Tool om steilte van een helling te meten

• snowmouse
    Tourist
    snowmouse op 12 januari 2016 · 17:06
    Hi there,

Zoals zovelen zijn wij bezig met de wePowder Academy (nu module II) en zaten eerst te modderen met dat hellingmetertje. Echter, in de adroid app Alpinequest van Psyberia, zit een handige tool. Je maakt een pad, of slechts twee punten op een helling van een van de stafkaarten die je hebt opgeroepen en vergroot, en het programma laat meteen zien hoe steil de helling in graden is! Super handig. Nice to have ...
    Zo ben ik er nu achter gekomen, dat sommige pistes in La Plagne helemaal niet zo steil zijn als gesuggereerd. Sommige rode pistes zijn steiler dan enkele zwarte! Nu nog backcountry...

Fred
  • japser_be
    Advanced
    japser_be op 12 januari 2016 · 17:54
    Ik kan enkel puntjes op mijn kaart zetten niets meer...
  • sanno
    Tourist
    sanno op 12 januari 2016 · 18:03
    Je zet je oproep om een bepaalde app te gebruiken er 2 keer op maar volgens mij nog steeds niet in de goede categorie. Zou beter passen on safety of misschien Marktplaats?
    Toerisski
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 12 januari 2016 · 20:42
    Check wel of deze tool de maximale (!) steilte tussen de 2 punten weergeeft en niet een gemiddelde. Om in te schatten of een helling wel of niet te doen is moet je (onder andere) het steilste gedeelte van een helling kunnen bepalen. Aan het gemiddelde heb je niet veel.

Verder zijn veel online kaarten niet gedetailleerd genoeg om een kleine convex / concave of een groep rotsen in een helling te kunnen zien. Geen idee hoe dat met deze tool zit.
  • snowmouse
    Tourist
    snowmouse op 13 januari 2016 · 08:28
    Je kunt zelf kiezen wat voor soort kaart je wilt laden. Ik gebruik de Outdoor map (wereldwijd), maar je kunt uit wel tien verschillende kaarten kiezen. Zeer hoog gedetailleerd niveau.

Je kunt elk willekeurig deel van een helling meten. Heel simpel. Dat doe je onder ... "oriëntatiepunt maken" | dan helemaal onderaan volgende venster: "compute slope." Je zorgt dat de middenstip in het hart van het beeldscherm op het punt staat waar je wilt beginnen te meten, je kijkt naar de waarde die bij die hoogtelijn staat en klikt op de knop linksonderin om de hoogte van dat punt in te voeren. Dan schuif je de kaart zodanig dat de stip in het hart van het beeldscherm op het volgende punt van de helling staat en voert dan weer de hoogte in die je daar afleest, en voilá, de lijn kleurt rood als die steiler is dan 20 graden, oranje tussen 10 en 20 graden en wit onder de tien graden. De graden worden telkens halverwege de lijn met één getal achter de komma, afgebeeld.
    Ik heb zo hele afdalingen getekend. Onder instellingen kun je ook nog aangeven of er gemeten moet worden in graden of procenten (het laatste is de standaard instelling) ...
    Als ik hier een mogelijkheid zou hebben afbeeldingen te laten zien zou ik een screendump toevoegen, maar ik weet niet hoe dat moet.
    Voor mij is het een geweldige tool. Eerst in het hotel op de tablet voorbereiden, dan meenemen op de telefoon. Vooraf zijn alle kaarten per te selecteren gebied te downloaden zodat je ze offline bij je hebt.
    Gr. Fred
  • snowmouse
    Tourist
    snowmouse op 13 januari 2016 · 08:30
    O heb geloof ik een mogelijkheid gevonden screendumps te tonen:
  • snowmouse
    Tourist
    snowmouse op 13 januari 2016 · 08:31
    Ik heb nu de zwarte piste gevolgd, maar je kunt die lijnen dus overal trekken ... waar je maar wilt.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 13 januari 2016 · 09:00
    Als de heer Snowmouse alleen hier aanwezig is om één specifieke app te promoten zijn hier wellicht meer geëigende methoden voor?
  • snowmouse
    Tourist
    snowmouse op 13 januari 2016 · 09:45
    Check wel of deze tool de maximale (!) steilte tussen de 2 punten weergeeft en niet een gemiddelde. Om in te schatten of een helling wel of niet te doen is moet je (onder andere) het steilste gedeelte van een helling kunnen bepalen. Aan het gemiddelde heb je niet veel.
    cojack op 12 jan 2016 20:42

Hieronder is een detail te zien dat de maximale steilte van deze helling aangeeft.
    Overigens heb ik absoluut geen belang bij verkoop of verspreiding van deze app. Ik gebruik hem al jaren, maar een paar dagen geleden ontdekte ik toevallig deze mogelijkheid om hellingshoek te meten. En ik deel dit alleen hier omdat ik vermoed dat anderen er wat aan kunnen hebben. Niet de zwartgallige laag ontwikkelde lawinesniffers, want die kunnen alleen maar de negatieve dingen in deze wereld zien.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 13 januari 2016 · 10:42
    Het verschil tussen 28 en 35 lijkt me nogal relevant...
    Heb je voor de maximum steilheid twee aparte punten aan moeten maken, of vindt de app die zelf? Bedenk ook dat je de punten precies in de vallijn moet zetten, omdat je anders een minder steile helling meet...

Vooralsnog lijkt de snopro-app (elders genoemd) een beter overzicht te geven met zn volledig ingekleurde hellingen. Maar ook daar geldt, zoals met alle modellen: shit in, shit out. De realiteit heeft een hogere resolutie dan het DEM waarop je planning gebaseerd is...
  • snowmouse
    Tourist
    snowmouse op 13 januari 2016 · 11:20
    Beste Jaap, alle lijntjes die graden laten zien, moet je zelf tekenen. Zo is het ook aan jezelf hoe schuin of haaks op de hoogtelijnen je een pad trekt. Je kunt jezelf dus bedotten, maar ook gemakkelijk vergewissen van de ware hellingshoek. Het is maar net waar je de meetpunten zet. Die app van snopro ken ik niet, moet ik nog eens bekijken. Kun je die ook mee naar buiten nemen? En kan die ook je route vastleggen in een GPX-bestand? Handig, want dan kun je later goed zien waar je mogelijk in een treewell bent beland.

Dit is mijn laatste bijdrage voor dit forum van Wepowder. Ik kan mijn tijd beter gebruiken dan hier voor de rechter de merites van een app, waarvan ik de voordelen maar al te goed ken, tegen beter weten in te verdedigen. Onderzoek het zelf zou ik zeggen, en vorm je eigen veilige toekomst ermee, of niet. Wie de voordelen ervan ziet kan er gebruik van maken, wie twijfelt of het nut er niet van inziet, moet maar een papieren kaart, kompas, hoogtemeter en hond meenemen, want die kan altijd de weg terug vinden en kan ook nog eens harder blaffen dan jullie kunnen roepen (vergeet de rum niet).
    Fred
  • Grim3
    Advanced
    Grim3 op 13 januari 2016 · 11:43
    wat een zure reacties hier...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 13 januari 2016 · 12:13
    @snowmouse dank voor het delen van deze app. Ik kende hem nog niet. @all goed dat jullie kritisch zijn, maar laten we wel open blijven staan voor interessante bijdrages.

Jammer dat de app er alleen in android is: http://www.alpinequest.net/
    Kent iemand iets vergelijkbaars voor iphone?
    May the powder be with you.
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 13 januari 2016 · 12:37
    @snowmouse
    Ziet er interessant uit, ik kende hem nog niet.
    Gebruik je de betaalde of gratis versie?
    Ik zie er wel voordelen van, ook voor hardlopen en fietsen.
    powpowwowjippiajippieee

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro