21 december 2015 · 17:06
    Pff dan wordt het zeker weer net als seizoen 13-14
    Herinner me deze video nog..
    Skileraar bruin Jelmer
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 21 december 2015 · 17:13
    @Jespervz dat weten we nu nog niet. Daarom is het juist goed om dagelijks het lawinebericht te checken.
    May the powder be with you.
  • 49
    Advanced
    49 op 21 december 2015 · 17:58

Zicht op Otro met bovenin Civera en Zube, onderin Giacchetti-Foric. Alles boven 2200-2300m richting W-N-O zag er zo uit.
    montagna bianca, ti amo
  • Jespervz
    Beginner
    Jespervz op 21 december 2015 · 23:57
    @meteomorris Ah oké
    Skileraar bruin Jelmer
  • clemensz
    Beginner
    clemensz op 24 december 2015 · 23:48
    Hier in Schladming is de sneeuw naast de piste (voor zover aanwezig) keihard. Het ziet er van afstand uit als poeder maar als je erop gaat zak je er niet doorheen. Skiet totaal niet fijn want het is ook niet vlak. Toch staan er borden voor lawinegevaar naast de piste. Ik kan mij wel voorstellen dat er dieper een glijlaag zit, vanwege de heldere nachten, maar ik vind er niets over, er is ook geen actueel lawinebericht voor Steiermark. Ik zal niet gauw een bord Lawinegevaar passeren, maar ik zou het toch willen kunnen begrijpen waarom het er is.
    clemens
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 25 december 2015 · 08:49
    Hoi @clemensz hier kun je het lawinebericht van Steiermark vinden.

http://www.lawine-steiermark.at/lagebericht/aktueller-lagebericht...

Edit: sorry verkeerd gelezen. Ik dacht dat je hem niet kon vinden, maar er is echt geen actueel bericht 😃
  • clemensz
    Beginner
    clemensz op 26 december 2015 · 17:37
    Toch bedankt. Sneeuw is al 4 weken oud, en er zijn heel veel temperatuur wisselingen geweest. Die sneeuw heeft zich nu wel gezet, zou je denken. Maar ja, je weet niet wat er in de onderlagen gebeurt.
    clemens
  • Bros
    Advanced
    Bros op 26 december 2015 · 18:39
    Vooral voor hoogalpiene gebieden op het noorden, noordoosten, mogelijk een issue..De toplaag is de toekomstige onderlaag...
    Bros

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro