#PA5: eindelijk is het echt koud in de Alpen

#PA5: eindelijk is het echt koud in de Alpen

De verschillen waren groot gister. Er waren delen in de zuidalpen waar de sneeuwgrens rond de 1000 meter schommelde, terwijl het in andere plaatsen in de Alpen nog tot 1900 meter hoogte regende. Inmiddels is de kou gearriveerd en afgelopen nacht heeft het weer stevig gesneeuwd tussen Grenoble in het westen en de Arlberg in het oosten. En dat zal vandaag niet veel anders zijn.

Terugblik: tot een meter verse sneeuw en eindelijk kouder

Sinds zondagavond heeft het boven de 1800 meter intens gesneeuwd in de Alpen. Maar vanwege de hoeveelheid wind is veel sneeuw verplaatst en ligt er op sommige plekken veel meer dan een meter. Dit alles zorgt ervoor dat het lawinegevaar gestegen is naar GROOT en er lokaal al heel wat wegen gesloten zijn. Houd daar rekening mee als je op weg bent naar een gebied. Sinds zondagavond vielen de volgende hoeveelheden verse sneeuw boven de 1800 meter:

  • Frankrijk: Franse Noordalpen en noorden Hautes Alpes 20-80 cm
  • Zwitserland: Wallis 40-120 cm, Berner Oberland, Engadin en Ticino 20-50 cm, overige gebieden 5-20 cm
  • Oostenrijk: 5-15 cm, Arlberg, gletsjergebieden, Ost-Tirol en Karinthie 15-35 cm
  • Italië: Tussen Aosta en Piz Bernina: 20-60 cm, overige gebieden 5-20 m

Maar waar het eerst vooral boven de 1800 meter sneeuwde, kelderde gisteravond de sneeuwgrens dan echt. Met het arriveren van het koufront werd het rap koeler en de sneeuw kouder.

Le Tour, Chamonix einde middag onder nul
Le Tour, Chamonix einde middag onder nul
Val d'Isère sinds begin maandagmiddag onder nul
Val d’Isère sinds begin maandagmiddag onder nul
Lech, begin avond onder nul
Lech, begin avond onder nul

Vandaag wordt daarmee een poederdag op de paar geopende pistes of in de bossen. Maar vermijd hellingen steiler dan 30 graden of hellingen en bossen onder steile wanden. Grote spontane lawines zijn mogelijk en dan ben je vanwege de grote uitloop van zo’n lawine ook niet veilig op vlakkere hellingen.

Verbier vanochtend
Verbier vanochtend
Méribel vanochtend
Méribel vanochtend
Les Arcs vanochtend
Les Arcs vanochtend

Vandaag koud en intense sneeuwval

Voor het eerst sinds 4 dagen is de temperatuur weer onder nul in Adelboden. Daarmee is de temperatuur maar liefst 8 graden gedaald ten opzichte van gisteren. ‘Dat scheelt een jas’ zouden Nederlandse meteorologen zeggen. Ik zelf zeg liever dat dit zo’n 25 centimeter aan sneeuw scheelt.

Adelboden eindelijk weer onder nul
Adelboden eindelijk weer onder nul

Deze kou is gisteravond met een noordwestelijke stroming gearriveerd en dit koufront zorgt vandaag vooral voor sneeuw in het noordwesten van de Alpen. Reken na de sneeuwval van vannacht (10-30 centimeter) nog eens op 10-40 cm vers gedurende de dag.

Sneeuwval vandaag
Sneeuwval vandaag

De woensdag klaart het dan op in de Franse Alpen en het Zwitserse Wallis, terwijl het in de noordalpen dan nog doorsneeuwt. Pas later op de dag zien we hier opklaringen. Daarentegen begint het donderdag alweer vroeg te sneeuwen in de Franse Alpen. Later op de dag breidt de sneeuwval zich uit naar het noorden. Het front dat donderdag arriveert is een warmtefront (nee, zeker niet zo warm als de afgelopen dagen) en zorgt in de Noordalpen in beginsel voor een föhn. Later op de dag valt deze weg en volgt een Noordstau.

Noordstau van vrijdag tot en met zondag
Noordstau van vrijdag tot en met zondag

Poederadvies, woensdag is de dag in het westen, donderdagochtend in Vorarlberg

Wax up, poederalert#5 is aan. Woensdag wordt een mooie dag in de Franse Alpen met zon. Woensdagmiddag en domderdagochtend is dan het moment voor Vorarlberg en het noorden van Zwitserland. En dit is de powderchase:

  • Dinsdag: check hier de lijst waar je moet zijn
  • Woensdag: alle gebieden uit de lijsten van de links hierboven + deze lijst. Bedenk bij de laatste lijst dat er enkel in Zwitserland en de Arlberg regio een fatsoenlijk base ligt. De overige gebieden hebben nog wat tijd nodig.
  • Donderdag en vrijdag tussen de bomen in de Franse Alpen en Wallis, noorden van Zwitserland en Vorarlberg
  • Zaterdag: het wordt nu ook aan in de noordalpen.

Veel plezier tijdens je poederjacht. Kies vandaag voor gebieden met bomen tussen de 1200 en 2100 meter + een mooie base en je gaat een mooie paar dagen tegemoet. En als je het mij direct vraagt… ik zou de steile hellingen en grote wanden boven de 2200 meter even links laten. Laat die over aan de lawine dummies.

Veel sneeuwval en wind = groot lawinegevaar

Het lawinegevaar is lokaal al gestegen naar GROOT (4 op een schaal van 5). Dit betekent dat je over de nodige kennis moet beschikken om zelfstandig de juiste keuzes te kunnen maken. Heb je deze kennis niet, blijf dan op de pistes of huur een berg/skigids.

Lange termijn weer warmer

Deze paragraaf is hoogst speculatief, maar na het weekend zou het dan droog moeten worden en in eerste instantie koel. Voor de ultralange termijn staat er een hogedrukgebied met mild weer op het programma, maar dat is vooral nog koffiedik kijken. Conclusie: de komende 10 dagen poeder scoren!

Stay stoked, Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
RutgerAuteur12 januari 2016 · 08:44

Rond de loibl (grensovergang karinthie-slowenie) pas zou het als een malle gedumpt moeten hebben !

er is daar 147 mm geregistreerd in 24uur :)

The object in life is not to be on the side of the majority,
Expert
meteomorrisAuteur12 januari 2016 · 09:00

Ik denk dat je bedoelt ‘geregend’. Het grootste deel van de dag wat 5 graden boven nul. Nadat het kouder werd, werd de neerslag duidelijk minder. Het meetstation ligt op 1000 meter hoogte, terwijl de meeste liften in de buurt met moeite tot aan de 1500 meter komen.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16048.jpg?width=800

Ook de webcams op 1000 meter laten maar een paar centimeter zien.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16049.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
michA2Auteur12 januari 2016 · 09:01

Wij verrekken vandaag tm zaterdag. Franse Aplen in het vizier, maar waar zal genoeg base op lagere hoogten ivm veiligheid (en zicht). Arêche, La Clusaz. Nog niet eens alles in de regio is open want gister nog veel regen aanvankelijk.
Tips zijn welkom :)
Poeder plezier!

Gevorderd
michA2Auteur12 januari 2016 · 09:56

Of zou er vandaag al genoeg sneeuw vallen voor de lagere bossen vanaf morgen?

Expert
meteomorrisAuteur12 januari 2016 · 10:21

@@michA2 La Clusaz is het stadstrand van Annecy (veel studenten + hoofdkantoor Salomon). Houd rekening met drukte daar. Areches is prima. Vorige week was de base nog sketchy, maar wordt sinds gistermiddag beter. Ook Flaine en Chatel worden met het uur beter. Wil je niet richting Zwitserland?

powfinder.com
Gevorderd
PoederjacobAuteur12 januari 2016 · 11:50

@metomorris & michA2

Wij vertrekken deze avond en dachten aan Araches, Seythenex, Pralognan la Vanoise, Sainte Foy,…
Is Zwitserland dan een beter keuze? tips voor Zwitserland ?

Alvast bedankt,

Expert
meteomorrisAuteur12 januari 2016 · 11:55

@@Poederjacob prima plan! In Wallis nog meer sneeuw, maar de vraag is of er veel liften open gaan. Situatie begint nu zoetjes aan kritisch te worden daar. Zie ook: http://wepowder.nl/forum/topic/220582

powfinder.com
Gevorderd
michA2Auteur12 januari 2016 · 12:24

Denk je dan aan portes du soleil? Vreesde inderdaad dat de base daar minder zou zijn en de hoeveelheid vers juist wat te veel om iets te kunnen. Hoewel de pistes nu ook wel lekker zouden zijn?
Wij draaien nu t contact om, route ligt nog open :)

Expert
meteomorrisAuteur12 januari 2016 · 12:53

@@michA2 PDS valt nog een beetje tegen op het moment. Beste treeruns op het moment in Courmayeur.

powfinder.com
Gevorderd
michA2Auteur12 januari 2016 · 13:14

Arêche trekt ons wel. als
Tree runs daar ok zijn, kan me geen lariksen herinnenren van de zomer. En vrees dat dat dicht is, en mogelijk lange dicht blijft dan grotere gebieden (flaine BV)

Toerist
TezeAuteur12 januari 2016 · 13:18

@@meteomorris

op website zie ik niks open in Champex, Marecottes,… héééél veul wind geweest.

@@dutchess: richting Ovronaz en dergelijke is morgen zeker ook een optie (zie andere update van @@meteomorris)

Expert
meteomorrisAuteur12 januari 2016 · 13:36

@@michA2 Courmayeur!

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur12 januari 2016 · 13:37

@@Teze @@meteomorris @@kanski @@Roelaanoo

Mag ik advocaat van de duivel spelen? Of anders gezegd een misschien wel domme vraag stellen? (Met het gevaar dat ik wordt afgebrand, maar goed. Liever dat dan later berouwd…)

Het is een heftige vier (!) die de afgelopen dagen voor Wallis wordt afgegeven. West Wallis/ noordkant Rhonevallei zelfs een heftigere vier dan Wallis oost/zuidkant Rhonevallei) Dus kijk ik naar gebieden en opties onder de 2200 meter en makkelijk terrein, liefst rond 30 graden.

Ik kan me alleen niet meer herinneren (sorry!) hoe dat nou zat: door onder de 2200 meter te blijven, blijf ik op het witte deel van de kompasroos en heb ik dus 5 graden “bonus” in stijlheid. Maar dat is volgens mij de enige bonus die ik heb. Ik kan onder 2200 m toch niet als stufe 3 gaan behandelen? Het is dan nog steeds een 4 met een paar bonuspunten toch? Ik moet nog steeds kijken naar de hele flank en terdege rekening houden met fernauslosungen en spontane lawines - die ook met name in het LB worden benoemd.

Ik zit nu net een hele stapel kaarten door te ploegen om zoveel mogelijk opties te verzamelen voor morgen (Misschien toch Berner Oberland? Minder sneeuw, maar ook een 3 ipv een 4. Of door naar Oberwallis? Frankrijk?) zodat er makkelijk ‘nee’ gezegd kan worden, en heb ook net weer de academy doorgekeken maar ook daar benoemt men alleen de stijheid als bonuspunten. En mijn lawinetheorie aantekeningenschrift ligt thuis, dus kan het nu niet nakijken. (Ik ben …euh… aan het werk of in ieder geval aan het lunchen…)

Shoot!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur12 januari 2016 · 14:02

@@Dutchess het is 4 boven de 2200 meter. En dus 3 daaronder. Maar vermijd vanwege de uitloop van spontane lawines die hellingen onder de 2200 meter met gevaarlijke wanden er boven!

powfinder.com
Toerist
TezeAuteur12 januari 2016 · 14:11

@@Dutchess het is 4 boven de 2200 meter. En dus 3 daaronder. Maar vermijd vanwege de uitloop van spontane lawines die hellingen onder de 2200 meter met gevaarlijke wanden er boven!

meteomorris op 12 jan 2016 14:02

Ok dan zat ik juist te denken. Morgen onder de 2200m blijven of Gebiedjes met toplift tot een goeie 2200meters in west valais: beide zonder gevaarlijke flanken erboven. Thx

Expert
ieismAuteur12 januari 2016 · 14:20

@@Dutchess Bedenk dat je er met de reductiemethode nu ook niet komt met stufe drie want je hebt geen tweede klasse reductie, gevaar is voor alle exposities. (Behalve de noordelijkste regio van CH geloof ik.) Nog los van de Kritische Neuschnee die op veel plekken al overschreden zal worden.

Dus wat ga je feitelijk nu doen? Ik zit vrij ontspannen thuis, want dit is voor mij niet een acceptabel risico.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
DutchessAuteur12 januari 2016 · 15:09

@@meteomorris dank voor de opfrisser!

@@ieism, ja, dat er no way wiggleroom zal zijn begrijp ik, vandaar mijn twijfel. Ik ben op zoek naar een beetje terrein zoals in elsigen metsch: 30 graden, niks steils erboven, simpel terrein, bos (want triebschnee vanwege heftige wind vanaf 800 m volgens meteoschweiz) en onder 2200. Ik moet misschien west wallis gewoon vergeten en gaan zoeken naar plekken met minder sneeuw. Je weet hoe snel ik nee zeg!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
DutchessAuteur12 januari 2016 · 17:20

En toen gaf de slf een lawinegevaar 3 af voor morgen in wetselijk wallis. ALLEEN westelijk Wallis, de rest nog 4. Dat is opmerkelijk!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
JeffreyBuikAuteur12 januari 2016 · 18:08

@@meteomorris

Ik ben van plan om vrijdag richting de Alpen te rijden. Alle opties staan nog open.Waar raad jij mij aan om heen te rijden? Bregenzerwald? Klein walsertal? In principe heb ik maar 1 heel lekker bos nodig voor 2 heerlijke dagen. Vorig jaar Madesimo gepakt tijdens PA6 en PA7. We hopen op iets soortgelijks!

Gevorderd
SportGillieproAuteur12 januari 2016 · 18:48

Vandaag een heerlijke dag gehad in Arêches-Beaufort. Gisterenavond en vannacht 30-40cm vers gevallen. Tot 1900 mtr geopend, maar zeer goed poeder te rijden. Omdat het gebied gedeeltelijk geopend was, betaalden we maar €14,50 voor een dagpas!!! De hele dag gesneeuwd, soms goed zicht, soms minder, temperatuur in het dorp rond het vriespunt, op de berg rond -5. Sneeuwgrens lager dan 1000 mtr. Best lekker een privé berg met af en toe een skiër of boarder…

Live to ride, ride to live
Gevorderd
simondebauwAuteur12 januari 2016 · 19:32

wij vertrekken vanavond. Iemand tips? Niet te ver rijden, genoeg sneeuw, veilig, …

SimonDeBauw
Gevorderd
AryenAuteur12 januari 2016 · 19:58

Arolla was lekker gisteren en zal het ook de komende dagen nog wel zijn, zo niet beter. Goede base en behoorlijk wat speelterrein tot 30 graden om je een dag te vermaken, en na een nachtje sneeuw misschien nog een dag …

Gevorderd
AryenAuteur12 januari 2016 · 20:15

Oh ja …, en dat voor maar 32 CHF :)

Gevorderd
DaSpikeAuteur13 januari 2016 · 08:39

@@Dutchess het is 4 boven de 2200 meter. En dus 3 daaronder. Maar vermijd vanwege de uitloop van spontane lawines die hellingen onder de 2200 meter met gevaarlijke wanden er boven!

meteomorris op 12 jan 2016 14:02

@@meteomorris, tot begin dit seizoen had ik eenzelfde interpretatie. Maar na nog een gesprek met @@opa in december op de lawine theorie 3 begreep ik dat de benoemde 5 graden steilheid onder de hoogtegrens van @@dutchess toch een betere interpretatie onder de hoogtegrens is.
Belangrijkste reden daarvoor is dat je bij lawinegevaar 3 nog de gehele helling mee moet nemen in je oordeel, en bij lawinegevaar 2 enkel je directe omgeving (20mtr), terwijl de gehele helling knelpunten zou kunnen opleveren.

Vliegen doet geen pijn...
Gevorderd
NielsAuteur13 januari 2016 · 09:45

@@DaSpike ik doe het als volgt:

+5 graden voor de niet genoemde expositie
-1 stufe onder de hoogtegrens

Dat laatste wordt in Oostenrijk ook duidelijk aangegeven in het Lawinebericht.

Toerist
AnoniemAuteur13 januari 2016 · 09:50

Weet iemand of Andelsbuch dit weekend open is?

Expert
meteomorrisAuteur13 januari 2016 · 09:55

@@DaSpike

@@meteomorris, tot begin dit seizoen had ik eenzelfde interpretatie. Maar na nog een gesprek met @@opa in december op de lawine theorie 3 begreep ik dat de benoemde 5 graden steilheid onder de hoogtegrens van @@dutchess toch een betere interpretatie onder de hoogtegrens is.\

DaSpike op 13 jan 2016 08:39

Dat is toch wat ik zeg? 1 stufe lager en rekening houden met steile wanden boven je. Als een wand bij wijze van spreken 33 graden is en je traverseert er op 2100 meter in, dan houd je toch rekening met wat er boven je zit? Dat is toch al altijd zo geweest?

Of ga jij ervan uit dat je onder een bepaalde hoogtegrens niet meer rekening hoeft te houden met wat er boven je zit? Dan neem je de hoogtegrens wel erg arbitrair.

powfinder.com
Gevorderd
KRoversAuteur13 januari 2016 · 10:19

@@DaSpike @@meteomorris , Ik denk dat het stufe 3/2 verhaal de instinker is. Dan loop je het risico situaties als stufe 2 te behandelen, en dus alleen ruim rond je spoor te kijken, terwijl er een wand boven je kan hangen waar stufe 3 nog de gehele wand, dus ook dat deel waar jij zit, gevaarlijk maakt.
In het geval van stufe 4/3 moet je, hoe dan ook, de gehele helling meenemen. Voor het 4 gedeelte boven je iets meer. Dan is het minder gemakkelijk in de instinker te trappen. Maar hij blijft aanwezig en dat is belangrijk je te realiseren als het gevaar weer een stufe naar beneden wordt ingeschaald.
Het draait volgens mij allemaal om “jezelf rijk rekenen” als dat niet kan.

De uitdaging lijkt mij nu vooral om je niet mee te laten slepen in de witte wereld als er een zonnetje op gaat schijnen. Dan lijken hellingen opeens 10 graden minder steil…

Avalensemble!
Expert
meteomorrisAuteur13 januari 2016 · 10:35

@@KRovers, je begint toch altijd met de vraag ‘wat zit er boven me?’ Dan is stufe 3/2 verhaal toch geen instinker?
Of zeg ik nu iets totaal anders dan Munter?

powfinder.com
Gevorderd
KRoversAuteur13 januari 2016 · 13:21

@@meteomorris Helemaal mee eens, maar voor goede theoretische denkers zijn er geen instinkers. Ook Munter geeft aan dat de factor Mens hierin het gevaar vormt, en de Mens heeft moeite met instinkers. Het is zo verleidelijk om alleen naar de stufe in je route te kijken, ik vermoed dat je in de skigebieden nu heel erg veel voorbeelden kunt geven van routekeuzes die theoretisch onverstandig zijn.
Ik reageerde op de post van @@DaSpike omdat die goed aangeeft dat je bij het verbeteren van de lawinesituatie in een mindf*ck terecht kunt komen en wilde dat ook als zodanig (instinker) benoemen…

Avalensemble!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!