Komende week tot 150 centimeter verse sneeuw

Komende week tot 150 centimeter verse sneeuw

Het aftellen naar het nieuwe jaar is begonnen, net als het aftellen naar de verlossende dump. Sneeuw is in de maak en alle pijlen zijn op Frankrijk gericht. Tot en met midden volgende week blijft het sneeuwen en ook voor Zwitserland en het westen van Oostenrijk liggen er poederdagen in het verschiet. Ook voor later in de toekomst staat er sneeuw op het programma, maar de daarbij gecalculeerde sneeuwgrens is nog een twijfelgevalletje. In ieder geval zijn zondag tot en met donderdag poederdagen waarbij er voor dinsdag tot en met donderdag een poederalert geldt. In dit bericht:

  • 4 dumps in het vooruitzicht
  • vanaf maandag geldt PA#4
  • stijging van het lawingevaar.
  • lange termijn warmer?

4 dikke dumps in het vooruitzicht

In mijn bericht van gister legde ik je al uit waarom we de winter nu opeens wel doorkomt. Vandaag meer details over de 4 dumps die op het programma staan die uiteindelijk tot dit plaatje leiden. Maar voor meer details check je beter even zelf de sneeuwkaarten.

title here
title here
  • Dump 1 (31 december - 1 januari)
    Een kleine dump om je ogen weer aan de sneeuw te laten wennen. Reken op 3-10, lokaal 15 centimeter (ingewaaide) sneeuw boven de 1800 meter. Te weinig voor een poederdag, maar fijn voor de stoke. Details vind je hier

  • Dump 2 (2 januari)
    Met 25-50 cm vers boven de 1900 meter in de Franse Alpen begint het er nu op te lijken. Zwaartepunt in de Franse Alpen en het westen van Wallisd naar het noorden van Zwitserland en het westen van Oostenrijk. In deze laatste regio’s valt boven de 1800 meter 30 tot 15 centimeter van west naar oost. Zelfs in de zuidalpen komt het tot sneeuwval, waarbij ik de meeste sneeuw verwacht in Lombardia, het westen van Trentino en Slovenië. Zondag wordt daardoor vanwege de intense sneeuwval al een poederdag in de Franse noordalpen en in mindere mate de andere gebieden die ik net noemde. Let wel op, want de base buiten de pistes is erg dun. Beter rijd je deze dag poeder op de pistes. Enkel de hooggelegen delen van Val Thorens en Espace Killy bieden een redelijke base. Nu al goed rond kijken (bijvoorbeeld op de webcams) levert zondag een prima poederdag op. Meer details vind je hier.

  • Dump 3 (3 en 4 januari)
    Lijkt veel op dump 2 met 15-40 cm vers. In de loop van de zondag begint het te sneeuwen en die sneeuw houdt tot maandagmiddag. Weer eerst in de Franse Alpen en later vooral op de maandag uitbreidend naar het noorden en ook weer wat sneeuw in de zuidalpen. Maandag is een poederdag in de Franse Noordalpen en het westen van Wallis. Daar waar een base ligt zou een uitstapje buiten de piste gewaagd kunnen worden. Voor de rest van de Alpen is dit een poederdagje op de pistes. Meer details van dump 3 vind je hier.

  • Dump 4 (4 - 6 januari)
    En dan volgt dump 4 op dinsdag. Eerst even wat warmer (wat lekker is voor de hoeveelheid vocht in de lucht), maar al snel daalt de sneeuwgrens met het binnenvallen van het koufront. Op dinsdagochtend al sneeuw in de Franse Alpen welke zich later uitbreidt naar de rest van de Alpen. Omdat het 2 fronten zijn in de loop van de dinsdagmiddag sneeuw in de zuidalpen. Later in de nacht naar woensdag ook sneeuw in de noordalpen. Tot en met woensdag dan continue intense sneeuwval. Reken deze periode nog eens op 20-50, lokaal 75 centimeter vers. Na woensdag klaart het op, maar dinsdag, woensdag en donderdag worden intense poederdagen in die gebieden waar al een base lag.

Vanaf maandag geldt PA#4

De kaarten zijn al zo mooi dat ik redelijke uitspraken kan doen waar je moet zijn voor een poederbocht. Ik concentreer me daarbij voor nu vooral op die gebieden waar nu een base ligt. De andere gebieden reken ik nog niet mee omdat een eerste dump te veel risico’s met zich meebrengt.

  • Zondag is een poederdagje in de hoogste gebieden van de Savoie. Denk aan Val Thorens (uitgebreid weer - direct onderdak boeken) en Tignes (uitgebreid weer - direct onderdak boeken).
  • Maandag is een poederdag in de Isere en Savoie + de Haute Savoie en het westen van Wallis.
  • Dinsdag is een poederdag voor een groter gebied, Namelijk alles ten noordwesten vanaf de lijn Grenoble tot voorbij de Arlberg. Het zicht is beperkt, maar poeder genoeg op de pistes.
  • Woensdag is gelijk aan de dinsdag.
  • Donderdag volgen waarschijnlijk opklaringen en zon. Zo ja, dan is het aan vanaf Grenoble tot voorbij de Arlberg.

Je kunt nu dus al met enige zekerheid gaan boeken voor de hoger gelegen gebieden in de Isere en Savoie + de Haute Savoie en het westen van Wallis. Maar zoom voor de zekerheid even in op het detailweer dat je op een gebiedspagina vindt. Je ziet dan direct hoeveel er op de hoogste toppen, maar ook in het dal valt. Vergelijk bijvoorbeeld eens het weer van Chamonix en Tignes de komende dagen. Heeft een gebied weinig hoge toppen en ligt het belangrijkste deel van het gebied onder de 1800 meter, zoek dan nog even verder. Vrijdag volgen er in de loop van de dag nog meer details, maar heb je al vragen, schroom niet om ze te stellen. Ik zal mijn best doen om ze tussen de Champagne door te beantwoorden.

We wensen je een snowsafe 2016 (ofwel 25% korting op de Safety Academy)

Nieuwe sneeuw op een oude sneeuwlaag betekent een stijging van het lawinegevaar. We wensen je niet alleen een sneeuwrijk 2016, maar ook een lang en poederrijk leven toe. En daarom geven we je tot en met 3 januari 23.59 uur maar liefst 25% korting als je direct met de Safety Academy start. Ga naar de Safety Academy en vul bij aankoop van de Academy de volgende kortingscode in: SNOWSAFE2016. Je kunt dan direct met de online cursus starten en het bijbehorende boek sturen we je dan begin 2016 toe.

Tot in 2016! Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
DutchessAuteur31 december 2015 · 11:48

… en zo wordt een nieuw jaar deftig ingeluid! Proost en een gelukkig nieuwjaar voor allen. Moge de poeder met ons zijn!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
DJUAuteur31 december 2015 · 15:00

kwijl helaas pas over enkele weken richting St Anton… Hopelijk zet het daar een beetje door :)

Expert
meteomorrisAuteur31 december 2015 · 17:28

Ik maak me zorgen over de warmte die voor volgende week donderdag/vrijdag op de kaarten staat. Een zeer actief warmtefront gaat de sneeuwgrens omhoog pushen. Het window om poeder te rijden komende week is maandag-woensdag, eventueel nog de donderdag erbij.

powfinder.com
Beginner
BASCAuteur31 december 2015 · 18:13

Lekker om eindelijk te lezen dat er sneeuw aankomt!!
Net 2 weken Kirchberg achter de rug, heerlijk weer natuurlijk maar leek meer op summercamp dan kerst vakantie…
Vandaar dat ik van 5-8 januari nog een paar dagen ergens wil mee pakken om wat warm te draaien voordat ik naar Japan vlieg.
Wat raad je aan? Aangezien het een hele korte trip is denk ik dat Frankrijk een beetje ver rijden is? Vorarlberg ofzo?

Ik ga niet voor de extreme tour trip, hoogstwaarschijnlijk alleen dus gewoon wat leuke, naast de piste poeder afdalingen ofzo.

Ik hoor het graag en allen natuurlijk een heel gezond en fluffy new year!!!

www.firsttours.nl & www.mountainwatch.travel
Gevorderd
NielsAuteur31 december 2015 · 18:30

@@meteomorris dan fingers crossed voor ECMWF, die geven wat minder warmte af ;)

Gevorderd
evanAuteur31 december 2015 · 18:53

Ik maak me zorgen over de warmte die voor volgende week donderdag/vrijdag op de kaarten staat. Een zeer actief warmtefront gaat de sneeuwgrens omhoog pushen. Het window om poeder te rijden komende week is maandag-woensdag, eventueel nog de donderdag erbij.

meteomorris op 31 dec 2015 17:28

Ik kan ermee leven mits de stroming in het weekend daarop maar bijdraait naar N.

Expert
meteomorrisAuteur1 januari 2016 · 12:07

@@Niels ECMWF tekent nu ook 2 ietswat aan de warme kant fronten op donderdag en zaterdag.

powfinder.com
Gevorderd
NielsAuteur1 januari 2016 · 13:04

@@meteomorris ik zag het inderdaad. Maar ik zie nog wel een paar kleine lichtpuntjes, wellicht wishful thinking haha.

Expert
meteomorrisAuteur1 januari 2016 · 13:13

@@Niels, ik zie ze ook. Kortdurende fronten, inneralpine afkoeling.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!