Eerst 3 dikke dumps, daarna warmer?

Eerst 3 dikke dumps, daarna warmer?

Yes! De afgelopen 36 uur viel er al 15-40 cm vers en deze zondagavond begint het alweer te sneeuwen in de Franse Alpen. Het is de opmaat naar 3 dagen met sneeuw en af en toe een opklaring. Daarna is het nog duimen draaien dat de aangekondigde warmte niet doorzet. Maar tot die tijd kan er al poeder gereden worden.

Terugblik: 15-40 cm vers

Ik hou ervan als de wetenschap je door de donkere dagen heen helpt en op het einde het ook nog bij het rechte eind blijkt te hebben. 20 december kondigde ik aan dat het vanaf het nieuwe jaar weer zou gaan sneeuwen. Daarbij staarde ik niet naar de weerkaarten, want die boden weinig hoop, maar maakte ik gebruik van recente data uit wetenschappelijk onderzoek. Het kostte me heel wat uren speur-, lees en verifieerwerk, maar het bleek niet voor niets. Ik heb jullie geen zoete broodjes verkocht, maar een perspecctief op verbetering gegeven en die lijn bleek de juiste. Nu kan ik prat gaan op mijn voorspellende gaven, maar zo is het niet. Het is de recente wetenschap die me dit inzicht bood en daar ben ik ze dankbaar voor.

Want gisteren trapten we af met de eerste sneeuwval van deze week. In 36 uur viel er 15-40 verse sneeuw in het noordwesten van de Alpen. In eerste instantie was dit nog regen tot 1800 meter hoogte, maar toen het koufront er in klapte zakte de sneeuwgrens rap richting de 700 meter. En dat leverde mooie plaatjes op, zoals hieronder. Maar voor een compleet overzicht moet je hier zijn.

Sölden
Sölden
Sulda
Sulda

De meeste sneeuw viel in de Franse Savoie en Isere (Paradiski, Tignes, Val Thorens, Alpe d’Huez), rond de Mont Blanc (Chamomix), het westen van Wallis (Les Marecottes, Ovronnaz), rond Engelberg en St. Moritz, rond de Zwitserse Säntis, natuurlijk Vorarlberg en het Kleinwalsertal en ook rond de Italiaanse Ortler sneeuwde het gestaag. De overige gebieden hadden duidelijk minder sneeuw.

Korte termijn: 3 dumps brengen 100 cm vers met opklaringen tussendoor

Vandaag is het dus zonnig, maar er staat alweer nieuwe sneeuw op het programma. In Frankrijk is op dit moment al hoge bewolking zichtbaar en vanmiddag wordt het licht er diffuus. De opmaat naar nieuwe sneeuw. Allereerst in de Franse Alpen, maar later breidt de sneeuwval zicht uit naar het noorden van de Alpen.

Hoge bewolking is zichtbaar in La Plagne
Hoge bewolking is zichtbaar in La Plagne

En de komende dagen blijft het sneeuwen. Zo zeer zelfs dat er voor Chamonix een zwarte vlek op de kaarten staat (klik hier voor meer details). En zwart betekent meer dan 200 cm sneeuw. Maar enkel in het uiterste hooggebergte en ga er maar vanuit dat het daar stevig waait.

Zo’n zwarte vlek is natuurlijk leuk, Maar Roeland Van Oss , gids in Chamonix liet ons weten dat Cham nog heel wat sneeuw nodig heeft. De vallee Blanche is nog bezaaid met vele grote spleten en onderin is het helemaal een uitdaging, Daarnaast zijn de vaste touwen op de graat vanuit de midi nog NIET aanwezig! Ook de Grands Montets liggen er nog vele gigantische open spleten en veel stenen in het deel lager op de berg. Dezelfde uitdagingen zijn er te vinden aan de Courmayeur kant. Er is een touw nodig om op de Toula gletsjer te komen omdat de gletsjer zich zoveel terug getrokken heeft. Je snapt, het is nog allemaal erg pril. Benader je poedertrip nu dan ook als een early season trip met dito gevaren: dun sneeuwdek, veel rotsen, gletsjers nog bezaaid met spleten en een zeer zwak fundament als basislaag. Treeruns kun je zowiezo nog vergeten. Tel daarbij op snel wisselende weersomstandigheden, veel wind en een rap stijgend lawinegevaar de komende dagen.

Maar dat laat onverlet dat er al poeder gereden kan worden. Kommetjes zijn hier en daar al gevuld en alpenweides worden de komende dagen steeds beter. Er kan poeder gereden worden, maar gebruik je hersens! En dan vooral tijdens de spaarzame opklaringen. Maandagmiddag is er wat ruimte voor opklaringen in de Franse Alpen en ook dinsdagmiddag lijkt er ruimte voor wat zon in de noordalpen. Zelfs de woensdagmiddag kan aardig worden. De overige momenten sneeuwt het in de Franse Alpen en de noordalpen. Voor de details wat betreft de sneeuwval kijk je het beste even op onze sneeuwkaarten. Wil je nog meer info kijk dan even op een bestemmingspagina. Bijvoorbeeld die van La Plagne, waar er een meter verse sneeuw gepland staat voor de Roche de Mio.

Tips waar je de komende dagen de beste poeder rijdt

De komende dagen valt de meest sneeuw tussen Grenoble en de Arlbergtunnel. Ook de westelijke gletsjers van Oostenrijk (Kaunertal, Pitztal en Sölden) krijgen later deze week hun portie. Omdat dit ook de gebieden zijn met de dikste base kom ik tot de volgende tips tot en met donderdag. En daar kan zeker poeder gescoord worden.

  • Isere en Savoie (klik klik voor meer details)
    Met name Val Thorens, Tignes en delen van Paradiski hebben nu een redelijke base boven de 2200 meter. Vanaf vanavond nog eens veel sneeuw erbij en dan is het goed poeder rijden.

  • Haute Savoie en westelijk Wallis (klik klik voor meer details)
    De gebieden liggen hier gemiddeld een stuk lager en van een base is veelal geen sprake. Noordhellingen met wat gras zullen vanaf maandag goed zijn. Wacht op de (beperkte) opklaringen en je zult een lekkere poederbocht draaien. La Balme (La Clusaz) biedt al poeder, en ook de hogere delen van Verbier liggen er okay bij.

  • Berner Oberland (klik klik voor meer details)
    Hier ligt een redelijke base boven de 2000 meter en met de nieuwe sneeuw in aantocht wordt het hier prima poederrijden. Zondag wat opklaringen en 10-25 cm vers. Daarna weer continue sneeuw. Het gaat dus vooral om de gebieden in het westen van deze regio. Denk aan Engelberg, Hasliberg etc.

  • Vorarlberg en Kleinwalsertal (klik klik voor meer details)
    De base is al weet wat dikker en er ligt veelal grasland. Ik verwachtte er meer sneeuw dan onze sneeuwkaarten aangaven en dat klopte. En ook van maandag tot en met donderdag verwacht ik meer sneeuw dan wordt aangegeven. worden prima poederdagen.

Lange termijn: turbulent en schommelende sneeuwgrens

GFS is deze middag wat positiever, waarmee de warmte verder naar verre toekomst is doorgeschoven. Tot en met donderdag blijft het fris genoeg en ook in het weekend zal er (met een schommelende sneeuwgrens) nog steeds poeder bij blijven vallen boven de 1700-2000 meter in de Franse Alpen en 1200-1600 meter in Vorarlberg. Daaronder een mix van sneeuw, natte sneeuw en regen. Morgen meer details, maar ik blijf hoopvol.

Vandaag laaste dag 25% korting op de Safety Academy

Nieuwe sneeuw op een oude sneeuwlaag betekent een stijging van het lawinegevaar. We wensen je niet alleen een sneeuwrijk 2016, maar ook een lang en poederrijk leven toe. En daarom geven we je tot en met 3 januari 23.59 uur maar liefst 25% korting als je direct met de Safety Academy start. Ga naar de Safety Academy en vul bij aankoop van de Academy de volgende kortingscode in: SNOWSAFE2016WEER. Je kunt dan direct met de online cursus starten en het bijbehorende boek sturen we je dan begin volgende week toe.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
DutchessAuteur3 januari 2016 · 17:10

Oh, als die warmte maar wegblijft, wegblijft, wegblijft, volgende week is namelijk veel en veel beter voor mijn agenda… (Plus, ik wil dat het nog twee weken minimaal doorsneeuwt! Ik heb het gehad met die zogenaamde “early season” poeder met sharks en hoge sneeuwgrenzen. Ik wil een BASE verdorie!)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
dejongarnoAuteur3 januari 2016 · 17:34

De winter is er en daarmee meteen ook meteen het eerste dodelijke lawineongeluk in de Franse Alpen van dit jaar. Opmakend uit de eerste berichten blijken het geen skiërs, maar alpinisten te zijn, verongelukt tgv een 'plaque a vent ’ in het gebied van les Grands Montets (Chamonix)

Hier in le Grand Massif is het wit vanaf 1200m, met serieuze poeder boven de 1600m; more to follow…

Expert
meteomorrisAuteur3 januari 2016 · 18:02

@@dejongarno: klopt. 2 slachtoffers: http://wepowder.nl/forum/topic/219520\
Lawinegevaar is inmiddels gestegen naar GROOT: http://wepowder.nl/forum/topic/219536

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!