Wind/triebschnee vragen

• Eddie1965
    Tourist
    Eddie1965 op 29 december 2015 · 18:25
    Hey mede Poederaars

Ik ben begonnen met mij meer te gaan verdiepen in lawinesafety.

Nu zat ik even rond te kijken in het WP safety acadamy boek, en kwam ik een paar foto's tegen waar ik vragen over had.

1.

Op deze foto zie je dat er duidelijk veel sneeuw word verplaast naar (wat lijkt) de helling waarom de skier skiëd. Mijn vraag is dus, waarom dit kan? Ik snap natuurlijk dat het moeilijk is om te zeggen, omdat we geen lawinebericht hebben en geen idee hebben van de verdere omstandig heden op dat moment, maar ik hoop dat ik misschien een antwoord kan krijgen, van MOGELIJKHEDEN waarom dit zou kunnen.

2.

De sneeuw duinen op deze foto zijn aan de loef zijde van de berg, maar betekend dit dat de helling waar deze sneeuwduinen op zijn, veilig is?

3. Kan het zo zijn dat er zich ook triebschnee kan verzamelen in kommen, couloirs, convex en concaven aan de loefzijde van de berg?

Ik hoop dat ik wat antwoorden kan krijgen, en misschien mensen die ook deze vraag hadden hiermee kan helpen.
  • robbe
    Advanced
    robbe op 29 december 2015 · 18:47
    1 ik vind dat je te weinig van de helling kan zien om dit met zekerheid te zien. Je weet ook niet langs waar de skieer de helling is ingegaan. Daarbij komt dat wind in de bergen niet altijd in eenzelfde richting waait ( door de vorm van de bergen)

2 de sneeuw is in ieder geval verplaats naar de leizijde dus trieb gaat er niet zijn op de dunen

3 jah dit is perfect mogelijk bekijk het trieb probleem niet over een hele bergflank maar ook kleinschaliger me kommen en geulen op een bepaalde flank

Dit is mijn mening correct me if i'm wrong
    if you don't ride it, you won't scratch it
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 29 december 2015 · 20:16
    Verwarrend, maar waar windbänder enkel de richting aangeven waar de wind naar toe waait, met de uitgefreesde koppen tegen de wind in, zíjn dünen opgebouwd uit triebschnee. Ze geven ook de windrichting aan met de bolle, stijle kant naar de lijzijde. Maar ze zijn dus opgebouwd uit door wind verplaatste sneeuw. Oppassen dus.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • kanski
    Elite
    kanski op 30 december 2015 · 11:51
    Triebschnee is niet zonder meer gevaarlijk. Het gevaar is een samenspel van factoren. Triebschnee op een voetbalveld is ongevaarlijk maar een aanzienlijke hoeveelheid op een helling van 30+ zou gevaarlijk kunnen zijn.
    Het heeft altijd te maken met meerdere factoren dus misschien was die helling op dat moment veilig genoeg naar inschatting van de skiër.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 31 december 2015 · 14:52
    Triebschnee is gevaarlijk in een verse sneeuw situatie, mocht de sneeuw daarna gezet zijn dan is deze Triebschnee verandert in oude sneeuw en spreken we niet meer over Triebschnee en kan deze worden geskied. Of de Triebschnee zich heeft gezet kun je vaak waarnemen in het Lawine bericht. En is afhankelijk van de temperatuur en of het de laatste dagen windstil is geweest. Over het algemeen neemt men ongeveer 3 dagen van wind stilte om aan te nemen of Triebschnee is gezet. Maar meer hierover leer je in de cursussen van het Snow Safety Center of de Wepowder Academy.
  • Eddie1965
    Tourist
    Eddie1965 op 31 december 2015 · 18:08
    @allemaal

Top! Onwijs bedankt.

Alleen zegt @robbe dat dünen niet zijn opgebouwd uit triebschnee en @Poedertijd zegt dat wel. @Kanski weet jij misschien of dünen wel of niet zijn opgebouwt uit triebschnee?
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 31 december 2015 · 21:38
    Volgens mij zijn dünen door wind veroorzaakt en dus wel zeker triebschnee (door de wind vervormde sneeuwkristallen) Kijk maar naar die leuke witte rand op de foto: daar is heerlijk een pak sneeuw gemetseld. En wat nu loefzijde is, was dat misschien vorige week niet. Plus: dünen zijn niet noodzakelijkerwijs aan de lijzijde neergelegd, kan ook wel zijn dat de wind zijdelings op de helling heeft gestaan.

Als deze dunen gisteren of eergisteren zijn gevormd en op 30+ hellingen liggen (volgens mijn inschattingen op deze foto is dat alleen in het hogere deel an de voorste helling het geval, de rest is niet stijl genoeg. Zeker niet voor een boarder) zou ik ervanaf blijven.

Of ben ik uit mijn nek aan het lullen? Dat zou kunnen maar dat hoor ik dan graag. (Her)Leer ik ook weer wat
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • DaniëlC
    Advanced
    DaniëlC op 31 december 2015 · 23:12
    Volgens mij bestaan Dünen idd uit triebschnee en liggen ze aan de loef zijde van de berg. In deze foto heeft de wind van beneden naar boven op de berg gewaaid.
    "Going to the mountains, is like going home"

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro