Alpen: meerdere lawines, 2 dodelijk slachtoffers

Alpen: meerdere lawines, 2 dodelijk slachtoffers

Zoals eerder aangegeven is de lawine situatie in de Alpen zeer gespannen. Een veelal slechte basis in combinatie met veel verse sneeuw en wind zorgde (tijdelijk) voor GROOT lawinegevaar. Dinsdag was de eerste mooie dag in de Franse en Zwitserse Alpen na een periode van intense sneeuwval. Typisch een dag waarop statistisch veel mensen in een lawine komen. Dinsdag 5 januari was ook zo’n dag.

In Val d’Isere, onderdeel van de l’Espace Killy skigebied, werden gisterochtend twee lawines veroorzaakt. De eerste lawine ontstond rond 10.30 uur. Een groep van 3 Franse saisonniers (seizoenswerkers) verliet ter hoogte van de Bellevarde de piste. Daarop ontstond een lawine. Omdat alle slachtoffers een lawinepieper droegen werden ze snel gelokaliseerd en uitgegraven. Een van hen is daarop met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis afgevoerd.

Nog geen uur later was een groep van 4 spanjaarden onderweg op een gesloten piste en veroorzaakten daar een lawine. Niemand in de groep droeg een lawinepieper, waardoor het voor de reddingsdiensten lastig was de groep te lokaliseren. Gelukkig voor drie van hen was de reddingsdienst er snel bij en met behulp van een team van 15 personen 2 honden werden zij gelokaliseerd en gered. Voor het vierde slachtoffer kwam de hulp te laat. Meer info.

Op het zelfde moment kwam een Tsjechische saisonnier om in een lawine in Saint-Colomban-des-Villards, onderdeel van het Les Sybelles skigebied. Op weg van La Toussiere naar Saint-Colomban-des-Villards verliet hij samen met een collega de pistes en veroorzaakten een immense lawine van 700 meter lengte. Het slachtoffer droeg een lawinepieper, maar hulp kwam te laat. Volgens data-avalanche droeg de man een lawine airbag, maar ook die heeft hem dus niet kunnen helpen. Meer info.

In Siviez, onderdeel van het Les 4 Vallees skigebied, kwam een man van 52 in een lawine terecht. Hij maakt onderdeel uit van een groep die ter hoogte van de col des Gentianes de piste verliet. Net onder een graat ontstond de lawine waarin de man werd meegevoerd. Hij werd gedeeltelijk door de sneeuw bedolven, maar kon snel bevrijd worden. De man is daarna afgevoerd naar het ziekenhuis in Sion. Meer info

De situatie in de Alpen is nog steeds gespannen. Weliswaar is het lawinegevaar gedaald naar 3, maar dat betekent nog steeds een aanzienlijk gevaar. Bij een dergelijke situtatie kan een enkele skiër of snowboarder al een lawine veroorzaken op een helling steiler dan 35 graden. De gevallen van gister laten nog eens zien dat je minimaal met lawinepieper, schep en sonde op stap moet gaan zodat reddingsdiensten je kunnen vinden. Daarnaast toont het ongeluk in Val d’Isere aan dat een gesloten piste niet zomaar gesloten is. Ook een lawine airbag blijkt niet de oplossing te zijn voor alle problemen.

Ga je off-piste de komende dagen kies dan die delen van de berg die minder gevaarlijk zijn. Daarvoor heb je wel de juiste kennis nodig. Heb je die niet, huur dan een ski- en/of berggids die deze veilige(re) hellingen voor je weet te vinden.

Dit seizoen zijn er al 13 dodelijke slachtoffers gevallen als gevolg van lawines. 11 daarvan waren alpinisten, de overige 2 waren skiërs. 12 slachtoffers vielen in de Franse Alpen, 1 in Zwitserland.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
KRoversAuteur6 januari 2016 · 11:45

Let op dat het meenemen van pieper, schep en sonde niet genoeg is!

Van Menno Boermans en bij het SSC heb ik juist geleerd dat de drie-eenheid voornamelijk werkt bij kameradenhulp. Daarom is het ook zo belangrijk om nooit alleen op weg te zijn en niet tegelijk een lastige helling in te duiken. Let wel, je hebt maar 18 minuten als je bedolven wordt voor je kansen drastisch dalen.
Of om in de woorden van Rolf Westerhof te spreken terwijl hij de “voordelen” van een vindsysteem voor reddingsdiensten, zoals bijvoorbeeld Recco, besprak: “Het maakt het rouwproces wat makkelijker voor de thuisblijvers als er een lichaam is gevonden…” Je hebt niets aan een pieper als er niemand is die je meteen gaat zoeken.

(Ik vertrouw erop dat dit geen nieuws is voor de doorgewinterde WePowderaars, maar post dit toch even voor de toevallige voorbijgangers…)

Avalensemble!
Expert
meteomorrisAuteur6 januari 2016 · 12:28

Let op dat het meenemen van pieper, schep en sonde niet genoeg is! Daarom is het ook zo belangrijk om nooit alleen op weg te zijn en niet tegelijk een lastige helling in te duiken.

KRovers op 6 jan 2016 11:45

@@KRovers. Goed punt. Ik ging ervan uit dat dit vanzelfsprekend is op WEpowder, maar er zijn ook nog individualisten van ipowder onderweg. Poeder rijd je met maten/vrienden!

powfinder.com
Gevorderd
bertjebertjeAuteur6 januari 2016 · 12:38

" een enkele skiër of snowboarder al een lawine veroorzaken op een helling steiler dan 35 graden"

ook tussen de ~30 en 35 kun je een lawine veroorzaken @@meteomorris, ook bij stufe 3! Koffiezetapparaat kapot? ;)

Beginner
FreeAuteur6 januari 2016 · 21:05

Let op dat het meenemen van pieper, schep en sonde niet genoeg is! Daarom is het ook zo belangrijk om nooit alleen op weg te zijn en niet tegelijk een lastige helling in te duiken.

KRovers op 6 jan 2016 11:45

@@KRovers. Goed punt. Ik ging ervan uit dat dit vanzelfsprekend is op WEpowder, maar er zijn ook nog individualisten van ipowder onderweg. Poeder rijd je met maten/vrienden!

meteomorris op 6 jan 2016 12:28

Een is géén dus. Hier in Ischgl alles nog behoorlijk rustig, veel sneeuw maar lawine risico niveau 1. Morgen wordt weer een bak sneeuw verwacht.

Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur7 januari 2016 · 08:46

St. Anton.

Stuben northface, kroon van 50m, 250 lang. 1 snowboarder begraven op ong. 1,5/2 m. Gered door kameraden. Kon zelf naar beneden rijden.

FUCK YEAH I AM FREE
Gevorderd
FlantAuteur7 januari 2016 · 09:57

http://france3-regions.francetvinfo.fr/alpes/savoie/video-theo-lange-pris-dans-une-avalanche-tignes-897565.html

Filmpje van lawine van gisteren in Tigne? Mijn frans is niet best, dus hoe het exact zat…

Expert
RogieradminAuteur7 januari 2016 · 10:05

@@Flant Een hele domme ‘pro-rider’:\

  • Test de helling door even hard erop te drukken (waar heeft ie dit geleerd?)\
  • Gaat off-piste in steil schaduwrijk terrein met lawinegevaar 4\
  • Heeft geen rugzak (naar dat ik kan zien) om\
  • Maar dat laatste maakt toch weinig uit want hij was (ook naar dat ik kon zien) alleen

Als dit soort jongens het voorbeeld zijn voor de volgende generatie, hou ik mijn hart vast. Lang niet elke pro-rider (in dit geval een freestyler), is een slimme skiër of boarder. Het is heel vaak Russich roulette.

Expert
meteomorrisAuteur7 januari 2016 · 10:05

@@Flant, dat is een PRO freestyle skier die het ‘goede’ voorbeeld geeft.

powfinder.com
Toerist
TezeAuteur7 januari 2016 · 10:58

kuch …wat dacht hij nu? de instap is max 25graden; de rest van de flank max 20graden… dus gaan met die banaan…sjeezes…

Beginner
RiesvwAuteur7 januari 2016 · 11:52

@@Rogier @@meteomorris Als je naar dit filmpje kijkt, zijn er dan duidelijk zichtbare indicatoren van gevaar?

En dan bedoel ik cues naast de feiten die je al noemde: Stufe 4, schaduwzijde, steil. Ter lering ende vermaak.

Zelf zie ik bijvoorbeeld rond 0:12 en 0:25 tekenen van wind (lijkt op Triebschnee?) maar ben nog verre van gevorderd!

Expert
RogieradminAuteur7 januari 2016 · 12:37

@@Riesvw Dat is achteraf altijd heel makkelijk te zien. Maar het is in dit geval is het vooral de verschrikkelijk slechte onderlaag die niet te zien is die zo gevaarlijk is. Als je weet dat er zo’n laag is blijf je uit deze hellingen. Wat je ook moet bedenken is dat veel geskiede hellingen dit jaar nog niet geskied zijn, dus zijn precies hetzelfde als echt verre off-piste afdalingen. Slechte lagen zijn nog niet kapot geskied…

Beginner
RiesvwAuteur7 januari 2016 · 12:41

@@Rogier Oké thanks voor de duiding! Ik snap dat het achteraf makkelijk is hoor, maar ik probeer bij dit soort filmpjes toch altijd de geleerde dingen uit Module I te oefenen wat betreft visuele cues :)

Expert
RogieradminAuteur7 januari 2016 · 12:46

Heel goed! Altijd om je heen kijken op filmpjes, in de sneeuw, daar leer je van! Ik heb nog even gekeken en inderdaad een heel duidelijk windspoor. Maar ach als je al zo’n foute terreinskeuze maakt dan denk ik niet dat meneer hiernaar gekeken heeft…

Bedenk trouwens ook hoeveel likes dit filmpje had gehad al was er geen lawine afgegaan… Dan was het een mooi poederfilmpje geweest.

Toerist
Mr_powderaddictAuteur7 januari 2016 · 23:34
hier een nieuws Flash uit Rusland. 3 mensen overleden. Let op: kan schokkend zijn!

no sky, no land, just snow falling
Gevorderd
HeinAuteur12 januari 2016 · 16:36

Dat filmpje schrok ik ook van toen ik hem zag… Maar goed! Weet niet of ik het hier op de juiste plek neer zet.

Iedereen bekend met de Meteo - France app?

Bulletins Montagne: Per regio de lawineberichten van de verschillende regio’s. Ervaring leert dat veel dorpen hier een printje van ophangen dan heb je het in je appartement, hotel, chalet, bar met internet altijd bijdehand.

Tot over twee weken in Alpe d’Huez!

Rijd hard!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!