PA#5: lokaal al meer dan 60 cm verse sneeuw

PA#5: lokaal al meer dan 60 cm verse sneeuw

Sinds zondag sneeuwt het (intens) in de Franse Alpen, het westen van Zwitserland en in de Italiaanse Piemonte en Aosta. Deze ochtend hebben we te maken met een laatst warmtedipje, maar in de loop van de ochtend of middag daalt de sneeuwgrens rap naar de 1000 meter of lager. Het lawinegevaar is in de Franse Alpen en het westen van Zwitserland alweer gestegen naar GROOT en met de sneeuwval in aantocht zal deze de komende 36-48 uur nog zeker gespannen blijven. Het goede nieuws is dat het sneeuwdek tussen de bomen steeds dikker wordt en dat we deze week lager op de berg (waar het lawinegevaar ook wat lager is) heerlijke treeruns kunnen rijden. In dit bericht:

  • het sneeuwt intens in het westen en zuiden
  • van west en zuid naar noord

Al 20-60 cm verse sneeuw

Sinds gisteravond worden het westen en zuiden van de Alpen geteisterd door zware sneeuwval en hier en daar gaat de sneeuwgrens al vol onderuit. Lokaal is er al meer dan 30 cm gevallen in de laatste 6 uur, ofwel een gemiddelde van meer dan 5 cm per uur.

Meer dan 5 cm per uur in Wallis
Meer dan 5 cm per uur in Wallis

Niet alleen in het westen van de Alpen sneeuwt het op dit moment. Ook in de zuidalpen sneeuwt het sinds gisteravond en lokaal is de sneeuwgrens er al tot onder de 1000 meter gedaald.

Veel verse sneeuw in Airolo
Veel verse sneeuw in Airolo
Sneeuwgrens rond de 900 meter aan de zuidkant van de Gotthard tunnel
Sneeuwgrens rond de 900 meter aan de zuidkant van de Gotthard tunnel
Ook de Malojo pass is wit
Ook de Malojo pass is wit

Ook in de Engadin sneeuwt het intents en de verwachting is dat de sneeuwval vanmiddag overslaat naar het noorden van Zwitserland, Vorarlberg en de gletsjers van Oostenrijk. Vooral aan de zuidkant en in de Alpenhoofdkam verwacht ik meer sneeuw dan onze sneeuwkaarten hebben aangegeven.

De Lariksbossen in de Engadin sneeuwen dicht
De Lariksbossen in de Engadin sneeuwen dicht
Deze dame serveert vandaag een poedermaaltijd
Deze dame serveert vandaag een poedermaaltijd
Dikke pakken in Courmayeur
Dikke pakken in Courmayeur
Sneeuw en wind in Verbier
Sneeuw en wind in Verbier

Met de recente sneeuwval en vooral ook de krachtige wind is het lawinegevaar in het westen van de Alpen gestegen naar GROOT.

Vanmiddag slaat de sneeuwval over naar het noorden

Het front dat vandaag sneeuwval naar het zuiden en westen brengt, slaat in de loop van de middag over naar het noordwesten van de Alpen. Maar dat wil niet zeggen dat het daar direct afkoelt. Weliswaar ligt de sneeuwgrens aan de zuidkant de Alpen op dit moment rond de 900-1200 meter, maar aan de noordkant ligt deze vaak wat hoger. Pas in de loop van de avond, als het koufront vanuit het noordwesten arriveert zien we de sneeuwgrens aan de noordkant van de Alpen fors dalen om tegen dinsdagochtend rond de 500 meter of lager te eindigen. En dan wordt het echt winter.

Sneeuwval dinsdag
Sneeuwval dinsdag

Hele week verse sneeuw in zicht

Dinsdag sneeuw in het noorden van de Alpen en ook woensdag nog sneeuw in het noorden, terwijl het in het westen en zuiden al opgeklaard is. De donderdag begint overal droog, maar in het westen van de Alpen begint het dan alweer snel te sneeuwen. Sneeuwgrens dan tijdelijk even omhoog richting de 600-1400 meter, maar al snel weer dalend tot diep in de dalen en dan… dan is het tijd voor de Noordstau

Vanaf vrijdag een echte noordstau

Jazeker, dinsdag en woensdag valt er al sneeuw in de noordalpen, maar vanaf donderdagavond gaat de noordstau machine aan. Ook ons model laat duidelijk zien dat het daar dan ook begint te sneeuwen en dat deze noordstau tot aan zondag zou kunnen duren.

Noordstau top 10
Noordstau top 10

Poederadvies

Kortom: Wax up, poederalert#5 komt is aan. En dit is de powderchase:

Veel plezier tijdens je poederjacht. Kies vanaf morgen voor gebieden met bomen tussen de 1200 en 2100 meter + een mooie base en je gaat een mooie paar dagen tegemoet. En als je het mij direct vraagt… ik zou de steile hellingen en grote wanden boven de 2200 meter even links laten. Laat die over aan de lawine dummies.

Veel sneeuwval en wind = groot lawinegevaar

Het lawinegevaar is lokaal al gestegen naar GROOT (4 op een schaal van 5). Dit betekent dat je over de nodige kennis moet beschikken om zelfstandig de juiste keuzes te kunnen maken. Heb je deze kennis niet, blijf dan op de pistes of huur een berg/skigids.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
WiebeAuteur11 januari 2016 · 10:04

@@meteomorris Ik heb St Anton geboekt en wil zaterdag de eerste ski dag maken; dat de sneeuw goed zal zijn twijfel ik niet meer aan maar wat denk je dat deze noordstau gaat betekenen voor de condities op de weg ernaartoe?

Normaal vertrek ik rond half 2 's nachts vanuit Limburg om om 9 bij de liften te staan, maar ik vrees dat de reis wel eens wat langer zou kunnen duren.

Expert
meteomorrisAuteur11 januari 2016 · 10:17

@@Wiebe, vrijdag is nog 5 dagen in de tijd. Voorlopig ziet het er als volgt uit: wat sneeuw gedurende de nacht in de Duitse middelgebergtes. Aanhoudende sneeuwval richting de Arlbergtunnel.

powfinder.com
Beginner
GerritAAuteur11 januari 2016 · 11:21

Onder de 1800 meter nu nog regen hier in Valfrejus maar hierboven dikke sneeuwvlokken en poeder. Zicht is helaas minimaal. Avalanche Risque 3… was gisteren nog 4.

And snow it is.....
Expert
meteomorrisAuteur11 januari 2016 · 11:43

@@GerritA, thanks. Dat zijn goede berichten. Morgen koud en mogelijk ook veel wind op Punta Bagna!

powfinder.com
Beginner
RutgerAuteur11 januari 2016 · 13:01

weerstation sonnblick 3100m) meldt 107 mm in de afgelopen 24h, en 5.4mm per uur atm. bij -6C
das best flink :)

The object in life is not to be on the side of the majority,
Expert
Martin-87Auteur11 januari 2016 · 14:08

Na een hele ochtend regen nu ook sneeuw tot in het dal hier in St Anton.

Expert
meteomorrisAuteur11 januari 2016 · 14:21

@@Martin-87 eerste tekenen van de afkoeling door een gedraaide stroming. Komende nacht echt koeler en dinsdag = een poederdag

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur11 januari 2016 · 14:41

ook op de col de la forclaz ging het al goed los vanochtend vroeg. interessant te zien hoe de sneeuwgrens veel lager was aan de zwitserse dan aan de franse kant (dikke regen in argentiere vs sneeuw tot vlak boven martigny).

morgen en woensdag poeder pakken vanuit luzern. grindelwald? zweisimmen?
daarna ws westelijker. iemand zin om aan te haken?

Expert
GilbertSAuteur11 januari 2016 · 19:19

@@meteomorris Verwacht jij ook dat het vanaf het weekend heel koud is in Oostenrijk? Mijn vriendinnetje kan dat niet aan denk ik, dus misschien beter naar Franse Alpen?

www.instagram.com/gilbertsmink/
Expert
meteomorrisAuteur11 januari 2016 · 19:57

@@GilbertS wat vindt ze te koud?
@@rfrieling, ja bizar he. Na de forclaz zit je toch echt al wat meer inneralpine dan in Cham wanneer er zuidwest in de stroming zit.

powfinder.com
Expert
GilbertSAuteur11 januari 2016 · 21:01

@meteomorris Ja, ze wilt eigenlijk gewoon het park in, dus ik denk dat -10 daarvoor een mooie grens is :D

www.instagram.com/gilbertsmink/
Beginner
powderpedroAuteur11 januari 2016 · 21:27

@@meteomorris . Sneeuwgat Andermatt is maar karig bedeeld tot nu. Krijgen die nu volle laag? Bergfex (GFS) is opeens stuk minder optimistich qua hoeveelheid. Wij vertrekken volgende week donderdag.

PP
Expert
meteomorrisAuteur11 januari 2016 · 22:07

@@powderpedro
Andermatt moet het hebben van zw en nw. En die hebben we nog niet zoveel gehad. Maar gaat goed komen.

powfinder.com
Elite
kanskiAuteur12 januari 2016 · 09:21

Ik ben bang dat het dan toch nog een keer gaat gebeuren… Skiën tot aan Sion!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
GerritAAuteur12 januari 2016 · 22:27

Nog even berichtje uit Valfrejus. Al die tijd sneeuwval met wind. Punta Bagna nog gesloten en lawine gevaar 3. Zeker 60-80 cm verse sneeuw en het stopt nog niet… we genieten.

And snow it is.....
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!