Vanaf oud en nieuw gaat het sneeuwen.

Vanaf oud en nieuw gaat het sneeuwen.

Ons geduld wordt nogal op de proef gesteld, maar de signalen voor de grote doorbraak worden steeds sterker. Waar, wanneer en hoeveel verse sneeuw er gaat vallen staads nog steeds ergens in de sterren geschreven. Het is nog te vroeg om daar uitspraken over te doen. Zeker omdat de belangrijkste weermodellen op deze wereld van run tot run met nieuwe uitslagen komen. Wordt het kwakkelen met dan weer een lage en dan weer een hoge sneeuwgrens? Of komt er significante koude lucht vanuit het oosten richting de Alpen? Een vraag waar ik al een week mijn hersens over kraak, maar waar nog geen duidelijk antwoord op te geven is.

Vooral 2 weken geleden zag ik het somber in. Het zou droog blijven en warm worden. Dat is uitgekomen hoe naar ik het ook vind. Uit pure wanhoop ben ik toen dieper de onderzoeken ingedoken. Juist ook omdat de weerkaarten geen signaal gaven van een verandering. Allereerst was er de voorspelling van het Climate Prediction Center dat we pas in januari weer neerslag van betekenis zouden zien. Maar dat was niet meer en minder dan ruwe data in een computermodel stoppen, waarna er een uitkomst volgt. Ik ben daarop verder gaan zoeken naar een verklaring voor de uitzonderlijke droogte. Daarbij stuitte ik op onderzoek inzake de polaire vortex en de rol van sneeuw op Eurazië in oktober. Ik schreef naar aanleiding daarvan een kort artikeltje hierover waarbij ik tot de conclusie kwam dat begin 2016 de doorbraak zou volgen. Dat zit als volgt: de uitzonderlijke droogte die we nu zien heeft te maken met een bundeling van kou boven de Noordpool die we zelden zien. Een situatie die in de regel niet langer aanhoudt dan 45-60 dagen waardoor het einde van de droogte in zicht is. Voor velen van jullie bracht dit verhaal hoop, maar het was ook een nogal ver van mijn bed show.

Gelukkig stapelen de laatste paar dagen de signalen zich op dat de grote doorbraak er aan zit te komen. Die signalen zijn nog steeds gelijk aan mijn weerbericht van een paar dagen terug. Nu kan ik er heel veel woorden aan vuil gaan maken. Maar nu komt het aan op vertrouwen en wachten. Iedere uitspraak van mijn kant zal bij jou de drang om al te gaan boeken doen opborrelen. Mijn advies voor nu: wacht, wacht, wacht (lees anders ook nog even Arjen’s 10 tips voor een poedertrip). De komende dagen zullen duidelijk maken waar we begin januari naar toe kunnen voor onze poederbochten.

Maar om je alvast aan het dromen te zetten:

  • de eerste sneeuw komt vanuit het westen (Franse Alpen)
  • de sneeuwgrens ligt daarbij nog aan de hoge kant
  • daarna nog eens tijdelijk mild
  • waarna er sneeuw en kou volgt

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
FriscoAuteur27 december 2015 · 11:31

Een heerlijk bericht zo op zondagochtend! Ik dans toch nog even door, op de muziek van de Top 2000! :-)

Never eat yellow snow!
Beginner
HaagjeAuteur27 december 2015 · 12:20

Nog geen nordstau op de kaarten dus?

Beginner
SkottyAuteur27 december 2015 · 12:34

Wij gaan op 30 december naar Hemsedal. Hoe zijn de verwachtingen daar?

No guts, no glory
Elite
kanskiAuteur27 december 2015 · 13:33

Ze waren hier in Valais al bang dat het een winter als 1962/63 zou worden… Blijkbaar geen sneeuw tot ergens in het voorjaar (uit de verhalen dan).

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
evanAuteur27 december 2015 · 14:48

Ze waren hier in Valais al bang dat het een winter als 1962/63 zou worden… Blijkbaar geen sneeuw tot ergens in het voorjaar (uit de verhalen dan).

kanski op 27 dec 2015 13:33

Toen kon er tenminste nog geschaatst worden.

Gevorderd
NielsAuteur28 december 2015 · 08:44

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15703.jpg?width=800

Onenigheid in de modellen of niet, van mij mag de kerstvakantie snel over zijn! In alle gevallen gaat het sneeuw opleveren.

Beginner
GerritAAuteur28 december 2015 · 09:29

Hebben we dat weekje Valfrejus hopelijk precies goed geboekt op 9 januari…

And snow it is.....
Beginner
HaagjeAuteur28 december 2015 · 09:36

Ik zie bij sommige voorspellingen een dumpje in het westen van Oostenrijk rond donderdag. Afwachten maar.

Beginner
RiesvwAuteur28 december 2015 · 09:38

Spannend, spannend. Zit vast aan 14-17 januari in Valloire-Valmeineir dus het wordt kiele-kiele!

Expert
meteomorrisAuteur28 december 2015 · 09:54

Korte update:

1e dumpje\

  • donderdagmiddag/avond sneeuw de Franse Alpen\
  • in de nacht naar nieuwjaar uitbreidend naar het noordwesten van de Alpen\
  • vrijdagochtend uitbreidend richting Oostenrijk (met name Vorarlberg)

2e dumpje\

  • zaterdag sneeuw voor de Franse Alpen. In eerste instantie de Franse zuidalpen en later uitbreidend naar de Franse noordalpen

3e dump
Van zondag naar maandag en dan vooral het noordwesten en later het noorden van de Alpen.

Voorlopig zet ik in op het noordwesten van de Alpen omdat hier al een base ligt.

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur28 december 2015 · 10:00

Ik mis het magische toverwoord nog.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
evanAuteur28 december 2015 · 12:42

Nog geen nordstau op de kaarten dus?

Haagje op 27 dec 2015 12:20

Ik mis het magische toverwoord nog.

49 op 28 dec 2015 10:00

Gaat het een keer sneeuwen, gaan mensen nog aanvullende eisen stellen ook…

Beginner
HaagjeAuteur28 december 2015 · 13:19

Nog geen nordstau op de kaarten dus?

Haagje op 27 dec 2015 12:20

Ik mis het magische toverwoord nog.

49 op 28 dec 2015 10:00

Gaat het een keer sneeuwen, gaan mensen nog aanvullende eisen stellen ook…

evan op 28 dec 2015 12:42

Nederlander he, het is nooit goed genoeg ;)

Zwitserland en Frankrijk lijken dus de beste kaarten te hebben?

Gevorderd
japser_beAuteur28 december 2015 · 17:33


Zwitserland en Frankrijk lijken dus de beste kaarten te hebben?

Haagje op 28 dec 2015 13:19

Ja

Gevorderd
SportGillieproAuteur29 december 2015 · 00:18

Hopelijk kunnen we vanaf januari dit ook doen…https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=917601161608770&id=103585353010359.

Live to ride, ride to live
Gevorderd
FriscoAuteur10 maart 2017 · 23:11

1

Never eat yellow snow!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!