3 doden en zwaargewonden door lawines in Les 2 Alpes en Avoriaz

3 doden en zwaargewonden door lawines in Les 2 Alpes en Avoriaz

Update 15/01 12:57 uur
le groupe de lycéens avait déjà emprunté cet itinéraire la veille, également en toute connaissance de cause et malgré la signalisation explicite constituée d’un filet et de notifications d’interdiction. Ofwel uit onderzoek blijkt dat de groep al eerder die dag de bewuste gesloten piste had genomen, ondanks het aanwezige gaas en waarschuwingsborden die duidelijk maakten dat de piste gesloten was.

Update 14/01 11:02 uur
Hulpdiensten zijn nog steeds op de plaats van het ongeval. Het zoeken wordt om drie redenen bemoeilijkt. Allereerst zijn er geen signalen van lawinepiepers opgepikt waardoor het zoeken is naar een speld in een hooiberg. Ten tweede is niet bekend of er zich nog slachtoffers onder de lawine bevinden. Het lijkt er op dat iedereen die vermist was weer terug is, maar verdere slachtoffers worden op dit moment niet uitgesloten. Ten derde is de lawinekegel 7 tot 8 meter dik en als laatste is het weer gaan sneeuwen in les 2 Alpes, wat het zicht en werken bemoeilijkt.

Update 14/01 9:59 uur
Zover bekend gemaakt droeg niemend in de groep een lawinepieper, wat de reddingsoperatie heeft vertraagd omdat het lastig was de slachtoffers te lokaliseren. Van de dodelijke slachtoffers is bekend dat het een 16 jarige jongen en een 16 jarig meisje betreft. Van het derde slachtoffer werd gemeld dat het een skier uit de Oekraïne betrof. Die melding is nu ingetrokken. Het betreft een ongeveer 57 jarige man uit Oost Europa. De leraar die met de groep scholieren onderweg was is buiten levensgevaar. Het betreft een 47 jarige gymleraar.

Update 19:19 Van de zwaargewonden in Les 2 Alpes zijn er inmiddels 3 overleden. 2 schoolgaande kinderen/pubers en een skier uit Oekraïne hebben het ongeluk niet overleefd. Gevreesd wordt voor de levens van de andere zwaargewonden. Meer info

---------

Tenminste 5 wintersporters zijn afgelopen middag in shock, danwel zwaargewond afgevoerd naar regionale ziekenhuizen nadat lawines over de pistes raasden in de Franse Alpen. In Les 2 Alpes was een groep onderweg op een gesloten piste, terwijl in Avoriaz een lawine over een geopende piste raasde.

Lawine over gesloten piste in Les 2 Alpes

In Les 2 Alpes werd vandaag een groep van tenminste 10 skiers gegrepen door een lawine toen ze onderweg waren op een gesloten zwarte piste. De groep van 10 (een mix van scholieren en volwassenen van dezelfde school) werd op de Bellecombe piste overast door een lawine. Tenminste 4 van hen zijn er slecht aan toe en afgevoerd naar ziekenhuizen in de buurt.

Foto via Twitter

Meer info

Dit is de tweede lawine dit seizoen die slachtoffers eist op een gesloten piste. In Tignes kwam vorige week een Spaanse skier om het leven in een lawine toen hij met zijn vrienden onderweg was op een gesloten piste.

Lawine over geopende blauwe piste in Avoriaz

In Avoriaz raasde vandaag een spontane lawine over een blauwe piste heen. Gelukkig was het vrij rustig op dat moment. Een grote lawine van 400 meter lang en 100 meter breed sleurde in zijn gang wat skiers mee. In totaal 6 gewonden, waarvan 1 er met een heli is afgevoerd werden door de reddingswerkers bevrijd. De redders, een samenwerking van skileraren, pisteurs, 4 honden en de PHGM is in totaal twee uur bezig geweest met de operatie.

facebookpagina Morzine
facebookpagina Morzine

Op het moment van de operatie heeft Avoriaz actief contact gezocht met wintersporters in het gebied: ‘After reports of a large Avalanche affecting on and off piste areas in the Arare area of Avoriaz area we ask that if you have friends or family who were out alone in the Avoriaz area, you please make contact to ensure they are ok.
For everyone else please avoid the higher areas of the mountain for today. Thank you.’
Zover bekend is nu iedereen die ter plekke was gered.

Meer info

Dit is al de tweede lawine deze week die over geopende pistes raast en in haar val wintersporters meeneemt. Ook in Verbier kwam afgelopen week een skiester in een lawine op een geopende piste.

Steeds meer mensen gaan off-piste, maar lang niet iedereen gaat goed voorbereid. Vaak gaat dat goed, soms niet. Dit seizoen vielen er al 17 doden als gevolg van lawines. Heb jij genoeg kennis? Test het en start hier gratis het eerste hoofdstuk van de Safety Academy. Geen kennis? Blijf op de piste of huur een ski/berggids.

meteomorris

Reacties

Expert
RogieradminAuteur13 januari 2016 · 18:04

Volgens lokale media ook 3 lawines in La Grave, bergredding heeft gezocht maar geen slachtoffers gevonden.

Gevorderd
MDAAuteur13 januari 2016 · 18:13

In Les 2 Alpes zegt de Dauphine Libere nu minstens 2 doden en 2 in een ‘reddeloze toestand’ (dus zet de teller maar vast op 4…). Oef…

In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
Expert
GilbertSAuteur13 januari 2016 · 18:16

Jowwww over de piste in Avoriaz, dat is niet goed. Ik was daar van het weekend. De sneeuw die doordeweeks was gevallen was vrijdag alweer weg geregend. Zaterdag middag was wel wat beter bovenaan, maar nog steeds vrij nat. Overal om je heen natuurlijk natte lawines tot op het gras. Zondag snoeiharde wind.

Regen, wat nieuwe sneeuw eroverheen, heel veel wind, meer sneeuw eroverheen. Dat wordt nog een tijdje niks daar.

Hoe werkt dit in de meeste gebieden in Europa. Zijn er ook honden aanwezig, of is het echt op goede hoop de lawine lek prikken en van de politie horen hoeveel vermisten er nog zijn?

www.instagram.com/gilbertsmink/
Gevorderd
MDAAuteur13 januari 2016 · 18:23

Hoe werkt dit in de meeste gebieden in Europa. Zijn er ook honden aanwezig, of is het echt op goede hoop de lawine lek prikken en van de politie horen hoeveel vermisten er nog zijn?

GilbertS op 13 jan 2016 18:16

In Avoriaz 80 man aan het zoeken, 4 honden, de locale reddingsdienst, de PGHM. In Les 2 Alpes 60 man, 3 honden, 3 helis waarvan 1 met warmtecamera… Alle middelen ten spijt: zelfs met de heli zijn ze er niet vaak binnen de broodnodige 15 min.

In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
Toerist
kennyvangenechtenAuteur13 januari 2016 · 18:45

Die zwarte Belcombe is echt wel een piste die er voor bekend staat. Stom stom stom :(

Expert
BrosAuteur13 januari 2016 · 19:26

Kan het moeilijk zien op de foto. Volgens mij wordt er in de kegel in 2 alpes gezocht op een helling die onder de bellecombepiste ligt, de piste buigt naar links af. Als het daadwerkelijk deze helling is, dan is het ongeluk mogelijk wel buiten de (gesloten) piste gebeurd. Deze helling is ook wat steiler dan de piste, in mijn herinnering. Schat het richting 35 graden of iets meer.
Voor wat het waard is… eerst maar de berichtgeving afwachten en nu vooral hopen op een wonder voor de vermisten…

Bros
Elite
kanskiAuteur13 januari 2016 · 19:40

Als ik dat filmpje bekijk en de helling erboven zie ik hoofdzakelijk Felsdurchsetz terrein, dus 40° of meer!
Niet vreemd dus dat deze piste door dit terrein afgesloten was. Wat een drama…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
ArnsAuteur13 januari 2016 · 20:00

Wat doe je in zo’n situatie als je zelf onderweg bent in het gebied met schep en sonde. Ga je naar de plek van het incident en bied je hulp aan, elke prik met de sonde is immers een kans om een mogelijk slachtoffer (sneller) terug te vinden… Of zet je de skidag verder en laat je de hulpverleners, monitoren en pisteurs hun werk doen.
Ik heb het niet over het moment dat je getuige bent en als eerste ter plaatse bent, noch over een ongeluk ergens ver buiten de piste waar hulp moeilijk is. Daar moet je hoe dan ook te hulp schieten (als het kan zonder je eigen of anderen hun veiligheid in gevaar te brengen).

Ontwaken onderaan de berg
Gevorderd
Willem2kAuteur13 januari 2016 · 20:20

Wat doe je in zo’n situatie als je zelf onderweg bent in het gebied met schep en sonde. Ga je naar de plek van het incident en bied je hulp aan, elke prik met de sonde is immers een kans om een mogelijk slachtoffer (sneller) terug te vinden… Of zet je de skidag verder en laat je de hulpverleners, monitoren en pisteurs hun werk doen.
Ik heb het niet over het moment dat je getuige bent en als eerste ter plaatse bent, noch over een ongeluk ergens ver buiten de piste waar hulp moeilijk is. Daar moet je hoe dan ook te hulp schieten (als het kan zonder je eigen of anderen hun veiligheid in gevaar te brengen).

Arns op 13 jan 2016 20:00

Beginnen met de vraag of je kunt helpen? Heb zo zelf in Valfrejus ooit eens in een line up staan prikken. Ik wist toen echt nog niks, maar iedereen die een sonde vast kon houden was welkom.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
emistosAuteur13 januari 2016 · 21:25

Altijd erg om te horen dit en een verschrikkelijk drama voor iedereen die er bij betrokken is. Hoe hard iedereen z’n best ook doet om mensen bewust te maken over de gevaren buiten de piste(en afgesloten pistes), het lijkt vaak bij de gemiddelde wintersporter niet binnen te komen. Gelukkig zijn er meer en meer mensen en bedrijven die op allerlei manier de gevaren proberen uit te leggen maar het lijkt tot noch toe niet de volledige doelgroep te raken. Zou een een organisatie zoals Sire wellicht niet eens open staan om voor de winter een kort maat krachtig spotje uit te zenden, een soortgelijks wordt bijvoorbeeld wel al in Zwitserland uitgezonden waarin mensen worden aangespoort het “gemütlich” te houden op de piste. Overigens vraag ik me af of bedrijven in de ski verhuur wel verantwoordelijkheid nemen, momenteel zit ik in Argentiere en valt het me op hoe bizar veel mensen rondlopen met een setjes gehuurde Sin 7’s die vast niet de allemaal de kennis hebben en safety materiaal mee nemen. Ondanks de vele geweldige initiatieven hoop ik dat er de komende tijd een manier wordt gevonden om de gewone onwetende skiër ook te informeren.

Gevorderd
markindealpenAuteur14 januari 2016 · 09:42

Is het niet vreemd dat die lawines over de piste razen? M.I. zouden de pistes toch juist de veilige spot moeten zijn?
Hoe zit dat eigenlijk?

Beginner
AlexanderHurkAuteur14 januari 2016 · 10:08

@@markindealpen ben inderdaad ook heel benieuwd hoe zich dat voortzet. Hoe lullig ook maar volgens mij is hier de piste dienst volledig verantwoordelijk. Zij gooien de piste open, dan moet die ook veilig zijn lijkt me. Dit zal een zaak voor de Franse politie en daarna rechter worden.

Riding on the edge!
Expert
meteomorrisAuteur14 januari 2016 · 10:20

@@markindealpen @@AlexanderHurk, de piste in Les 2 Alpes was GESLOTEN. Inzake lawines op geopende pistes. Geen idee wat de rechter daarover zegt. In de VS zijn daar al wel wat zaken over geweest. Die zijn tot nu toe door de skigebieden gewonnen.

Ik kan me zo voorstellen dat skigebied zich beroept op ‘natuur’ en waarschijnlijk ook de algemene voorwaarden. Men zal een bewijsplicht hebben dat ze er alles aan gedaan hebben, maar PDS kennende hebben ze dat wel gedaan. Ik heb ook nog niet gelezen dat politie een onderzoek doet naar de lawine in Avoriaz. Zover bekend heeft deze een ‘spontane’ oorzaak.

Mogelijk hebben jullie wel dingen gelezen die ik over het hoofd zie.

powfinder.com
Beginner
AlexanderHurkAuteur14 januari 2016 · 10:34

@@meteomorris ik doel inderdaad ook op de lawine in Avoriaz. Als de piste gesloten was dan ligt de verantwoordelijkheid natuurlijk bij diegene die de rood gele netjes voorbij rijden.

(lees: puur speculatie, niet op artikelen gebaseerd). Berusten op een ‘spontane’ oorzaak is wel een beetje kort door de bocht toch? Waarom hebben ze die helling niet vantevoren laten springen?

