Verstuikte enkel ... Hoe lang dr uit?

• Dennisvl
    Advanced
    Dennisvl op 22 december 2015 · 19:43
    Hey iedereen,

Tegen Morris' advies in ben ik toch met kerst gaan skien (familie druk..). Nu vanochtend met mn snowboard een zware klap op mn enkel gehad. Ben vorige Februarie in Schotland goed hard door mn enkel gegaan en ondanks veel physio heeft deze enkel nooit meer zo soepel/flexibel gevoeld als de andere.

Klap vandaag heeft zo'n beetje zelfde effect gehad. Lopen doet erg veel pijn, kan er wel gewicht op zetten (dus lijkt niet gebroken). Zwitserse dokter (yep - kost een vermogen, cash aub) zegt dat het makkelijk een paar maanden kan duren! Vroeg me af of er mensen op het forum zijn met ervaringen/tips om so snel mogelijk weer op de latten te staan.

Groeten,
    Dennis

PS
    Sneeuw is niet best, zon is prachtig - skien is alsof je de week na pasen naar St Anton gaat, geen off piste maar pistes rammen en aan je techniek werken en een bruine kop halen.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 22 december 2015 · 20:07
    Heb ik eind november gehad, boomstronk geraakt op volle snelheid. Lopen ging niet echt meer toen ik thuis kwam. Gewicht erop al helemaal niet. Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe en wat, maar ik had vorige week weer het idee dat het goed zat. Een week of 3 moet dus kunnen. een paar maanden lijkt mij een beetje overdreven.
    Gewoon even rustig aan, en als het weer gaat oefeningen doen om het sterker te maken.
    splitfest.nl
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 22 december 2015 · 20:41
    Moeilijk te zeggen aangezien ik niet je enkel in mn "handen" heb. Zijn je banden ingescheurd? Heb je een 'bone bruise' ?

Mijn patienten zijn met een normale 'verstuiking' na 10 dagen weer aan het skien als ze dat zo nodig willen. Dit natuurlijk met tape en nee het weefsel is nog niet geheeld. Maar het is mogelijk.

Normaal duurt zoiets 6 tot 8 weken.

groetjes,
    Atomic
  • Mars
    Tourist
    Mars op 22 december 2015 · 21:32
    Zoals hierboven staat duurt het normaal een aantal weken.

Maar ik heb vorig jaar november op mijn board een harde landing gemaakt. Daar heb ik t/m oktober flink last van gehad. En eigenlijk voelt mijn enkel pas een paar weken weer stabiel aan. Zondag liep de lift vast en ben ik zonder gevolgen een aantal meters naar onder op de piste gesprongen. Dus het heeft mij een ruim jaar gekost.

Ik denk dat je er hier weinig over kunt zeggen. Zoek vooral goede hulp en laat je door hun adviseren.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 22 december 2015 · 22:12
    Hier bij een volleybal ongeluk (enkel dwars onder de voet) na 3 weken weer geskied. Wel een maat grotere schoen gehuurd ivm zwelling. Gek gezicht 2 verschillende schoenen. Voordeel van skischoenen is de harde schaal. Ik had alleen problemen met onverwachte kuilen die ik bij slecht zicht niet zag aankomen. Bij goed zicht was de beperking minimaal.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Balboa
    Tourist
    Balboa op 22 december 2015 · 22:35
    Hmmmm, feest van herkenning. Toevallig voor morgen afspraak bij de fysio gemaakt. Ooit m'n banden afgescheurd, maar nu al een tijdje last van m'n enkel nadat het leek alsof het bot/gewricht wat over elkaar schuurt. Zit nu met een zakje ijs......😉 Eerste week januari willen we weer een weekje knallen😃
  • GPO
    Beginner
    GPO op 23 december 2015 · 02:30
    Ligamenten van mijn enkel gescheurd 1 september kon geen gewicht op mijn voet zetten en heel opgezwollen. Ik kon eind oktober terug rustig sporten. Enkel is nu na enkele maanden toch niet hetzelfde als vroeger. Zelfs de vorm is wat veranderd na het ongeval.
  • Dennisvl
    Advanced
    Dennisvl op 23 december 2015 · 11:16
    Moeilijk te zeggen aangezien ik niet je enkel in mn "handen" heb. Zijn je banden ingescheurd? Heb je een 'bone bruise' ?

groetjes, Neorej op 22 dec 2015 20:41

Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de vorige keer die enkel niet goed is geneesd.

Flexibiliteit en 'range' van beweging is nooit meer geworden wat het was. De eerste keer was het super gezwollen en werd het paars na een paar dagen. Nu alleen wat dikjes, bewegen doet pijn maar niet zo extreem als vorige keer.
  • FreshPow
    Advanced
    FreshPow op 23 december 2015 · 13:48
    gewoon naar de podoloog gaan en een goede sport fysio. Als je geluk hebt 8 weken herstel en kan je in maart weer. Aangezien dit een terugkerende blessure is zou ik me eerst richten op volledig herstel voordat je weer fysiek dingen gaat doen waarbij je niet een zwakke enkel kunt gebruiken.
    Life starts at the end of your comfort zone

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro