Review: The Douchebag Ski Bag

Door dr.Gear op 18 januari 2016 · 15

De skitas. Het is altijd weer een dankbaar onderwerp van gesprek. Kreeg je vroeger bij aankoop van je latten er gewoon een tas van de betreffende winkel bij, tegenwoordig tel je als rijder niet meer mij wanneer je geen fatsoenlijke tas voor je gear hebt. Dr. Gear is van mening dat een groot deel van de rijders die 200 euro beter tegen een techniektraining aan hadden kunnen gooien, maar goed, spullen moeten ook van A naar B en dat kun je dan ook maar beter zo gemakkelijk mogelijk doen. En daar komt de skitas van Douchebags om de hoek kijken.

Gehyped?

De Douchebag is allang geen innovatief product meer, want immers al een paar jaar op de markt, maar het is zeker een tas waar nog steeds veel over gepraat wordt. Dr. Gear durft zelfs te beweren dat deze tas, die aan het brein van skigod Jon Olsson is ontsproten, de meest gehypte skitas is die er is. Maar hoe goed is deze tas nou echt?

Oprollen en wegwezen

De Douchebag heeft een aantal voordelen ten opzichte van 'normale' skitassen. Een van de grootste voordelen is dat de tas op te rollen is tot een klein pakket. Hierdoor ruim je 'm erg makkelijk op en je kunt er eenvoudig ski's van verschillende lengtes in vervoeren. In de Douchebag kun je net zo makkelijk je poederlatten van 190 cm als je slalomski's van 165 cm kwijt (mocht je die laatste ski's überhaupt bezitten of mee willen nemen). En in dat laatste geval rol je 'm dan gewoon wat terug, zodat je niet met veel loze ruimte in de tas zit.

Verder is de Douchebag erg licht (zo'n 1,5 kilo) en aangezien Dr. Gear als motto 'travel light, travel fast' heeft is dat een heel groot voordeel. Materiaal is ook zeer goed beschermd, want er zit dikke padding in de tas.

Toch een nadeel

Is het dan een en al lof voor de Douchebag? Nee, dat niet. In de ogen van Dr. Gear heeft de Douchebag één nadeel. Doordat je de tas kunt oprollen mist er een harde achterkant. Misschien denk je nu 'wat maakt dat uit'? Nou, hierdoor zakt de tas wat door en dat maakt het qua draagcomfort niet ideaal. Ook de geleverde grip die je kunt verstellen is zacht en flexibel waardoor de druk niet verdeeld wordt.

Conclusie

De Douchebag is gewoon een goede tas om je ski's in mee te nemen. En ja, hij is beter dan een 'normale' skitas. Handiger vooral. En hij ziet er ook nog eens goed uit. Het is niet de goedkoopste tas op de markt. Voor slechts € 219,50 ben jij eigenaar van de meest trendy tas op de markt. En beter zorg je dan maar dat je de skills net zo goed zijn als de tas!

Reacties

• djmj
    Advanced
    djmj op 15 maart 2016 · 22:00
    Tsja, could 't disagree more... Conclusie: DON'T BUY!! Shitty product, created by even shittier people!

Nadat m'n Burton tas na 10 jaar vliegtrips toch echt vierkante wielen had gekregen anderhalf jaar geleden een Douchebag aangeschaft. Zag er prachtig uit! Helaas.. Op de eerste transatlantische trip direct al problemen: Waar de ski-tips de tas raken helemaal doorgescheurd. Shit can happen (full refund van airline gehad) dus nieuwe Douchebag gekocht. Afgelopen week op de eerste reis exact hetzelfde probleem: weer helemaal doorgescheurd. (Op beide trips heeft de Burton-tas van de Mrs zonder enige kleerscheuren de vluchten doorstaan).

Douchebag claimt een 2-jaar garantie te hebben. Not.. Zie onderstaand hun response op mijn klacht.
    Conclusie: Don't buy! Shitty product, created by even shittier people. Koop een Dakine Concourse of grote Burton tas!

---
    Douchebag's response:

Thanks for your email!

This sucks big time I am sorry that you have experienced this with your bag.
    We have put a lot of effort into creating a construction that would solve the problem of modern explorers traveling with sports equipment. Working closely with more than 150 super users, airlines and the Technical University of Norway our solution is intended to provide good protection at very low weight.

We also use the materials that are over industry standards with a combination of Polyester 900D and 1680D and 500Dx500D TEP. We don't know of any other bag producers that use a combination of such high quality material.

We have close partnership with the Norwegian Freeski Team, who uses our bags during all of the season, and they are extremely satisfied with the products we make. Jon Olsson has nearly 1000 traveling days with he´s old Douchebag, and it´s still going strong. And my personal 2nd edition Douchebag from the 12/13 season is still in perfect condition. But some times you can get really unlucky, and it seems like you have had the least luck in the world, having your bag being damaged two times.

When it comes to a warranty, we only replace damaged products if the warranty is approved. I´m afraid we dont do refunds on products that has been used.

If this damage occurred during flight, the regulation for checked luggage is that any damage that might happen to your bags while in transit is responsibility of the airline. This is applied from the time when the bag is checked inn to the time you pick it up at your destination.

All bags get very hard treatment while in transit and can get damaged by external objects. That is the reason why all airlines have their own department working with lost and damaged luggage, and also why luggage companies do not have the responsibility for warranties in this situation.

Like stated in the terms and condition for most airline tickers you need to report the damage when you pick up the bag. I usually take a picture of my bag before checking it inn so that I can prove that a potential damage has happened during flight.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 15 maart 2016 · 22:15
    Ik heb hem ook, prima ding. Heeft al meerdere vluchten meegemaakt en is nog als nieuw.

Doorhangen kun je voorkomen door die verstelbare grip strak om je skies/boards te klemmen waardoor die voor de stevigheid zorgen, kan het ook niet meer schuiven.
  • Juulski
    Advanced
    Juulski op 16 maart 2016 · 05:31
    Ik heb m ook - zeer blij mee! Voor mij de fijnste skitas ever (ook armada & burton gehad). De grootste voordelen worden al door Dr. Gear genoemd: de tas is lekker licht maar 1,5kg dus dat betekent dat ik daardoor 3,5kg extra baggage mee kan nemen, wat met alle fotografie gear zeker fijn is.

Tweede grote voordeel: je kunt hem klein oprollen, nu kan ik de tas eindelijk kwijt in mijn kleine Amsterdamse appartement en staat hij niet het hele jaar lang in de weg.. Dus ik ben er heel blij mee!
  • benjamin.mobi379
    Advanced
    benjamin.mobi379 op 16 maart 2016 · 10:57
    Ik heb de douchebag nu 4 jaar en heb er al 2 moeten laten vervangen. Bij elke vlucht komt ie kapot van de band afrollen. Wat een waardeloos product. Als je er niet mee vliegt is ie prima denk ik maar het moment dat er mee gegooid en gesmeten wordt door vliegtuig personeel ligt ie zo in stukken.
    - Onderkant gescheurt,
    - van binnen uitgescheurt
    - ribben gebroken
    Douchebag is gelukkig wel erg vriendelijk en heeft tot 2 maal toe mijn tas gratis vervangen.

Ik heb ernaast ook een Dakine tas, is wat zwaarder maar is nog bijna nieuw bij hetzelfde gebruik.

conclusie: koop geen douchebag, en ga voor iets als dakine of soortgelijk. heb je zo veel meer plezier van.
  • evan
    Advanced
    evan op 16 maart 2016 · 21:03
    De grootste voordelen worden al door Dr. Gear genoemd: de tas is lekker licht maar 1,5kg dus dat betekent dat ik daardoor 3,5kg extra baggage mee kan nemen, wat met alle fotografie gear zeker fijn is.

Tweede grote voordeel: je kunt hem klein oprollen, nu kan ik de tas eindelijk kwijt in mijn kleine Amsterdamse appartement en staat hij niet het hele jaar lang in de weg.. Dus ik ben er heel blij mee!
    Juulski op 16 mrt 2016 05:31
    De mogelijkheid om de tas compact op te rollen is in feite het enige voordeel van deze tas. Vergelijkbare tassen kunnen overigens prima tot een pakketje van circa 15x35x70cm opgevouwen worden en passen zodoende in een grote koffer, op of onderin een garderobekast of onder je bed. Geen enkel probleem lijkt mij.

Het door Dr. Gear genoemde gewicht van 1,5kg lijkt mij onjuist. Douchebag geeft zelf 3,8kg op als gewicht (https://douchebags.com/ski-snowboard-bag-the-douchebag...). De DaKine Fall Line Double (de waarschijnlijk populairste concurrent) weegt met 3,6kg zelfs minder bij een prijs van meer dan €100 minder (http://www.dakine-shop.de/en/Dakine-Fall-Line-Double-190-cm-Ski-Tasche...). Dus zelfs als de Douchebag 1,5kg had gewogen bespaar je er in de verste verte geen 5kg mee. De met de Fall Line vergelijkbare tas van Scott weegt nog minder (3480g) en is zelfs voor slechts GBP65 te koop (http://www.edgeandwax.co.uk/1188450/products/scott_2016_ski_wheel_bag....). Ik gebruik zelf al een paar jaar zo'n tas van Scott. De wieltjes hadden wat groter mogen zijn, maar verder ben ik er tevreden over.
    Van een wetenschapper met de status van Dr. Gear had ik een kritischere en feitelijk juiste review verwacht.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 16 maart 2016 · 21:36
    Hey @dr.gear Kunnen jullie de review sectie niet beter advertorial noemen?
  • donbenito
    Beginner
    donbenito op 17 maart 2016 · 09:06
    eigenlijk zijn er veel goeie tassen. en douchbag heeft inderdaad een hype imago.
    zelf heb ik een paar jaar terug gekozen voor de snokart is een skizak waar je 2 reiskoffers onder bind en heb je zo maar 1 stuk die lekker rolt. ben er tot nu zeer teverden over ook zeer goeie kwaliteit ritsen en stof.

http://www.snokart.com/collections/ski-bags-and-snowboard-bags/product...
  • seppe
    Advanced
    seppe op 17 maart 2016 · 14:48
    De russische import skitas van @sanno doet nog steeds met glans zijn werk voor mij. Wel nog geen vliegtuigtrip mee gedaan, dat vergt waarschijnlijk het meeste van zo een tas.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 17 maart 2016 · 19:43
    Er liggen plannen klaar voor een nieuwe verbeterde versie (sterkere stof, betere voering + opties) en niet in Rusland. Dit laatste vanwege ridicule export heffingen en aangezien ik zelf deze zomer Rusland verruil voor Letland. Daar ben ik nu aan het zoeken naar een partij die die dingen kan maken. Hopelijk hebben ze toch meer dan alleen bos daar 😃
    Toerisski
  • Marco
    Advanced
    Marco op 17 maart 2016 · 20:50
    @Sanno, ik houd me maar weer aanbevolen voor een nieuwe, want die van mij is na 2 weken Japan gesneuveld. Ineens zij het plastic gedeelte: "krak"
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 17 maart 2016 · 22:08
    Sowieso onhandig die tassen... Passen nooit lekker in de auto
  • sanno
    Tourist
    sanno op 18 maart 2016 · 06:52
    @marco ik stuur je een PM
    Toerisski
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 18 maart 2016 · 08:24
    Er liggen plannen klaar voor een nieuwe verbeterde versie (sterkere stof, betere voering + opties) en niet in Rusland. Dit laatste vanwege ridicule export heffingen en aangezien ik zelf deze zomer Rusland verruil voor Letland. Daar ben ik nu aan het zoeken naar een partij die die dingen kan maken. Hopelijk hebben ze toch meer dan alleen bos daar 😃 sanno op 17 mrt 2016 19:43
    Zweedse tentenbouwers als Hilleberg en Tentipi laten in die buurt hun kwaliteitstenten in elkaar stikken, dus waarschijnlijk kun je wel een geschikt ateliertje vinden. Ik ben niet helemaal zeker of het Letland is, maar het/je zal er niet ver vanaf zitten. 😃
  • DrRoetker
    Beginner
    DrRoetker op 18 maart 2016 · 11:13
    Ben het niet met de review eens. Je moet hem wel gebruiken zoals het hoort, door de zak strak op te rollen tegen de ski's aan, met die bijgeleverde snelbinders. Dan is de zak niet meer slap want hij gebruikt de ski's als stevigheid. Check video's op YouTube hoe het moet. Volgende keer beter verdiepen voor een review.
    Ik heb meerdere reizen met m'n douchebag gemaakt. In vliegtuig, bus en trein. Ik heb de eerste generatie, en werkt nog steeds perfect. Bijna altijd 2 paar ski's in vervoerd, skischoenen, stokken en wat andere meuk. Heb kleine rugzak als handbagage, klik je er aan vast en die skizak rijd gewoon achter je aan (wederom, net zoals op YouTube). Aanrader!
  • seppe
    Advanced
    seppe op 21 maart 2016 · 19:07
    Er liggen plannen klaar voor een nieuwe verbeterde versie (sterkere stof, betere voering + opties) en niet in Rusland. Dit laatste vanwege ridicule export heffingen en aangezien ik zelf deze zomer Rusland verruil voor Letland. Daar ben ik nu aan het zoeken naar een partij die die dingen kan maken. Hopelijk hebben ze toch meer dan alleen bos daar 😃 sanno op 17 mrt 2016 19:43

Ik heb Letse vrienden wonen daar. Laat maar weten als ik kan helpen!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro