PA#5: na west nu noord!

PA#5: na west nu noord!

Een tragisch lawine ongeluk eiste gister tenminste 3 slachtoffers in de Franse Alpen. Een voorval dat me kippenvel bezorgd en een duidelijk signaal van moeder natuur is dat we op onze hoede moeten zijn en blijven. Ook net naast de piste. En vooral ook als er al sporen staan. In bijna alle lawineberichten kom ik passages als deze tegen: Backcountry touring and other off-piste activities call for experience in the assessment of avalanche danger and caution. Heb je geen kennis, blijf dan op de piste. Het is daarbuiten Russische roulette op het moment. In dit bericht:

  • Het sneewt alweer in de Franse Alpen
  • Vanaf vrijdag Noordstau met 20-50, lokaal 70 cm vers

Verse sneeuw in Franse Alpen

Gister was zoals aangekondigd een mooie dag in de Franse Alpen. Er lag verse sneeuw, de zon kwam door en met de juiste kennis kon er veilig(er) poeder gereden worden. Maar de dag van gister liet ook zien dat plezier en verdriet dicht bij elkaar kunnen liggen. De eerste mooie dag na sneeuwval is statistisch een dag waarop we treurig genoeg veel lawine ongelukken zien. Bij velen is er de drang om zo hoog mogelijk op de berg verse sneeuw te gaan rijden, waarbij sporen van anderen een vals gevoel van veiligheid geven.

Gelukkig is het zicht vandaag weer slecht. Het sneeuwt weer in de Franse Alpen waardoor de drang om buiten de piste te gaan bij leken al snel afneemt. Met de juiste kennis is het daarentegen vandaag heerlijk poeder rijden tussen de bomen. En met bomen bedoelen we dus niet een paar losse bomen op een helling. Want ook daar kunnen lawines naar beneden komen. Zoek je even rond op de site van data-avalanche, dan vind je al snel zoiets:

Lawine in Tignes (c) Data-avalanche.org
Lawine in Tignes © Data-avalanche.org

Als het voor velen te lastig wordt om nog bochten te draaien, dan begint het bos een veilige(re) plek te worden. We bedoelen dan zoiets als in het fimpje hieronder en dan is het zelfs nog oppassen in de open ruimte die je achter in het is ziet.

Goed, vandaag dus verse sneeuw en een kortdurende stijging van de temperatuur. Een warmtefront trekte de Alpen in en de sneeuwgrens schommelt zo rond de 900-1400 meter. Morgen klaart het ten zuiden van de Ecrins alweer op en dan wordt het met 15-30 cm vers een poederdagje in de meest noordelijke gebieden van deze regio.

Vrijdag = noordstau

Het sneeuwt vandaag al in de noordalpen, maar vanaf morgen is er dan sprake van een noordstau. Ofwel sneeuw vanuit het noorden die de meeste sneeuw geeft aan de noordkant van de Alpen. En dat ziet er ongeveer als volgt uit:

Noordstau
Noordstau

Het is daarbij een simpel verhaal. Het is koud ,en dus sneeuw tot diep in de dalen, maar ook luchtige sneeuw daardoor. Vooral lager op de berg waar de wind minder is zal de sneeuw met veel lucht er tussen vallen. Jammer dat de base ten oosten van de Arlberg nog aan de dunne kant is. Tot en met zondag blijft het sneeuwen, waarbij het met name op zaterdag intens kan sneeuwen. Reken vanaf vandaag tot en met maandag gemiddeld op 20-50 cm, lokaal 70 en in de stau van de Arlberg en het Zwitserse Glanerland lokaal zelfs 100 cm vers. Maandag klaart het dan weer op. Of er dan nog een 2e storm komt is nog steeds koffiedik kijken. Het traject blijft een vraagteken omdat de kou die de komende dagen de alpen binnenvalt de berekeningen op zijn kop kan zetten. En dus is komend weekend nog steeds het beste poederweekend van 2016.

Poederadvies: eerst west en noordwest, later ook noord

En daarmee blijft het poederavies hetzelfde als gister. Veel plezier tijdens je poederjacht. Kies de komende dagen voor gebieden met bomen tussen de 1200 en 2100 meter + een mooie base en je gaat een mooie paar dagen tegemoet. En als je het mij direct vraagt… ik zou de steile hellingen en grote wanden boven de 2200 meter even links laten. Dit is de powderchase de komende dagen:

Test gratis je kennis over lawines en gevaren buiten de pistes

Steeds meer mensen gaan off-piste, maar lang niet iedereen gaat goed voorbereid. Vaak gaat dat goed, soms niet. Dit seizoen vielen er al 19 doden als gevolg van lawines. Heb jij genoeg kennis? Test het en start hier gratis het eerste hoofdstuk van de Safety Academy. Geen kennis? Blijf op de piste of huur een ski/berggids.

Stay stoked, Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
49Auteur14 januari 2016 · 17:35

@@meteomorris
leuk allemaal hoor, die noordstau, maar wat levert dat op als je morgen naar het zuiden rijdt? alleen maar ellende! -lol- #boer #kiespijn #maarikgunhetiedereenvanhartehoorna14en15

maar serieus: de automatische forecast geeft mooi een neerslagschaduw achter de Vogezen en stuwing voor het Schwarzwald weer. Reëel? Verschil om mee rekening te houden?

montagna bianca, ti amo
Beginner
mhilbertsAuteur14 januari 2016 · 18:35

Ik ben helemaal voor het gebruik van het woord “storm” voor een neerslagrijke periode. Klinkt gewoon veel beter. Ook al is er geen wind, gewoon storm!
Je moet gewoon de goede dingen uit het buitenland overnemen. Ik wacht ook met smart op het eerste EU resort dat het principe van inbounds and out of bounds gaat introduceren. Vreemd dat dat er nog niet is…

@@49 niet afgunstig he. Condities zijn gewoon goed nu toch? of heeft de wind huisgehouden?

Beginner
mhilbertsAuteur14 januari 2016 · 18:46

@@meteomorris Wat denk jij, gaan we dat redden denk je voor eind van de maand heel Zwitserland (muv engadin etc) boven de 100%? http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16150.jpg?width=800

Gevorderd
DutchessAuteur14 januari 2016 · 18:50

Wie weet, wie weet… http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16151.jpg?width=800
Bern nu. 530m.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
49Auteur14 januari 2016 · 18:57

@@mhilberts, nee hoor! Mooi dat er in de Alpen zoveel ligt, volgende keer misschien ook weer in mijn speeltuin. De omstandigheden lijken daar trouwens inderdaad best ok, maar niet wat ik gewend ben. :p

montagna bianca, ti amo
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!