waxijzer, slijper en Ski klem/bankschroef

• bartjesnouws
    Tourist
    bartjesnouws op 31 december 2015 路 10:53
    Hallo powderholics,

Sinds kort hebben mijn broertje en ik ons eigen materiaal.
    Nu wil ik ze graag zelf gaan onderhouden omdat ik het leuk/mooi werk vind 馃槂
    Heeft er iemand nog een waxijzer, slijper of ski/snowboard klem/bankschroef liggen tegen een betaalbare prijs?

Groeten Bart!
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 31 december 2015 路 11:01
    Ik zou een oude strijkijzer (zonder stoomgaatjes) bij de kringloop zoeken, voor een paar euro ben je klaar.
    Met de rest kan ik je niet helpen.
  • BasV
    Beginner
    BasV op 31 december 2015 路 11:17
    Precies wat mark zegt. Ik ben zelf ook naar de kringloop gegaan en heb een strijkijzer (zonder gaten) voor 5 euro gehaald. Een schraper heb ik toen wel bij een ski/board shop gehaald maar je kan net zo goed een stuk perspex bij de bouwmarkt halen geloof ik (of een plamuurmes maar daar moet je wel een stuk voorzichtiger mee zijn). Wax bestel ik ook gewoon online of in een shop in een skigebied, de (fysieke) winkels waar ik in NL ben geweest was het in ieder geval belachelijk duur. En zolang je niet van plan bent om wedstrijden te gaan skien is goedkope wax meer dan voldoende.

Kantenslijper (edge tuner) koste online geloof ik niet meer dan 15 euro. Bankschroeven oid kan ik je geen advies over geven, ik wax alleen boards 馃槈 Succes er mee
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 31 december 2015 路 11:24
    ik zit qua bankschroef aan het volgende te denken: lijkt me erg handig voor waxen en slijpen! De standaards die je kant en klaar kunt kopen zijn erg duur.

http://www.instructables.com/id/Portable-Snowboard-Tuning-StandVise/?A...
  • SaintUsuge
    Beginner
    SaintUsuge op 3 januari 2016 路 22:08
    Ik zou wel voor een echte set gaan. Bij een normaal strijkijzer kun je de temp volgens mij niet goed regelen en elke wax heeft weer zijn eigen optimale temp. Ik heb zelf een set van toko en op zich goed alleen kan ik met de kantenslijper niet uit de voeten. Ik heb hier een nieuwe voor gekocht en die bevalt veel beter. Voor het waxen en slijpen heb ik zelf een houder geknutseld. Het zijn twee aluminium rechthoeken waar ik op het ene blok de voorkant van een skischoen en op de andere de achterkant van een skischoen heb nagemaakt. Hier tussen zit een draadeind die ik met een moer uit elkaar kan draaien om de afstand te vergroten of te verkleinen zodat je als het ware de schoenmaat aanpast. Deze profielen maak je met lijmklemmen vast aan een werkbank of tafel en je klinkt de binding er zo op vast. Werkt voor mij ideaal. Slijpen moet je vanuit de zelfde positie doen maar ik heb dat nooit hinderlijk gevonden.

Hier een foto van de attributen.

• bartjesnouws
    Tourist
    bartjesnouws op 3 januari 2016 路 22:33
    Bedankt voor de reacties!

Mijn broertje heeft inmiddels bij de Blokker een ijzer gekocht (zondert gaatjes) voor 20 euro, alleen wel jammer dat dat op de temperatuur regelaar geen graden staan aangegeven. De schrapers, wax, vuller en cleaner zijn al binnen. We hebben al gevuld en gewaxt. Mijn moeder was niet blij dat ik de stijkplank als werkbank heb gebruikt (allemaal wax erop). Denk dat ik ook z'n bank ga maken ook omdat hij niet veel plek in beslag neemt.

Ik zou wel voor een echte set gaan. Bij een normaal strijkijzer kun je de temp volgens mij niet goed regelen en elke wax heeft weer zijn eigen optimale temp. Ik heb zelf een set van toko en op zich goed alleen kan ik met de kantenslijper niet uit de voeten. Ik heb hier een nieuwe voor gekocht en die bevalt veel beter. Voor het waxen en slijpen heb ik zelf een houder geknutseld. Het zijn twee aluminium rechthoeken waar ik op het ene blok de voorkant van een skischoen en op de andere de achterkant van een skischoen heb nagemaakt. Hier tussen zit een draadeind die ik met een moer uit elkaar kan draaien om de afstand te vergroten of te verkleinen zodat je als het ware de schoenmaat aanpast. Deze profielen maak je met lijmklemmen vast aan een werkbank of tafel en je klinkt de binding er zo op vast. Werkt voor mij ideaal. Slijpen moet je vanuit de zelfde positie doen maar ik heb dat nooit hinderlijk gevonden.

Hier een foto van de attributen.

SaintUsuge op 3 jan 2016 22:08
  • SaintUsuge
    Beginner
    SaintUsuge op 4 januari 2016 路 15:53
    Nog een tip!

Denk er wel aan dat je het aluminium profiel hoog genoeg maakt. Als je je ski in de mal klikt dan slaat je achterbak dicht en dus naar beneden. Afhankelijk van de binding van de ski kan het zijn dat deze de werkbank raakt. Ik zou dus minimaal een 15cm hoog profiel nemen om hier genoeg ruimte voor te hebben.
  • FrankvDelden
    Beginner
    FrankvDelden op 4 januari 2016 路 16:02

Mijn werkbank/klem 馃構
    Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
  • bartjesnouws
    Tourist
    bartjesnouws op 5 januari 2016 路 08:12
    Zo eentje hebben we thuis staan, maar die valt van ellende uite;laar

Mijn werkbank/klem 馃構 FrankvDelden op 4 jan 2016 16:02
  • vasco
    Advanced
    vasco op 5 januari 2016 路 19:40
    Temperatuur van een strijkijzer kun je wel meten met een thermometer. Vorige maand ergens een gratis strijkijzer opgehaald. Met een simpele electrische thermometer:
    Nylon: 55
    Wol: 80
    Katoen: 100
    Linnen: 140
  • BasV
    Beginner
    BasV op 5 januari 2016 路 19:53
    En anders, als de wax begint te roken staat ie te warm 馃槈

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro