Rossignol soul 7, binding vervangen?

• jorish
    Beginner
    jorish op 5 januari 2016 路 18:59
    Even direct met de deur in huis vallen:
    2 jaar geleden een paar rossignol soul 7 ski's gekocht met salomon guardian mnc bindingen op. Op dat moment eveneens een paar vellen erbij gekocht. De oorspronkelijk bedoeling was om er af en toe is een toertje mee te doen van een paar uur.
    De reden voor het kopen van deze binding was dat ik geen toer vrienden had 馃槈 en de ski's dus voornamelijk zouden gebruikt worden voor de piste en wat off-piste.

Vorig jaar ben ik dus 4 dagen gaan toerski毛n in Andermatt en dat is me zeer goed bevallen. Ondertussen heb ik dus ook 2 personen gevonden waar er dit jaar ook weer een toertocht mee op het programma staat.

Ik heb vorig jaar de toertocht gedaan met mijn Lange freeride schoenen maar dat is niet meer mogelijk door het groot aantal blaren dat ik hierdoor had. Ik ga deze maand nog langs bij MK voor toerskischoenen.

Ik zou de toerskischoenen dus willen gebruiken samen met de ski's die ik al heb want daar ben ik super tevreden van. Mijn vraag is nu alleen of ik die bindingen zou behouden of niet. Ik heb al eens gezien dat een binding werd vervangen door een andere maar ideaal is dit natuurlijke niet ivm. de reeds geboorde gaten. Ik zou de bindingen eventueel willen vervangen door een "echte" toerskibinding.

Ik zou de binding vervangen omdat een tech-binding toch een stuk lichter is (-1kg per ski).

De mogelijkheden zijn dus volgens mij:

- Binding vervangen op huidige ski (niet ideaal denk ik, misschien zelfs niet mogelijk?)
    - Zelfde ski kopen met een toerbinding (vellen heb ik al)
    - Apart licht toersetje kopen
    - Nog wat jaren blijven verder toeren met de huidige ski's en bindingen.

Wat denken jullie?

Ik vroeg me ook af hoe een tech-binding skiet? Ik hoor dat het toch allemaal wat losser aanvoelt?
  • rollie
    Beginner
    rollie op 5 januari 2016 路 20:18
    een tweede keer boren kan prima hoor.

verder is het de afweging die je zelf maakt, vind ik de soul7 geschikt om te touren? anders is een lichte set kopen (of huren, 90 euro per week een wayback met kingpin bij bever is bizar goedkoop) een prima optie en houd je die guardian lekker op je ski voor eventueel een korte hike (want de binding skiet verder prima).

Ik geloof inmiddels niet meer in touren met een guardian op een zware ski, uit eigen ervaring.
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 5 januari 2016 路 20:42
    Het heeft mij veel moeite gekost om @rollie van zn "I'm infincible en kan op 100+ met guardians toeren" geloof af te krijgen 馃槂

Nieuw boren kan prima. Ik zet binnenkort ook een andere set op mn Annex ski's. Ik weet niet of de Soul nu zo super zijn met toeren, maar daar je de vellen al hebt kun je simpelweg een toerbinding erop zetten. Die kun je dan altijd volgend seizoen nog op een lekker licht setje zetten met bv inserts. Ik heb dit jaar een 2e paar ski's gekocht speciaal voor het toeren en heb daar geen minuut spijt van.

Dus nieuwe bindingen kopen, nieuwe schoenen kopen en lekker boren op deze ski's en dan kun je altijd nog verder upgraden tenzij je nu veel geld wilt uitgeven 馃槂
  • jorish
    Beginner
    jorish op 6 januari 2016 路 12:37
    Iedereen bedankt voor de antwoorden. Kan iemand me zeggen hoe een tech binding skiet tov. een alpine binding?
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 6 januari 2016 路 12:47
    Ligt er een beetje aan welke techbinding je hebt en ik heb eigenlijk geen ervaring met de meeste techbindingen. Zelf heb ik de Marker Kingpin en die zijn simpelweg geweldig. Je staat laag op de skies, waardoor je heel direct kunt sturen, daarbij geeft de achterbak van de Kingpin veel vertrouwen en is die erg solide gebouwd. Je zit dan ook strak in de binding. Zowel op de piste, als in het terrein vind ik het fijn, zeker in vergelijking met mijn Marker Tour F12 van vorig jaar. Over de andere bindingen kan ik minder zeggen, dus daar moet iemand anders maar even op reageren 馃槂
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 6 januari 2016 路 13:01
    Iedereen bedankt voor de antwoorden. Kan iemand me zeggen hoe een tech binding skiet tov. een alpine binding? jorish op 6 jan 2016 12:37

Ik ski zelf op Dynafit ST bindingen en vind het heel goed skien, ook op stukjes piste. Voor mij geen direct nadelig verschil met een alpiene binding. That being said, ik ken mensen die daar weer heel anders over denken.

Ik vroeg me ook af hoe een tech-binding skiet? Ik hoor dat het toch allemaal wat losser aanvoelt?

Mijn ervaring is andersom, een tech-binding skiet een stuk directer/strakker dan een alpiene binding.
    Rex Monte - Amor Nix
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 6 januari 2016 路 13:17
    Net drie dagen 99,5% van de tijd op de piste geskied met Dynafit vertical FT12. Gaat prima, lekker direct. Ik zie geen bezwaren.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 6 januari 2016 路 13:58

ik ken mensen die daar weer heel anders over denken.

zoals ondergetekende.
    2 (of 3) grote verschillen:
    1. Elasticiteit: zie o.a. http://blistergearreview.com/recommended/bindings-201...
    2. release aan de hak tov teen. Zie oa https://www.wildsnow.com/15123/tech-binding-release-testing-acl-broken...
    3. Ramp delta, oftewel je staat minder vlak op je skies. Dit is minder een probleem als je centraal gemonteerd staat, maar als je ervan houd met voorwaartse druk te skien is dit lastig. En slecht voor je techniek. Cijfertjes: https://www.wildsnow.com/10733/get-up-rise-up-stand-up-for-your-ramp/...

Nieuwere tech bindingen (beast, radical2, kingpin) hebben minder last van 1 en/of 3. Vipec is de enige met laterale release aan de teen (2).
  • jriph
    Tourist
    jriph op 6 januari 2016 路 21:06
    Ik heb Dynafit tlt speed ( met de goede ramp angle) zonder stoppers. zijn prima maar er zit geen mm demping in en op harde piste met een no camber ski klapperen je vullingen er bijkans uit.

Geen speling in vergelijking met mijn andere skis met een 18 din Tyrolia er op.

Ik had wel mini beetje speling op de pinnen achter die je niet kan voelen maar wel kan horen waar ik leip van werd. Je kan die shimmen met ducktape of aluminium plaatje( knip je uit bier blik . Dat is verbazend uniform qua dikte en redelijk).
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • jorish
    Beginner
    jorish op 9 januari 2016 路 16:12
    Ik ben bij MK langs gegaan en heb een paar Dynafit Neo Xp's gekocht. Ik ben benieuwd wat dit gaat geven in vergelijking met men Lange Super Blasters. In gewicht is het 2,7 kg voor de Lange's en 1,45 kg voor de Dynafits. Ik ga nog een seizoen met men Guardians rondtoeren.
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 9 januari 2016 路 16:58
    Mooie dingen! De PX bedoel je toch? Of is de XP een nieuwer model oid? Zo'n setje wil ik ook nog eens. Wel zonde hoor, zulke mooie toerschoenen met guardians 馃槂 Maar dit is vast al fijner. Bieden ze ook in de afdaling nog een beetje controle? Ben benieuwd hoe ze gaan bevallen.
  • jorish
    Beginner
    jorish op 12 december 2016 路 16:48
    Even een oud topic van onder het stof halen.

Dit jaar wens ik weer wat te upgraden nadat er vorig jaar dus de dynafit schoenen werden gekocht.
    Ik denk er dus nog steeds aan om de binding te veranderen en dan misschien volgend jaar de hele ski te veranderen zodanig ik een hele toersetup heb. Ik denk dat deze setup ook best werkt op de piste. Dit jaar staat er een huttentocht van een paar dagen op het programma daarom de verandering van de binding. Ik denk dat ik bij verandering van de binding het grootste verschil ga merken.
    De ski zou niet meteen ingewisseld worden omdat ik dan met 2 paar skis zit en het verleden heeft al uitgewezen dat ik uiteindelijk toch maar op 1 paar skis ski ook al heb ik het 2de paar mee.

Ik zou dus kiezen voor een Dynafit radical ST2, de lokale skiwinkel raadt me nu de FT2 aan omdat deze een hogere din-waarde heeft. Wat denken jullie hiervan? Het verschil in prijs is 60 euro, waarbij de FT de duurste is.
  • Bros
    Advanced
    Bros op 12 december 2016 路 20:25
    Je lengte, gewicht, skistijl, schoenmaat, ervaring etc bepaalt je din waarde. Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad met de 'din' waarde van TLT speed radical, een minimalistische binding. (Die officieel geen gecertificeerde din waarde heeft..maar uiteraard wel is in te stellen tot 10, net als de radical st2.). Ik ben 1.9m en 90kg.

Welke din waarde berekent de shop voor jou? En adviseren ze je op basis hiervan om hoger te gaan?

Sport conrad heeft een leuke aanbieding, de Beast voor 250 euro, kun je de din waarde tot max 16 instellen. Maar ik denk dat heel weinig mensen dit daadwerkelijk nodig hebben.

Je kunt ook een set overwegen, sommige webshops hebben zeer scherpe aanbiedingen. Dan krijg je uiteraard niet de service van de winkel...
    Bros
  • jorish
    Beginner
    jorish op 13 december 2016 路 11:11
    Ze raden de hogere din-waarde aan door het type ski dat ik bezit. Nu is het is niet omdat dit een free-ride geori毛nteerde ski is dat ik ermee van kliffen ga springen en de hoger din-waarde ga nodig hebben. Ik denk dus dat de ST voldoende is zoals je zegt. Het is dus ook de bedoeling om op korte tijd de binding op een "echte" toerski te plaatsen en daarom wil ik ook een "lichtere" binding.

Ik ben trouwens 80kg voor 1,84m. (mijn huidige din-waarde zal ik eens moeten bekijken, maar ik dacht dat die iets onder de 8 staat).

De twijfel bestaat/bestond om een nieuwe set te kopen via de bekende websites, maar dan kom je toch nog altijd 400 euro hoger uit kwa prijs. Ik heb namelijk nog een aantal dure hobby's dus dit is momenteel niet mogelijk 馃槈
  • jorish
    Beginner
    jorish op 29 januari 2017 路 15:13
    Ik had dus de radical st 2 besteld, maar deze bleek dan niet meer beschikbaar in mijn skimaat dus dan is het uiteindelijk de ft 2 geworden. De ft 2 heb ik dan gekregen aan de prijs van de st 2. Ik ben blij en ben benieuwd om ze uit te proberen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro