PA#4: 2016 begint met veel sneeuw in de Alpen

PA#4: 2016 begint met veel sneeuw in de Alpen

Allereerst een poederrijk 2016. Niet alleen namens mijzelf, maar ook vanuit het gehele team dat wePowder dagelijks draaiende houdt. Bij dat team hebben zich vandaag de stormen Gerd en Helmut gevoegd. De komende 72 uur gaan zij de Alpen een compleet ander aangezicht geven. Tot 150 centimeter vers staat er op het programma van de hoogste Franse toppen en tot donderdag houdt de sneeuwgrens zich koest. Daarna wordt het warmer en nog turbulenter. Tot donderdagochtend wordt het goed poederrijden. Waar? Dat lees je hieronder. In dit bericht:

  • Terugblik: 2-10 cm verse sneeuw
  • Korte termijn: vrijdag avond begint het met sneeuwen
  • 3 dumps tot donderdag: waarheen te gaan?
  • Daarna weer warmer

Terugblik

Sinds oudjaarsmiddag viel er 2-10 cm verse sneeuw in het noordwesten van de Alpen. Het waren er eerder 2 dan 10, maar hier en daar is vanochtend een poederbochtje gemaakt. Bijzonder was het niet, maar 2016 toonde zich van een goede kant door met wat vlokken de toon te zetten voor de eerste dagen van 2016.

Wat poedersuiker in Engelberg
Wat poedersuiker in Engelberg
Ietsje witter in Lech
Ietsje witter in Lech
Net als in Damüls
Net als in Damüls

Vanavond begint het te sneeuwen

De komende dagen laten een compleet ander beeld zien in de Alpen. Stormdepressies liggen klaar en weten vanaf vanmiddag de Alpen te bereiken. En deze stormen hebben inmiddels een naam. Gerd en Helmut rammelen aan de poort richting de Alpen en komende nacht wordt er een bres geslagen. 60 dagen van droogte komen daarmee tot een eind (die ene witte novemberweek uitgezonderd.

Stormen komen er aan
Stormen komen er aan

De Franse Alpen en het westen van Zwitserland krijgen met 90-150 cm vers de volle laag, maar ook de rest van de Alpen wordt wit. De komende dagen verwacht ik de meeste sneeuw in de Franse Noordalpen, het westen en noorden van de Franse Ecrins, het westen van Wallis en de gebieden in het Berner Oberland en last but not least het Oostenrijkse Vorarlberg. Voor de volledige details check je onze sneeuwkaarten waarbij ik het vermoeden heb dat de sneeuwhoeveelheden in Vorarlberg en het Kleinwalsertal groter uit gaan pakken dan onze kaarten laten zien.

3 dumps tot donderdag: waarheen te gaan?

Hiermee begint dus de cyclus van de 3 dumps. Ik ga ze vandaag niet opnieuw voor je uitkauwen, want de details zijn niet veranderd. Lees ze gerust nog even terug. Vandaag geef ik je concrete tips waar je de komende dagen de beste poeder gaat vinden. Het gaat om de volgende regio’s:

  • Isere en Savoie (klik klik voor meer details)
    Met name Val Thorens, Tignes en delen van Paradiski hebben al iets van een base boven de 2200 meter. Vanaf morgen veel sneeuw erbij en dan is het goed poeder rijden.

  • Haute Savoie en westelijk Wallis (klik klik voor meer details)
    De gebieden liggen hier gemiddeld een stuk lager en van een base is veelal geen sprake. Noordhellingen met wat gras zullen vanaf maandag goed zijn. Wacht op de (beperkte) opklaringen en je zult een lekkere poederbocht draaien. Ook de hogere delen van Verbier liggen er okay bij.

  • Berner Oberland (klik klik voor meer details)
    Hier ligt een redelijke base boven de 2000 meter en met de nieuwe sneeuw in aantocht wordt het hier prima poederrijden. Zondag wat opklaringen en 10-25 cm vers. Daarna weer continue sneeuw. Het gaat dus vooral om de gebieden in het westen van deze regio. Hoewel Engelberg ook wel okay zal worden.

  • Vorarlberg en Kleinwalsertal (klik klik voor meer details)
    De base is hier beperkt, maar wel veel grasland. Ik verwacht er meer sneeuw dan onze sneeuwkaarten aangeven en maandag tot en met woensdag worden prima poederdagen. Zelfs de opklatingen op zondag zouden een mooie poederdag kunnen geven. Meeste sneeuw ten westen van de Arlbergtunnel, maar Ischgl heeft al een prima base en ook daar zal een poederbocht gedraaid kunnen worden.

Vanaf donderdag weer warmer

De periode waarin we lekker frisse poeder kunnen rijden is kort. Vanaf donderdag komt de jetstream weer wat noordelijker te liggen waardoor de warmtefronten warmer van temperaruur zullen zijn en de sneeuwgrens af en toe weer de 2000 meter aantikt in de Franse Alpen. Gelukkig zit er dan genoeg kou in de inneralpine valleien om de effecten van die stijging te temperen, maar gevolg is wel dat het weer vanaf donderdag turbulenter wordt omdat niet alleen de wind continue in sterkte en richting schommelt, maar ook de temperatuur. Overigens lijkt dat schommelen het sterst te zijn in de Franse Alpen en arriveert het enigszins getemperd in Oostenrijk. De uiteindelijke details kunnen nog wijzigen en wellicht valt het over een paar dagen allemaal reuze mee, maar houdt het in gedachten.

We wensen je een snowsafe 2016 (ofwel 25% korting op de Safety Academy)

Nieuwe sneeuw op een oude sneeuwlaag betekent een stijging van het lawinegevaar. We wensen je niet alleen een sneeuwrijk 2016, maar ook een lang en poederrijk leven toe. En daarom geven we je tot en met 3 januari 23.59 uur maar liefst 25% korting als je direct met de Safety Academy start. Ga naar de Safety Academy en vul bij aankoop van de Academy de volgende kortingscode in: SNOWSAFE20168. Je kunt dan direct met de online cursus starten en het bijbehorende boek sturen we je dan begin volgende week toe.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
RutgerAuteur1 januari 2016 · 16:00

Ik denk ook meer in kleinwalsertal… Wrs wens denken omdat ik er over 3 weken zit…

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
RoelaanoAuteur1 januari 2016 · 18:44
Toerist
MarsAuteur1 januari 2016 · 19:23

Hier zijn we er klaar voor ;)

Roelaano op 1 jan 2016 18:44

Een waterpas van 2 meter; als hellingmetertje… ? :-)

Gevorderd
dejongarnoAuteur1 januari 2016 · 22:21

De beste wensen allemaal!!! May the pow be with you :)

Expert
PaulLeliveldAuteur2 januari 2016 · 09:04

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15777.jpg?width=800

Het is lang geleden dat ik dit beeld heb gezien. Als het zo de hele week door blijft sneeuwen gaat het helemaal goed komen!

Beginner
BASCAuteur2 januari 2016 · 16:16

Dit wordt toch wel lastig uitzoeken, komende week, 2 dagen ergens skien?
Komt u maar… :)

www.firsttours.nl & www.mountainwatch.travel
Gevorderd
rdrckAuteur3 januari 2016 · 09:55

@@meteomorris ik zie op de weerberichten dat volgende week zondag/maandag de Bulgaren grens weer snel omhoog gaat - enkele gebieden richting 2800 meter. Hoe serieus moet ik dit nemen, of is het te ver weg om hier iets concreets over te zeggen?

Mvg,
Rdrck

Gevorderd
rdrckAuteur3 januari 2016 · 09:56

Bulgaren = natuurlijk nulgraden ;)

Elite
kanskiAuteur3 januari 2016 · 10:43

Hold your horses voor het moment zou ik zeggen! Ik heb wat rond gebeld en zitten checken op de webcams maar de hoeveelheden sneeuw hier in de west alpen vallen nog enorm tegen en bieden absoluut nog geen basis om het terrein in te gaan. Nu gaat het vanavond tegen 20.00u wel weer sneeuwen; de intensiteit is op bepaalde momenten wel okay, maar de duur valt tegen en er zitten teveel gaten in de neerslag.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
ArvidAuteur3 januari 2016 · 10:54

Iemand een idee waarheen te gaan de komende week? Ik twijfel enorm Chamonix lijkt veel sneeuw te krijgen, maar ook veel wind. Kans dat liften gaan wellicht klein. Anders toch Paradiski? Zit dan alleen weer een beetje met de sneeuwgrens…

Expert
meteomorrisAuteur3 januari 2016 · 12:33

@@Arvid, Paradiski, Tignes en Val Thorens zijn prima alternatieven. Daar is boven de 2200 al wel wat te halen. Zeker met de sneeuwval van maandag-woensdag.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur3 januari 2016 · 12:34

@@rdrck zometeen meer in mijn nieuwe update

powfinder.com
Toerist
TezeAuteur4 januari 2016 · 09:09

@@Kanski

zaterdag heb ik dagje Verbier met dochtertje gedaan. Idd hele dag bijna gesneeuwd (maar regelmatig langere periodes enkel miezersneeuw idd); sneeuwgrens was (nog) hoger dan ik verwacht had. Wel weinig wind.

's morgens zag ik er al een paar op de Mont Gelé en ik snap nog altijd niet wat ze daar probeerden te bewijzen wat er viel nog niks te halen. Er is idd vers nodig; als ik vergelijk met Les Diablerets 2 weken geleden was dit toch beter en er was al iets of wat dat op een base leek. (is natuurlijk al 2 weken geleden en de vraag is wat hier van overgebleven was).

Het lijkt wel dag sneeuwgrens afgelopen nacht gezakt is tov zaterdag want zaterdag zagen enkel de toppen van Jura wit en nu beetje (decor?)sneeuw zeker paar honder meters lager. Fribourger Pre Alps zien ook opnieuw letter wit maar ik vrees zeker nog niet voldoende voor goede base. Hopelijk komt er deze week nog goed stuk bij (met lage sneeuwgrens) zodat ik dagje verlof kan nemen.

@@Viznou, comment est la situation au Jungfrau?

Elite
kanskiAuteur4 januari 2016 · 16:57

Vanochtend Haute-Nendaz 40cm op 1200m! Op Tracouet lag dik 50cm op de vlakke gedeelten. Maar nog steeds te weinig basis op zo het terrein in te springen. Vandaag was bijna alles gesloten. Maar heerlijk kunnen ragguh op de huisberg. Sneeuw hechting op oude lagen is bijzonder slecht! http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15862.jpg?width=800

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!