Riding on the edge!
Toerist
AnoniemAuteur14 januari 2016 · 10:34

Vorig jaar in Meribel ook gezien dat er een lawine over een geopende piste was gegaan waar de bergredding aan het sodeneren was. Ik heb er Later niks over gelezen dus er zullen wel geen slachtoffers zijn gevallen.

Expert
meteomorrisAuteur14 januari 2016 · 11:31

@@AlexanderHurk


(lees: puur speculatie, niet op artikelen gebaseerd). Berusten op een ‘spontane’ oorzaak is wel een beetje kort door de bocht toch? Waarom hebben ze die helling niet vantevoren laten springen?

AlexanderHurk op 14 jan 2016 10:34

Misschien heb ben ze dat wel gedaan, maar kwam er niets los. Geen idee.

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur14 januari 2016 · 11:33

@@AlexanderHurk Meegaand in je speculatie: Ik verwacht eigenlijk dat skigebieden er alles aandoen om spontane lawines op geopende pistes te vermijden. Veel te veel risico op juridische zaken en bovendien slechte verhalen in de media. Dat willen ze echt wel voorkomen. Ik denk dus dat ze zodra er even een risco is dat ze een helling afschieten. Maar het kan zijn dat ze op basis van de situatie niet verwachtten dat een lawine zo groot zou worden als ie uiteindelijk werd. Dat is inderdaad de natuur, en niet zozeer kort door de bocht alswel de onmogelijkheid van mensen om echt elk sneeuwkristalletje in een helling te analyseren. Ze kunnen zich op natuur beroepen omdat ze heel snel al afschieten. Als er dan toch nog eentje gaat, is dat, zoals men dat noemt ‘het restrisico’

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
AlexanderHurkAuteur14 januari 2016 · 11:34

Dat kan natuurlijk ook.
Ik vind dit soort berichten wel steeds meer reden om altijd met m’n gear rond te rijden (ook op piste dagjes). Niet alleen voor m’n eigen veiligheid, maar juist ook om hulp te bieden.

Riding on the edge!
Expert
meteomorrisAuteur14 januari 2016 · 12:33

Dat kan natuurlijk ook.
Ik vind dit soort berichten wel steeds meer reden om altijd met m’n gear rond te rijden (ook op piste dagjes). Niet alleen voor m’n eigen veiligheid, maar juist ook om hulp te bieden.

AlexanderHurk op 14 jan 2016 11:34

+1

powfinder.com
Toerist
MarsAuteur14 januari 2016 · 13:23

@@markindealpen ben inderdaad ook heel benieuwd hoe zich dat voortzet. Hoe lullig ook maar volgens mij is hier de piste dienst volledig verantwoordelijk. Zij gooien de piste open, dan moet die ook veilig zijn lijkt me. Dit zal een zaak voor de Franse politie en daarna rechter worden.

AlexanderHurk op 14 jan 2016 10:08

Zo juist is bekend geworden dat de Franse Politie en Justitie inderdaad een onderzoek zijn gestart.

Dat kan natuurlijk ook. \

Ik vind dit soort berichten wel steeds meer reden om altijd met m’n gear rond te rijden (ook op piste dagjes). Niet alleen voor m’n eigen veiligheid, maar juist ook om hulp te bieden.

AlexanderHurk op 14 jan 2016 11:34

+1

meteomorris op 14 jan 2016 12:33

+1 Maar veel meer dan sonderen en EHBBO kun je niet doen. Zoveel mensen met een pieper zullen er niet op de piste rond rijden.

En misschien nog wranger; gaat de pistedienst jou met een pieper zoeken als jij zoals hier op de blauwe piste reed? Misschien als iemand jou je airbag heeft trekken maar of ze er standaard een bij zich hebben?

Gevorderd
markindealpenAuteur14 januari 2016 · 13:28

@@markindealpen @@AlexanderHurk, de piste in Les 2 Alpes was GESLOTEN. Inzake lawines op geopende pistes. Geen idee wat de rechter daarover zegt. In de VS zijn daar al wel wat zaken over geweest. Die zijn tot nu toe door de skigebieden gewonnen.

Ik kan me zo voorstellen dat skigebied zich beroept op ‘natuur’ en waarschijnlijk ook de algemene voorwaarden. Men zal een bewijsplicht hebben dat ze er alles aan gedaan hebben, maar PDS kennende hebben ze dat wel gedaan. Ik heb ook nog niet gelezen dat politie een onderzoek doet naar de lawine in Avoriaz. Zover bekend heeft deze een ‘spontane’ oorzaak.

Mogelijk hebben jullie wel dingen gelezen die ik over het hoofd zie.

meteomorris op 14 jan 2016 10:20

@@meteomorris Er stond bij de post over Avoriaz geen melding dat het om een gesloten piste ging, vandaar mijn aanname en opmerking.

Expert
meteomorrisAuteur14 januari 2016 · 13:35

@@markindealpen

@@meteomorris Er stond bij de post over Avoriaz geen melding dat het om een gesloten piste ging, vandaar mijn aanname en opmerking.

markindealpen op 14 jan 2016 13:28

okay, ik pas het ff aan.

powfinder.com
Gevorderd
markindealpenAuteur14 januari 2016 · 13:39

ah duidelijk, tweemaal een gesloten piste, dan is mijn eerdere post niet meer relevant :)

Gevorderd
BodoAuteur14 januari 2016 · 14:32

Welke piste in Avoriaz was het? Weet iemand dat?

Expert
meteomorrisAuteur14 januari 2016 · 15:10

@@Mars, gaan ze onderzoek doen in Avoriaz? Heb je een bron voor me?
Les 2 Alpes doen ze zowiezo. Is standaard als er een slachtoffer is gevallen.

powfinder.com
Toerist
MarsAuteur14 januari 2016 · 15:47

@@Mars, gaan ze onderzoek doen in Avoriaz? Heb je een bron voor me?
Les 2 Alpes doen ze zowiezo. Is standaard als er een slachtoffer is gevallen.

meteomorris op 14 jan 2016 15:10

Het was op de Belgische radio. Ik vind er op hun nieuwssite bij Q-music niets over. Het blijken nu ik op die site kijk uberhaubt niet dit soort onderwerpen daar.

Gevorderd
barteAuteur15 januari 2016 · 10:44

Terecht onderzoek naar leraar.
Ik snap echt niet dat hij bij lawinegevaar 4 met kinderen van een gesloten piste met 35°+ gaat.
http://www.bbc.com/news/world-europe-35310760

Expert
meteomorrisAuteur15 januari 2016 · 11:24

@@barte justitie en politie starten altijd een strafrechtelijk onderzoek na een lawine met dodelijke slachtoffers. Zie ook H.2 van de Safety Academy (http://wepowder.nl/academy). Veroorzaak jij een lawine met consequenties dan zal justitie ook jouw vervolgen.

Bijzonder in deze is dat de man een gymleraar is. En in Frankrijk heeft een gymleraar vanwege een kronkel i de wet de ‘bevoegdheid’ om anderen te gidsen als hij zich daartoe in staat acht. (hij mag ook met ze gaan duiken etc…) Wat dat betreft is dit een bijzondere case met een nog onbekende afloop. Dood door schuld zal waarschijnlijk minimaal de eis zijn.

powfinder.com
Toerist
JaapvRAuteur15 januari 2016 · 11:37

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik me afvraag of we onze pijlen moeten richten op de leraar… Het is natuurlijk onverantwoord, en in strijd met zijn zorgplicht om een klas, langs een duidelijk hek, mee te nemen op een gesloten piste. Maar daar houdt t wel zo’nbeetje op.\

Hij ligt nog steeds in t ziekenhuis en moet ie de gevolgen van zn actie de rest van zn leven meedragen. Hij deed iets wat ‘normaal’ is in de alpen, of iig wat vele anderen ook doen. Ongehinderd door enige kennis of intentie. De ‘root cause’ van dit ongeluk ligt imho bij een wijdverbreid gebrek aan kennis, dit ongeluk is één van de vele trieste en onvermijdelijke gevolgen.

Gevorderd
barteAuteur15 januari 2016 · 12:32

@@JaapvR De gymleraar trad in dit geval op als gids. Van wie je verwacht dat deze niet enkel de basiskennis heeft om dit soort zaken correct in te schatten.

Er is een groot verschil tussen jezelf in gevaar brengen, en mensen in gevaar brengen waar je verantwoordelijk voor bent en die naar jouw kennis kijken voor risico’s in te schatten.

@@meteomorris , onderzoek is er inderdaad altijd, maar het feit dat ook de gymleraar verantwoordelijk wordt gesteld is waar ik op doelde.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!