Landes 1 Ski

• weeman
    Advanced
    weeman op 7 januari 2016 路 02:04
    Hi 馃槂

Ik wil v/d zomer graag de landes 1 ski cursus gaan doen op een gletsjer (heb rest v/h jaar geen tijd).

Nu kan ik deze doen via NOESL en SBSSV en geen idee welke te kiezen.

NOESL vereist (enige) race ervaring en SBVSS snowboard ervaring, laat ik die nou allebei zeer gering hebben.

Iemand ervaringen met 茅茅n van de bonden betreft de genoemde opleiding? aanraders,tips,advies?

bvd!
  • lennart75
    Expert
    lennart75 op 7 januari 2016 路 09:54
    Ik heb een paar jaar geleden m'n Landes 1 gedaan via de SBSSV.
    Snowboard ervaring is wel noodzakelijk maar je hoeft geen moeilijke pistes af te kunnen. Dus als je nu al wat ervaring hebt en wat extra dagen gaat oefenen zou dat waarschijnlijk genoeg moeten zijn.
    Hetzelfde geldt voor buckelpiste techniek, ook zeker aan te raden om daar al wat in te oefenen.
    Voor de rest is het voornamelijk je eigen techniek verbeteren en minder die statische Anw盲rter style!
    Na de Landes 1 komen de meer interessante cursussen: de alpinkurs en de Landes 2. Beide zeker aan te raden.
  • Jasper-Westerveld
    Beginner
    Jasper-Westerveld op 7 januari 2016 路 09:59
    Hoi @weeman,

Paar jaar geleden heb ik zelf de Landes 1 gedaan via snowsports academy. Ik had dezelfde problemen als die jij nu hebt, bij Snowsports was echter geen van beide noodzakelijk dus mede daarom voor deze organisatie gekozen. Ben toendertijd in Juli naar Hintertux geweest. Was echt de vetste week in een lange tijd!
    Als ik het echter over zou mogen doen zou ik het NOOIT meer in de zomer doen. Weinig mogelijken qua pistes, de pistes gaan vroeg dicht en 's ochtends waren de pistes een ijsplaat en 's middags lagen overal plassen water. Het was heel vet om in de zomer te skieen maar een week waarin voor mij alles moest kloppen om het te kunnen halen hielpen deze omstandigheden niet bepaald mee. Volgens mij is dit ook een van de redenen dat Snowsports geen Landes meer in de zomer aanbied.

Mocht je ergens ook maar een beetje tijd kunnen vrijmaken zou ik echt adviseren een ander moment te gaan.

Met je eigenlijke vraag kan ik je niet veel verder helpen馃構 maar hoop dat je hier ook iets aan hebt.

Jasper
  • djmj
    Advanced
    djmj op 7 januari 2016 路 10:05
    +1 @Jasper-Westerveld

Landes 1 gaat (bijna) alleen om je eigen techniek, en vooral in de offpiste, buckels en racecourse.
    Eigenlijk is het gewoon een week keihard skieen 馃槈 En aangezien de mogelijkheden in de zomer erg beperkt zijn, zou ik LS1 als het enigszins mogelijk is lekker in de winter doen.
  • weeman
    Advanced
    weeman op 7 januari 2016 路 12:23
    Bedankt voor de reacties,

Helaas pindakaas ben ik (de komende winters) aan tentamens gepind en wil ik geen colleges missen!

Naast die ene dag tijdens mijn anw盲rter heb ik nooit een snowboard aangeraakt, dit zou ik dan indoor moeten leren/opfrissen.
    Op een blauwe maandag wel is wat slalom-hekjes gepakt met de school... maar niet vaak.

Misschien weegt dit nog mee: NOESLV is op Hintertux en SBVSSV is op M枚lltaser.

Kan iemand mij uitsluitsel geven 馃構

alvast bedankt!
  • BasV
    Beginner
    BasV op 7 januari 2016 路 12:34
    Weekje missen van de uni kan altijd wel. Gewoon de week na de tentamens gaan en je mist niks. Doe ik al jaren (gefinancierd door Duo, vervelend man, student zijn).
  • weeman
    Advanced
    weeman op 7 januari 2016 路 12:55
    De opleidingen vallen helaas niet in die gunstige weken.. de zomer is niet voor niks uitgekozen 馃槂
  • djmj
    Advanced
    djmj op 7 januari 2016 路 13:17
    Maar als je toch geen tijd hebt in de winter, waarom dan 眉berhaupt LS1 doen?
  • Arnoutk
    Beginner
    Arnoutk op 7 januari 2016 路 13:28
    Weekje missen van de uni kan altijd wel. Gewoon de week na de tentamens gaan en je mist niks. Doe ik al jaren (gefinancierd door Duo, vervelend man, student zijn). BasV op 7 jan 2016 12:34

+1, same here 馃構
  • Havana
    Beginner
    Havana op 7 januari 2016 路 13:39
    Tegenwoordig wordt er niks meer gefinancierd door DUO. Maar dat geldt alleen voor de huidige eerstejaars + alles wat daarna komt. Een uitzondering geldt als je ouders geen pepernoot verdienen.
  • weeman
    Advanced
    weeman op 7 januari 2016 路 13:43
    Maar als je toch geen tijd hebt in de winter, waarom dan 眉berhaupt LS1 doen? djmj op 7 jan 2016 13:17

De data van de opleidingen komen mij absoluut niet uit in de winter! Dat betekent niet dat ik niet ga ski毛n gedurende de winter.

De thread dwaalt een beetje af naar de keuze voor de zomer, maar dat staat al vast 馃槥

NOESLV of SBSSV iemand? 馃構
  • djmj
    Advanced
    djmj op 7 januari 2016 路 14:46
    Combineer ik de topics 馃槈:
    Doe je SB-anw盲rter in de zomer (ga je toch nodig hebben), en doe LS1 volgend seizoen in de winter 馃槈
  • lennart75
    Expert
    lennart75 op 7 januari 2016 路 16:56
    SBSSV:
    Je hebt geen SB-anw盲rter nodig voor Landes 1. Voor Landes 2 kan je het snowboard deel overslaan mocht je wel het SB-anw盲rter hebben.
    En mocht het inderdaad mogelijk zijn om je Landes in de winter te doen, raad ik dat zeker aan. Ik heb 'em destijds ook in de zomer gedaan op de Kitzsteinhorn maar de condities zullen de laatste jaren niet veel beter geworden zijn.
  • weeman
    Advanced
    weeman op 7 januari 2016 路 18:20
    SBSSV lennart75 op 7 jan 2016 16:56

bedankt voor je reactie! Ik krijg de indruk dat barweinig mensen ervaring hebben met NOESLV, in tegenstelling tot SBSSV en TSLV 馃構

mocht iemand bekend zijn met de landes 1 van NOESLV hoor ik het graag!

wederom alvast bedankt 馃槂
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 7 januari 2016 路 21:17
    Na de Landes 1 komen de meer interessante cursussen: de alpinkurs en de Landes 2. Beide zeker aan te raden. lennart75 op 7 jan 2016 09:54

Helemaal eens, LSL2 en Alpinkurs zijn mooie tijden!
    De LSL 1 zou nog wel kunnen in de zomer al moet je wel een beetje geluk hebben met de sneeuw. Mijn voorkeur zou uitgaan naar SBSSV of de TSLV.
    Succes met het maken van je keuze.
  • djmj
    Advanced
    djmj op 8 januari 2016 路 09:08
    NOESLV ook geen ervaring mee; Zelf Anw盲rter bij TSLV gedaan, maar voor Landes is TSLV minder handig omdat ze de opleiding niet opgeknipt hebben in LS1/LS2/Alpinkurs. Zijn wel drie delen, maar moet allemaal in 1 seizoen (weg flexibiliteit) en voordat je 眉berhaupt mee mag doen is er ook nog een eigenpr眉fung.

SBSSV is waarschijnlijk de meest toegankelijke optie. Zaten bij Landes daar ook wat Vorarlbergers bij die niet meer bij hun eigen verband wilden doorleren, omdat ze dat een "militair strafkamp" vonden; Slapen in barakken en nachtruhe vanaf 9 uur enzo 馃槈 Bij SBSSV gaat het er een stuk gem眉tlicher aan toe.
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 8 januari 2016 路 13:35
    NOESLV ook geen ervaring mee; Zelf Anw盲rter bij TSLV gedaan, maar voor Landes is TSLV minder handig omdat ze de opleiding niet opgeknipt hebben in LS1/LS2/Alpinkurs. Zijn wel drie delen, maar moet allemaal in 1 seizoen (weg flexibiliteit) en voordat je 眉berhaupt mee mag doen is er ook nog een eigenpr眉fung.
    djmj op 8 jan 2016 09:08

Opdelen is zonder problemen mogelijk bij TSLV. De volgorde LS1 -> Alpinkurs -> LS2 is wel een vereiste. En snowboarden is ook niet verplicht voor de opleiding. Enkel voor de Schneesportlehrer titel en stempel. Eigen 2015/2016 seizoen ervaring.
  • weeman
    Advanced
    weeman op 8 januari 2016 路 19:26
    bedankt voor de antwoorden mannen 馃槂

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro