Pieper zoek optimalisatie

• GilbertS
    Expert
    GilbertS op 21 december 2015 · 20:31
    Ik was voor studie op zoek naar wat info over optimalisatie en kwam daarbij op het volgende plaatje:

Ergens in het donker rode is het maximum, daar het optimum. Bij lawine piepers zoek je ook een optimum, maar dan een minimum afstand. Wanneer je op korte afstand gaat zoeken gebruik je dezelfde methode als op het plaatje.

Je begint bij het onderste zwarte punt en volgt de lijn naar boven. stopt bij de kleinste waarde. Gaat naar link, nee waarde wordt groter. Naar rechts, nee waarde wordt groter. Zoals op het plaatje heb je nu niet het optimum gevonden.

Ok, je gaat nu met je probe verder met zoeken, maar... kon die optimalisatie niet beter? Waardoor je dus korter met je probe hoeft te prikken?

Iemand die meer kennis heeft over hoe het signaal verstoord word door orientatie onder de sneeuw, diepte, en objecten die ervoor zitten (rugzak, ski) die hier iets over te zeggen heeft? Een keer testen?
    www.instagram.com/gilbertsmink/
  • MDA
    Advanced
    MDA op 22 december 2015 · 10:07
    In het plaatje wat je laat zien ben je na 1 optimalisatie ronde (1x X en Y maximeren) nog niet op de top van de plot. Dat is eigenlijk niet meer dan normaal. Alleen in een veld met XY symmetrische pieken kom je met 1 ronde optimalisatie in X en in Y tot de top.
    Een pieper geeft van grote afstand iets wat lijkt op een symmetrisch signaal (behalve exact in lijn met de zendende antenne), maar van dichtbij zeker niet. Om het zoeken van dichtbij te optimiseren heeft de fabrikant daarom alvast een of twee extra antennes ingebouwd op 90graden om de gekke effecten van het non-symmetrisch veld te minimaliseren. Iedere fabrikant zal wel zijn eigen algoritme hebben, maar allemaal hebben ze tegenwoordig een of andere methode om te schakelen van antenne als het signaal te asymmetrisch wordt.
    Dit algoritme gaat uiteraard uit van een pieper onder de sneeuw, zonder al te grote metalen of magnetische elementen in de buurt. Dus als jij een magnetische sluiting hebt op je jas, net bovenop je pieper, dan kun je wel eens langer blijven liggen dan je had gewild.
    Omdat jij de details van het algoritme niet weet, is het belangrijk om de instructies van jou eigen pierper goed te volgen (ervan uitgaande dat je minstens een 2 antenne pieper hebt).
    En om af te sluiten een dooddoener maar die wel heel erg waar is: de meeste tijd win je niet met het uitvogelen van een slim optimisatie patroon, maar met veel oefenen met je eigen pieper 😉
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Constant
    Beginner
    Constant op 22 december 2015 · 14:19
    Het uitvogelen van een slim optimalisatie patroon is voor de industriële ontwerpers, het optimalisatieplaatje hierboven komt danook uit industriële studies. "Wij" als eindgebruikers moeten doen wat onze pieper (en bijbehorende training) zegt, voor hogere wiskunde hebben we geen tijd en kost teveel concentratie. Veel oefenen zoals MDA zegt, om de menselijke faalfactor eruit te krijgen. Ik ben benieuwd of toevoeging van bijv. een GPS nog iets kan betekenen in de technische optimalisatie, zoals het corrigeren van de veldlijnen.

@MDA: De invloed van magneten op het radio-signaal bestaat, maar dat is niet het grootste risico. De magnetische sluiting op de jas is vooral riskant vanwege de invloed op het aan/uit-systeem van een aantal piepers, deze schakelaar schijnt per definitie gevoelig te zijn voor magnetisme. Ik kan mijn Pieps laten herstarten door de magnetische sluiting van mijn vorige ski-jas er tegenaan te houden (mobieltjes en met name walkie-talkies hebben soms een zelfde effect). In de meest nadelige situatie zal de pieper continu herstarten wat feitelijk inhoudt dat er geen of bijna geen signaal wordt gegeven. Zowel vanwege de veiligheid als de nieuwe modekleuren heb ik inmiddels een nieuwe jas gekocht 😃
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro