Het beste poederweekend van 2016 staat voor de deur!

Het beste poederweekend van 2016 staat voor de deur!

In nog geen 10 dagen tijd is de situatie in de Alpen compleet veranderd. De winter is (eindelijk) begonnen, de complete Alpen zijn wit en de sneeuwhoogtes in het noordwesten van de Alpen liggen weer in lijn met het langjaarlijkse gemiddelde. Poeder ligt daar inmiddels in overvloed en met de komst van de koude lucht is het fantastisch poederrijden tussen de bomen. Donderdag volgt er weer een nieuwe storm. Allereerst sneeuw voor west, maar tussen vrijdag en zondag een heuse noordstau. Daarna komt de zon weer terug, maar blijft het koud. Het is zowaar winters! In dit bericht:

  • Veel sneeuw de afgelopen 10 dagen
  • Vandaag nog sneeuw in het noorden, morgen een nieuwe storm
  • Eerst west, dan noord
  • Vanaf maandag zonnig en koud, daarna weer een storm
  • Poederadvies

Veel sneeuw, maar ook regen sinds nieuwjaar

In het noordwesten van de Alpen viel tussen 3 en 13 januari 150 tot 275 centimeter verse sneeuw boven de 2000 meter. Deze hoeveelheid verse sneeuw is zich onder invloed van de temperatuur, eigen massa en de wind gaan zetten en daardoor ingeklonken. Op 2000 meter ligt inmiddels meer dan meter sneeuw in get noordwesten van de Alpen en zelfs op 1500 meter ligt een mooie pak sneeuw. Ook ten noorden van de Alpennoordhang en in Vorarlberg wordt het sneeuwdek steeds dikker zodat we ons op kunnen maken voor een weekend met treeruns. Ga je zuidelijker en oostelijker dan is het sneeuwdek een stuk dunner en in grote delen van Italië, de franse Zuidalpen en enkele regio’s in Oostenrijk is het sneeuwdek nog (iets) te dun om zorgeloos door de bossen te knallen.

Sneeuwdek op 2000 meter in Zwitserland
Sneeuwdek op 2000 meter in Zwitserland
Dikte sneeuwdek Franse Noord- en Zuidalpen
Dikte sneeuwdek Franse Noord- en Zuidalpen

Opklaringen in het westen, sneeuw in Oostenrijk

Vanuit het westen klaart het op, maar verder naar het oosten sneeuwt het het grootste deel van de dag. Gister viel er al 15-30 cm verse sneeuw in de noordwest stau van Oostenrijk en Zwitserland en tot vanavond wordt er nog eens 15-30 cm bij verwacht. Donderdag is dan de beurt aan een nieuwe storm. Emma is de naam.

Storm Emma
Storm Emma

Eerst sneeuw voor west, later voor de noordalpen

Storm Emma brengt allereerst sneeuw ten zuiden van de Ecrins (Dat is het noordelijk deel van deze regio). Dat levert daar zo’n 15-30 centimeter verse sneeuw op. Op hetzelfde moment is er ruimte voor opklaring in de noordalpen en zorgt een kortdurige föhn voor zon. Maar in de loop van de ochtend gaat het dan ook sneeuwen in de Franse Noordalpen en later op de dag ook in het noorden van Zwisterland en Oostenrijk. De opmaat naar een noordstau die van vrijdag tot en met zondag 15-40, maar lokaal zelfs 70 centimeter vers brengt in de noordstau gebieden. In het zuiden en westen van de Alpen schijnt dan de zon.

Vanaf maandag zonnig, maar een nieuwe storm volgt

Na het weekend keert de zon weer terug in de noordalpen. Tegelijkertijd is de kans groot dat er nieuwe storm volgt vanuit het zuidwesten. De modellen twijfelen nog een beetje over de timing en het traject.

Poederadvies: eerst west en noordwest, later ook noord

Poederalert#5 blijft aan tot en met maandag. Het so far beste poederweekend van 2016 staat voor de deur. Er is rijkelijk verse sneeuw en het blijft koud. Sterker nog, na het warmtepiekje van donderdag wordt het alleen maar kouder. Veel plezier tijdens je poederjacht. Kies de komende dagen voor gebieden met bomen tussen de 1200 en 2100 meter + een mooie base en je gaat een mooie paar dagen tegemoet. En als je het mij direct vraagt… ik zou de steile hellingen en grote wanden boven de 2200 meter even links laten. Dit is de powderchase de komende dagen:

Test gratis je kennis over lawines en gevaren buiten de pistes

Steeds meer mensen gaan off-piste, maar lang niet iedereen gaat goed voorbereid. Vaak gaat dat goed, soms niet. Dit seizoen vielen er 15 doden als gevolg van lawines. Heb jij genoeg kennis? Test het en start hier gratis het eerste hoofdstuk van de Safety Academy. Geen kennis? Blijf op de piste of huur een ski/berggids.

Stay stoked, Morris

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur13 januari 2016 · 11:31

Houdt het dan nooit op in Belalp?
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16104.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur13 januari 2016 · 12:20

Zin an! Ik twijfel nog wel een beetje tussen Tartiflette en Schnitzels, maar dat is natuurlijk een luxe probleem :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
paddyodenneboomAuteur13 januari 2016 · 12:29

"Vanaf maandag zonnig, maar een nieuwe storm volgt

Na het weekend keert de zon weer terug in de noordalpen. Tegelijkertijd is de kans groot dat er nieuwe storm volgt vanuit het zuidwesten. De modellen twijfelen nog een beetje over de timing en het traject"

Waar zie jij die nieuwe storm Morris? Ik zie namelijk alleen maar H-druk vanaf de 20ste. Of verwacht jij nog een Genuadepressie na zondag?

verslaafd aan wit goud!
Beginner
KendoAuteur13 januari 2016 · 13:30

damm… ben ik toch echt ieder jaar op 15/1 jarig, en is het nu al 2 keer achter elkaar dik raak dit weekend (vorig jaar tijdens pa#Livigno)

toch maar eens keuzes maken? ;-)

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Expert
meteomorrisAuteur13 januari 2016 · 14:09

"Vanaf maandag zonnig, maar een nieuwe storm volgt

Na het weekend keert de zon weer terug in de noordalpen. Tegelijkertijd is de kans groot dat er nieuwe storm volgt vanuit het zuidwesten. De modellen twijfelen nog een beetje over de timing en het traject"

Waar zie jij die nieuwe storm Morris? Ik zie namelijk alleen maar H-druk vanaf de 20ste. Of verwacht jij nog een Genuadepressie na zondag?

paddyodenneboom op 13 jan 2016 12:29


Ecmwf

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur13 januari 2016 · 15:09

@@Kendo

damm… ben ik toch echt ieder jaar op 15/1 jarig, en is het nu al 2 keer achter elkaar dik raak dit weekend (vorig jaar tijdens pa#Livigno)

toch maar eens keuzes maken? ;-)

Kendo op 13 jan 2016 13:30

Als ik ieder jaar zo’n pak poeder zou krijgen voor mijn verjaardag… ;)

powfinder.com
Gevorderd
barttoorn2Auteur13 januari 2016 · 15:14

damm… ben ik toch echt ieder jaar op 15/1 jarig, en is het nu al 2 keer achter elkaar dik raak dit weekend (vorig jaar tijdens pa#Livigno)

toch maar eens keuzes maken? ;-)

Kendo op 13 jan 2016 13:30

mooie dag om jarig te zijn ;o) ik ga zaterdag sneeuw happen

Toerist
MarsAuteur13 januari 2016 · 17:36

In Arc 1950 hebben ze bullies van de piste gehaald en het dorp ingestuurd voor de wegen open te houden…

https://www.facebook.com/arc1950levillage/videos/vb.145615628809228/949176231786493/?type=2&theater

Gevorderd
evanAuteur13 januari 2016 · 19:54

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16109.jpg?width=800 Morgen wordt weer een mooie dag.

Expert
TimVAuteur13 januari 2016 · 21:02

@@mars, is autovrij dorp/skipiste dus normale zaak daar ;)

Beginner
misteriksAuteur13 januari 2016 · 21:04

We vertrekken donderdagavond om vrijdag, zaterdag en zondag te poederen, maar wat is de beste optie?
Cruisen we het beste richting een van de noordstau gebieden (Bregenzerwald/Kleinwalsertal/Vorarlberg)? Of toch ergens meer naar het westen waar komend weekend wat geen/minder vers valt, maar wel meer base is?

@@meteomorris ?

Toerist
AnoniemAuteur13 januari 2016 · 21:58

Wij vertrekken vannacht richting Saasfee, blijkbaar veel pisten gesloten daar volgens website, daarom vroeger vertrekken voor de poeder in Saasgrund… :-)

Beginner
MarsieRocksAuteur13 januari 2016 · 22:31

As zaterdag ochtend vertrekken we van AMS richting damuls/feldkirch. Nog twee plekken beschikbaar in de auto. Check blablacar

Gevorderd
DutchessAuteur13 januari 2016 · 22:47

Het beste weekend van 2016? Nee joh morris, jij gooit er dit seizoen echt nog wel een paar van deze jetsers uit. Dit is nog lang de laatste niet!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
DioAuteur13 januari 2016 · 23:19

@@Dutchess your dirty talking is getting me all hot 'n bothered. mm, mm, …mmmm!
Voorts laat ik heel bewust dit weekend voor wat het is. Sch!!tbase, nul hechting, heel koud dus geen enkele verandering te verwachten. Fielbefahren, LOL, not. Laat het maar even settlen. Niet de volgende maar die daarna, die wordt leuk. Met base, met kou en (hopelijk) heel weinig wind. En dan weer een heel weekend dit:

:D

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Gevorderd
DioAuteur13 januari 2016 · 23:29

Ok, ok. Give credit where credit’s due. Schaamteloos geknipt uit @@Brt 's PA12 edit . Een fijn (ècht wel) weekend in 2012.

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Expert
meteomorrisAuteur14 januari 2016 · 08:35

@@Dutchess @@Dio\

Het beste weekend van 2016? Nee joh morris, jij gooit er dit seizoen echt nog wel een paar van deze jetsers uit. Dit is nog lang de laatste niet!

Dutchess op 13 jan 2016 22:47

tot dusverre…;)

In Wallis is de situatie overigens al sterk verbeterd: Besonders die grossen Neuschneemengen im Westen setzen und verfestigen sich. Neu- und Triebschnee liegen an Nordhängen in hohen Lagen und im Hochgebirge verbreitet auf einer stark aufbauend umgewandelten, lockeren und teils von Oberflächenreif bedeckten Schneeoberfläche. Während in den schneereichen Gebieten die Wahrscheinlichkeit für Auslösungen in dieser Schicht abnimmt, sind in den übrigen Gebieten Auslösungen in dieser schwachen Zwischenschicht weiterhin zu erwarten. Zie ook de verschillen per regio: http://www.slf.ch/lawinenbulletin/lawinengefahr/index_DE

We moeten nog maar zien wat er over 10 dagen is gebeurt tussen de natte regenlaag en de koude sneeuwlaag van de afgelopen dagen. Onderzoek de laatste jaren heeft ons geleerd dat op deze grens juist ook weer zwakke lagen kunnen ontstaan. Ik hoop het niet, maar we gaan het zien. Zie ook: https://lawine.tirol.gv.at/basics/lawinengefahrenmuster/ (GW4)

Hoe dan ook. Ik zou in ieder geval de Alpine negeren en lekker dus de bomen gaan rijden.

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur14 januari 2016 · 10:08

@@meteomorris
Gisteren in de bossen van Ovronnaz onder 2000 m was de poeder verbazend goed. Pas bij het naderen van het begin van de lift begon het ietwat dun te worden (1400 m) maar nog steeds zeer acceptabel. En het was diep! En in de windbeschermde bossen ook erg lekker los en poederig en fijn en totaal mjammie.

Zodra het wat steiler werd werd het sneeuwdek wel erg triggerhappy, maar gelukkig waren dat kleine stukken waar we omheen konden navigeren. Boven (dat is in Ovronnaz ongeveer 2260 m) en daar waar de wind wel de dalletjes in blies behoorlijk wat meer windpack, en ook gedurende de dag blies het nog krachtig bovenin. (Koud!) Boven de boomgrens was overal no go. Die shitbase ligt op schaduwhellingen boven 2200. Ik hoop dat de dikte van het sneeuwdek in westelijk Wallis ervoor zorgt dat het zich goed stabiliseert…

Maar dit is een superbegin voor Wallis, en dat vielbefahren, @@Dio: daar wordt nu voor gezorgd! :D

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
KendoAuteur14 januari 2016 · 10:18

@@meteomorris

als jij nu voor volgend jaar op 15/1 weer zo’n bak met sneeuw regelt dan plan ik m’n feestje in de poeder… ;-)

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Expert
meteomorrisAuteur14 januari 2016 · 10:22

@@Dutchess, thanks. Fijn report. Daar heb ik wat aan. @@Kendo, je weet het… als ik de sneeuw zou kunnen plannen dan was ik rijk ;)

powfinder.com
Beginner
misteriksAuteur14 januari 2016 · 10:54

Onze gedachte is om vanavond richting bregrenzerwald te rijden. We twijfelen alleen om definitief te gaan want is er al wel voldoende base onder de 1800m om leuk te kunnen skien?
Alternatief is verder naar het westen waar er afgelopen dagen al meer sneeuw is gevallen, maar het bericht van @@Dutchess maakt me ook niet zekerder wat dat betreft

Save our euro’s voor een volgend PA?

Gevorderd
evanAuteur14 januari 2016 · 16:55

Voorts laat ik heel bewust dit weekend voor wat het is. Sch!!tbase, nul hechting, heel koud dus geen enkele verandering te verwachten. Fielbefahren, LOL, not.

Dio op 13 jan 2016 23:19

Ik kan dit slechts bevestigen; er is hier niks te halen. Ik herhaal: er is hier niks te halen.
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16144.jpg?width=800

Gevorderd
DioAuteur14 januari 2016 · 20:29

Ziet er goed Evan, be safe!

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Gevorderd
SPAMAuteur14 januari 2016 · 21:28

Net in 3V aangekomen. Vlak na basel is het begonnen met sneeuwen. Van Moutiers naar boven bijna geen zicht ivm zware sneeuwval. Tis nu rustiger maar ligt een lekker pakje vers. Morgen maar ff safe de mellow hellingen boven St. Martin afkrassen.

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Gevorderd
kristalklearAuteur14 januari 2016 · 22:52

@@marcellarocks @@misteriks
wij vertrekken ook richting bregenzerwald op zaterdag vanuit bxl. normaal gaan we altijd in Arlberg richting montafon of Stanton maar met de huidige sneeuwcondities/vooruitzicht toch maar voor bregenzerwald gekozen.
als je tips hebt voor acco of bepaalde lijnen daar…
en nu de nordstau zijn ding maar laten doen.
enjoy

Beginner
KendoAuteur15 januari 2016 · 08:13

Het vogelhuisje doet ook weer mee…

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16186.jpg?width=800

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Beginner
MarsieRocksAuteur15 januari 2016 · 12:03

@@kristalklear

Ik laat wel weten. Wij gaan maandag door naar St anton en dan richting Hinterglemm. Damuls is de eerste stop.

Gevorderd
kristalklearAuteur15 januari 2016 · 14:13

had ook het idee om eventueel eens de valluga in St anton te doen met gids op maandag of dinsdag.

alvast veel plezier…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!