Afgesloten piste vergelijkbaar offpiste?

• evr66
    Beginner
    evr66 op 6 januari 2016 · 10:08
    Tot en met afgelopen weekend 2 weekjes in Paradiski gezeten. Veel ijs en stenen, tot afgelopen weekend, toch nog wat poeder. Opvallend: zaterdag en zondag veel mensen zonder 3-eenheid op pad op de nog afgesloten pistes, gaat altijd goed natuurlijk... Vraag: is afgesloten piste qua risico's/voorzorgsmaatregelen gelijk te stellen met off-piste skiën? Kan me voorstellen dat er geredeneerd wordt dat de pistes waren afgesloten vanwege gebrek aan sneeuw, wat met enige sneeuwval dus "opgelost" was, zonder dat men zich realiseert dat er nieuwe risico's ontstaan zijn.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 6 januari 2016 · 10:11
    Kan dus wel misgaan:http://wepowder.nl/forum/topic/219818. Vier Spanjaarden gegrepen op een afgesloten piste, als ik het zo begrijp.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 6 januari 2016 · 10:12
    Ja! Want gesloten en dus geen piste. Gister een dode op een afgesloten piste agv lawine http://wepowder.nl/forum/topic/219818
    May the powder be with you.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 6 januari 2016 · 10:12
    LOL @Poedertijn was sneller.
    May the powder be with you.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 6 januari 2016 · 10:39
    Qua verzekering kan het ook nog wel een dingetje zijn toch? Offpiste is eigen verantwoordelijkheid, maar gesloten piste afdalen kan vrij makkelijk uitgelegd worden als waarschuwing/verbod negeren lijkt me.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 6 januari 2016 · 10:50
    Ik snap wel dat mensen zich veiliger wanen op een afgesloten piste... Blijkt maar weer dat ze een piste niet voor niets dicht doen.

@Poedertijn als je offpiste gaat, rijd je vaak toch ook de gele waarschuwingsbordjes voorbij? Dat lijkt me een lastige scheidingslijn
    Riding on the edge!
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 6 januari 2016 · 10:58
    Allereerst stel ik mijzelf even veilig 😃 Natuurlijk: een gesloten piste is gevaarlijk. Daar is geen twijfel aan mogelijk. Maar er zijn wel 2 denkwijzen mogelijk... Een gesloten piste moet wel heel gevaarlijk zijn, wil de pistedienst hem niet kunnen veiligstellen, prepareren etc. Anderzijds kan ik mij goed voorstellen, zoals Alexander al aangeeft dan mensen zich veiliger voelen op een piste die bijvoorbeeld een dag eerder nog open was. Rijden we dan liever, na alle reductie, checks en mét gear en kennis op een gesloten piste, of in het terrein? Ik weet het niet... (Al bedenk ik mij nu dat een gesloten piste al snel duidt op een lawinegevaar hoger dan 3 en dus überhaupt geen off-piste betekent).
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 6 januari 2016 · 11:01
    @Luukie25 maar toch als het idd lawinegevaar 4 is en er veel sneeuw is gevallen zijn er (denk ik) veel mensen die dan juist denken: "oh die afgesloten piste is nog relatief veilige off-piste". Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook zo zou redeneren.
    Riding on the edge!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 6 januari 2016 · 11:03
    @Luukie25: denk ook niet dat de pistediensten deze pistes niet veilig kunnen stellen. Zal eerder kwestie van (priori)tijd zijn. De mannen kunnen natuurlijk ook niet alles tegelijk.

Wat hier beetje verneukeratief kan zijn, is dat de pistes weliswaar afgesloten blijven, alleen de ene dag om een andere reden dan de andere (dag). Staat nu eenmaal niet bij aangegeven wat de reden van afsluiten is. In dit geval grofweg op vrijdag te weinig en op zaterdag teveel sneeuw zeg maar. Aardige sneeuwval, (deels) behoorlijk steile piste en weinig/geen ondergrond. Dan loopt het risico hard op.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 6 januari 2016 · 11:08
    De lawine weet niet dat het een afgesloten piste is. Als er een zwakke laag, een glijlaag en een helling steil genoeg om te gaan glijden (afhankelijk van het lawinegevaar al bij 30 graden (stufe 4)) hoeft er alleen nog maar een trigger te zijn - de skieer of boarder - om de lawine te laten afgaan. Die lawine die gaat gewoon. Gesloten piste of niet. Die kan makkelijk op de hellingen boven de piste onstaan. Misschien is de pistedienst niet in staat die helling veilig af te schieten. Of zo. Als de gesloten piste onder een steile helling doorloopt, is op dat moment een run waar geen steile helling bovenligt veiliger, ook al is die route "echt" off piste.

Kortom. Begrijpelijke denkfout, maar toch een denkfout.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 6 januari 2016 · 11:08
    PS 1: ik denk overigens dat je niet eens hoeft te proberen dat aan een verzekering uit te leggen..

PS 2: Reagerend op deze quote: "Een gesloten piste moet wel heel gevaarlijk zijn, wil de pistedienst hem niet kunnen veiligstellen, prepareren etc."

Ik denk dat de pistedienst ervoor moet zorgen dat een piste veilig is. Dus ook geen gaten of stenen etc. Is er ook maar weet ik wat voor een percentage gevaar dat ze niet of niet op tijd, kunnen verhelpen, sluiten ze m. Ze willen geen rechtszaken aan hun broek. Er kunnen dus legio redenen zijn waarom hij gesloten is. Maar beoordeel het terrein gewoon altijd net zo als om het even welk terrein met de reductiemethode, en vergeet gewoon dat hier al dan niet een piste loopt. Dat doet mbt lawinegevaar niet ter zake.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 6 januari 2016 · 11:17
    @Dutchess PS2: voor eigen gebruik terecht/vanzelfsprekend. Neemt niet weg dat ik begrijp dat veel mensen zonder enige kennis van zaken redeneren "het heeft gesneeuwd, stenen weg, piste zal nu wel kunnen". Grootste gevaar schuilt hier nmm voor de mensen die menen dat dit geen "off-piste" betreft omdat ze de (veranderde) reden voor afsluiting niet meekrijgen
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 6 januari 2016 · 11:20
    Ja, ik begrijp het ook. Toch is het niet de juiste redenatie. Omdat velen niet weten hoe en waarom een lawine ontstaat. (En het bordje niet uitlegt waarom)

Vergelijkbaar met zwemmen in zee en denken dat je veilig bent omdat het strand dichtbij is, zonder te weten waar en waarom (en wanneer!) er muistromingen zijn.

Begrijpelijke redenatie dus. Maar een foute redenatie.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 6 januari 2016 · 11:38
    Nog een verzekeringstechnisch aspect. Ervan uitgaande, dat gene verzekering het verhaal dekt als een piste duidelijk afgesloten is: Hoe zit dit met lesgroepjes? Dochterlief heeft de hele week les gehad, en zo ongeveer alle zwarte en rode afgesloten pistes met de lesgroep gedaan. Ik ga er even van uit, dat de betreffende moniteur weet wat-ie doet qua lawinerisico's, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Komt bij dat je van kinderen niet (in een vreemde taal al helemaal niet) kan verwachten dat ze hier tijdens de les vraagtekens bij plaatsen of dwars gaan liggen. In tegendeel, ze vonden het geweldig natuurlijk, pistes waar papa nu even niet met ze naar toe gaat...
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 6 januari 2016 · 11:41
    Ik hoop ook dat ie weet wat ie doet😮
    Van kinderen kan je inderdaad niet verwachten dat ze een pro gaan tegen spreken...
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 6 januari 2016 · 11:44
    Ik hoop ook dat ie weet wat ie doet😮
    Van kinderen kan je inderdaad niet verwachten dat ze een pro gaan tegen spreken... Poedertijn op 6 jan 2016 11:41

Inderdaad, 11 jaar, nauwelijks frans, "follow the leader" 😃
  • evan
    Advanced
    evan op 6 januari 2016 · 11:56
    Dat een (na zware sneeuwval) ongeprepareerde helling normaal een piste is, is alleen relevant als de helling tot de laatste sneeuwval geprepareerd is. Alleen dan heb je de garantie dat er geen zwakke laag is in het onderliggende sneeuwdek en is de kans op de aanwezigheid van een glijlaag bovenop het onderliggende sneeuwdek (rijp) kleiner.
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 6 januari 2016 · 12:01
    @evr66 gros van de skileraren die kinderen lesgeven weten niks van off-piste of andere gevaren. Enige wat zij weten is dat ze niet off-piste moeten gaan.
    Skileraren die wel genoeg kennis hebben worden meestal niet op kinderklasjes gezet, maar misschien had je dochter geluk en kreeg ze les van een landes skileraar met alpincurs/staatliche leraar.
    Riding on the edge!
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 6 januari 2016 · 12:05
    Pas op dat je een afgesloten piste niet alleen gaat zien als offpiste.
    Een veel voorkomende reden waarom pistes ook worden afgesloten is als er bijvoorbeeld nog geprepareerd wordt. Die pistenbullies wil je niet tegenkomen! Zeker niet als er op steilere hellingen ook met kabels gewerkt wordt om ze te zekeren! Het gevaar voor zeer ernstig letsel ligt op de loer, gebruik je fantasie en je weet wat er kan gebeuren, heb je geen kalifaat voor nodig.

Kortom, is een piste afgesloten dan zou ik er gewoon wegblijven. Een beetje freerider weet toch wel iets beters te vinden in het gebied?

En wat de lesgroepjes betreft, hier zie ik zelf ook veel onbegrijpelijk gedrag van skileraren. Het is een weidverbreid misverstand dat iedere skileraar verstand heeft van lawines. Kijk maar hoeveel leraren met hun klasje zonder drie-eenheid het terrein in knallen. De piste eindigt bij de paaltjes, maar daar laten ze zich niet door tegenhouden...
    Avalensemble!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 6 januari 2016 · 12:07
    @evr66 gros van de skileraren die kinderen lesgeven weten niks van off-piste of andere gevaren. Enige wat zij weten is dat ze niet off-piste moeten gaan.
    Skileraren die wel genoeg kennis hebben worden meestal niet op kinderklasjes gezet, maar misschien had je dochter geluk en kreeg ze les van een landes skileraar met alpincurs/staatliche leraar. AlexanderHurk op 6 jan 2016 12:01

In Frankrijk, kans op Landes/Alpin is vrij klein daar 😃 Begreep uit module 1 (sorry, even gejat) dat het geheel van opleidingen in Frankrijk iets anders geregeld is:
    Frankrijk
    Ook in Frankrijk bestaat het fenomeen skigids niet. Hier is de opleiding tot skileraar al dermate zwaar dat zij klanten mee mogen nemen buiten de piste. Ze mogen net als hun collega's in Zwitserland toeren met vellen en ook klimmen of passages nemen zonder ski's zolang er geen 'Absturtzgefahr' bestaat en ze geen hulpmiddelen hoeven te gebruiken zoals touwen, stijgijzers, pickels etc. Ze mogen echter niet op de gletsjer. In het Franse lerarensysteem mag niemand anders dan de Moniteur diplômé z'n gasten meenemen buiten de piste.
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 6 januari 2016 · 12:21
    @evr66 Frankrijk is idd anders, maar rest nog altijd de vraag of die bepaalde skileraar wel zijn papiertje gehaald heeft (bij ESF meestal wel het geval), andere skischolen verschilt nogal, zeker in het hoogseizoen. Maar je mag er natuurlijk vanuit gaan dat dat goed geregeld is.

Wat Krovers zegt: ze zijn waarschijnlijk zonder 3 eenheid op pad geweest, dat zegt misschien al genoeg over de kennis van de skileraar.
    Riding on the edge!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 6 januari 2016 · 12:23
    Was inderdaad ESF school. Maar moet je dat inderdaad nog na gaan vragen? Mag er toch vanuit gaan, dat bij een gangbare skischool alleen van voldoende gekwalificeerd personeel gebruik gemaakt wordt 😃
  • Karst
    Advanced
    Karst op 6 januari 2016 · 12:34
    @evr66 er zijn genoeg skileraren in FR & CH die niet module 1, patente, snow pro, oid zijn. volgens mij moet er (in zwitserland) een verhouding van 1:5 voor patent:saisonier zijn bij de officiele skischolen (ik heb dit ooit ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar). neemt niet weg dat 'officieel' mogen alleen de (voldoende) gediplomeerde leraren offpiste....
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • emistos
    Advanced
    emistos op 6 januari 2016 · 12:38
    @KRovers , zelf ben ik in de winter ook altijd met dit soort kinderklasjes onderweg in Oostenrijk. Echter ben ik niet bevoegd om offpiste te gaan met me kinderen en doe dit dan ook niet. Mocht ik dit wel doen zou een collega van de skischool me er direct op wijzen dat dit niet de bedoeling is. Ondanks dat je als skileraar veel verantwoordelijkheid hebt wordt er vanuit de skischool dus altijd nauw in de gaten gehouden hoe elke skileraar les geeft en of hij of zij wel netjes op de piste blijft(met uitzonderingen van door de skischool zelf gemaakt parcourtjes naast de piste). Over het algemeen zal een skileraar zijn kinderen dus netjes binnen de piste houden als hij of zij hier niet voor bevoegd is. Overigens moet je er ook rekening mee houden dat de verhalen van kinderen natuurlijk flink opgeblazen worden😉. Regelmatig komen licht bezorgde ouders even verhaal halen omdat zoonlief een verhaal heeft verteld waar ze bij de freeride world tour zelfs klamme handjes van zouden krijgen. (Sorry, bericht is wel lichtelijk off topic)
  • Bros
    Advanced
    Bros op 6 januari 2016 · 22:16
    Het viel mij op, afgelopen weekend en maandag, in alpe dhuez dat de meeste pistes nog uitgezet moesten worden met markeringsstokken en dat de pistedienst eigenlijk 1,5 maand achter loopt... De reden van gesloten pistes was, met uitzondering van het hoog alpiene gebied, niet het lawinegevaar op de gesloten piste.

Ik heb eerlijk gezegd wel een paar gesloten pistes genomen.... Geen activiteit van pistedienst en qua hellingshoek zeker niet kritisch en een onderlaag van gras en stenen en lokaal een plukje kunstsneeuw. Maar zoals gezegd, laag in het gebied..
    Bros
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 7 januari 2016 · 08:04
    Met de juiste insteek/analyse en voorzorgsmaatregelen niks mis mee toch? Wij hebben er bewust vanaf gezien omdat alle gewenste gear nog beneden op de camping lag. Ons dus beperkt tot de zijkanten van de pistes.
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 13 januari 2016 · 10:25
    @evr66 Let erop dat je bij de zijkanten van de pistes zonder gear ook echt binnen de paaltjes blijft. Er zijn genoeg verhalen van mensen die net buiten de paaltjes bedolven werden...
    Avalensemble!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 13 januari 2016 · 10:28
    Mee bekend, maar je hebt volledig gelijk 😃
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 13 januari 2016 · 10:47 May the powder be with you.
  • kanski
    Elite
    kanski op 13 januari 2016 · 19:34
    Nu weer een trieste bevestiging in Les 2 Alpes dat afgesloten pistes niet voor niks afgesloten zijn!
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro