Noorwegen dan maar... paar domme vragen

• ieism
    Tourist
    ieism op 22 december 2015 路 12:24
    Net boot geboekt, ik ga maar een beetje roadtrippen in Noorwegen want in de alpen gaat 'm niet worden nu. Hier komen de domme vragen dus.

-Wat doe je als de temperatuur oploopt zondag? Je kan niet echt veel hoger. Is er een tourgebied of berg (mag zonder liften) in het westen waar het wat hoger gaat? Of moet je juist naar het oosten of noorden?

-Wildkamperen in je auto is geen probleem geloof ik toch? Ik heb even geen geld voor dure hotels en die hutjes zitten redelijk vol.

- Moet ik de reistijd op google maps echt maal twee doen ofzo, of valt het wel mee?

- Ik denk eerst aan Roldal, maar is dat niet veel te druk nu? Ik wil wel graag first tracks en lopen is geen bezwaar. Freerideroutes Roldal niet nodig, want overzichtelijk/simpel?

-Kan je nog wat anders cools doen (buitensport) als het te warm gaat worden, en wat/waar?

-Wie gaat er nog meer in de periode 26dec tot 2 jan?
    splitfest.nl
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 22 december 2015 路 13:07
    Puntje 2: Als je 'm (geloof dat het bij wet 100m was?) niet direct naast iemands huis ofzo zet is er niks aan de hand. Enige andere regel is zo ongeveer dat je 'm niet bij een boer in z'n veld zet. (Google 'allemansrett' voor details). Effectief kan je, naar persoonlijke ervaring, op elk leuk ondergesneeuwd zijweggetje een berm uitkiezen.

Puntje 3: Hangt een beetje van de weg af, maar zomers reken ik met 70 km/h. Als je daar nog wat winterse vertraging/minder geveegde b-weggetjes bij optelt ga je geen snelheidsrecords breken. (Aan de andere kant valt het misschien ook wel eens mee...)

(En alles wat je van thuis meeneemt...)
    Veel plezier!
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 23 december 2015 路 10:56
    Noordelijker gaan voor kou is qua afstanden / reistijd niet echt een haalbare kaart denk ik. Autorijden schiet zoals Emile al aangeeft gewoon niet echt op daar.

Als het te warm is misschien gewoon lekker gaan surfen? 馃槂

En probeer inderdaad zo veel mogelijk eten mee te nemen. Vooral dingen als kaas, noten, repen etc. Verse groente en vlees zou ik gewoon even vergeten tot je weer terug bent. Ter plekke wel lekker verse vis kopen natuurlijk 馃槂
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 29 december 2015 路 16:42
    - Kouder? Ga verder weg van de zee, en/of zoek beschutte valleien.
    - Gooi een hengel en een barbeque achterin je auto.
    Veel plezier!
  • waingro
    Advanced
    waingro op 30 december 2015 路 08:52
    1) hoe koud wil je het hebben? Ja je richting Jotunheimen dan wordt het begin januari -25garden, hemsedal -29. Voorlopig mag je alleen maar hopen dat het ietsjes warmer wordt. Check yr.no voor weersverwachtingen. Het kan namelijk lokaal erg verschillen. Maar hoe meer landinwaards hoe kouder.

2) wat Emile zegt, maar zet hem niet te afgelegen. Zou vervelend zijn als je auto/weg compleet insneeuwd. Vaak heb je na een lange tunnel wel een parkeerplaats. De parkeerplaatsen van een skigebied zijn ook vaak groot genoeg om niet op te vallen.

3) indien je op de E wegen blijft klopt googlemaps aardig. De rv wegen kunnen wel iets verschillen. Check vegvesen.no voor versperringen.

Wanneer ga je? Heb je de boot op Stavanger/Bergen gepakt of op Kristiansand?

Als je tourtips nodig hebt hoor ik het wel. Ben nu zelf op familie bezoek in NL maar vanaf de 9de weer in het land.

Succes met de voorbereidingen!
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 3 januari 2016 路 21:07
    Allemaal bedankt voor de tips, het was wel een aparte ervaring om eens niet in de alpen onderweg te zijn. Geweldig mooi land, verschrikkelijk aardige mensen en ook nog heel veel wit spul gezien.
    Het hele ding is zeker de reis waard, ook al is het freeride technisch en qua bergen allemaal wat minder heftig dan bij ons. Net geen 3000km gereden, en op de 茅茅n of andere manier hebben we dat overleefd ondanks honderden kilometers over een totale ijsbaan rijden.

Baconp酶lse, in Konvoi door totale whiteout rijden, rendierbiefstuk en zalm, slapen in een kabouterhutje, toptouren en mini-treeruns.

Het weer is wel heel erg wisselvallig en het kan ook behoorlijk spoken als de wind er een beetje bijkomt. Maar locale verschillen zijn er wel, dus met een beetje zoeken ga je wel pudder vinden. Nog nooit zo veel windpress gezien, bizar veel wind. Maar als het zonnetje er (heel even) is, dan heb je ook de mooiste uitzichten die ik ooit in Europa heb gezien. Ik ga vast nog wel een keer terug.
    splitfest.nl
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 3 januari 2016 路 21:47
    nice... meer woorden en beelden???
    May the powder be with you.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 3 januari 2016 路 21:55
    馃榾
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • ThomasBe
    Beginner
    ThomasBe op 27 januari 2016 路 10:42
    Nav het alert voor Noorwegen:

- In hoeverre is het terrein in R酶ldal en Haukelifjell toegangkelijk zonder gids en als je er nog nooit geweest bent?

- Twijfel wat tussen dit weekend tem woensdag (zeker sneeuw, maar kans op white-out) of volgend weekend (misschien kans op paar dagen mooier weer en goeie base). Iemand tips?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 27 januari 2016 路 11:00
    -100% mogelijk zonder gids. Koop wel even in Nederland hoogtekaarten, want die ga je niet vinden daar.

-Kans op whiteout is ook ongeveer 100%. Het weer slaat snel om en er is vaak opeens veel wind. Er is niet superveel terrein, dus een week na een dump ga je geen poeder onverspoord vinden.

Hou er rekening mee dat de weg tussen Roldal en Haukelifjell regelmatig dicht gaat of konvooi is. Site om dit te checken is www.175.no Ga er maar vanuit dat je veel in de auto zit, het schiet allemaal niet zo erg op daar qua rijden.

Weer op yr.no was veel betrouwbaarder dan het model van wepowder toen wij er waren. Ze hebben een heel handige betaversie mobiele site die goed werkt op een telefoon.

Hutten zijn verreweg het goedkoopst en leuk, zelf koken is ook mogelijk(camping Seim in Roldal is heel okee) Als je wat meer geld hebt is het Haukeliseter fjellstue misschien leuk. Dat ligt heel mooi tussen Roldal en Haukelifjell in, met hottub en alles. Vergeet de zalm en rendierbiefstuk niet te proberen.
    splitfest.nl
  • ThomasBe
    Beginner
    ThomasBe op 27 januari 2016 路 13:02
    Tnx voor de info.

Dat wil zeggen dat als je op Oslo vliegt, de kortste route naar Roldal dicht kan zijn want die komt langs Haukelifjell als ik het goed heb? Voorlopig lijkt vliegen op Oslo de beste optie voor mij, als ik de prijzen en tijden wat vergelijk.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 27 januari 2016 路 13:12
    yr.no heeft ook een app

ut.no heeft een mooie online kaart http://www.ut.no/kart/?lat=59.83794&lng=6.73040&zoom=15&se...

zoek ook naar de app norgeskart voor kaarten op je mobiel
    en gebruik varsom app voor lawine info

vanuit Bergen en Stavanger is het korter om te rijden.
    Maar je moet naar het totaal plaatje kijken. Ticket huurauto toll ferries etc...
  • Roelewapper
    Advanced
    Roelewapper op 28 januari 2016 路 09:41
    Iemand ervaringen met de omgeving van Voss?
    Search for freedom!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 28 januari 2016 路 09:55
    Welke ervaringen ben je nieuwsgierig naar, @Roelewapper?
  • Roelewapper
    Advanced
    Roelewapper op 28 januari 2016 路 11:14
    @Aryen: offpiste uiteraard. Mogelijkheden in het zicht van de pistes van Voss en omgeving? Of binnen een hike van max een uur of evt. kort toertje (max 3 uur)? De voorspelde sneeuwval is top maar of er ook veel offpiste afdalingen mogelijk zijn weet ik niet. De bergen lijken mij ook wat vlak en weinig uitdagend en ik vraag me ook af of er voldoende beschutting (bomen) is voor tijdens de dump.
    Search for freedom!
  • waingro
    Advanced
    waingro op 28 januari 2016 路 11:50
    @Roelewapper check http://wepowder.nl/forum/topic/222365.
    Hierin heb ik tips gegeven over de omgeving van Voss.
    Eventueel iets doorrijden naar Myrkdalen.
    Je kunt dan bij Finnbenuten een aantal mooie afdalingen maken.
    bv vanuit Finnbunuten naar Helgatun
    of van Finnbunuten naar Finnbuene.
    http://www.ut.no/kart/?lat=60.90021&lng=6.46077&zoom=15&se...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 28 januari 2016 路 19:57
    skredkart.ngi.no --> kaarten met kleuren voor 25,30, 35,40 etc graden terrein!
    varsom.no --> lawinebericht. Laat maar weten als je vertaalhulp nodig hebt.
  • Roelewapper
    Advanced
    Roelewapper op 29 januari 2016 路 16:30
    Thanks guys! Morgen vliegen we met 4 man naar Bergen. Poederalert 6 voor de Alpen is voor ons te lang wachten !
    Search for freedom!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 29 januari 2016 路 17:44
    Varsom.no geeft het volgende voor de regio Voss. Rustig knallen. Hier een vertaling van het belangrijkste.

Fortsatt faregrad 4-stor sn酶skredfare, men synkende utover natten/morgenen.
    --> stufe 4 maar later afnemend

Fredagens uv忙r med storm i fjellet og stedvis mye nedb酶r har dannet store fokksn酶flak i leheng, fortrinnsvis i fjellsider som vender mot N og 脴. Spesielt leheng i forbindelse med store henteomr氓der for sn酶 vil n氓 ha betydelige sn酶mengder og mange lagdelinger. Fortsatt mye nedb酶r som sn酶 og stiv kuling i fjellet vil opprettholde skredproblemet med fersk fokksn酶 i leheng.

--> Dump van vrijdag had veel wind (>10 bft) en plaatselijk veel neerslag. Grote plakken triebschnee aan lij, voornamelijk N en O; speciaal waar veel losse verplaatsbare sneeuw voorhanden was. Nog steeds veel neerslag en 8bft boven de boomgrens, dus het triebschneeprobleem blijft in stand.

Synkende temperatur vil gradvis stabilisere sn酶dekket, men mange fokksn酶ansamlinger er n氓 store og dette kan ta litt tid.
    Dalende temperatuur zal voor stabilisering zorgen, maar dat duurt wel ff, zeker nu de plakken zo groot zijn.

Det kan lokalt finnes svake lag av overflaterim i sn酶dekket. Det ventes at det skal stor tilleggsbelastning til for 氓 p氓virke disse. etc etc etc
    Er is begraven oppervlakterijp gesignaleerd. Op dit moment wordt aangenomen dat er een grote belasting nodig is om deze te triggeren. Maandag vloog deze laag er op veel plekken bij kleine belasting nog uit, inclusief veel fjernauslosing en shooting cracks. Ook natuurlijke lawines worden verwacht.

In het laagland, waar minder sneeuw ligt, is het lawinegevaar kleiner.
  • ThomasBe
    Beginner
    ThomasBe op 29 januari 2016 路 17:58
    Had gelezen dat alle liften in Roldal vandaag gesloten bleven. En vandaag en morgen stufe 4

Wij twijfelen nog tussen Noorwegen en PA6 Alpen. Zouden pas begin volgende week beslissen om woensdagavond vlucht naar Bergen nemen. Tegen dan is het sneeuwdek hopelijk al wat stabieler en blijft er nog wat vers over.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro